Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Kerrotko missä kohtaa vastaukseni ovat tyhmiä?

Laitteisto lienee sama kaikissa autoissa. Kontin koko toki vaihtelee autokohtaisesti. Kuvakaappaus on Mobileyen CES 2021 videolta.

2 tykkäystä

Siis tuossa videollahan oli Mobileyen oma testi setup, ei mikään tuotantoversio.

Luuletko oikeasti että

  1. 6m asiakasta ottaisi tuollaisen hökötyksen takakonttiinsa?
  2. Se säilyisi ehjänä johtoineen yms?
  3. Sitä ei varastettaisi tms samantien?

Sulla on nyt palikat pahasti sekaisin!

Ja nyt tarkkuutta, sanoin että KYSYMYKSESI olivat tyhmiä suurelta osin.

EDIT: tässä kuva BMW:n 2021 mallistosta, Mobileye EyeQ5 boardi, noin 12cm pitkä. Tehokulutus 10W

1 tykkäys

En todellakaan luule. Siksi ihmettelenkin miksi tämän vuoden messuilla Mobileyen pomo esittelee tuollaista hirvitystä kameralle. Onko varmaa tietoa että tuo viritys tuosta paranee. Tule Jukka jeesaamaan tyhmempiä Mobileye tietämykselläsi.

Joo olen tuon boardin kuvan nähnyt ja epäselvyys onkin siinä, että onko tuo boardi ainoa hardware palikka sensoreiden lisäksi vai sisältääkö tuotantoversiotkin hieman paremmin piilotetun “miniserverihuoneen”? Tuossa boardissa ei näy input portteja sensoreille. 10 W tehokulutus on hyvä lukema, mutta pitää muistaa että siihen päälle tulee laseria tiheällä taajudellla ampuvat keilaimet ja muut aktiiviset sensorit.

Mites noi mun muut pointit. Uskallatko niihin ottaa kantaa?

1 tykkäys

Voisin tiivistää keskustelun seuraavasti:

20 tykkäystä

Siis sinä olet useammassa viestissä esittänyt näitä väitteitä jostain serverihuoneesta ja nyt sanot ettet tiedä? Mitä ihmettä?

Mihin muihin pointteihin pitää uskaltaa ottaa kantaa?

1 tykkäys

Nuo miniserverihuoneet näyttää internetin perusteella löytyvän kaikista kilpailijoiden toteutuksista. En siis todellankaan usko että tuollainen toteutus tulee kaupallisessa mielessä onnistumaan, kun systeemiä pitäisi lähteä isolla voluumilla myymään kuluttajille. Epäselvyys on siinä, meinaavatko Mobileye ja kumppanit saada tuon määrän laitteistoa kutistettua piiloon, jotta päästään edes lähelle Teslan kuluttajaystävällistä ratkaisua. Sinulla näyttää olevan kovaa dataa että meinaavat. Jaatko lähteesi tälle tiedolle.

Näihin pointteihin:

Eli löytyykö siis 6 miljoonasta autosta vastaava viritys? Sen verran Mobileyellä on autoja liikenteessä.

Ei minulla ole noihin mitään lisättävää, pointtini oli se että alkuperäiset kysymyksesi olivat tyhmiä suurelta osin, ajattelin että tajuaisit itse kun vastaat samoihin kysynyksiin Teslan osalta

4 tykkäystä

En tiedä, mutta vaikuttaa siltä että on. Korjaa lähteiden kera jos ole väärässä.

Minä esitin näkemykseni, miksi Teslan liiketoimintamalli ja toteutus on parempi esittämällä pointteja Mobileyen ratkaisuista. Sinä pyysit minua vaihtamaan Mobileyen tilalle Teslan samoihin pointteihin. Minä tein työtä käskettyä ja mielestäni firman vaihto ei vesitä pointtien arvoa lainkaan vaan päinvastoin vahvisti niitä. Tästä hämmentyneenä sinä aloitit vaahtoamaan takakonteista, etkä edelleenkään pysty antamaan järkevää vasta-argumenttia muihin osioihin. :laughing:

2 tykkäystä

Sinä esitit väitteen, oletan että sinä todistat.

