Tämä ketju on jatkoa kommentille: Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1) - #10914 käyttäjältä cicada.
Edellinen ketju:
Tämä ketju on jatkoa kommentille: Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1) - #10914 käyttäjältä cicada.
Edellinen ketju:
Tesla näyttäisi olevan uusimpien lukujen perusteella matkalla kohti kaikkien aikojen myyntiennätystä Euroopassa samaan aikaan, kun muilla valmistajilla on merkittäviä kysyntäongelmia sähköautoille.
Tesla toimittaa yleensä selvästi suurimman määrän autoja kvartaalin viimeisessä kuukaudessa, mutta maraskuussa tehtiin kaikkien aikojen ennätyskuukausi useissa maissa, mm. Ranskassa ja Espanjassa.
Tai paras kvartaalin 2. kuukausi:
Tässä teollisuusvakoilija Joe Tegtmeyerin järjestämä virtuaalinen tehdaskierros Austinin tehtaalta kaikille meille jotka ei päästy paikanpäälle CT delivery eventtiin.
Hyvä pläjäys Cybertruckin loppukokoonpanoa.
Mielenkiintoisinta tuossa oli kokoonpanojärjestys, ulkopeltien kiinnitys, isot alikokoonpanot sekä korkea automaatioaste.
Ihan vakuuttavan näköinen ”vapor-promisware” laitos.
Paljon oli tavaraa putkessa valmistumaisillaan.
https://twitter.com/Adam_and_EVs/status/1731372598221738490?t=Wtd4-reF3Wp6YuCwWqvg-g&s=19
Bydin ja Teslan tulosksen vertailua.
“Good article on byd $BYDDF
BYD saw its net profit GROW by 82% year over year during the most recent quarter, as profits soared to $1.5 billion. Tesla, saw its net profit DECLINE by 44% year over year, with net profit hitting $1.9 billion for the period.”
Mistä tiedät ettei BYD tehnyt koko voittoaan Hybrideillä tai HSL sähköbusseilla?
Ei omenan ja perunan vertailu kauheasti viisaammaksi tee.
Tuo Adam on sentään rehellinen sijoitustaidoistaan, joten kannattaa seurata varauksella.
Ei siitä BYDistä, mutta Teslan jääkiekkomaila on väärin päin.
Eihän sillä ole väliä. Oikeaa rahaa niistä hybrideistäkin irtoaa. Merkitsevä juttu on sekin, että eivät hybridit ja plug in hybridit ole mitään has been tuotteita.
Se vaan alleviivaa Teslan heikkoutta autonvalmistajana, kun repertuaarissa on vain yksi voimalinja.
Mites teslan SEMI -rekat, onko millaista suunnitelmaa pohjoismaihin vielä vai onko kaikki vasta kaukana tulevaisuudessa? Kaveri sanoi kuulemma että on huono akkuteho range mm.
Ainakin tuon lehtijutun mukaan aika fiasko. Täytyy kyllä sanoa että erittäin outoa että aparaatissa ei saa edes ikkunoita avattua.
Kylmässä säässä hyötysuhde dieseliin verrattavissa, sen(kin) takia epäilen että ainakaan nykyversio laajempaan käyttöön päätyy. Ehkä jotain tavaranjakelua ym. Mutta Volvolla ja Scanialla on sitten varmasti parempi tuntuma mikä on käytännöllistä ja mikä ei. Esim. avattavat ikkunat. Paino taitaa olla yksi isoimmista haasteista noissa vehkeissä vielä tässä vaiheessa sen rangen lisäksi.
Monia keskusteluja seuranneena voi olla kynnyskysymys myös tuon suurteholatauksen hinta, paikoitellen todella suolaisen hintaista vielä tänäpäivänä. Käytännössä edullisimmillaankin karkeasti saman hintaista dieselin kanssa, siihen kun lisätään useammat pysähdykset ja hitaampi “tankkaus” niin etuja ei dieseliin verrattuna ole.
Tämän pitäisi aikalailla puhkaista ylisuuret odotukset FSD:n suhteen. Ei se ole mikään vallihauta.
Tiivistettynä: Musk itsekkin käyttää “Supervised Full Self Driving”. Kuten Troykin toteaa, on täysin autonomisesti ajava Tesla vielä vuosien päässä.
Se on sellaista.
Jos Elon kertoo kuinka turvallinen FSD on tällä hetkellä ihmisen ollessa ratin takana niin miten siitä voi vetää johtopäätöksen, että autonomia on vuosien päässä?
Sellaista dataahan ei ole saatavilla missä ihminen ei olisi ratin takana.
Minun mielestäni tuossa haastattelussa ei ollut mitään muuta autonomian aikatauluun liittyvää kuin viimeiset sanat ”definitely not” kun haastattelija kysyi kestääkö 5-10v.
Aika mielenkiintoista tulkintaa. Ihan kuin olisi joku pakottava tarve kehittää jotain negatiivista.
Mitä tämäkin tarkoittaa? Onko sinulla ollut ylisuuria odotuksia vai jollain muulla? Mitä ne ovat?
@PutMoneyToMakeMoney Ei jaksa sun kanssa väitellä, koska ajanhukkaa. FSD:n vaikutus Teslan lappuun tulee olemaan 0 dollaria koska se ei toimi niin kuin vuonna 2016 on lupailtu. Koko sijoituscase on rakennettu itse ajavien autojen varaan.
