Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Ei kait kukaan kiellä kasvua? Kasvu vaan ei ole samalla trackilla valuaation kanssa. Jos laskee valuaation 1/20:aan nykyisestä niin kaikki olisivat samaa mieltä että kannattaa sijoittaa :joy_cat:

1 tykkäys

Voi voi teitä P/E-luvuista sokaistuneita.

Lue Muskin elämänkerta ja Liftoff. Sen jälkeen katso Autonomy-, Battery- ja AI Day niin monta kertaa että ymmärrät tilaisuuksien pääasiat. Näiden jälkeen vuokraa Model S viikonlopuksi.

3 tykkäystä

P/E on turha mittari jos firma (markkina vielä nopeammin) kasvaa 50% prosentin vuosivauhtia.

3 tykkäystä

AI ja Autonomy katsottu, heidän AI-johtaja on täysin kuutamolla konenäön mahdollisuuksista.

Konenäkö voi parhaimmillaan vastata ihmisen havaintokykyä, jos halutaan toimiva autonominen auto tarvitaan muutakin teknologiaa. Muualla kehitetty jo kokonaisuudessaan parempaa teknologiaa.

Batteryn anti sekään kauheasti luvannut, mullistavaa teknologiaa kehitetään muualla toisten toimesta.

Olen täysin tyytyväinen itsekseen ajelevaan uuteen mersuun, vielä kun Euroopan lainsäädäntö sallisi kaikki featuret käyttöön.

Viestisi alkaa muistuttamaan kyllä huolestuttavan paljon Muskin puheita, paljon kohinaa, vähän konkretiaa. Pystyisitkö antamaan minulle hahmotelmia, kuinka paljon nämä AI- Battery- ja Autonomy Dayt tuottavat Teslalle liikevaihtona 2025 mennessä ja paljon siitä jää viivan alle? Esim. kuinka paljon itse lasket tuloja Teslalle robotaxeista 2025 mennessä? Mikäli voit osoittaa KONKREETTISESTI JÄRKEVILLÄ laskelmilla minulle, kuinka paljon Tesla pystyy näillä tekemään tulosta, voin muuttaa näkemystäni yhtiöstä.

Uskon, että olet itse jo hahmotellut nämä lukemat 2025 asti, olethan? Olet kuitenkin ymmärtääkseni laittanut koko sijoitusvarallisuutesi tähän yhtiöön.

Kun olet avannut näitä lukuja, voidaan jatkaa keskustelua onko niissä järkeä. Nyt aletaan olla siinä pisteessä, että kaivataan lihaa luiden ympärille. Vielä kukaan tässä ketjussa ei ole numeroiden valossa pystyny perustelemaan järkevästi, että miksi tähän yhtiöön kannattaisi sijoittaa. Nyt tarjoan sinulle ainutlaatuisen hetken todistaa minulle, että tämä firma ei ole täyttä kusetusta kaikkien olemattomien tuotteiden kanssa.

6 tykkäystä

Nuo Teslan tähänastiset eventit eivät ehkä ole parhaita valuaation perusteita:

-Solar roof event: jouduttiin oikeuteen. Koko solar on negatiivisen katteen toimintaa
-Autonomy day: Koko softa rewriteen pari kk eventin jälkeen ja puolet tiimistä vaihtui :smiley:
-Battery day: 4680 hype event, kyseinen patteri ei toimi edelleenkään
-Model S plaid event: Menetettiin kyky rakentaa Model S autoja entiseen vauhtiin
-AI day: ei mitään konkreettista

Sen sijaan valuaatio on helppo perustella 2022, 2023 ja 2024 EPS luvuilla. 2022 street EPS keskiarvo taitaa olla nyt 7,3 ja tätä lukua korjataan vielä ylöspäin monta kertaa. Liikevaihto kasvaa noin 50% vuodessa ja EPS huomattavasti tätä nopeammin. Kukin voi itse laskea noita lukuja, itse en lähde noista debatoimaan enää.

4 tykkäystä
  • Solar roof: asiakkaat yltiöpäisen tyytyväisiä
  • Autonomy Day: ootko katsonu FSD 9.2 ajovideoita? (tähän sivukommenttina @JukkaM: makee demo tuo kiinalaisten itseajava auto. Jos tuo auto tekee samat temput missä tahansa muulla sattumanvaraisesti valitulla kiinan tieverkolla ilman lidaria, niin olen vakuutunut)
  • 4680: Kyllä toimii. Niitä tehtiin jo Battery Dayn aikana pilottitehtaalla
  • Model S Plaid: https://youtu.be/qen0ZlZM0ZA?t=1915
  • AI Day: missasitko Dojon?

