Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Amerikassa on iso markkina isoille SUV:lle ja tämä varmasti vie osittain asiakkaita myös näiltä. Tavalliset punaniskat halvoilla pickupeilla tuskin ovat CT:n kohderyhmää vaan tämä on enemmän aktiivisille harrastajille kuten Riviankin on. Ei kannata vähätellä ihmisten tarvetta esitellä itseään erikoisten harrastusvälineiden kanssa - tällä se Metakin elää.

Ja kyllä noita kustomointejakin tulee, jos vain motivaatio riittää.

2 tykkäystä

Eipä siinä kysymysmerkkiä ole sen suhteen. Tällaisenaan auto ei tule Eurooppaan, ei täytä turvallisuusnormeja, eikä sitä varmaan ole koskaan Eurooppaan edes ajateltu. Eipä juuri noita muitakaan amerikan isoja pick-uppeja täällä juuri näy.

Se sitten jää nähtäväksi, innostuuko amerikkalaiset punaniskat hipsteriautosta, ne kun pääasiassa noita isoja pick-uppeja ostaa ja mielellään bensalla käyviä.

2 tykkäystä

Voisitko laittaa vähän lisätietoja, että mikä normi ei täyty ja miksi?

1 tykkäys

Joku tuossa jo mainihtikin nuista terävistä kulmista, itellä myös mututuntuma että niitä koskien on jotain rajoituksia euroopassa.

Miksi sitten Tesla myy näitä Suomessa, jos ne on kielletty Euroopassa?

https://www.tesla.com/fi_fi/cybertruck

Ei tuolta voi mitään ostaa ja lukee vielä, että “Pohjois-Amerikan tekniset tiedot näkyvissä”. Tuollaisella muotoilulla on varmaankin mahdotonta täyttää jalankulkijoita koskevat turvallisuusvaatimukset.

2 tykkäystä

Saa sen ostaa ja kyllä se Suomeen toimitetaan, mutta tieliikenteeseen saaminen on sitten oma juttunsa. Toki pieni mahdollisuus voisi olla kuorma-autona tyyppihyväksyntä. Sitten vaatii ajokorttiluokat, perävaunulla C1E, sekä rajoittimen 80 km/h.
Henkilöautona ei mene Eu:n tyyppihyväksynnässä esim. jalankulkijan törmäystestistä läpi, koska pitää olla joustavia keula-osia.

2 tykkäystä

Tuon en nyt uskoisi olevan ylitsepääsemätön asia. Toki vaatii todennäköisesti muutoksen, mutta
etukontin saranoinnin muutoksella keulan onkin yhtäkkiä joustava kun koko “konepelti” joustaa törmäyksen aikana.

Ulkopeltien reunat sen sijaan saattaa muodostua ongelmaksi, koska perinteisesti levyjen reunat on aina hemmattu koriinpäin eikä sitä voida toteuttaa Cybertruckin rosteripeltien kanssa.


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:31992L0114&from=LV

2 tykkäystä

No kyllähän se on pian myynnissä kun sitä mainostavat.
Muistaakseni ainakin Vesa Keskinen oli sellaisen varannut itselleen.

Jos nyt menet minkä tahansa automerkin sivuille. Mene vaikka Suomen Fordin sivulle, niin siellä on vaan ne autot kotisivuilla mitä täällä myydään ja jos menet niiden jenkkisivuille, niin siellä onkin yllättäen jenkeissä myytävät autot.

Laittakaa nyt vaikka aluksi linkki tuohon väitteeseenne että Cybertruck ei täytä eurooppalaisia turvallisuusnormeja.
Jatketaan sen jälkeen ihmettelyä, miksi Tesla mainostaa autoa jota ei voi edes ostaa. :wink:

1 tykkäys

Tossa TopGearin video: https://www.youtube.com/watch?v=uefydJUbRhc&ab_channel=TopGear
Lopussa kohdassa 38:20 kertoo, että tulee vain jenkkeihin juuri jalankulkija säännösten takia.

5 tykkäystä

Tässä myös Marques Brownlee Cybertruck video.
Katsomisen arvoinen ja näköjään jo miljoona katselukertaa neljässä tunnissa.

5 tykkäystä

Tossa kans Hagertyn loistava video, jossa paljon hyvää infoa:

Aika positiivisen vastaanoton testaajilta saanut. Suurimpana miinuksena ollut hinta.

8 tykkäystä

Rangesta paljon ollut puhetta mutta itse uskon että valtaosalle aivan täysin riittävä kun ottaa huomioon 350 kW latauksen (15%->85% n. 18 minuuttia). Muille on sitten mahdollisuus käyttää extenderiä (50 kWh ~ $16k, mahdollisuus vuokrata tarpeen mukaan?).