Totean vain että pidän äärimmäisen epätodennäköisenä että 6m ihmistä pitäisi moista pömpeliä takakontissaan, esitin myös kuvan Bemarin boardista joka tukee väitettäni aika hyvin.

Sanoisin että todistustaakka on sinulla.

Mitä tulee kysymyksiisi niin sait vastaukset, ne olivat suurelta osin itsestäänselvyyksiä.

3 tykkäystä

Mobileyen tietokoneen kokoon liittyen luulen, että @Tesla_uskovainen ei ole vain tiennyt kuinka iso toimija Mobileye on, kuten ei moni muukaan.
Mobileye ensimmäinen ADAS-tietokone tuli tuotantoon 2004. Yli 60 milj. autossa ja yli 300 automallissa on Mobileye ADAS.
Mobileye L2+ on ehkä parissa miljoonassa autossa ja määrä kasvaa erittäin nopeasti, koska sitä käytetään kaikkialla myös Aasiassa
Tesla käytti Mobileyetä vuoteen 2016 eli Tesla on erittäin tuore tällä alueella

Itse pyrin seuraamaan kaikkia toimijoita ja kokonaisuudessa Tesla on varsin pieni tekijä autonomisissa ajoneuvoissa.
Tesla vain markkinoi julkisesti hienoilla termeillä. En ihmettele jos vain Teslaa seuraavat kuvittelevat sen olevan suurin ja edelläkävijä.

En epäile, etteikö Mobileye olisi HW:ssä STMicroelectronicsin kanssa yksi edelläkävijöistä, kun omistajana on lisäksi Intel.
Tesla suunnittelee itse piirinsä ja teettää Samsungilla

Mobileye Revenue Q1 2021 vs. Q1 2020
$377 million up 48%

Mobileye Operating income Q1 2021 vs. Q1 2020
147 million up 67 %

10 tykkäystä

Tosiaan Teslan AP perustui Mobileyeen vuoteen 2016 asti, ilmeisesti sekin oli virtasyöppö takakontti hökötys vai mitä?

Ja Mobileye heitti Teslan ulos jonka jälkeen Tesla lähti melkein nollista rakentamaan uutta settiä.

2 tykkäystä

Ei tuo mobileEye 8 Connect ainakaan ole kuin paksun lompakon kokoinen. Voi jälkiasentaa autoon kuin autoon

Alkaa mennä sivuraiteille pahan kerran. MobilEye-kopioita saa Amazonin alelaarista, wunderbaumien vierestä:

1 tykkäys

Mobileye’s latest fifth-generation EyeQ is able to support fully-autonomous (Level 5) vehicles.

Virrankulutus 10W. Aika virtapihi jos silti vie puoli peräkontillista tilaa.

5 tykkäystä

Nuo Mobileye halvat tuotteet eivät mitenkään ohjaa autoa vaan ainoastaan yksinkertaisesti lukevat kaistoja tai etäisyyttä ja piippaavat tarvittaessa varoitussignaalin. Niillä ei sinänsä ole mitään tekemistä ADAS-tuotteiden kanssa eli EyeQX-sarjan kanssa.
Noiden osuus Mobileyen liikevaihdosta lienee mitätön.

2 tykkäystä

The production version of the central Autonomous Vehicle System processor will utilize an Intel Atom-based chip in addition to two Mobileye EyeQ5 SOCs.

Yhteensä 20W. Case closed. Ei rompetta takakontissa

1 tykkäys

Mihin viittaat tarkalleen ottaen?

1 tykkäys

Suomen tesla bulleille ja beareille sitten herätyskello soimaan su-aamulla :sunglasses: Viihdettä on varmaankin tarjolla.

2 tykkäystä

Luvassa todennäköisesti SNL:n 40-vuotisen historian katsotuin jakso. Lucid ilmeisesti mainostaa katkolla… Popcornit ja oluet on valmiina.

1 tykkäys

Joo, näin tekee. Mielenkiintoista vääntöä on ollut viikolla Rawlinsonin ja Muskin välillä. Ja “yllättävä” hetki mainostaa. :grinning: Joskus tulee kyllä mieleen wanhat sanonnat että “isot pojat leikkii” ja “only in America” :sweat_smile: