Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Ok, ehkä viestissäni oli liikaa henkilökohtaisuutta, joten poistin sen. Vaikka sen ydinviesti kyllä oli ihan oikea näkemykseni kommenttien suunnasta. Softa-alan ihmisenä et voi olla täysin yksisilmäinen, ei sillä alalla muuten pärjäisi. Sen vuoksi ei se sinun arvoasi Tesla bullien joukossa laskisi, vaikka kertoisit tai toisit julki niitä vasta-argumentteja, mitkä Teslan, varsinkin FSD-kehitykseen liittyy. En tosin jaksa tätä ketjua ihan aukottomasti seurata, mutta ei ole sellaista silmään osunut. Ketjun arvo nousee, jos myös kohteen heikkouksia tuodaan esille ja niitä yhdessä ruoditaan.

Itse odotan mielenkiinnolla FSD Betan julkistusta tai sen siirtymistä. Se tarjoaa kumpaankin suuntaan loistavan treidimahdollisuuden ja treidaamiseen Tesla on aivan huippukohde, kumpaankin suuntaan.

Eikä minulla Teslaa kohtaan mitään ole. Olen Model3:ssa istunut ja siinä on paljon hyvää. Mutta laatutaso ei Suomen hinnoittelussa kyllä vastaa polttomoottoriautoja, mutta tietysti filosofisesti jokainen voi arvostaa erilaisia asioita. Kokonaisuutena Teslan (muut liiketoiminnan osuudet mukaanlukien) arvostustasot on kestämättömiä, ellei kaikki odotukset ylitetä kvartaali toisensa perään. Se on historiassa ollut mahdoton tehtävä millekään yhtiölle. Jää nähtäväksi, mikä on lopullinen kehityspolku Teslan osalta. Faktat tulee numeroina esille, kaikki muu on suurta toivetta ja haavetta vielä tässä vaiheessa. IMO.

11 tykkäystä

Olen samaa mieltä siitä, että Teslan kurssi vaikuttaa kestämättömältä, toisaalta koska olen konservatiivinen Graham-tyylinen arvosijoittaja, en muutenkaan ymmärrä kasvuyhtiöiden arvonmäärityksestä juurikaan. Siitä taas olen eri mieltä muutaman Tesla-kriitikon kanssa, että keskustelun kannalta olisi jotenkin välttämätöntä, että palstan harvat Telsa-bullit lopettaisivat tai ainakin vähentäisivät Teslan näkymien arvioimisen positiiviseen sävyyn. Tykkään moniäänisyydestä, koska silloin voin saada Tesla-ilmiöstä paremman kuvan ja hahmottaa paremmin, miksi arvostus on sellainen kuin se on.

Onko joku sanonut näin oikeasti?

Minä ainakin nautin kunnon väittelystä, sen vaatimuksena on kuitenkin faktat väitteiden taustalle ja kunnon perustelut näkemyksille.

Jos väittää Teslan nykyisen arvon perusteltu niin ainakin minä vaadin järeät perustelut ja lasjelmat

3 tykkäystä

Ainakin yhdelle Tesla-bullille on sanottu, että hänen kanssaan ei voi keskustella Teslasta, koska hän ei tule muuttamaan mieltään Teslasta negatiiviseen suuntaan. En tägää ketään koska pointtini ei ole osoitella ketään, toisin vain sen näkökulman johon sinäkin viittaat, että on mielenkiintoista keskustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat eri mieltä kuin itse, kunhan keskustelukumppani ei ole trolli. Nähdäkseni kukaan Tesla-bull täällä ei ole trolli.

Minua hämmästyttää palstalla kirjoittavien Teslabullien ehdottomuus ja kriitiikittömyys. Suurimmalla osalla keskustelijoista on tuskin mitään erityistä Teslaa vastaan sijoituskohteena, tosin suurin osa vaikuttaa pitävän osakkeen arvostustasoa täysin kestämättömänä, eikä löydä järkeviä perusteita sille. Arvostustasohan vaatisi Teslalta kaikessa täydellistä onnistumista samalla kun kaikki muut samalla toimialalla toimivat yhtiöt epäonnistuvat kaikessa, mun mielestä kumpikaan puoli yhtälössä ei ole realistinen.

