Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Omat pitkät ajatukset nyt kun ollaan saatu Suomen paras sijoittajakin mukaan keskusteluun. :slight_smile:

Potentiaalisia hankaluuksia joista mielestäni yksikin riittää vähintäänkin kyseenalaistamaan miksi yhtiön arvostuksen pitäisi nyt olla lähes 900mrd, puhumattakaan näistä maailma arvokkain ennustuksista parin vuoden sisään (käytännössä 2-3bln+):

• Macro: Nousseet ja mahdollisesti edelleen nousevat raaka-ainekustannukset, akkumetallien niukkuus nyt ja etenkin tulevaisuudessa, sirupula, kuljetuskustannukset jne. Mikäli tässä nyt mennään siihen inflaatioympäristöön mitä jotkut pelottelevat, on Teslan tyyppinen busines mahdollisesti yksi eniten kärsivistä. Uskoisin myös, että Tesla näyttää useassa näistä ”spesiaalilta” koska volyymi on vielä niin nappikauppaa suhteessa isoihin toimijoihin. 200k auton valmistukseen ja myyntiin yksikään näistä ei osu yhtä paljoa kuin 2 miljoonan auton.
• Volyymin kasvattaminen ja oletettu kysyntä: En epäile yhtään etteikö volyymi näiltä tasoilta reippaasti kasvaisi, mutta tässä piilee mielestäni myös se potentiaalinen bear-case huomioiden edellisen pointin tekijät + se että kysyntä ei oikeasti välttämättä ole ihan niin hyvää mitä viivoitinanalyysi antaa ilmi (näin ei ainakaan voi olettaa). Hintaluokassa nämä autot menee kuitenkin pykälää paria ylemmäs vs ”bulkkiautot” – onko tämän hintaluokan autojen ”TAM” oikeasti niin isoa ja miksi Tesla syö siitä leijonanosan vs muut? Mitä muita haasteita sähköautojen 10x volyymi tuo? Infra ei ole vielä valmista, kuka jaksaa jonottaa tuntia latauksiin? Näiden korjaamiseen menee vielä vuosia.
• Kilpailu: Paljon puhetta että kilpailijat jää jälkeen. Ainakin omaan silmään saman hintaluokan sähköautot ja laatu on vähintään samalla tasolla (ja saksalainen premium on saksalaista premiumia…). Tuotantoprosessissa uskon kyllä dataa ja innovaatioita mitä Tesla on kenttään tuonut. Ovatko nämä kuitenkaan rakenteellisia etuja mitä ei voida saada kiinni, ikinä? En myöskään voi olla nostamatta tässä esiin niitä koomisen hulluja kuvia Teslan telttatehtaiden kaatopaikoista.
• Teslan pipeline: Onko sitä? Roadsterit, Cybertruckit ja sähkörekat eivät mielestäni ole tuotteita jotka tulevat saavuttamaan sellaista volyymia mitä nykyinen arvostus vaatii. Samaan aikaan kilpailijoita on tulossa oikeasti varteenotettavaa tavaraa. FSD:n osalta en ole nähnyt yhtäkään evidenssiä että oltaisiin markkinajohtaja ja ratkaisu autonomiaan olisi lähellä. En myöskään usko AI-päivän tanssijan houkuttelevan parhaita AI-osaajia Teslan leiviin enkä koe tämän evidenssinä esitetyn AI job applicant -chartin kertovan mitään ennen kuin kuvaajan Y-akselin asteikko paljastetaan.
• Regulatiiviset riskit: Loputtomat lupaukset ja ilmeiset yritykset vaikuttaa osakekurssiin, Solar-oikeudenkäynnit, SEC:n uuden johtajan Genslerin kommentit ja Elonin suora ttuilu kyseiselle instituutiolle, FSD-vääntö ja onnettomuudet, jotka nyt hyvinkin vahvasti tapetilla sekä Cummingssin nimitys (joskin Elon ja Teslaporukka yrittää kovasti tätä vastaan taistella, miksiköhän?)
• Muut rajummat syytökset: en nyt tähän listaa kaikkea mitä Teslanegaajat tuovat esiin koska osa on aikamoista salaliittoteoriaa enkä niihin usko, mutta kyllä nämä petosasiat ja tulostietojen luotettavuuden voi ihan potentiaalisiksi riskeiksi lukea

Yllä olevissa on toki paljon epävarmuutta ja toki myös sellaiset skenaariot on mahdollisia missä jokainen bullet päätyy Teslan kannalta positiivisesti ja perustelee markkina-arvoa. Miksi sijoittajan pitäisi kuitenkaan maksaa nyt skenaariosta jossa jokainen näistä päätyy vähintään neutraaliin/positiiviseen?

