Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

En komenna ketään menemään mihinkään, se oli vain vastaus pyyntöösi.

Ja sen sijaan että jatkuvasti vain vaadit faktapohjaista keskustelua niin mitäs jos näytät ne kohdat jossa olen väärässä? Auttaisi hirveästi nostamaan tasoa täällä.

5 tykkäystä

En ole nyt kumpaakaan suuntaan tässä erittäin mielenkiintoisessa keskustelussa, mutta onhan tämä aikalailla erikoista toimintaa autofirmalta? :thinking:

https://www.investors.com/news/tesla-stock-latest-zigzag-model-elon-musk-never-wanted/?src=A00220

Tesla (TSLA) has stopped taking orders for the cheapest version of the Model Y Standard Range sport utility vehicle, just over a month after its launch and barely a week after a price cut, according to its website. Tesla stock fell sharply…

1 tykkäys

Elon sai tahtonsa läpi?

Ei kannata myydä persnettomallia, varsinkin kun ilmeisesti tulossa on lisää tukiaisia jolloin vähä paremman mallin hinta putoaa (tukiaisten jälkeen) alemmas kuin millä karvalakkia myytiin.

Vähän tempoilevaahan tuo meno on, mutta voi olla että viimeaikoina päätään nostanut raaka-aineiden hintojen nousu on saattaa myös vaikuttaa ainakin jonkinlaisella viiveellä.

Eiköhän siellä ole jamppoja Teslalla joiden duunina on optimoida paljonko markkinasta saadaan rahaa irti.

2 tykkäystä

En väitä mitään mutta onhan tässä aika paljon mielenkiintoisia yhteyksiä, kannattaa lukea koko ketju

8 tykkäystä

Vedetään nyt TL;DR tuosta casesta

Eli maailman kuuluisin drug-kingpin “El Chapo” on vankilassa mutta hänen vaimonsa Emma Coronel Aispuro (ECA) pyörittää väitetysti liigan toimintaa.

Musk tavannut ECA:n useasti (miksi?)

Muskilla bisneksiä myös mm. Escobarin perheen kanssa. Jokainen voi arvata mistä perhe on tuttu.

Muskilla, Chapolla ja ECAlla sama juristi - juristi omistaa vaatebrändin johon Musk sijoittanut

Muskin bisnekset:
-Tunnelien rakentaminen
-Satelliitti internet jota ei voi valvoa ainakaan yhtä helposti kuin nykyisiä
-Rakettibisnes ihan Meksikon rajan vieressä
-Huonosti tuottava autobisnes
-Tequila

Musk käy pelottavan usein yksityiskoneellaan Cabossa, Meksikossa. Ei mitään lomailuja vaan tyyliin muutaman tunnin settejä.

Noh, kaikille varmasti löytyy hyvät perustelut mutta ei tarvitse olla kummoinenkaan salaliittoteoreetikko miettiäkseen että mitä ihmettä tuolla tapahtuu, varsinkin kun tiedetään että Musk tykkää ns. vedellä viivoja aika usein.

Tähän liittyen tuli muuten mieleen se yksi case joka on oikeudessa, Fremontin entinen turvallisuuspäällikkö paljasti että tehtaalla tapahtuu jatkuvaa metallien (kupari yms) varastelua, hän lähti viemään tätä ylöspäin mutta huomasi nopeasti ettei olisi kannattanut, sai välittömät potkut ja Musk alkoi ahdistella häntä, mm. SWATtasi tyypin väittäen että hänellä on ase ja uhannut hyökätä tehtaalle (jälkikäteen todistettu täysin tekaistuksi väitteeksi). Tähänkin caseen liittyi meksikolaiset.

Katsotaan mitä tuossa oikeusjutussa tapahtuu mutta jos olisin Tesla sijoittaja niin olisin oikeasti aika ihmeissäni.

18 tykkäystä

Kun Tesla antaa jatkuvasti ymmärtää tuotannon olevan pullonkaula ja kaiken menevän kaupaksi, niin tilannehan on asian pitäessä paikkansa täysin älytön. Teslan varsinainen autokauppa on tappiollista, kate syntyy tukiaisista.

On täysin järjetöntä tiputtaa tuotteiden hintoja, mikäli sillä ei ole merkitystä myytyihin määriin. On älyllisesti kestämätöntä väittää hinnanlaskujen olevan varautumista tulevaisuudessa kasvavaan tuotantoon. Mikäli näin olisi, hintoja laskettaisiin vasta siinä vaiheessa kun tarjonta ylittäisi kysynnän ja hinnanalennuksella saataisiin tilanne balanssiin jo kokonaiskate nousuun.

11 tykkäystä

Tässähän se koko ydin on. Bullit väittää että kaikki menee kaupaksi, miksi ihmeessä hintoja sitten pudotellaan?

10 tykkäystä

HEI! Varovasti nyt… Kyseessä on energ…eikun softafirma, eikä autofirma!

