Sen verran tullut pyöriteltyä sekä lidareita että konenäköhimmeleitä, etten millään ymmärrä Muskin suurta vihaa lidarin kaltaista erinomaista teknologiaa kohtaan. Harvemmin olen nähnyt herralla vastustavan ja dissaavan näin vahvasti mitään teknologiaa. Onko taustalla ihan se, että koska lidar ei istu Teslan kuvioihin, niin koitetaan teilata koko konsepti, koska kilpailijoilta se sattuu löytymään?
Itse en osaa ottaa kantaa, onko lidarille tarvetta, koska varsin pitkälle 3d-ympäristön hahmottamisessa päästäneen ihan ultraäänen ja tutkan avulla. Jokaiselle sensorille GPS-paikannuksesta kameroihin, tutkiin ja lidareihin on oma, tärkeä tehtävänsä ajamisen autonomisoimisessa.
Omaan korvaan kameroiden ja neuroverkkojen hehkutus on lähtenyt täysin lapasesta. Muski on sanonut, että lidar ei erota muovipussia kumisesta renkaasta. Tämä väite pitää tämän applikaation kohdalla paikkansa. Visuaalinen sensori on toki korvaamaton, sillä kukapa haluaisi autoa ajaa näkemättä ympärilleen. Vielä en ole kuitenkaan kuullut, miten visuaalista spektriä mittaavilla kameroilla ajateltiin korvattavan se tosiasia, ettei räntä- ja sumusäässä - yön pimeydestä puhumattakaan - tahdo nähdä omaa vehjettänsä pidemmälle.
Lidar on toki energiasyöppö, kallis ja kömpelö, mutta mielestäni varsin rohkeaa väittää, etteikö 3d-pistepilvissä olisi mitään etuja tai kyvykkyyksiä, mihin sarja valokuvia ei pystyisi.
Mielelläni nostan hattua konenäön viime aikaiselle kehitykselle. Aivan huikeaa jälkeä etenkin akateemisella puolella tehty tällä alalla. Kovasti aina hehkutetaan, kuinka mystinen neuroverkko oppii koko ajan jokaisen ajokilometrin aikana antaen vääristyneen kuvan siitä, että kyseessä olisi AlphaGon kaltainen superoppija, joka voisi kehittyä käytännössä ikuisesti ja lopulta siirtyä itse kuskin paikalle - näin ei suinkaan ole. Valitettavan harva tuntuu ymmärtävän tällaista koneoppimisen perusseikkaa.
Lopuksi mainittakoon, että kun neuroverkkojen ja konenäön kehittymistä hehkutetaan, joku voisi tuoda esiin sen tosiasian, että pistepilvet ovat ihan vastaavalla tavalla kelvollista inputtia neuroverkoille. En tiedä, mikä on tämänhetkinen status reaaliaikaisen pistepilvianalysoinnin suhteen - useampi miljoona datapistettä / sekunti on melkoinen määrä käsitellä ja analysoida, mutta muistan jo reilun 5 vuoden takaa, että jonkinasteista reaaliaikaista MLS (mobile laser scanning)-systeemiä oli saatu toimimaan akateemisissa piireissä.
Lidarilla voi myös nähdä varsin näppärästi esimerkiksi tien kunnon muutamien millimetrien syvine urineen, joista saattaa olla melkoisesti hyötyä ajaessa. Teoriassahan olisi myös täysin mahdollista kaivaa raakadatasta jokaisen datapisteen signaali, josta voidaan päätellä muun muassa pinnan rakennetta (vesi vs asfaltti vs hiekka vs jää jne). Kenties tämä on toki fiksumpaa toteuttaa erityisillä tien pintaa mittaavilla sensoreilla. Pointtina kuitenkin, että mahdollisuuksia on monia ja sekä elektroniikka että datan hyödyntäminen kehittyvät hurjaa vauhtia.
Enivei, hatunnosto Teslalle siitä, että on puskenut sekä konenäkö- että sähköautoilua vauhdilla eteenpäin. Sääli, että nykyaikana pitää olla niin pirun kova habitus kaiken suhteen, eikä voida keskittyä oleelliseen (tekniikkaan) ilman turhanpäiväisiä fanituksia ja kilpailevan osapuolen dissailuja (Android vs iOS, Tesla vs kaikki muut, bitcoin vs pankki jne).