Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Tais olla paino kuskin kanssa tuo. Onhan se kieltämättä pieni. Mahtuu aikuisia kuskin kera 4 kiinalaista, 3 eurooppalaista ja 1 jenkki.

2 tykkäystä

Jos ymmärsin oikein niin se on kantavuus, ei kai siihen mitään kuskia voi laskea kun kuski voi olla 50kg tai 150kg.

Ainakin täällä Suomessa auton omamassaan lasketaan kuljettaja ja se oletusarvolla 75kg.

Kokonaismassa on sitten tuo ajoneuvon omamassa + x summaa josta tuo ns. kuorman maksimimäärä saadaan. Kokonaismassa-omamassa on tässä sitten tuo 278kg.

Näissä saattanee olla eroja maittain koska tosiaan Kiinassa ja varmaan myös meillä tuo 75kg ihan validi paino mutta jossain päin maailmaa se 10 v. turvavöissä jo painaa saman verran.

Normi autoissahan näitä on joskus lehtien palstoillakin naureskeltu kun on Tallinnan tuliaiset takakontissa ja Opelin perä hinkkaa asfalttia :grin:

1 tykkäys

Ok, ko. luku tulee ilmeisesti eu tyyppihyväksyntä -dokkareista, en tiedä mitä siihen sisältyy. MiCin akut painaa 200kg enemmän kuin Fremontissa tehdyn.

2 tykkäystä

Onko porukka tutustunut tohon:

Ilmeisesti ennakkovarauksia olisi jopa 75000kpl jos netin ihmeellisiin syövereihin on uskomista.

Joo, tämä oli tääl tutkan alla tos keväällä koronakuopassa.

1 tykkäys
3 tykkäystä

Tekee hyvää Teslan kasvulle ja lisää luottamusta yhtiöön!

**

S&P Dow Jones In­dices on Mon­day said Tesla would join the in­dex on Dec. 21.

Tesla shares jumped more than 14% in af­ter-hours trad­ing fol­low­ing news it would join the in­dex. Shares in the com­pany have quadru­pled this year. It be­came the world’s largest car maker by mar­ket val­u­a­tion, de­spite pro­duc­ing far fewer ve­hi­cles than ri­vals such as Toy­ota Mo­tor Corp. and Volk­swa­gen AG.

“It’s the cherry on top of a very suc­cess­ful year for Musk,” said Toni Sac­conaghi, an an­a­lyst with Bern­stein Re­search. “It’s prob­a­bly the ul­ti­mate sym­bolic vin­di­ca­tion for Elon Musk that he is be­ing rec­og­nized by this sig­nif­i­cant fi­nan­cial in­dex.”

Tesla Inc. Chief Ex­ec­u­tive Elon Musk has taken an­other step to turn­ing the Sil­i­con Val­ley elec­tric-ve­hi­cle maker into a main­stream car maker, park­ing the com­pany in the S&P 500 in­dex.

It marks a mile­stone for the com­pany that over the course of its 17 years has sought to over­come cash flow prob­lems and defy skep­tics from Wall Street and De­troit.

The move is ex­pected to gal­va­nize the com­pa­ny’s bull­ish in­vestors who have pro­pelled its soar­ing share price and co­in­cides with Wall Street ex­pec­ta­tions of Tes­la’s first full-cal­en­dar year of profit in 2020. The com­pany has posted a profit in the first three quar­ters of the year de­spite the pan-demic that led lo­cal au­thor­i­ties in Cal­i­for­nia to or­der the com­pany to tem­porarily close its lone U.S. car plant.

3 tykkäystä

Komeeta. Nyt pitäisi tosiaan uskottavuus nousta. Tämä uutinen ja se, että parin vuoden sisään tehtaat käy täydellä kapasiteetilla luulisi tuovan lisää pitkän ajan sijoittajia mukaan :muscle:

2 tykkäystä

Tuleekin salkkuun tänään komeat luvut. Vielä kun NIO ilmoittaa hyvän Q3 tuloksen, niin kelpaa ruudun lukuja katsella.

7 tykkäystä
2 tykkäystä

Vielä aattelin puolenkymmentä vuotta odotella, ennenkuin ostan “tulevaisuuden” autoja :smile:
Bensalla vielä mennään.

1 tykkäys

Sanoisin, että parin vuoden päästä alkaa jo bensamiehiä sähköautot kutkuttamaan. Vaihtoehtoja on useita ja hinnat järkevämpiä sekä laatuvirheet vähenemään päin. Myös verotus tulee ajamaan siihen suuntaan vahvasti!

Samoja ajatuksia itselläni. Nyt perheessä kaksi diesel autoa ja yksi bensa auto. Koska sähköauto maksaa maltaita ja vaihtona en saisi autoistani paljoakaan niin ajan nillä niin kauan että ne hajoaa tai korjaus maksaa liikaa. Autoilussa minua ei oikeastaan kiinnosta sen käyttövoima vaan se mitä sen käyttö maksaa seuraavat 10 vuotta. Kun hallitus vielä arpoo veroja verojen päälle niin uuden osto ei oikein vielä houkuta. Vanha totuus vielä että auto ei ole hyvä investointi. Tarvitsen sitä kuitenkin liikkumiseen.

4 tykkäystä

Se on yksi etu noissa sähköautoissa että käyttökustannukset ovat alhaisemmat.

Tuossa vaikka yksi vertailu, uusilla autoilla, jenkkihinnoilla (jossa bensa on lähes ilmaista) mutta antaa jotain suuntaa:

Tottakai käyttökustannukset on pienemmät. Kunhan vaan aletaan saamaan enemmän dataa siitä, miten sähköautot pärjäävät Suomen olosuhteissa (loska, jää, kylmä, harmaus etc…) ja miten akustot näitä sietävät. Myöskin akkujen kehitystä seuraan innolla :+1:t2:

1 tykkäys

Akustoissa suurimmat kauhutarinat ovat malleista joissa ei ole akuston lämmitystä/jäähdytystä. Kaikissa uudemmissa puhtaasti sähköllä kulkevissa akusto osaa lämmittää ja jäähdyttää itseään. Toimintamatkaa se tietenkin syö jos osa sähköstä pitää käyttää akkujen lämmittelyyn joten eipä nämä vieläkään ole optimaalisia 30 asteen pakkasessa, mutta eipä myöskään lakkaa toimimasta.

1 tykkäys

Jaa, jos jenkeissä bensa maksaa 2.1$/gal, niin 8140 dollarin kuluilla toi Camry kuluttaa 12,1 l/100km?

Täältä saa hieman eri kuvan:

Teslan ylläpito on halpaa teoriassa, mutta käytännössä aika rohkeaa sitä käyttää ilman jotain lisätakuita, kun noita tarinoita ilmastontien ja akkujen vaihdosta kuulee.

Jenkeissäkin on isosti vaihtelua sen suhteen mitä menovesi maksaa ja ilman tietoa mistä hinta on otettu tuo on vain yksi datapiste aivan kuten tuo linkkaamani vertailu. Pointtini lähinnä on että vaikka sähköautot ovat kalliimpia, tämänhetkinen data sanoo että omistaminen on halvempaa, jopa niin paljon halvempaa että pitkässä juoksussa diili on silti parempi. Ehkä. Riippuen bensan hinnasta ja siitä miten kohdalle osuu korjattavaa joka ei mene takuuseen. “kulutusosia” ja pakollisia kausihuoltoja on bensa- ja dieselautoissa enemmän.