Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Musk on todennut tuohon että ei-autonomisia autoja ajaa lihasäkki jolla ei ole lidaria, vain kaksi “kameraa” ja kehittynyt tilanteenhahmotus tuon perusteella. Joten pelkillä kameroilla autonominen ajo pitäisi olla toteutettavissa - ko. ratkaisulla todistettavasti on ajettu autoja vuosikymmeniä.

Saa nähdä miten käy, mutta mies on melko fiksu ja disruptoinut jo niin monella alueella että en pistäisi pelimerkkejä tuota positiota vastaan.

2 tykkäystä

Musk on myös paatunut valehtelija jonka lupaukset ovat aivan liian usein pelkkää huutelua ilman totuutta.

Musk ei tajua että tällä lihasäkillä on paljon kehittyneempi kyky reagoida erikoisiin tilanteisiin kuin millään konenäöllä.

Mitä enemmän erilaisia sensoreita, sitä enemmän dataa, sitä paremmin tilannekuva pystytään muodostamaan.

2 tykkäystä

Nyt tekee jo mieli pistää lippua tiskiin. Mutta pitäydyn periaatteessa etten ko. ominaisuutta käytä. Sen sijaan sanon suoraan että olet pihalla kuin lumiukko.

Tämä “paatunut valehtelija” on tähän mennessä…

  • Keikauttanut maksuvälitysmarkkinat aataminaikusista jenkkipankkien “lähetä shekki”-systeemistä nykyaikaan ja käärinyt hyvät massit myydessään sen pois (PayPal)

  • Tehnyt sähköautoista ensimmäistä kertaa kiinnostavia massamarkkina-autoja ja rakentanut niille erittäin laajan latausverkoston eikä edes mennyt konkkaan matkalla (Tesla)

  • Täysin mullistanut avaruusbisnekset suunnittelemalla ensimmäisen taloudellisesti järkevästi uudelleenkäytettävän raketin joka käytännössä yksin tappoi venäjän kaupalliset satelliittilaukaisubisnekset ja pahasti syö muun markkinan bisneksiä - ja siinä sivussa pissinyt Boeingin muroihin raskaasti vieden ison siivun NASAn ja jenkkien puollustusministeriön ja NROn laukaisubisneksistä (SpaceX) - ai niin ja lisäksi SpaceXn halpoja laukaisuja on lähdetty hyödyntämään haja-asutusalueiden internet-yhteyksien disruptointiin (Starlink) joka loppuun vietynä tuo 100mbit+ alhaisen latenssin sateliitti-internetin koko pallolle joka sekin on melkoinen veto. Tämä tosin siis on SpaceXn tytäryhtiö, eli sisältyy siihen.

…ja sen päälle puuhastellut tunnelinkaivuubisneksissä (Boring Company) ja aivojen & tietokoneen välisen linkkiteknologian mullistamisessa (Neuralink)

Ja kyllä, tietenkään hän ei ole tehnyt kaikkea itse, mutta on tunnetusti pomoksi varsin hands-on ja SpaceXn osalta on edelleen pääsuunnittelija ja on myös työntänyt lusikkaa moneen asiaan Teslan tuotesuunnittelussa. Ja osaa selvästi palkata kovaa porukkaa tekemään asioita alaisuuteensa.

Eiköhän sitä lyötäisi jo “bisnesnero”-leimaa kenen tahansa otsaan jos olisi väsännyt näistä edes kaksi, vaikka vain peräkkäin. Musk on häärännyt näistä suurinta osaa yhtä aikaa ja kummasti tuntuu bisnekset luistavan.

Matkalle mahtuu luonnollisesti lukuisia optimistisia aikataululupauksia jotka ovat kohdanneet matkalla todellisen maailman ja venyneet & paukkuneet, mutta vähissä on ne asiat joita Musk olisi luvannut tehdä ja sitten lopulta luovuttanut jostain syystä. Ja niin moni ala on kohdannut melkoisia mullistuksia kun Musk on ollut mestoilla että jotain varmaan on tehty oikein.