Näiden potentiaalisten hankaluuksien yhdistäminen alla oleviin kuplamaisiin aspekteihin tekee tästä ainakin henk. koht aivan mahdottoman sijoituskeissin ja oma bias on edelleen vahvasti karhun puolella.

• Suuren johtajan palvonta. Ei auta vaikka osaisi (väitetysti) kuinka hyvin sitä matematiikkaa ja fysiikkaa. Ja tämä myös fundapuolella aika iso nega jos tosiaan key man riski on näin suurta myös tuotekehityksen saralla.
• Kulttimaiset piirteet + retail fobia. Onkohan yhdelläkään yhtiöllä/osakkeella näin äänekästä ja herkästi ”syttyvää” laumaa?
• Kuplille tyypilliset liikkeet osakkeen arvostuksessa: osakkeen split ja indeksiin lisääminen lisäsivät ainakin näennäisesti satoja miljardeja markkina-arvoon + pienet uutiset tai parin tuhannen myydyn auton ”biitit” saattavat nostaa markkina-arvoa kymmenillä miljardeilla dollareilla ja parhaimmassa tapauksessa sama uutinen saattaa näennäisesti vaikuttaa useamman kerran (kvartaalin kaikki myydyt autot, erikseen julkaistu Kiinan data ja vielä kvartaalitulos, joskin viimeisimmässä toki muutakin oleellista)
• Osakkeen kaupankäynti. Pikemminkin siis call-optioiden kaupankäynti. Jos nyt olen tämän oikein käsittänyt niin koko listattujen optioiden markkina on nykyään käytännössä Teslan viikon sisään erääntyvien call-optioiden kaupankäyntiä, ja näiden treidaamiseen liittyvä optioiden delta hedgaaminen (eli osakkeen ostaminen) on pitkälti se nostava voima mikä osaketta ajaa ainakin lyhyellä aikavälillä.

Tesla on mielestäni yksi pörssin riskisimmistä lapuista ja on mielestäni käsittämätöntä miten tätä puetaan ihan nimekkäidenkin tahojen toimesta ”no brainer” sijoitukseksi listaamatta yhtäkään yllä olevaa riskitekijää.

68 tykkäystä

Kiitos vastauksesta ja todellakin toivon että jaksat olla täällä vaikka sinua haastetaan.
Itse en kanssasi saamaa mieltä siitä että Tesla menee kovempaa karkuun muilta valmistajilta sillä käsittääkseni Teslan valmistus prosessi ei sisällä mitään sellasita tekniikkaa jota muut ei voisi kopioda ja uuden tekniikan kehittäminen kestää aina paljon pitenpään kun sen kopiointi.
Vaikka rahalla ei kaikkea saakkaan niin ihmettelisin jos auton valmista jonka tuotekehitys budjetti on monin kertainen Teslaan verrattu ei pystyisi saavuttamaan Teslaa. Toki aikaa tähän saattaa kulua ja siihen saakka Tesla pystyy tekemään hyvää tulosta mutta kilpailu tulee kiristymään jatkuvasti eivätkä katteet tule pysymään nykyisellä tasolla.
Siinä olen kanssasi samaa mieltä että Tesla on tällä hetkellä tehokkain valmistaja ja siinäkin olen samaa mieltä etten nää esteitä Teslan kurssin nousulle tällä hetkellä.

2 tykkäystä

Minä olen aina pyydettäessä vastannut ja perustellut, toisin kuin about jokainen Tesla-bull tässä ketjussa. Jos @Fiilismies haluaisi oikeasti keskustelua aiheesta niin hän ei häipyisi ketjusta kun hänen perustelemattomat väitteensä haastetaan tai toivoisi että moderaattorit puuttuisivat minun kirjoitteluun, tässä vielä hänen suora lainauksensa toukokuulta

Näille sun viesteille on varmasti oma seuraajakunta, mut mitään lisäarvoa ne ei luo sijottajille tällä palstalla. Mun mielestä parempi paikka näille viesteille olis blogi, tai joku Teslan vastainen salaliittofoorumi

Minä pistin konkreettisen listan kysymyksiä johon pyysin sinulta vastauksia, mitä teki @Fiilismies ? Hävisi palstalta.

