Terveystalo - Terveemmän elämän puolesta

Moi ja kiitos palautteesta!
Ikävä kuulla että kokemukset eivät ole vastanneet odotuksia. Ihan kaikkiin kysymyksiin/kommentteihin en suoraan pysty vastaamaan, mutta selvittelen. Ensimmäiseen kysymykseen vastauksena, hyvinvointia ja työtyytyväisyyttä ym. mitataan kaksi kertaa vuodessa kyselytutkimuksella. Osaajatutkimus on yksi Terveystalon tärkeimmistä sisäisten toimintatapojen ja esimiestyön parantamisen välineistä. Tutkimus on suunnattu koko henkilöstölle, konsernissa työskentelevät itsenäiset ammatinharjoittajat mukaan lukien. Tuloksia raportoimme mm. vastuullisuusraportissamme. Laatu ja vastuullisuus | Terveystalo

Asiakaskokemuksellista laatua mittaamme pääasiallisesti suositteluindeksillä eli NPS:llä. Keräämme palautteet tekstiviesti- ja selainkyselyillä. Tuloksia raportoidaan vuosijulkaisuissa ja laatukirjasta löytyy tarkempaa dataa prosessista ja kehitystyöstä: https://www.terveystalo.com/Global/Laatukirja%202019/Terveystalo_Laatukirja_2019.pdf

Lääketieteellisen laadun ja turvallisuuden suhteen emme tee kompromisseja. Potilasturvallisuuden johtaminen on yhtenäisten prosessien lisäksi yksi laadun kivijaloista, ja sitä seurataan, johdetaan ja kehitetään jatkuvasti. Poikkeamiin puututaan heti, juurisyyt selvitetään ja prosesseja kehitetään edelleen. Ottaen huomioon että toimimme n. 300 yksikössä ja meillä työskentelee n. 13 000 ammattilaista niin koronan aikaista turvallista työskentelyä ja asiointia kuvaa mielestäni hyvin se että sairastuneita on kunakin viikkona ollut 0-19 henkilöä. Sairastuneistakin merkittävä osa on saanut tartunnan työn ulkopuolella. Suojausohjeita ja prosesseja on kehitetty ja päivitetty koronan aikana joka viikko.

17 tykkäystä

Ymmärrän ettei kaikkiin voi vastata, ja sen hyvin ettei subjektiivisiin yksittäisiin kokemuksiin voi laittaa hirveästi painoarvoa. Kun asiakaskokemusta on alla mainittuja moniamonia vuosia, ja yhtäjaksoista asiointisuhdetta, ymmärrät että on perusteltua kysyä keneltä kysytään asiakkaista palautteita ja miten se kohdistetaan? Kaikille sitä ei tehdä, mutta pidän outona etten ole vuosien aikana kohdannut mainitussa muodossa (enkä missään muussakaan) palautteen kyselyä. Ei sen puoleen, en myöskään Mehiläiseltä.

Mitä tulee korona-aikaan ja tämän rönsyämiseen esimerkeissäni, olen eri mieltä. Kaikki pörssiyhtiöt ovat, osa jopa tammikuusta laatineet worstcase- skenaarioita ja toimintamalleja ja asiakas sekä työntekijäturvallisuus on prio ykkönen. Kuten varmasti Teilläkin. Sanomattakin on selvää vallitsevan tiedon valossa ettei tartunnoilta voi välttyä, etenkään terveysalalla. Toimintatavoilta itse odottaisin täydellisyyttä koska terveysala on koko homman keskiössä ja kaikki tuorein tieto sekä alan tuntemus on koulutuksessa. Vertailun vuoksi näitä ei ole tullut Mehiläiseltä yhtään vastaan.