Jos hakemalla haen niin Model 3n alun perin luvattu lähtöhinta oli liian optimistiseksi asetettu ja siihen eivät pystyneet eli ehkä sen voi laskea “valehteluksi” ja sitten nuo jossain vaiheessa puuhastellut ideat koko auton akkupaketin vaihdosta lennossa latausta nopeampana vaihtoehtona ovat jääneet matkalla, mutta varmasti lähinnä käytännön syistä. Samalla latausnopeus normaalisti piuhalla (Superchargerista) on saatu huikeasti paremmaksi joten koko idea akuston vaihdosta ladattuun on jo osastoa “aika ajoi idean ohi”. Muuten taitaa olla kaikki dissaamisen aiheet osastoa “alkuperäinen ilmoitettu aikataulu oli turhan optimistinen”.

Ja kyllä, olen itse karvan verran odottavalla kannalla koskien tuota “täyttä” autopilottia puhtaalla konenäöllä, mutta annan porukan näyttää onnistuuko vai ei. Se ainakin selvisi jo matkalla että alkup. NVIDIA-pohjainen rauta ei jaksanut vaan piti kehittää uusi ajotietokone omalla piirillä. Se on nyt ollut valmiina vuoden verran ja autoissa ja softapuolen pitäisi tulla julkiseen betaan joillekkin käyttäjille lähiviikkoina. Kiinnostavaa nähdä miten hyvin toimii.

15 tykkäystä

Kuinkahan iso rooli Muskilla oli PayPalissa

Perusti X.comin marraskuussa 1999. Sitten se yhdistyi 4 kuukauden jälkeen Confinityn kanssa ja tästä 6kk niin Musk sai potkut.

1 tykkäys

Aika rohkeasti laittelet näitä Muskin piikkiin. Mitä itse olen lukenut, niin nimenomaan lähes kaikki on perustunut hyviin insseihin, jotka on onnistunut houkuttelemaan rinnalleen. En ota kantaa valehteluun, mutta aika voimakkaasti laittelet näitä hänen ansiokseen. Ideointia on varmasti tehnyt, mikä tietysti on jo ansio sinänsä.

6 tykkäystä

Liputa vaan jos ei miellytä, totuus sattuu välillä mutta se ei ole perusta poistaa viestejä.

Katsotaan Muskin valehteluhistoriaa:

-Teslan ei tarvitse koskaan enään kerätä rahaa anneilla. 2012.
-Supercharger tulee olemaan aina ilmainen. 2013
-Teslaan tulee mahdollisuus vaihtaa battery pack nopeammin kuin bensa-auton voi tankata. 2013.
-Teslan range tulee olemaan yli 1000km 1-2v sisällä, 2017 ihan viimeistään. 2015.
-Teslan voi pyytää itsenäisesti tulemaan luoksesi mistä tahansa, vaikkapa Nykistä Losiin, kahden vuoden sisällä. 2016.
-Autonominen minibussi, tulee 2-3v sisään. 2016.
-Autonominen ajaminen mantereen halki ilman ihmisen puuttumista ajamiseen tulossa 2017. 2016.
-Solar tilet jotka kestää lähes ikuisuuden, tulee 2017. 2016.
-Computer hat joka parantaa vaikeita aivovammoja neljän vuoden sisään. 2017.
-10.000 Teslaa viikossa 2018 lopussa. 2017.
-Ei enään koskaan irtisanomisia. 2018.
-Taking private 420, funding secured. 2018.
-Gigafactory 100% solar powered 2019 lopussa. 2018.
-Teslan jarrupaloja/levyjä ei koskaan tarvitse vaihtaa. 2018.
-Miljoona robotaxia ensi vuoden aikana. 2019.
-Corona ei ole pahempi kuin influenssa. 2020.
-Corona häviää pian, nolla uutta casea huhtikuun lopussa. 3/2020.

Kaveri on full-narsisti ja kävelevä valegeneraattori.