On muuten huiketa huomata että hän tuli palstalle takaisin samalla hetkellä kuin @Jukka_Lepikko aloitti tänne kirjoittamaan, onko niin ettei omat taidot riitä perusteluihin eli piti odottaa tulitukea? Samaten huomaan aika monen kirjoittajan aktivoituneen heti kun Jukka tuli tänne kirjoittamaan.

9 tykkäystä

Tässä on erittäin hyvä pointti. @Jukka_Lepikko on yksi Suomen arvostetuimmista sijoituskommentaattoreista ja tämänkaltainen TÄYSIN KRITIIKITÖN yhden osakkeen hypetys on suorastaan vastuutonta, tätä palstaa lukee moni aloittelevat sijoittaja joka voi saada täysin yksipuolisen kuvan kun TC:ssä hypetetään lappu taivaisiin ja sitten täällä jatketaan. Jukka, sinun asemassasi pitää olla enemmän vastuuta sanomista vaikka jokainen tekee toki omat sijoituspäätöksensä, ole ystävällinen ja tuo esiin myös riskit joita tällä arvostustasolla on aivan varmasti.

13 tykkäystä

Minua kiinnostaa myös Teslan valmistukseen liittyvät innovaatiot ja osien vähentäminen. Yritin tutustua autojen valmistukseen, koska oma sijoitukseni on Arrival (ARVL). Siinä on yritys, joka mullistaa valmistuksen vielä Teslaakin enemmän. Maalaus ja metallipaino jää kokonaan pois ja linjasto korvataan roboteilla. Toki vielä pitää hetki odottaa tuotannon alkamista, mutta en ole toistaiseksi löytänyt syytä epäillä onnistumista.

Ohjelmistojen ja kosketusnäyttöjen osalta Tesla on vienyt alaa eteenpäin, mutta näen kyllä uusien valmistajien olevan samalla tasolla.

Pidän Teslaa yliarvostettuna ja keskustelua yhtä fanaattisena kuin kryptojen osalta. Foorumin viihdyttävin ketju kyllä.

9 tykkäystä

Eka viesti Tesla-ketjuun. Tämän keskustelun taso on ollut pitkään erittäin lähellä leikkikoulun juupas-eipäs keskustelua. Mikä siinä on että ei voi asiallisesti keskustella? Mielestäni koko ketjun idea on perata Teslaa läpi sijoituskohteena, tarkoittaen teslan heikkouksia sekä vahvuuksia, ja tietenkin uutisia teslaan tai sen kilpailijoihiin liittyen. Tällä hetkellä kun puhut Teslan vahvuuksista niin ne heti tyrmätään “eipäs kun arvostustaso on liian kova ja muut automerkit ottaa Teslan etumatkan kiinni ja kurssi romahtaa”-tyylillä. Vastineeksi kun sanot jotain Teslan mahdollisista heikkouksista, eli esität kritiikkiä, niin vastaus on luokkaa “Kaikki ihmiset tulevat ostamaan Teslan ja To The Moon”… Onko se nyt niin vaikea etsiä dataa tueksi jos tähän ketjuun aikoo jotain sisältöä tuottaa? Itse ongelman ydinhän on se että tulevaisuuden ennusteet/odotukset ovat täysin hämärän peitossa. Ei ole mahdollista todentaa datalla myytyjen teslojen määrää vuonna 2030, mutta toisaalta ei ole myöskään dataa kumotakseen nämä väitteet.

Mielestäni on hienoa että Lepikkö on saapunut foorumille keskustelemaan Teslasta sijoituskohteena, toivottavasti tämä tuottaa kaikille jotain lisäarvoa Teslaan liittyen. Siitä voi keskustella ja miettiä onko TC-jaksojen idea perustua yhden firman fundamenttehin, mutta tässäkin kritiikki kannattaa varmaan esittää vaikka sinne Youtuben kommenttiosioon. Ja uskaltaisin väittää että TC-jaksoja ei Teslasta tehtäisi, ellei niitä kukaan katsoisi, joten on turha kritisoida tuotteen tekijää, joka vastaa johonkin kysyntään.

Lepikön saapuessa foorumille jouduin harmikseni kuitenkin toteamaan erittäin epäkunnioittavan ja paikoin jopa erittäin huonolla tavalla tyrmäävän vastaanoton. Kaveri tulee tänne pelkkää hyvää hyvyyttään keskustelemaan sijoituskohteesta, ja täällä revitään heti pelihousut. On ihan oikein repiä ne pelihousut, mutta ainakin henkilökohtaisesti uskottavuus @Seinakadun_Keisari a kohtaan vajosi täysin olemattomiin. Lepikkö pyytää sinulta lähteitä (joita sinulla ei ole esittää, eli kirjoituksesi pohjautuvat todennäköisesti mutuun), ja vastaat tähän kritisoimalla Trader’s Clubia?