Mitä tulee vielä digitalisaatioon kun totesin sen olevan muutakin kuin nappia painamalla hoitoon, esim. Mehiläisellä on yhteys hoitavaan lääkäriin viestipalvelulla. Teillä taas pelkästään ns. maksun kautta, chatissa tai mainitulla raskaan vaihteen kautta soittopyynnöllä (kuten Mehiläiselläkin toki sitä kautta). Asiakkaan näkökulmasta hoitoon pääsy on nopeaa, sitä ei ole kukaan kieltänyt missään vaiheessa, mutta edelleen pointti on ihmetellä pitkittyneen hoidon suunnittelua eli suunnitelman käyttämättä jättämistä, digiasioimista sen suhteen, kontrollia sekä viestinpitoa ja ennen kaikkea sitä mikä ei liity hoitoon pääsyyn vaan mitä sen jälkeen. Viestipalvelu ei ainakaan ole saatavilla yksityisasiakkaille, joka on törkeää. Työterveysasiakkaille ilmeisesti tuo mahdollisuus on, joskin sen käytön laajuus on itselleni epäselvää (omalla kohdallani ei eikä työpaikoilla muillakaan työterveydessä tätä ole käytetty).

Voisin kysyä tuosta eli kun lääkärit ovat itsenäisiä ammatinharjoittajia, mikä vastuu tai miten he ovat em. kaltaisiin suunnitelman tekoihin tms. sitoutuneet Terveystalolla? Tai fysioterapeuteilla, tai hoitajilla jne…

Ajan myös sitä takaa kun puhutaan konsolidaation tarpeesta, että ihmisillä on tärkeää olla sama ja pysyvä hoitokontakti eli hoitava lääkäri ja suunnitelma sekä hoitopolku ja tarpeen mukaan yhteys lääkäriin. Mulla on turhan paljon kokemusta asiakkaana kaikista toimijoista, pl. Pihlajalinna. So far, julkinen puoli ikävä kyllä (sijoittaja- ja talousnäkökulmasta, verot jne.) suoriutuu siinä ylivoimaisesti parhaiten kaikkine vikoineenkin. Vielä palatakseni, vaikkei aiheeseen sinänsä liitykään, on nopean hoidon tarve turvattu julkisella puhelinsoitolla missä teilläkin. Esim. Turun kaupungilla on kokonaan ollut ties kauanko jo nettivaraus pois käytöstä lääkärille- se on älytön sääli kiireettömälle ajanvaraukselle. Julkisen terveydenhuollon tarve on toki tiukempi olla konservatiivisempi hoidon tarpeen arvioinnissa ja olla täysin objektiivinen.

Summaus: yksittäisluonteisen käynnin varaaminen on älyttömän helppoa. Jos hoito pitkittyisi, Teillä on melko vajavaisesti asiakkaan näkökulmasta huolehdittu siltä osin sen jälkeen.

Kysymys sen sijaan, miten voisitte ja mikä on näkemyksenne digipalvelun kehittämisestä? Mikä on keskiössä? Hoitoon pääsy, vai kokonaisvaltaisuus? Paljonko investoinneista menee digipalveluihin ja asiakaskokemuksen parantamiseen?

Kiitos :pray:

1 tykkäys

Ihmettelen jos tämä ei tule korjaamaan kohtuudella näitä nyt olleita hiljaisempia aikoja. Julkinen sektori nimittäin ei paineesta selviä yksinään. Katsotaanpa miten SOTE-uudistuksen tämänkertaisen version mahtaa käydä

1 tykkäys

Moikka!

Tuo kokonaisvaltaisuus on ehdottomasti kehitysprioriteettilistalla korkealla ja eheät hoitopolut kaikessa lähtökohtana. Hoitopolulla tavoitteena on että asiakkaan pitäisi jokaisessa vaiheessa tietää mitä tapahtuu seuraavaksi ja miten. Nyt ei toki vielä tavoitteessa kaikilta osin olla. Digipalveluissa esim. hoitoviestit muistutteina Oma Suunnitelmaan kuuluvista kontrollikäynneistä, fysioterapeutin tehtävistä yms. on kehityslistalla korkealla. Oma Suunnitelmat ovat ainakin työterveydessä meillä työterveyden ammattilaisilla mitattava ja seurattava asia, tavoitteena on että jokaisella asiakkaalla sellainen olisi digitaalisessa muodossa ja toteutumista myös seurattaisiin. Asiakaskokemus on keskiössä myös digipalveluiden kehityksessä. Vuositasolla tällä hetkellä n. 19 Milj. € menee aineettomiin investointeihin ja suhteellinen osuus on kasvanut kvartaali kvartaalilta.