18 tykkäystä

Tulee mieleen eräs tapahtuma Thaimaasta ja vuoren alaisesta tunnelista :heart_eyes:

5 tykkäystä

Suurin osa tuosta listasta on osastoa “aikataulu oli aivan liian optimistinen”.

“Supercharger aina ilmainen” pitää edelleen paikkansa silloin myytyjen autojen osalta. Yllättäen tällainen taktiikka oli perusteltua kun yritettiin myydä täysin uudenlaista teknologiaa hyvin skeptiselle kansalle.

“Computer Hat” on vielä teoriassa aikataulussa, en tiedä näitkö viimeisintä Neuralink-esitystä jossa teknologiaa oli pultattu eläinkokeissa sioille. Kyllä, uskon että matkalla on vielä monta mutkaa mutta jo nyt Neuralinkin teknologia on reilusti edellä muita systeemejä mitä on ollut olemassa. Eiköhän sielläkin aikataulut vielä pauku raskaasti mutta ainakin joku kehittää teknologiaa eteenpäin. Tämäntyylistä perustutkimusta alalla joka muuten on junnannut paikallaan mutta omaa periaatteessa älyttömän potentiaalin harvemmin näkee. Riskit isot, kehitystyö maksaa.

Ja joo, on toisinaan möläytellyt typeryyksiä twitterissä. Voi kauhistus. Pysytään nyt ihan bisnesasioissa, jooko?

3 tykkäystä

Koko lista on Muskin valehtelua.

Hän on jäänyt niin monta kertaa kiinni ihan puhtaista valheista joilla ei ole mitään tekemistä “optimistisen aikataulun” kanssa että on uskomatonta miten jotkut vieläkin jaksaa puolustella tyyppiä, se että kuittaa osan näistä vain “typeriksi möläyttelyiksi” kertoo vain siitä Tesla-kultin vahvuudesta, ei suostuta näkemään totuutta. Samanlaista ihmispalvontaa löytyy lähinnä Pohjois-Koreasta.

Ok, todettakoon että sinulla on oikeus tähän mielipiteeseen, ainakin jos muotoilet sen malliin “mielestäni Musk on paatunut valehtelija”. En ole samaa mieltä, vaikka totta on että välillä vauhti on päällä ja on lupailtu kuuta taivaalta turhan optimistisesti. Katson isompaa kuvaa ja totean että bisnekset luistavat useamman firman voimin ja jos on sitä mieltä että koko hökötys on jotenkin kusetusta niin sieltä sitten pelimerkkejä Tesla shorttilapuille vaikka. Moni on tätä taktiikkaa kokeillut ja usein on sattunut leukaan.

Ja todettakoon että itse en ole koskaan omistanut Teslaa - en longina enkä shorttina - koska ei halua lähteä volatiilin isoriskisen vuoristoradan kyytiin jonka “vastapuolena” on koko nykyinen autoteollisuus ja peli ei välttämättä ole aina reilua. Toivottavasti menestyy. Puolestaan jos SpaceX olisi listattu yhtiö, sen lappuja ostaisin välittömästi koska teknologinen etumatka ja vallihaudat ovat sen verran isot. Mahdollinen Neuralink IPO voisi ehkä kiinnostaa pienellä spekulatiivisella lottopanoksella, riippuen miten teknologia siihen mennessä kehittyy.

9 tykkäystä

Tesla on menestynyt yllättävän hyvin siitä huolimatta, että (laitan sarkasmimoodin päälle):

Firma on ollut alusta asti menossa joka vuosi konkurssiin.

Johtaja ei ymmärrä mistään mitään, mutta osaa valehdella.

Autot ovat ominaisuuksiltaan huonoja, teknisesti vanhentuneita ja laadultaan huonoja.

Autoille ei ole kysyntää, kilpailijat ohittavat menen tullen. (Tämä on tosin siirtynyt aina seuraavaan vuoteen)

Etc. Etc. Näitä riittää… mutta siis periatteessa Tesla tekee kaiken väärin.