11 tykkäystä

Jos mietitään fiksua rakentavaa keskustelua, jossa osapuolet ovat täysin eri mieltä (bull vs. bear), niin onhan se lähtökohdiltaan ihan naurettava jos tämä bull-kaveri myöntää, että mikään asia maailmassa ei saa muuttamaan mielipidettä. Hän uskoo Teslaan konkurssiin/yritysostoon (kaikki yhtiöt tähän lopulta päätyy) asti.

Lähtökohtaisesti jos toinen keskustelun osapuoli sanoo näin, niin hän on erittäin todennäköisesti altistunut voimakkaasti psykologisille “harhoille” omassa tutkimustyössään, minkä takia en minä ainakaan kykene luottamaan hänen sanoihin yhtään. Ja minulle ainakaan sellainen keskustelu ei ole niin hedelmällistä, koska tällaiset keskustelut sisältää valtavasti disinformaatiota tai väärintulkintoja.

9 tykkäystä

Ymmärrän pointtisi, eikä tarkoitukseni tosiaan ollut syyllistää sinua. On kuitenkin mahdollista, että bull-kaveri jättää konkurssi- ym skenaariot vastauksen ulkopuolelle myös ikään kuin itsestäänselvyytenä ja keskittyy enemmän miettimään, mikä olisi esim. seuraavien parin vuoden aikana pahin mahdollinen bear-skenaario, ja toteaa että sekään ei hänen mielessään pitkän aikavälin keissiä tuhoaisi. Tämä on tietysti spekulaatiota, pitäisi tarkentaa häneltä itseltään.

Lähinnä muutama edellinen viestini syntyi siitä, että minulla alkaa pieni sisäinen opponentti herätä, jos tosi iso enemmistö yrittää aika ärhäkästi lytätä keissiä, jossa keskustelun pieni vähemmistö on tähän mennessä tehnyt paljon rahaa (vähintään paperilla), ja heidän kannallaan on joitakin hyvin älykkäiksi tietämiäni ihmisiä. Eräässä aiemmassa viestissäni oli historiallisia faktoja, jotka saivat Muskin ja Teslan näyttämään tosi huonolta. Toisaalta voisin myös koota aikajanaa, jossa Tesla-shorttarit ottavat pataan viimeiset kymmenen vuotta. Esimerkiksi keväällä 2013 Teslan markkina-arvo oli muistaakseni noin 5 miljardia, ja osake oli yksi Nykin shortatuimmista. Jos joku bull olisi silloin maalaillut yhtiön tämänhetkistä tilannetta (ei siis kurssia), se olisi kuulostanut hyvin yltiöpäiseltä. Minäkin luulin vuonna 2018 että yhtiö on menossa ihan kuukausien sisällä konkurssiin.

Tesla ei millään sovi omaan salkkuuni, toisaalta en uskalla sitä shortatakaan, koska shorttareiden track record on karsea ja yhtiö tuntuu aina yllättävän. (Ovatko muut Teslan arvostusta tolkuttomana pitävät shortanneet, kiinnostaisi kuulla?) Seurailen siis katsomosta 2000-luvun mielenkiintoisinta pörssi-ilmiötä, ja mielellään kuulisin jatkossakin myös bullien näkemyksiä. Toivon etteivät he jää niin pahasti jyrän alle että jättävät keskustelun, jolloin jäljelle jää yksimielisen harmoninen keskustelu.

6 tykkäystä

Kyllä, olen shortannut ja tänä vuonna olen siitä hyvin voitollakin. Viime vuonna tuli turskaa, jotka nyt on kuitattu.

1 tykkäys

forward p/e päälle 100, en kyllö tolkuttoman ylihintasena pidä jos arvostukset tippuu vuodessa alas näin paljon, viime vuoden p/e +1k.

1 tykkäys

Okei, hyvä kuulla!