Teslan osakkeeseen on ladattu valtavasti odotuksia, sitä tuskin kukaan kieltää? Mutta ongelman ydin on se että pääsääntöisesti (poikkeuksiakin löytyy) kummallakaan osapuolella ei ole esittää mitään dataa väitöksien tueksi. Pyytäisinkin tälle palstalle aktiivisesti kirjoittavia henkilöitä listaamaan jokaisen viestin kylkeen lähteiden varmistamiseksi, niin keskustelun taso nousee aivan varmasti.

Loppuun vielä haluan todeta sen, että minulla ei ole henkilökohtaista mielipidettä Teslaa puolesta tai vastaan. Tesla-ketjua aloin seuraamaan, koska kurssikehitys oli valtavaa ja halusin tietää fundamentit/syyt tämän taustalla. En omista Teslan osakkeita, enkä ole niitä koskaan omistanutkaan. Toivoisin vain parempaa keskusteluilmapiiriä tähän ketjuun.

56 tykkäystä

Olen pyytänyt Jukkaa yksilöimään ne väitteet joita olen esittänyt ja joihin hän kaipaa perusteluita.

Jos olisit seurannut tätä ketjua yhtään pidempään niin huomaisit että olen aina pyrkinyt perustelemaan väitteet siltä osinkuin niitä on pyydetty ja niin tulen tekemään tässäkin tapauksessa kunhan saan nyt tarkemman tiedon mitä perusteluita haetaan.

Se että olen menettänyt uskottavuuteni sinun silmissä on tietysti ikävää mutta jos pyrkisin kaikkia miellyttämään niin tämäkin ketju olisi pelkkää hymistelyä.

3 tykkäystä

Faktoja tai dataa tulevaisuuden tapahtumista ei voida esittää ellei joku ole keksinyt aikakoneen. Siksi tämä juupas/eipäs keskustelusta on osittain turhaa. Kaikki tämän varmasti jo ymmärtävät. Jokainen äänestää rahoillaan.

3 tykkäystä

Kun FSD, Robotaxit, lvl5 ovat olleet floppi, bulleronaratiivi on kääntynyt valmistukseen.

Miksi muut autovalmistajat eivät voi kopioida tätä hienoa keksintöä? Tesla ostaa Gigapressit italialaiselta IDRA Groupilta.

10 tykkäystä

Jos sulla on veto, haluat että potti on mahdollisimman iso ja pysyt mukana mahdollisimman halvalla.

Jos älykäs tyyppi tekee systemaattisesti rahaa pokerissa, miksi hän hylkää kaikki hyvät periaatteet kun siirrytään sijoittamiseen?

Vuonna 2030 ja 2040 maailmassa on epäilemättä joitakin jättiteknoja jotka tekevät valtavaa liikevaihtoa erinomaisella kannattavuudella.

Maailmassa on tuhansia teknofirmoja jotka pyrkivät tuohon asemaan. Vain jokunen onnistuu.

Todennäköisyys että Tesla on yksi niistä on hyvin pieni.

Ethän sinä hyvä mies pidä kiinni kaukaa haetusta vedosta poskettoman kalliilla.

12 tykkäystä

Teslan kilpailija Zeekr 001 on mennyt tuotantoon ja autot toimitetaan asiakkaille tässä kuussa.
Zeekr on kilpailija varsinkin Teslan FSD:n kanssa, sillä Zeekr käyttää Mobileyen SuperVision-järjestelmää, joka koostuu 11 kamerasta.
Alla ensimmäinen Geelyn julkaisema autonomous driving video

Zeekr ja SuperVision antavat vertailukohtaa paitsi FSD:n toimivuudelle, myös sen hinnoittelulle. Tätä kautta sillä voi olla vaikutus Teslan osakkeen arvostukseen

Mobileye ei ole ottanut Zeekerissä vielä käyttöön samaa järjestelmää, joka on käytössä mm. New Yorkin ja Intian testeissä. Eli etenemisen strategia on erilainen kuin Teslalla. Teslan Beta-testeissä on käytössä viimeinen tuotantoversio, jota yritetään tuotannossa parannella. Mobileye ottaa tuotantokäyttöön ominaisuuksia sitä mukaa, kun ovat testanneet ne toimiviksi.