Tästä huolimatta uskallan edelleen sijoittaa Teslaan.

12 tykkäystä

Musk on oppikirjamainen nero. Hyvässä ja pahassa.

2 tykkäystä

Teslan ongelma on se että sen gross marginit eivät riitä, sen myynti tasaantuu/sakkaa riippuen markkinasta, sillä on naurettavan pieni R&D budjetti ja se yrittää tehdä lähes kaiken itse.

Jos kyse olisi softasta niin se voisi taistella isompia vastaan skaalautuvuuden avulla mutta kun se tekee autoja jotka ei skaalaudu yhtään.

1 tykkäys

Sen verran tullut pyöriteltyä sekä lidareita että konenäköhimmeleitä, etten millään ymmärrä Muskin suurta vihaa lidarin kaltaista erinomaista teknologiaa kohtaan. Harvemmin olen nähnyt herralla vastustavan ja dissaavan näin vahvasti mitään teknologiaa. Onko taustalla ihan se, että koska lidar ei istu Teslan kuvioihin, niin koitetaan teilata koko konsepti, koska kilpailijoilta se sattuu löytymään?

Itse en osaa ottaa kantaa, onko lidarille tarvetta, koska varsin pitkälle 3d-ympäristön hahmottamisessa päästäneen ihan ultraäänen ja tutkan avulla. Jokaiselle sensorille GPS-paikannuksesta kameroihin, tutkiin ja lidareihin on oma, tärkeä tehtävänsä ajamisen autonomisoimisessa.

Omaan korvaan kameroiden ja neuroverkkojen hehkutus on lähtenyt täysin lapasesta. Muski on sanonut, että lidar ei erota muovipussia kumisesta renkaasta. Tämä väite pitää tämän applikaation kohdalla paikkansa. Visuaalinen sensori on toki korvaamaton, sillä kukapa haluaisi autoa ajaa näkemättä ympärilleen. Vielä en ole kuitenkaan kuullut, miten visuaalista spektriä mittaavilla kameroilla ajateltiin korvattavan se tosiasia, ettei räntä- ja sumusäässä - yön pimeydestä puhumattakaan - tahdo nähdä omaa vehjettänsä pidemmälle.

Lidar on toki energiasyöppö, kallis ja kömpelö, mutta mielestäni varsin rohkeaa väittää, etteikö 3d-pistepilvissä olisi mitään etuja tai kyvykkyyksiä, mihin sarja valokuvia ei pystyisi.

Mielelläni nostan hattua konenäön viime aikaiselle kehitykselle. Aivan huikeaa jälkeä etenkin akateemisella puolella tehty tällä alalla. Kovasti aina hehkutetaan, kuinka mystinen neuroverkko oppii koko ajan jokaisen ajokilometrin aikana antaen vääristyneen kuvan siitä, että kyseessä olisi AlphaGon kaltainen superoppija, joka voisi kehittyä käytännössä ikuisesti ja lopulta siirtyä itse kuskin paikalle - näin ei suinkaan ole. Valitettavan harva tuntuu ymmärtävän tällaista koneoppimisen perusseikkaa.

Lopuksi mainittakoon, että kun neuroverkkojen ja konenäön kehittymistä hehkutetaan, joku voisi tuoda esiin sen tosiasian, että pistepilvet ovat ihan vastaavalla tavalla kelvollista inputtia neuroverkoille. En tiedä, mikä on tämänhetkinen status reaaliaikaisen pistepilvianalysoinnin suhteen - useampi miljoona datapistettä / sekunti on melkoinen määrä käsitellä ja analysoida, mutta muistan jo reilun 5 vuoden takaa, että jonkinasteista reaaliaikaista MLS (mobile laser scanning)-systeemiä oli saatu toimimaan akateemisissa piireissä.