Latausnopeuksien kasvaessa ja latausverkoston parantuessa luulen että valitus sähköautojen rangesta yleisesti vähenee ja autoja toimitetaan pienemmillä akuilla (kevyempi, halvempi).

Ihan ok julkistus ja ihan ok revikoita alkanut tippumaan. Todelliset käyttökokemukset tietenkin vielä puuttuu eli jää nähtäväksi. Myös kysyntä ja tuotannon ramp up selkenee tulevien kuukausien aikana.

3 tykkäystä

Huono laatu ja korkeat korjauskustannukset alkavat vaikuttaa autonvuokraajilla.

7 tykkäystä

Kannattavuus ennuste annettu vasta vuodelle 2025. Tämä syö sinne saakka Teslan tulosta.

1 tykkäys

Rangeongelmasta valittavat lähinnä ne jotka eivät ole nykyaikaista sähköautoa omistaneet. Niillä satunnaisilla yli 300 km matkoilla kyllä jaksaa sen parinkymmenen
minuutin tauon kolmen tunnin välein ottaa.

Suurin juttu sähköautoissa on se arkiajon vaivattomuus. Ei tarvitse koskaan käydä tankkaamassa ja auto on aina aamulla lämmin.

Ja kyllä se lataus tulee sinne kerrostaloihinkin ennemmin tai myöhemmin.

17 tykkäystä

Niin tai sitten vain poistetaan 5000 Tesla-kilpailijan autoa 100 000 BYD-tilauksen tieltä. Saksalainen perheyritys näyttää mallia, miten nyt toisen supervallan Kiinan kanssa toimitaan.

5k autoa taitaa olla alle parin päivän tuotanto - naapurillakin taisi olla ongelmia Teslan kanssa, joten kyllähän se huono laatu siellä näkyy.

Sillä aikaa muuten Euroopassa vähän 5k:ta isompien lukujen äärellä…

https://x.com/MilMileBattery/status/1730680233072718176?s=20

https://twitter.com/LostFundamental/status/1730708233071853802?t=kIHzIVYrixxGkXJDHw7fPA&s=19

Eihän tää nyt sillein loputtomalle kasvulle näytä. Mutta osuu hyvin uutisiin jenkkien EV markkinoista noin muutoinkin.

Tesla Cybertruck on Teslan vuonna 2019 esittelemä sähköauto, jonka kori on suunniteltu valmistettavan ruostumattomasta teräksestä. Cybertruckin tuotanto on viivästynyt useita kertoja. Elokuussa 2021 Cybertruckin tuotannon aloittaminen jouduttiin lykkäämään vuoteen 2022. Tammikuussa 2022 tuotantoa lykättiin edelleen vuoden 2023 alkuun ja sitten jälleen vuoden 2023 puoliväliin.

Cybertruckin lähtöhinta on 60 990 dollaria, mikä on yli 50 prosenttia kalliimpi kuin mitä toimitusjohtaja Elon Musk oli mainostanut vuonna 2019.

Se saattaa kaventaa ajoneuvon vetovoimaa.

Vaikka Musk nyt hehkuttaa Cybertruckia, lokakuun tulospuhelussa hän oli vielä varovaisempi.

”On valtavia haasteita päästä Cybertruckin volyymituotantoon ja saada Cybertruckin kassavirta positiiviseksi. Kaivoimme oman hautamme Cybertruckin kanssa”. Lisäksi hän huomautti, että kuorma-auton tuottamisessa ja markkinoille saattamisessa on ”erityisiä haasteita”.

Muskin henkilökohtainen kyky rakentaa Teslan brändiä on myös kyseenalaistettu tällä viikolla haastattelussa, jossa hän haukkui sosiaalisen median alustan X:n jättävät mainostajat. X on menettänyt viime aikoina mainostajia, kun se on sallinut antisemitistisen materiaalin jakamisen.

Cybertruck ei tee paljonkaan hyvää Teslan kassalle ensi vuonna. Musk on sanonut, että Tesla saavuttaa todennäköisesti vain noin 250 000 Cybertruckin vuosituotannon vuonna 2025. Yhtiö on toistuvasti varoittanut, että sillä olisi huomattavia haasteita Cybertruckin tuotannon lisäämisessä ja vapaan kassavirran saamisessa positiiviseksi.

Teslalla on tuoteongelma – eli vanhempi mallisto, joka ei puhuttele riittävästi markkinoita, eikä sillä ole uusia massamarkkinatarjouksia ennen kuin todennäköisesti vuoden 2025 lopulla”, varainhoitoyhtiö Bernsteinin analyytikot toteavat uutistoimisto Reutersille.

Tämä ketju suljettiin automaattisesti sen saavutettua vastausten maksimimäärän 10000. Jatka keskustelua ketjussa Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2).