1.8 miljoonaa myytyä autoa ja 600+ miljardin market cäp ei kulje käsi kädessä määränsä kauempaa…
Cybertruck luokitellaan EU:ssa kevyet kuorma-autot -kategoriaan, koska Cybertruckin kokonaismassa ylittää 3.500kg rajan. Hyviä puolia, autoveroa ei ole Suomessa, ei Euro NCAP -testejä, halvat käyttöverot ja vakuutukset. Huonoja puolia, vaatii C1 -kortin ajamiseen, nopeus rajoitettu 80 km/h rajoittimella (lyö käytännössä poikki noin 95 km/h, jos ajaa rajoitinta vasten). Rajoittimenhan voi kiertää, mutta jos käry käy siitä tulee erittäin kallis.
Kyllä minä hyväksyn järkevät perustelut asioille.
Ehkä sinun kannattaisi vähän jaksaa kun viitsit tänne kaikennäköisiä mielipiteitä heitellä.
Tämä väite on erimerkiksi täysin älytön, koska FSD on jo nyt myytävä ohjelmistotuote.
Tästä ollaan varmaan kaikki täällä samaa mieltä, mutta sinun pitäisi tietää ettei markkina-arvo perustu nykyhetkeen vaan tulevaisuuteen.
@everlaastia Sinun kanssasi taitaa käydä, kuten kaikkien muidenkin periaatteesta karhuilevien kanssa, että perusteluja väitteille ei vain löydy niin keskustelu loppuu.
Perustele sinä, mitkä ovat ne tulevaisuuden ajurit jotka pitävät Teslan markkina-arvon korkeana.
Minä voin antaa listan jotka EIVÄT sitä tee:
Millä eväillä tämä firma on 600 miljardin arvoinen?
Bullit jauhaa FSD:stä, Dojosta ja muusta olemattomasta mutta eivät keskity konkreettisiin asioihin. Ei kaikkea voi tarinalla selittää, vaikka sillä onkin valtava merkitys sijoittamisessa.
Tai sitten perustelut löytyy mutta kun ne sanoo niin teslauskovaiset puolustelee milloin milläkin tyylillä.
Ite en enään ainakaan jaksanu kommentoida tai vastata mihinkään
Kannattaisiko sinunkin vihdoin perehtyä yhtiön itsensä tekemään kattavaan sijoittajille tuotettuun materiaaliin.
Esityksestä löydät vastauksen. Ei me bullit täällä mitään omiamme keksitä, luotamme yhtiön kertomiin tavoitteisiin kaikki oman ymmärryksensä ja riskinsietokykynsä rajoissa.
Jos olet jostain asiasta Investor Day esityksessä eri mieltä niin kerro ihmeessä.
https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/Investor-Day-2023-Keynote
Tässä vielä videon muodossa.
Karhuleiri elää vain omassa todellisuudessaan ja sivuuttaa faktoja kerta toisensa jälkeen. Eikä siinä mitään jos se auttaa yöunissa.
Yhtiön tavoitteissa on riskejä eikä kaikki toteudu ainakaan ajallaan, mutta tämä pätee lähes kaikkiin kasvuyhtiöihin.
Minulle ei esimerkiksi henkilökohtaisesti ole mitään merkitystä mitä FSD:n kanssa tapahtui 2016.
@everlaastia Ja yksi tärkeä kysymys on, että kuinka pitkä on kenenkin henkilökohtainen sijoitusaika. Minun on 10+vuotta eikä ole tarkoitus myydä osakkeita välttämättä edes silloin.
Millä aikahorisontilla sinä arvioit Teslaa sijoituksena?
Laitetaan nyt vielä tähän loppuun vastaukset näihin
Ei vielä ja varmasti tulee olemaan merkittävä tulonlähde. Tämäkin riippuu aikaikkunasta. 5v niin varmasti tulee olemaan. Onko se liian myöhään? ei.
Niche tuote ei saa 2 miljoonaa ennakkovarausta.
Millä tuotteilla?
Ennen Next Gen platform tuotteita ei merkittävää voluumin kasvua ei ole, mutta sen jälkeen uusi kasvuvaihde.
No ehkä tämä menee läpi vielä pari kvartaalia, tavoitteet on merkittäviä.
Jossain vaiheessa oli huhuja että B-kortilla ajettavan ajoneuvon massaa oltaisiin nostamassa. En nyt ehtinyt tarkemmin kaivamaan onko asiassa edetty ja mitkä käytännön vaikutukset olisivat esim. Cybertruckin tapauksessa.
Käytännössä kaikki maailman teknologiayhtiöt investoivat tällä hetkellä järkyttäviä summia laskentakapasiteettiin ja tekoälyn kehitykseen. Etkö pidä niitäkään investointeja konkreettisina asioina? Pallo on pahasti hukassa jos näitä ei huomioi sijoituspäätöksiä tehdessään.
Ottamatta muuten kantaa, niin paljon on vettä virrannut Vantaanjoessa ennen kuin Cybertruck on myynyt kaksi miljoonaa autoa…ei riitä vuosi eikä kaksi ja viisi vuottakin taitaa olla aika optimistinen. En näe oikein mitään käyttöä sille. Tunnen kyllä jonkun verran jenkkimarkkinaa ja ”jenkkimielenlaatua”…ei oikein sovi ”grillivaunuksi” moto-tapahtumiin yms.