Lidarilla voi myös nähdä varsin näppärästi esimerkiksi tien kunnon muutamien millimetrien syvine urineen, joista saattaa olla melkoisesti hyötyä ajaessa. Teoriassahan olisi myös täysin mahdollista kaivaa raakadatasta jokaisen datapisteen signaali, josta voidaan päätellä muun muassa pinnan rakennetta (vesi vs asfaltti vs hiekka vs jää jne). Kenties tämä on toki fiksumpaa toteuttaa erityisillä tien pintaa mittaavilla sensoreilla. Pointtina kuitenkin, että mahdollisuuksia on monia ja sekä elektroniikka että datan hyödyntäminen kehittyvät hurjaa vauhtia.

Enivei, hatunnosto Teslalle siitä, että on puskenut sekä konenäkö- että sähköautoilua vauhdilla eteenpäin. Sääli, että nykyaikana pitää olla niin pirun kova habitus kaiken suhteen, eikä voida keskittyä oleelliseen (tekniikkaan) ilman turhanpäiväisiä fanituksia ja kilpailevan osapuolen dissailuja (Android vs iOS, Tesla vs kaikki muut, bitcoin vs pankki jne).

18 tykkäystä

Menee mielenkiintoiseksi.

Teslan Euroopan SR+ toimitukset on kaikki siirtyneet helmikuulle ensi vuonna (myös Suomessa, kävin tsekkaamassa) ja ilmeisesti hintoja alennettu (tätä en pysty vahvistamaan). Spekulaatiota että jatkossa SR+:t tulisi jatkossa Kiinasta, ei Fremontista.

Jos tämä pitää paikkaansa niin Q4:sta tulee Euroopassa todella synkkä.

Sitten spekulaatiota miksi tämä muutos, oma arvaus on että koska SR+:n kate on about nolla tällä hetkellä (ellei negatiivinen tulleineen + kuljetuksineen) niin Tesla ei pysty/halua tiputtaa hintaa Euroopassa, painetta tulee todella rajusti Zoen, ID3:n yms. muodossa ja myynti sakkaa tällä hetkellä.

Kiinassa Teslalla on sitovat sopimukset tietystiä valmistusmääristä (CCP:llä on Muskista ns. kassiote) ja Kiinassakaan Tesla-shoppien ovipumppu ei laula duurissa tällä hetkellä (jatkuvia hinnan alennuksia), ne joita ei Kiinassa saada kaupaksi viedään Eurooppaan.

Berliinin tehdas pitää saada todella tehokkaaksi jotta sillä saadaan kilpailukykyisesti tehtyä Tesloja, jotenkin vain tuo laskeva kysyntä ja uusi jättitehdas ei kuulosta kovin voittavalta kombolta.

5 tykkäystä

On, se on juuri siitä syystä. Perussyy on se että Musk on narsisti, koska hän ei aluksi halunnut lidaria niin nyt ei pystytä enään myöntämään että väärässä oltiin. Sama vedyn osalta, kerran lausuttu “fool cell” ja nyt ollaan niin pitkällä ettei enään pystytä myöntämään mitään koska näytettäisiin itse tyhmältä.

4 tykkäystä

Oot kyllä niin oikeassa kun olla vaan voit, ja sitten vielä sijoittajat luottaa tälläseen tyyppiin? iso WTF!

Ei Jarnis, ei se Musk ole kenenkään mielestä “paatunut” valehtelija vaan se kirjaimellisesti on sitä!

1 tykkäys

Teslan kova kasvuvauhti jatkuu ja siihen vaikuttaa tietenkin nykyisten tehtaiden laajennukset, linjastojen uudistukset ja ensi vuonna kahden uuden gigatehtaan tuotannon käynnistymiset. Ensi vuosi taitaakin olla Model Y:n voittokulkua.

Maanantaina tulee Teslike Troyn Q4 ennustelukujen päivitys. Mielenkiintoista nähdä taas kvartaalin jälkeen, että kuinka tarkkaan osui.

4 tykkäystä

Taas yksi lupaus vedetty takaisin. Enään ei tule 7 päivän palautusoikeutta. Jokainen voi miettiä miksi.

1 tykkäys