Aika näyttää, kumpi strategia on toimivampi

Toki Zeekerin muutkin ominaisuudet ovat kilpailukykyisiä
86 kWh battery, AWD: 281,000 CNY (about $44,025)
100 kWh battery, RWD: 281,000 CNY (about $44,025)
100 kWh battery, AWD: 360,000 CNY (about $56,403)

Range (NEDC)/Battery options:
86 kWh, AWD: 526 km (327 miles)
100 kWh, RWD: 606 km (377 miles)
100 kWh, AWD: 712 km (443 miles)

Itse uskon Teslan tuotantoprosessin olevan tehokkaampi, kuin perinteisillä autovalmistajilla.
Koko prosessi on rakennettu Elon Muskin “Best Part is No Part” mukaisesti. Vaikka Sandy Munro on voimakkaasti Tesla myönteinen, hänen videoistaan kuitenkin on voinut verrata Teslan rakennetta muihin autoihin. Kyse ei ole vain pohjan rakenteesta

Perinteisillä valmistajilla menee kuitenkin uusien automallien rakenteen suunnitteluun, testaamiseen sekä valmistusprosessiin vuosia aikaa. Toki jossain vaiheessa muut ovat Teslan kanssa samalla viivalla

Jos Musk epäonnistuisi FSD:n kanssa, se ei olisi merkittävää. Kaikki innovatiiviset ihmiset kehittävät paljon ideoita, osa niistä onnistuu ja osa ei. Kaikki ei voi onnistua eikä ole tarvekaan

10 tykkäystä

Tosi hyvä kirjoitus, minkä ylläpito allekirjoittaa täysin.

Teslasta kirjoittelu on usein polarisoitunutta. Mutta polarisoitunut keskustelu osakkeiden ympärille on harvoin hyväksi sijoittajan lompakolle. Erilaiset, hyvin perustellut mielipiteet ovat hyvästä. Itse nautin aina kun Qt tai Remedy ketjuihin tulee kunnon haastoa. Se pistää itsenikin miettimään niitä uudesta kulmasta, jos vasta-argumentit ovat hyviä.

Tesla on myös maailman isoimpia firmoja markkina-arvolla mitattuna ja muokannut järisyttävästi omaa toimialaansa: eiköhän tällainen yhtiö ansaitse sitä parasta.

Vaikka tämä foorumi sijaitsee internetissä, missä kirjoitetaan isoilta osin nimimerkkien takaa, on aina hyvä miettiä sanoisiko asiat samalla tavalla päin naamaa jos Teslasta keskusteltaisiinkin oluen tai kahvin äärellä samassa huoneessa.

42 tykkäystä

Mut täähän on just se koko juttu. Et jatkuvan parantamisen kulttuuri tuottaa pieninä inkrementteinä ajan kanssa ison säästön. Siksi tätä arvioidessa ei kannata liikaa keskittyä yhteen parannukseen vaan varmuuteen siitä, että kulttuuri tuottaa jatkuvasti uusia inkrementtejä.

6 tykkäystä

Ei ne muut valmistajat kyllä tee sitä parista palasta. Nyt voit todistaa minun olevan väärässä antamalla ensimmäistä kertaa lähteen väitteellesi.

Ei tehnyt Teslakaan ennen, ks. kuva.

Tuohon Giga Pressiin liittyy paljon Teslan proprietary teknistä/teknologista osaamista lähtien esimerkiksi siitä aluuminiseoksesta, jota tuossa käytetään. JOS muut valmistajat pystyisivät ottamaan tuon IDRA:n laitteen käyttöön, ne ottaisivat. IDRA:kin pystyy toimittamaan niitä hyvin rajallisen määrän vuodessa.

19 tykkäystä

Maailmassa on miljoonia shakinpelaajia, jotka yrittää olla parhaita, joten mistä voi olla varma, että Magnus Carlsen voittaa seuraavat kisat? Ei mistään, mutta todennäköisyydet on sen puolella, koska Magnus Carlsen on ollut hallitseva shakin maailmanmestari kohta 10 vuoden ajan. Magnuksen kerroin on pinnaclella tätä kirjoitettaessa 1.271.

Tesla on mulle autoalan Magnus Carlsen, ja arvioin Teslan voiton todennäköisyydet bookkereita (markkinaa) isommaksi aikoinaan kun ekan kerran sijoitin Teslaan. Aikana, jolloin Tesla oli markkina-arvoltaan pienempi valmistaja kun muut.