Sori Dhop10 mutta en ala juoksupojaksesi.

5 tykkäystä

4680 akkulinjastoakaan EI ole olemassa. Että nihkeetä on silläkin suunnalla.

3 tykkäystä

Mihinkä tässä nyt kiire on? Kyllä ne sieltä tulee aikanaan kuten kaikki muukin mitä ovat suunnitelleet. Tän foorumin parasta antia on Teslakarhujen analyysit. Kuplasta ei ole pelkoa kun näitä lukee. Kun Seinäkadun Keisari kääntää kelkkansa, minä myyn😀

6 tykkäystä

Valitettavan usein sama virsi toistuu. Sen takia uskottavuus kärsii ja kukaan ei ota tosissaan. Tämä keissi perustuu täysin Muskin lupauksiin, jotka lähes aina menevät pieleen niin kuin on nähty. Mikäli kyseessä olisi pienempi tekijä, olisi häkki jo heilunut hänen osaltaan.

Annoin mahdollisuuden kääntää pääni. Itse tykkään ajatella asioita pohjautuen numeroihin ja miettiä erilaisia skenaarioita, mutta joillekkin tämä on vastenmielistä.

5 tykkäystä

Tää on kyl jotenki uskomatonta. Joka ikisestä jutusta niin jos vähän epäonnistuu tai myöhästyy → johtopäätös täys fraud.

Indereksen foorumi kaipaisi reddit tyylistä moderointia. Tällä tavalla laadukaat postaukset jotka tuovat lisäarvoa muille lukijoille ovat näkyvissä, kun taas sitten ihmiset jotka ovat hurahtaneet, poistuisivat.

3 tykkäystä

Tämähän on aivan huikea ketju. Suoranaista ajankuvaa. Tesla perustuu toiselle johonkin ja toiselle ei mihinkään. Muille osakkeille tämä ei ehkä niin sopisi, mutta Teslalle keskustelun vapaakiito ameriikan malliin on jotenkin sopivaa.

6 tykkäystä

Tähän pitää sanoa että kiitos mutta ei kiitos sellaista reddit tyylistä hommaa. Täällä on oikeasti jengiä jotka ovat työkseen perehtyneet aiheisiin joista langassa keskustellaan. Mukava lukea hyviä haastoja puolin ja toisin.

Jos tämä olisi reddit tyylistä skeidaa niin eihän täällä olisi muita kuin “Elon paras” “tesla to moon or mars” tyylistä.

Yksikään bull ei ole pystynyt perustelemaan yrityksen arvostusta ja tulevaisuutta sen paremmin kuin “elon sanoi” kommenteilla.

Jatkakaa. Viihdyttävää iltalukemista tämä lanka

27 tykkäystä

Ja siis mersu,volvo ja audi menevät konkkaan… päivän paras heitto… Kyllähän omaan sijoitukseen pitää uskoa mutta tämän on pakko olla komiikkaa

26 tykkäystä

Mitenkään Teslaan kantaa ottamatta vahva EI tälle. Reddit tyylinen moderointi johtaa vaan samanhenkisten ihmisten keskusteluun ja silloin kaikki lupaavat asiat tai vaaratekijät jää käsittelemättä. Tämä foorumi tuottaa huomattavaa lisäarvoa sijoittajalle juuri sen takia että täällä tuodaan esille molempia näkökantoja sijoitus kohteisiin. Jos haluaa lukea vain hyviä asioita on parempi mennä jonnekkin Tesla aiheiselle foorumille. Jo nyt pystyt Inderesilläkin lukemaan koosteen topicista.

32 tykkäystä

Palstalla näyttää löytyvän enemmän luottoa FSD:hen kuin Muskilta itseltään. Kuinka kauan menee kun ilmoitetaan uudesta re-writestä?

10 tykkäystä

Kerrankin Gordonilta hyvä analyysi

linkki “Gordon Johnson Slams AI Day (Parody) - YouTube

2 tykkäystä

Gordon jää kiinni.

3 tykkäystä

Nyt Sandy puhuu asiaa

3 tykkäystä
2 tykkäystä