Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Luotan siihen kun Nokia ei kelvannut kellekään 10v sitten vaikka melkein ilmaiseksi olisi ollut tarjolla ja Qt oli osa Nokiaa silloin, niin uskon että Qt saa olla ihan rauhassa.

Minua kiinnostaa palstalaisten näkemys siitä, minkä miellätte “isoksi salkuksi”?

Ison salkun arvo on vähintään…
  • 1 000 euroa
  • 5 000 euroa
  • 10 000 euroa
  • 25 000 euroa
  • 50 000 euroa
  • 75 000 euroa
  • 100 000 euroa
  • 150 000 euroa
  • 300 000 euroa
  • yli 500 000 euroa

0 voters

Siellä missä itse asun omakotitalo on = 300k€, iso talo on 500k€.
→ Siitä nopeasti miettimättä iso salkku +500k€

4 tykkäystä

Naapurillahan on aina kaikki paremmin :wink:

Kyllä tuossakin on paljon muuttujia. Äänestin itse 100k, koska onhan se jo ihan mukavan kokoinen.

Sitten pitää suhteuttaa myös vähän salkun kokoa erilaisiin ihmisiin.
100K salkku ei ole kovinkaan suuri jos ikää on kertynyt, sekä työvuosia ja sijoittamista on takana jo yli 10 vuotta, mutta pienipalkkaiselle tuo on taas jo huikea saavutus.

Kyllä itselläni sellaisen wow-efektin saa aikaan kun puhutaan useamman sadantuhannen euron salkusta, mutta jos 100k euron salkkua taas vertaa keskiverto ihmisen omaisuuteen yms on se jo melko iso.

Itselläkin tuohon vielä reippaasti matkaa, mutta vielä on reilu pari vuotta myös aikaa ennen kuin tulee edes 30 vuotta ikää mittariin.

11 tykkäystä

Tätä olen miettinyt itsekkin, olisi kätevää jos uutinen linkittyisi suoraan ketjuun. Melkein aina sen joku käy linkittämässä sinne muutenkin. Jos vain mahdollista niin iso peukku.

1 tykkäys

Nyt on sellainen posti tuolla Tesla-foorumilla, että se on nostettava myös tänne yleiselle puolelle ihmeteltäväksi.

Jos tuossa on rahtunenkaan faktaa siihen suuntaan mihin foliohattu luonnostaan näkee juonen johtavan, tästä tullaan kuulemaan vielä isosti ja varmasti kiinnostaa muitakin kuin Teslaan sijoittavia.

Tarttee täydentää popparivarastot!

18 tykkäystä

Kyllähän isot salkut on yli 500 kilosia. Mielenkiinnolla odotan jo pörssin avausta, mihin suuntaan lähdetään. Viime viikot ovat olleet minulle hyvin haastavat. Reilut 70k on polteltu salkusta tammikuun alun ATH huipuista. Karhut täälläkin kirjoitellu enimmäkseen viime aikoina. :open_mouth:

Mörnijöitä olen myynyt pois, mutta tilalle on tullut sit hankittua uutta “mörnijää.” :grimacing: Myyntejä ois voinu olla viime aikoina enemmänkin, et ois saanu lisää käteistä salkkuun. Ostot taasen ollu erittäin huonosti ajoitettuja hieman ois voinu malttaa odottaa paremmin pohjia. Eipä niitä tiedä kyl.

Salkun avainomistukset jatkaa laskuvireessä, mutta uskoa on edelleen pitkänaikavälin hyvään tekemiseen ja kasvuun. Toki, jos oisin ollu härski, ois kannattanu vaan nakata pihalle ja yrittää onkia alempaa. Härskit verot ois kyl sit tullu. Tarkempi salkkurapsa myöhemmin. Ostoja kiikarissa.

5 tykkäystä

Kun tämän yhdistää tuohon ylempänä olevaan @Seinakadun_Keisari 'n mainitsemaan uutiseen, niin tulee hämmentävä kokonaisuus.

2 tykkäystä

Näin näen sen myös eli ikään sidottu. 11 vuotiaalla pojallani salkun arvo on yli 25k joka minun mielestäni on iso. Toisaalta kun omani meni 500k yli se alkoi tuntua isolta.