Mikäli päivät pitkät viettää aikaa Muskovaisten keskuudessa, niin on mielestäni vähintäänkin kohtuullista, että tulee aina välillä tänne ketjuun lukemaan @Seinakadun_Keisari lataamia totuuksia. Ainakaan minä en ole törmännyt hänen valheellisiin väittämiin toisin kuin täällä o vihjailtu. Mikäli näitä valheellisia väittämiä on, niin voi toki niitä korjata?

Siitä myös jokaiselle niksi, miten Tesla toimii talvella!

21 tykkäystä

Jos tuotanto on pullonkaula, yllättäen sitä huonokatteisinta mallia ei välttämättä kannata myydä. Mitä älytöntä tässä on?

Ja tottakai Teslan bisnesmallin tärkeä osa on kaiken maailman viherpiiperöintituet. Juttua oli että Bidenin hallinto haluaa jakaa lisää rahaa palauttamalla ostotukia valmistajille joilla tuli jo määrät täyteteen aiemmin ja tämä yllättäen sataisi vahvasti Teslan laarin koska tällöin loppuasiakkaan maksama hinta tippuu reippaasti joten vähemmän karvalakkimalli muuttuu riittävän edulliseksi.

(On moraalisesti väärin antaa jonkun muun kerätä tukiaisista tulevat hyödyt, ihan turha natista, bisnes on tällaista)

Kyllä, juurikin näin!

Kysymys kuuluukin miksi Model Y SR tuotiin yleensä markkinoille, sen hintaa jopa laskettiin pari kuukautta sitten ja nyt vietiin pois myynnistä?

Itse uskon että tuo uusi 400K autolle saatava tukipaketti vaikuttaa tähän, se on järkevin syy mutta eihän tuossa mallissa ollut järkeä alunperinkään - miksi se tuli myyntiin?

Btw, kellään hyviä ideoita miksei Tesla avaa Model Y:n lukuja vaan pitää ne samassa Model3:n kanssa?

1 tykkäys

Olisikohan tullut myyntiin siksi että oli jossain joskus luvattu että sellainenkin on, joten pistettiin hetkeksi tarjolle jotta ne muutamat persaukiset jotka sitä odottivat saavat tilattua. Sitten voidaan pistää pois todeten että valitettavasti joudutaan karsimaan vähän valikoimaa.

Jos sen sijaan ei oltaisi koskaan tehty ainoatakaan niin olisi jotkut SR-mallia odottaneet fanipojat repineet pelihousut.

Model 3 kaikkein kuraisin malli oli vähän sama juttu. Jos sellaisen ehdottomasti halusi niin niitä oli olemassa, mutta ei Tesla oikeasti niitä halunnut myydä vaan noita hienompia malleja.

1 tykkäys

No eipä Musk ole aikaisemminkaan mitään lupauksistaan välittänyt, miksi näiden osalta?

Aikataulut venyy ja paukkuu mutta kyllä sieltä muuten keskimäärin on tullut mitä on luvattu.

2 tykkäystä

Täällä kun on ollut debaattia näistä teslan hinnanmuutoksista ja niiden syistä. Eli tilanne on siis tämä: model 3 hintaa tiputettu 2,5% ja model y hintaa 4,6% (?). Heitetään hatusta, että molemmilla tuotteilla on ollu vaikka 20% katetuotot.
Jotta tesla säilyttäisi nykyisen kannattavuustasonsa hinnanalennuksien jälkeen, sen pitäisi kasvattaa model 3 myyntivolyymia: (−(−0,025)÷(0,2+(−0,025)))
×100 = 14,29%. Model y:n kohdalla vastaava luku on (−(−0,046)÷(0,20+(−0,046)))
×100 = 29,87%.
Näin niinku yksinkertaistettuna, toki asia ei ole ihan näin mustavalkoinen, mutta pienistä katteista kun otetaan pois niin joutuu hankkimaan aikalailla lisämyyntiä pitääkseen kannattavuuden paikallaan. Loppuun vielä havainnollistava taulukko volyymin vaaditusta kasvusta hintoja alennettaessa

8 tykkäystä

Näyttäisi myös näköjään olevan pieni ankka että SR+ olisi kokonaan poistettu. Teikivät vain saman kuin Model 3:n kohdalla. Sitä voi edelleen ostaa “off-menu” eli ei sivulla mainosteta, mutta jos menet kysymään niin vieläkin voi ostaa. Ei siis vain erityisesti haluta myydä sitä matalakatteista versiota. Tai siis virallisesti… ‘liian lyhyt toimintasäde Teslan “standard of excellencelle”’ :smiley:

Niin sama tilannehan on Model 3 SR:n osalta (ei siis SR+ joka on oikeasti myynnissä) eli MYSR löytyy tiskin alta josta sitä ei kukaan tajua ostaa.

Joko kansa uskoi huudahduksen: “The emperor has no clothes!”

1 tykkäys
1 tykkäys

Piper Sandler:n kattava raportti perustelemaan heidän 1200 dollarin tavoitehintaa.

https://t.co/2RymV59c0m?amp=1

Suosikkikohtani raportissa:

4 tykkäystä