Tässä on mun ensimmäinen postaus Teslasta foorumeille vuodelta 2019.

Vuoden 2020 alussa shorttasin Teslaa epäonnistuneesti. En lähteny syyttämään markkinaa epätehokkuudesta ja etsimään syitä miks olin oikeassa ja markkina väärässä. Nöyristyin ja lähdin analysoimaan tilannetta uudestaan mahdollisimman objektiivisesti. 2 viikon päästä olin longina, josta alkoi arviolta yli tuhat tuntia kestänyt yhtiön seuraaminen ja analysointi.

Tesla on mulle aikamme mullistavimpia yhtiöitä, ja Musk nykyaikamme suurin keksijänero, joskin sen käytöstavat vaatii jonkun verran toleranssia. Epäilen, että ne Muskin ylilyönnit ja sekoilut sumentaa osalta ihmisiltä kaiken sen muun hyvän mihin mies pystyy.

Vaikka Tesla on mulle edelleen halpa osake nykykertoimilla, ei se enää ole pörssin paras sijoitus, koska markkina alkaa olla hyvin perillä osakkeesta ja yli 10x tuottoja on enää näin ison firman äärimmäisen vaikea tuoda.

Mulle ja mun Tesla / Bitcoin salkulle on naureskeltu jo vuosia. Mäkin naureskelin niille, jotka osti GME:tä 5d ja vielä 50d hinnoissa. Nyt vanhempana ja viisaampana osaan olla tuomitsematta ja antaa mahdollisuuden omasta mielestä tyhmältä kuulostaville ideoillekkin. Mun mielestä tärkeintä on olla objektivinen ja myöntää omat virheet. Jos siihen ei pysty, niin ei varmasti pärjää indeksejä paremmin pitkällä aikavälillä.

45 tykkäystä

Minä en epäile tätä sekuntiakaan mutta kun tätä gigapressiäkin mainostetaan “vallankumouksena” - sille ei ole saatu yhtään konkreettista perustelua paljonko kustannussäästöjä tulee tai homma nopeutuu.

Teslalla on edelleen kokoonpanolinjat, hitsausrobotit yms. niinkuin muilla, se että yhdessä työvaiheessa mahdollisesti säästetään jotain ei kerro meille kokonaisuudesta vielä mitään.

1 tykkäys

Tässä.

14 tykkäystä

Siis Teslalla oli aikaisemmin Model3:ssa 70 palaa takaosassa ja nyt kahdessa, tulevaisuudessa vain 1. Se että Tesla oli aivan purjeissa Model3:n osalta alkuvaiheessa ei tee tästä kehityksestä valtavaa kilpailuetua Teslalle. Muut valmistajat ovat jo tehneet tätä, esim. Corvette C8 koko structure on kuudesta osasta tehty.

Nyt kun olen tämän perustellut niin voisitko ystävällisesti laittaa listan niistä väitteistä mitä en väitetysti aikaisemmin ollut perustellut? Kiitos etukäteen.

EDIT: linkki unohtui Mid-engine 2020 Corvette Stingray incorporates aluminum, carbon fiber | Repairer Driven News

6 tykkäystä

Voisitko ystävällisesti laittaa linkkejä eikä pelkkiä kuvia. Mihin nuo vertaukset ovat (40% ja -79kpl)?

6 tykkäystä

Sinunkin perustelut ovat valitettavan usein olleet luokkaa: tulee tämä tuo ja se kilpailija ja vaan alkaa tekemään, jolloin Teslan loppu koittaa. Teslan kiinnikurominen on ikään kuin aloittamista vaille valmista.

Tätä toki viljellään Tesla-bearien suusta yleisestikin, mutta ei Teslalla tässä mielessä ole hätää. Kuten sanottua, VW kommunikoi avoimesti, että 2026 on tähtäin projektille, jolla pyritään kuromaan Tesla kiinni. En olisi siitä niin varma. Ehkä nyky-Tesla, mutta missä Tesla on vuonna 2026?

Seuraan kyllä tätä keskustelua, mutta en juurikaan jaksa siihen osallistua. Ei täällä kenenkään päätä käännetä, joten käytän aikani muuhun. Olen bull-Tesla, vaikka osakkeen arvostus on mitä on. En ole enää isolla painolla mukana ihan riskienhallinnallisista syistä. En myöskään uskalla veikata Teslaa vastaan.

12 tykkäystä