7 tykkäystä

Danske Bankilta tänään Terveystalolle osta suositus. Q2 arvioidaan heikoksi, mutta 2021 näkymiä pidetään hyvänä.
Analyytikkona Panu Laitinmäki

Lyhyt kopio: Arvostus. Osakkeet ovat pysyneet lähes muuttumattomina Q1 20 -raportista lähtien ja laskeneet 23 % vuoden alusta, alisuoriutuen paikalliseen markkinaan nähden. Näemme arvostuksen houkuttelevana arvostuskertoimella 7,6x 2021E EV/EBITDA. Nostamme 12 kuukauden tavoitehintaamme 11,20 euroon (10,80 euroa).

4 tykkäystä

Pieni tietokatsaus terveystaloon. Otin juuri pienen position salkkuun.

DANSKE 22.7.2020
image

NORDEA luottokorttidata heinäkuu vk 28, palautunut selkeään kasvuun (noin +10%!)

image

vs. Indereksen viimeisimmät päivitykset ovat ajalta (vk. 22 touko-kesäkuu), jolloin luottokorttidata osoitti vielä -10% tasoa. Huhitkuussa käytiin pahimmillaan -30%.

image

ANALYYTIKKOJEN KONSENSUS 22.7.2020 (MARKETWATCH)

image

Sote-uudistus ei tule olemaan edullinen…?

Sisäpiirin kaupat ovat listautumisen ajoilta… holdaus maistuu vieläkin

image

Astonin investment case:

Osakekurssi on selvästi aliperformoinut – koronan uuden aallon huoli painaa vaikka toistaiseksi yhteiskunta on avautunut loistavasti… lähikuukausina odotettavissa ylituottoa patoutuneen kysynnän, luottokorttidatan ja hienosti avautuneen yhteiskunnan perusteella…? 2020 ennusteilla vaikuttaa kaikin puolin erittäin kalliilta, mutta mikäli kulutus palautuu nätisti luottokorttidatan viitoittamana, on osake lienee selvästi aliarvostettu (2021 näkymät).

image

Teknisesti sopivaa päiväkynttilää… SMA50 tukitasoksi?

image

10 tykkäystä

Astonin mainitsemien positiivisten seikkojen lisäksi on mielestäni tärkeä vielä lisätä, että kyseessä on jälki-syklinen yritys. Mikäli kunnon taantuma iskee ja lomautukset kääntyvät irtisanomiksi, niin tämä tulee iskemään myöhemmin armotta Terveystaloon, joka kärsisi merkittävästi eritoten työterveysasiakkaiden puolella.

12 tykkäystä

Hyvää informaatiota. Itse odotan, että 2Q osari tulee olemaan hyvin heikko. TTH-potilaat ovat Terveystalon merkittävin asiakaskunta. Tuo syöttöputki tyrehtyi karanteenin ja itsesäätelyn takia minimiin. Ja kun vastaanotolle ei tule potilaita, ei niitä tule myöskään liikevaihdon ja erityisesti liikevoiton kannalta tärkeisiin diagnostiikkapalveluihin.

4 tykkäystä

Terveystalolla, kuten monessa muussakin alan firmassa, lomautettiin runsaasti porukkaa 90pv ajaksi koronan iskiessä. Näitä lomautuksia on osittain jatkettu. Tämä korreloinee potilaiden määrään. En ole firman numeroihin tutustunut, joten tämän vaikutusta kurssiin en ole arvioimassa.

3 tykkäystä

Henkilöstön osalta huomioitava myös ammattinharjoittajien suuri osuus lääkäreistä eli kalleimmasta henkilöstöryhmästä. Tämä antaa mukavasti joustoa kulupuolelle.