3 tykkäystä

Valitsin yli 500 000 euron salkun, koska esimerkiksi 100 000 euron salkun voi saada kasaan suhteellisen nuorena, kunhan säästää ja sijoittaa kohtalaisen fiksusti, lisäksi useamman sadantuhannen salkun saa kerrytettyä ajan saatossa samalla periaatteella. Isot salkut minulle ovat sellaisia, että isoilla tuloilla, kovalla työllä ja säästämisellä sellaisten saaminen ei siltikään ole itsestäänselvyys. :slight_smile:

Ehkä on hassua ajattelua, mutta juu… onhan nämä mielipidekysymyksiä. :upside_down_face:

6 tykkäystä

Tuntuukos teistä, että tänään on paljon volatiliteettia? Mitä mun kasvu osakkeet noin heiluu ja mani miinukselle? Qt, Revenio, Lohilo (oli +10 ja meni hetkessä -6%)? ihminen hermostuu tällaisesta.

Onko jotain uutisia tänään?

Edit: Olisko tätä perus normaalia, onhan ne kaikki nousseetkin valtavasti… Mutta että samaan päivään vähän oikealta ja vasemmalta. Todella korkeallatuisissa yhtiöissä.

2 tykkäystä

Mietin samaa. Ei kai täs ihmeitä. Hermoilua.

Eiköhän tämä sama, lähes kaikissa kasvu-, vety-, hype- yms. viime aikoina reilusti nousseissa osakkeissa ole osittaista voittojen kotiuttamista ja samalla varautumista tulevaan, pörssi kun on taas vähän epävarmassa tilassa.

Päivän nousija, SVC eu, lol.

Lohilo ainakin nousi sen verran parabolisesti viimeisen viikon ja daily RSI oli ihan tapissa. Pakko välistä vetää henkeä :slight_smile: Joku saattaisi pohtia tätä ostopaikaksi :woman_shrugging:

Onhan tuo lohilo varsinkin hauska. Ensin vastavirtaan puskien jopa +10% ja sitten yhtä paljon laskua. En ajatellut tehdä tuolle mitään, on sen verran isolla painolla jo valmiiksi ja edelleen koko potti +45%.

Qt voisi ostaa lisää, mikäli pulkkamäki jatkuu tarpeeksi alas.

1 tykkäys

Tukholman first North -4.5% just nyt. Näkyy tieten Lohilossakin. Heikkoahan se on, jos ei joka päivä pukkaa yli 20% kasvuja tämä jäätelökioski

7 tykkäystä

Näkisin, että osakemarkkinat reagoi korkojen nousuun (ja odotukseen sen jatkumisesta)

Tuo kannattaa lukea inflaation, korkojen ja osakkeiden syy-seuraussuhteista ao twitter ketju:
https://twitter.com/hkeskiva/status/1363921452890742785

"E.g., interest rates going from 1% to 2%, growers would decline nearly double (-22%) that of stalwarts (-13%).

As many things in the market, growth stocks have likely gotten ahead of themselves even further, resulting in even worse relative performance than indicated here"


Edit.
tässä helmikuun ajalta Dow Jones vs Nasdaq - Arvo maistuu enemmän kun kasvu juuri nyt.

9 tykkäystä

Avasin salkkunäkymän tänään ensimmäistä kertaa ja katselin hetken punaista väriä. Ehkä nyt vain parasta laittaa kone heti kiinni ja suunnata Alkoon.

26 tykkäystä

Hypelapuista ilmat pois, ainakin kunnes dippi lähdetään ostamaan kiinni.

Tosin voi olla että vain laadukkaiden kasvulappujen dipit ostetaan ja ne vähemmän laadukkaat spekulatiiviset hörhöilyt sitten jätetään mörnimään. Normaalia osakemarkkina-darvinismia.

Nyt vaan pitää malttaa odotella ettei taas kerran iske kiinni liian aikaisin… mutta tässä näyttäisi olevan ostokelit pian. Esim. QTn kurssi alkaa nykyään taas numerolla 8… :sweat_smile:

5 tykkäystä