Tais olla paino kuskin kanssa tuo. Onhan se kieltämättä pieni. Mahtuu aikuisia kuskin kera 4 kiinalaista, 3 eurooppalaista ja 1 jenkki.
Jos ymmärsin oikein niin se on kantavuus, ei kai siihen mitään kuskia voi laskea kun kuski voi olla 50kg tai 150kg.
Ainakin täällä Suomessa auton omamassaan lasketaan kuljettaja ja se oletusarvolla 75kg.
Kokonaismassa on sitten tuo ajoneuvon omamassa + x summaa josta tuo ns. kuorman maksimimäärä saadaan. Kokonaismassa-omamassa on tässä sitten tuo 278kg.
Näissä saattanee olla eroja maittain koska tosiaan Kiinassa ja varmaan myös meillä tuo 75kg ihan validi paino mutta jossain päin maailmaa se 10 v. turvavöissä jo painaa saman verran.
Normi autoissahan näitä on joskus lehtien palstoillakin naureskeltu kun on Tallinnan tuliaiset takakontissa ja Opelin perä hinkkaa asfalttia
Ok, ko. luku tulee ilmeisesti eu tyyppihyväksyntä -dokkareista, en tiedä mitä siihen sisältyy. MiCin akut painaa 200kg enemmän kuin Fremontissa tehdyn.
Onko porukka tutustunut tohon:
Ilmeisesti ennakkovarauksia olisi jopa 75000kpl jos netin ihmeellisiin syövereihin on uskomista.
Joo, tämä oli tääl tutkan alla tos keväällä koronakuopassa.
Tekee hyvää Teslan kasvulle ja lisää luottamusta yhtiöön!
**
S&P Dow Jones Indices on Monday said Tesla would join the index on Dec. 21.
Tesla shares jumped more than 14% in after-hours trading following news it would join the index. Shares in the company have quadrupled this year. It became the world’s largest car maker by market valuation, despite producing far fewer vehicles than rivals such as Toyota Motor Corp. and Volkswagen AG.
“It’s the cherry on top of a very successful year for Musk,” said Toni Sacconaghi, an analyst with Bernstein Research. “It’s probably the ultimate symbolic vindication for Elon Musk that he is being recognized by this significant financial index.”
Tesla Inc. Chief Executive Elon Musk has taken another step to turning the Silicon Valley electric-vehicle maker into a mainstream car maker, parking the company in the S&P 500 index.
It marks a milestone for the company that over the course of its 17 years has sought to overcome cash flow problems and defy skeptics from Wall Street and Detroit.
The move is expected to galvanize the company’s bullish investors who have propelled its soaring share price and coincides with Wall Street expectations of Tesla’s first full-calendar year of profit in 2020. The company has posted a profit in the first three quarters of the year despite the pan-demic that led local authorities in California to order the company to temporarily close its lone U.S. car plant.
Komeeta. Nyt pitäisi tosiaan uskottavuus nousta. Tämä uutinen ja se, että parin vuoden sisään tehtaat käy täydellä kapasiteetilla luulisi tuovan lisää pitkän ajan sijoittajia mukaan
Tuleekin salkkuun tänään komeat luvut. Vielä kun NIO ilmoittaa hyvän Q3 tuloksen, niin kelpaa ruudun lukuja katsella.
Vielä aattelin puolenkymmentä vuotta odotella, ennenkuin ostan “tulevaisuuden” autoja
Bensalla vielä mennään.
Sanoisin, että parin vuoden päästä alkaa jo bensamiehiä sähköautot kutkuttamaan. Vaihtoehtoja on useita ja hinnat järkevämpiä sekä laatuvirheet vähenemään päin. Myös verotus tulee ajamaan siihen suuntaan vahvasti!
Samoja ajatuksia itselläni. Nyt perheessä kaksi diesel autoa ja yksi bensa auto. Koska sähköauto maksaa maltaita ja vaihtona en saisi autoistani paljoakaan niin ajan nillä niin kauan että ne hajoaa tai korjaus maksaa liikaa. Autoilussa minua ei oikeastaan kiinnosta sen käyttövoima vaan se mitä sen käyttö maksaa seuraavat 10 vuotta. Kun hallitus vielä arpoo veroja verojen päälle niin uuden osto ei oikein vielä houkuta. Vanha totuus vielä että auto ei ole hyvä investointi. Tarvitsen sitä kuitenkin liikkumiseen.
Se on yksi etu noissa sähköautoissa että käyttökustannukset ovat alhaisemmat.
Tuossa vaikka yksi vertailu, uusilla autoilla, jenkkihinnoilla (jossa bensa on lähes ilmaista) mutta antaa jotain suuntaa:
Tottakai käyttökustannukset on pienemmät. Kunhan vaan aletaan saamaan enemmän dataa siitä, miten sähköautot pärjäävät Suomen olosuhteissa (loska, jää, kylmä, harmaus etc…) ja miten akustot näitä sietävät. Myöskin akkujen kehitystä seuraan innolla
Akustoissa suurimmat kauhutarinat ovat malleista joissa ei ole akuston lämmitystä/jäähdytystä. Kaikissa uudemmissa puhtaasti sähköllä kulkevissa akusto osaa lämmittää ja jäähdyttää itseään. Toimintamatkaa se tietenkin syö jos osa sähköstä pitää käyttää akkujen lämmittelyyn joten eipä nämä vieläkään ole optimaalisia 30 asteen pakkasessa, mutta eipä myöskään lakkaa toimimasta.
Jaa, jos jenkeissä bensa maksaa 2.1$/gal, niin 8140 dollarin kuluilla toi Camry kuluttaa 12,1 l/100km?
Täältä saa hieman eri kuvan:
Teslan ylläpito on halpaa teoriassa, mutta käytännössä aika rohkeaa sitä käyttää ilman jotain lisätakuita, kun noita tarinoita ilmastontien ja akkujen vaihdosta kuulee.
Jenkeissäkin on isosti vaihtelua sen suhteen mitä menovesi maksaa ja ilman tietoa mistä hinta on otettu tuo on vain yksi datapiste aivan kuten tuo linkkaamani vertailu. Pointtini lähinnä on että vaikka sähköautot ovat kalliimpia, tämänhetkinen data sanoo että omistaminen on halvempaa, jopa niin paljon halvempaa että pitkässä juoksussa diili on silti parempi. Ehkä. Riippuen bensan hinnasta ja siitä miten kohdalle osuu korjattavaa joka ei mene takuuseen. “kulutusosia” ja pakollisia kausihuoltoja on bensa- ja dieselautoissa enemmän.