Sanon vielä tarkennuksena, että en tietenkään tarkoita, että kriitikkojen pitäisi alkaa jotenkin silitellä bullien päitä, enemmin tuoda vähän sitä näkökulmaa, että vaikka bullien näkemykset tuntuvat yltiöpäisiltä, he ovat kuitenkin näkemyksessään lähempänä markkinakonsensusta kuin me bearit, joista monet pitävät osaketta moninkertaisesti yliarvostettuna. Koska markkinakonsensukselle on terveellistä antaa aina vähintään pientä arvoa, bullit saattavat tuoda näkökulmaa joka avaa sitä, mistä erikoiselta tuntuva konsensus 600-700 miljardin arvosta mahdollisesti muodostuu.

No niin, nyt lupaan lopettaa nämä metakommentit. Teslan shorttaaminen vaatii pientä varovaisuutta, mutta Teslaan sijoittaminen vaatii kyllä paljon suurempaa varovaisuutta, koska kurssi ei salli mitään negatiivisia yllätyksiä makro-, inflaatio- ja korkopuolella.

2 tykkäystä

Jep, tässäpä se, minkä takia olin tappiolla viime vuonna Teslashorttieni kanssa. Arvioin, että markkina olisi ruvennut jo ennakoiden hinnoittelemaan todennäköisesti murenevaa markkinaosuutta, eli siinä vaiheessa kun VW:n ID3 ja Fordin Mach-E Mustang tulivat markkinoille. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että tässä odotellaan noiden näkymistä konkreettisesti toimitusmäärissä. Eli tuossa tuli tosiaan markkinakonsensus arvioitua väärin, vähintään ajallisesti.

2 tykkäystä

Jos tämä pitää paikkaansa, niin kai ne Teslallakin joskus osaa…

Joku huhu halpamalliyhteistyöstä Tojotan kanssa.

Jos pitää paikkansa, niin mitenköhän on pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuus hoidettu?

1 tykkäys

Tesla ei ole koskaan näistä piitannut mutta luulisi Toyotan noudattavan aika tiukasti velvoitteitaan.

1 tykkäys

Eikös nuo Tesla-Toyota huhut kuultu jo maaliskuun lopulla. Sen jälkeen Toyota kertoi Subaru yhteistyöstä ja paljasti ylläolevista mallit.

1 tykkäys

^ Ei pidä paikkaansa. Tesla ei tarvitse Toyotaa mihinkään.

Kuinka monta vuotta pitää olla oikeassa isossa kuvassa, jotta kanssakeskustelijoita ei epäillä psykologisista harhoista? Laitetaan tarkistusajankohta kalenteriin, ja katsotaan kuka on oikeassa.

Ensimmäisessä Inderes-viestissäni listasin tulevia katalyytteja:

Tästä saatiin esimakua viime viikonlopulta, kun CT prototyyppi oli vierailulla Nykissä.




1 tykkäys

Miksi TSLA bullien pitäisi muuttaa mieltänsä TSLA bearien näkökulmien takia? TSLA bearit ovat vakuutelleet Teslan konkurssia ja “competition is coming/demand problem” väitteitä jo vuosia. Todellisuus on kuitenkin ollut aivan toinen. Itse näen että on parempi muuttaa näkökulmiaan faktojen ja firman tekemisen perusteella eikä shorttaajien FUDin perusteella. Ehkä olisi hyvä kysyä mikä saa bearin muuttamaan näkökantaansa.

Varsinkin lähiaikoijen negatiivinen clickbate uutisointi on hyvä esimerkki siitä minkälaista FUDia on liikkeellä. Onko FUDlla merkitystä Teslan toimintaan tai menestykseen? Jos autojen myyntimääriä ja kasvukäyrää katsoo niin vastaus on että EI. Onko sillä vaikutusta osakekurssiin? Ehkä, mutta Tesla longeille kurssien lyhyen aikavälin heilahtelulla ei ole muuta vaikutusta kuin se että sitä voi ostaa matalammalla hinnalla.