4 tykkäystä

Laitetaan tännekin vielä linkki tuohon Taalerin kirjoitukseen:

Yhdysvalloissa yli 80 % yrityksistä on ylittänyt tulosodotukset, kun Euroopassa vastaava luku on indeksistä riippuen 50-70 %. Laskua viime vuoden tuloksiin on Yhdysvalloissa noin 40 %, Euroopassa vastaavasti noin 15 %. Toimialoista terveydenhuolto, it ja teleoperaattorit ovat selvinneet toistaiseksi parhaiten, sen sijaan erityisesti teollisuusyhtiöiden tulokset ovat sakanneet viime vuoteen nähden pahiten.

1 tykkäys

Aliarvostus maistuu?

image

4 tykkäystä

Terveystalon kannalta olennaista on mm. konkurssien kehitys post-korona. Siksi pieni poiminta KL:stä 31.7.2020. @Verneri_Pulkkinen poistanee, jos on liikaa kooällää tässä:

image

Itsellä vähän odotuksia, että ilman muuta H2 aikana nähdään liiketoiminnan palautumista… jos vain uusia lockdowneja ei tule

3 tykkäystä

Tuollaiset lainaukset on just hyviä, kun on lähde mainittu. :slight_smile:

2 tykkäystä

Dansken lisäksi myös OP kääntyy OSTA-suositukseen ennen Q2-tulosta (31.7.2020):

6 tykkäystä

image

Tulosrivit ylittivät odotukset ja nettotulos jäi vain lievästi tappiolle. Yhtiö onnistunut kustannusleikkauksissa odotuksiamme paremmin ja kysyntä alkanut yksityisellä puolella odotetusti normalisoitua heinäkuussa. Loppuvuosi on edelleen voimakkaasti riippuvainen toisen aallon tulosta.

18 tykkäystä

Terveystalon liikevaihto tippui odotetusti – Liiketulos pysyi voitolla

Terveystalon tulos heikkeni rajusti – ihmiset peruivat korona-aikaan runsaasti lääkärikäyntejään

Hyvin erilaiset otsikot saa aikaan samasta tuloksesta :thinking:

9 tykkäystä

“Heinäkuussa 2020 yritysasiakkuuksien liikevaihto laski vain noin 3 prosenttia ja yksityisasiakkuuksien liikevaihto kasvoi jo noin 9 prosenttia vertailukaudesta.”

Posariltahan tämä kuullostaa. 4% ebitamarginaali koronakvartaalilta mielestäni kova suoritus. Terveydenhuollon kysyntä, saati kiireettömissä ei häivy mihinkään. Kommentit erittäin rohkaisevia.

Uskoisin, että jollei rajoitustoimenpiteistä hallituksen&THLn toimesta ole opittu mitään, ihmiset ovat ainakin oppineet ja isku olisi toisella aallolla pienempi. Terveydenhuollosta ei kuulu tinkiä, vaikkakin sen kuuluu ja täytyy pysyä turvallisena. Se ei silti sitä poista että toinen aalto olisi kaikille yrityksille myrkkyä.

Focuksena juurikin paikkaava liikevaihto eli kysynnän muuttuminen ja siihen vastaaminen. Tässä Terveystalo tuntuu onnistuneen hyvin.

3 tykkäystä

Joku Ttalon finansseja paremmin tunteva voi varmaan ampua tämän alas, mutta minusta kassavirta alkaa vaikuttaa todella hyvältä, eikä sen perusteella vaikuta kalliilta paperilta huomioiden defensiivinen toimiala. Raportoitu tulos toki vielä matala mutta kassavirta on hyvä.

3 tykkäystä

Tämä on totta ja kassavirtaa paremmin kuvaava EV/EBITDA on Terveystalolle osin relevantimpi
kerroin. Se huomioi myös taseen korkean velkavivun ja historiallisiin yritysostoihin liittyvät yhtiön korkeat PPA-poistot (n. 21 MEUR/v) ovat vielä mukana käyttökatteessa. Nykyennusteillamme Terveystalon 2020 ja 2021 EV/EBITDA-kertoimet 12x ja 10x ja etenkin 2021-kerroin on houkutteleva verrattuna
historiallisiin tasoihin. Ennusteet edellyttävät toki, että koronan negatiivinen vaikutus asiakaskäynteihin alkaa helpottaa!

image

6 tykkäystä