Kilpailijoiden markkinoille tulo ei aiheuta ongelmia Teslalle, ennemminkin siitä on hyötyä kun EV-markkina kasvaa ja BEV koetaan laajemmin varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Median on jatkossa vaikeampaa pitää täyssähköautoja vain viherpiipertäjien vaihtoehtona kun VW ja Ford jne tuovat omia autojaan myyntiin. EV-markkinaosuuden muutoksilla ei ole varsinaista merkitystä kun täyssähköautojen markkinaosuus koko markkinasta on vielä niin pieni. Ja Teslan USA:n markkinaosuus on niin korkea että pienikin lisäys muilta näkyy heti Teslan osuuden pienentymisenä.

TSLA bulleja yritetään hiljentää “toxic”, “cult” tai “fanboy” nimikkeillä. TSLA beareilla ei ole faktapohjaisia argumentteja jäljellä niin bullit pitää hiljentää muilla tavoin.

5 tykkäystä

Hyvä tarkennus! Kyllähän tässä oikea indikaattori on tietenkin Teslan automyynnin kehitys ja FSD-autojen esiinmarssi. Kurssihintaa on typerä tuijottaa kun argumentoi oikealla olemista, lyhyellä (muutama vuotta) säteellä kurssihinta voi olla ihan mitä tahansa, sen on pörssihistoria näyttänyt kyllä lukuisia kertoja.

  • FSD-autot (level 5). Mikä on nyt se päivämäärä kun teidän mielestä nämä ovat varmuudella ulkona? Entä robotaksit?
  • Teslan automyyntiluvuista mulla ei ulkomuistista tule lukuja, mutta aika absurdeja (imo) lukemia useat bullit ovat heittäneet. Mitä lukuja te pidätte esimerkiksi “bear-base” -skenaariona vaikkapa 2025?

Jos Tesla saavuuttaa lähiaikoina FSD-autot tuolla nykyisellä tekniikalla, niin minä olen ainakin nostamassa täällä kättä pystyyn että väärässä olin ja lujasti! Eli vastaamalla itse omaan kysymykseeni (jonka käyn läpi jokaisen omistaani yhtiön kohdalla), mitä pitää tapahtua että muutan mielipidettäni Teslasta:

  • FSD-autot / robotaksit onnistuvat nykytekniikalla ja lähiaikoina, lisäksi ovat oikeasti toimivia ja turvallisia.
    TAI
  • Teslan automyynti on tosiaan niitä kovimien bull-kaverien lukemia ja automyynti kääntyy erittäin nopealla aikataululla voitolliseksi (sitähän se ei vieläkään ole) ja tulot lähtee skaalautumaan.

EDIT:

En miellä itseäni beariksi Teslan suhteen, pidän kyllä yhtiöstä ja etenkin Muskista, mutta niinkuin osakesijoittamisessa yleensäkin, valuaatiolla on isosti väliä ja Teslalla se on kyllä ihan posketon näyttöihin nähden. Tuossa jo vastasinkin kysymykseesi, mitä pitää tapahtua, että valuaation pysyessä tällä tasolla pidän sitä perusteltuna.

EDIT2: Ja @Mihis tuolla ylhäällä vastasinkin aiemmin, miksi ääripäämielipiteet (“en suostu muuttamaan mielipidettä missään tapauksessa”) ovat äärimmäisen vahingollisia keskustelulle. Tätä ilmiötä näkee valtavasti etenkin terveyden (esim. rokotteet) ympärillä pyörivien keskusteluiden äärellä, ei sikäli mitään uutta siis :slight_smile: Esimerkiksi vahvistusharha on erittäin voimakas psykologinen tekijä, googlen algoritmikin syöttävät sinulle jatkuvasti vain entistä enemmän omaa näkemystä pönkittäviä asioita ja näin sivuutat “automaattisesti” kaiken kritiikin.

Ja minä tietoisesti yritän välttää tuota ansaa mm. sillä, että esim. politiikkaa seuratessani seuraan niin vasemmisto- kuin oikeistopuolueita twitterissä.

3 tykkäystä

BEV markkina kasvaa tällä hetkellä sitä tahtia mitä valmistajat pystyvät valmistamaan autoja. Ainakin näin Teslan tapauksessa. Tätä kiitorataa on vielä matkattava vuosikausia että markkinat alkavat olemaan saturoituneet.

Teslan tuotantomäärät ovat kasvaneet heidän suunnitelmien mukaisesti ja autojen tuotantokustannukset ovat laskeneet kuten he ovat ennustaneet. Kasvutavoite on kova (+50% yoy, 2030), mutta ainakin lähitulevaisuudessa siitä mennään reilusti yli. Vuoteen 2023 saakka voidaan varsin hyvin haarukoida mahdollisia tuotantomääriä.

Itse koen että FSD keskustelussa menee monet asiat sekaisin. Lähinnä merkityksellisin seikka Teslan kannalta on se ettei heidän tarvitse tuoda täysautonomista autoa LVL5 tittelillä markkinoille saadakseen siitä liikevaihtoa/voittoa. Nykyisellään $10k FSD optiopaketti on hankkijalleen käyttökelpoinen, toki hinnassa on oletuksena että käyttöarvo lisääntyy päivitysten myötä. Tämä myös muuten näkyy “deferred revenue” määrässä.

Ja argumentteihin että “Tesla huijaa, FSD on ikuisesti LVL2”. FSD:n luokittaminen lvl2 tasoisena järjestelmänä on hyödyllistä siihen saakka kunnes se voidaan lainsäätäjän puolesta luokitella suoraan LVL5 tasolle. Täysautonominenkin auto voidaan luokitella LVL2 järjestelmäksi viranomaisten silmin jos valmistaja niin haluaa. LVL2 luokittelulla voidaan säilyttää FSD järjestelmän täysi toiminnallisuus koska kuljettaja on vastuussa. LVL3 järjestelmälle saatetaan asettaa nopeus ja lokaatiorajoituksia. Näin esim UK:ssa. Myös viranomaisraportointi on käsittääkseni merkittävästi kevyempää kun FSD luokitellaan “cruise control” tasolle.

Eli tiivistettynä:

Teslan kasvu on ollut ja tulee olemaan lähitulevaisuudessa valtavaa. Eikä markkinan potentiaalisen koon, Teslan kasvutavoitteiden sekä kilpailijoiden esittämien EV tuotantotavoitteiden perusteella tällä hetkellä tarvitse olettaa ettei Teslan kasvu jatkuisi myös myös 2025 yli.

TSLAn tavoitehintojen sisällä on tällä hetkellä käsitykseni mukaan robotaxit arvioitu lähelle nollaa. FSD mahdollistaa erittäin suurikatteisen myynnin jo nyt ja siinä mielessä se näkyy Teslan valuaatiossa, mutta varsinaista robotaxin tuomaa valuatiota ei mielestäni näy vielä. Paitsi ARK:n tpssä:D.

Riskeistä ja mielipiteiden muuttamisesta puheenollen: En koe että bearien tuomissa kommenteissa on juurikaan tuotu esille varsinaisia riskejä Teslalle tai jotain jonka myötä bullien arviota Teslasta olisi jotenkin syytä muuttaa. Itse pidän suurimpana riskinä sitä että onnistuuko Tesla suurten valmistusteknologisten kehityshankkeiden ajoituksessaan. Berliinin tuotanto on alkuvaiheessaan riippuvainen Kato Roadin akuista, aika näyttää onnistuuko Berliinin/Austinin ramp-up synkronoitumaan uuden akkuteknologian ramp-upin kanssa.

Vielä lyhyempänä: Teslan suurin riski on Teslan ottamat riskit (teknologian kehittämisen ja agressiivisen aikataulutuksen suhteen). Tätä riskiä tosin pidän jokseenkin baselinenä Teslan tekemiselle:D

Ja vielä lyhyempänä: Teslan valuaatio on tällä hetkellä houkutteleva longin näkökulmasta.

5 tykkäystä

Tästä olisi mukava kuulla lisää. Voitko laittaa tästä jotain lisäinfoa/lähdettä?