Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

En epäile sekuntiakaan ettet koe tarvetta listata Tesla-bullien viestejä ja niiden perusteluja, eiköhän sinunkin motiivisi ole aika selkeä. Väität että haluat täällä “vain parempaa keskustelua” ja sitten randomisti haet tietyltä ajanjaksolta viestejäni ja alat laskemaan moniko niistä oli perusteltu, jotta voisit saada mitään kuvaa kuinka hyvin minä perustelen vs. vastapuoli sinun pitäisi tehdä sama arvio toiselle puolelle. Tätä et kuitenkaan halua tehdä, ignorance is bliss kuten amerikkalaiset sanovat.

Minä puolustin itseäni kun tänne tuli taas oikea aalto Teslabulleja Lepikön vanavedessä, kaikkiin väitteisiin joihin on pyydetty perustelut olen ne antanut. Montako perustelua vastapuolelta tuli? Nii-i. Sinä ihmettelet täällä että pitääkö erikseen pyytää perustelut väitteille, vastaus on kyllä, yleensä se menee juuri niin. Laskitko montako väitettä Lepikkö perusteli omissa viesteissään? No et varmasti, haluatko kertoa miksi et?

Väitit etten ole esittänyt perusteluita Lepikön pyytäessä vaan olen vetänyt mutua, olen useampaan otteeseen pyytänyt esittämään tämän väitteen jota en ole perustellut mutta mitään vastausta ei ole tullut. Ehkä kannattaisi sinun itse opetella perustelemaan väitteesi?

Jos sinun tavoitteesi oli todella “juupas-eipäs väittelyn turhuuden osoittaminen” niin keinosi oli harvinaisen huono siihen, sorruit juuri siihen mistä itse valitat.

Ja se että minun uskottavuutesi sinun silmissä vajosi täysin olemattomiin kertoo varmaan lähinnä sen millä asenteella itse olet keskustelussa mukana, puolet on valittu ja sillä mennään.

Jos haluat omaa uskottavuuttasi yhtään rakentaa niin voit aloittaa sen sillä että käyt läpi Lepikön viestit, listaat väitteet ja katso kuinka moni niistä on perusteltu. En tosin usko että tätä aiot tehdä, sattuneista syistä.

Teslan arvostus rakentuu ns. viivoitin analyysiin jossa nykyisen kasvuvauhdin odotetaan jatkuvan samalla kulmakertoimella ties kuinka pitkään, mitään perusteluita näille odotuksille ei ole annettu. Teslan arvostus on suurempi kuin top10 muut autonvalmistajat yhteensä (tämä ulkomuistista, tilanne saattaa olla muuttunut) ja ne tekevät voittoa karkeasti 50-60 miljardia vuodessa (taas ulkomuistista). Teslan pitäisi siis saavuttaa vähintään tämä tulostaso jotta arvostus olisi perusteltu verrokkeihin verrattuna. Jotta Tesla saavuttaisi tämän tason niin sen pitäisi rakentaa todella monta uutta tehdasta Texasin kokoluokasta. Ja tuoda uusia malleja. Ja olettaa että kaikki menevät nykyisellä katteella kaupaksi.

Kuinka todennäköistä tämä on? Millä todennäköisyydellä yksi valmistaja saavuttaa tällaisen aseman alalla joka on historiallisesti ollut huonojen katteiden ja äärimmäisen kilpailun värittämä? Mitä pysyvää, ei-kopioitavaa kilpailuetua Teslalla on? Se ei ole akut, se ei ole sähkömoottorit, se ei ole valmistustekniikka, se ei ole ohjelmistot jne. Tässä tehdään niin monta järkyttävän isoa oletusta niin pitkälle ajalle ettei siinä ole mitään järkeä.

EDIT vastauksia parille kirjoittajalle @Ashrakki ja @Zapata11211 : metakeskustelu toisista kirjoittajista on tosiaan turhaa ja en osaltani enään osallistu siihen, tämä on viimeinen viestini tältä osin, jatkossa keskityn vain ja ainoastaan ns. fundaan tässä ketjussa. Pidän ihan snadisti ironisena että käyttäjä joka on viimeksi kirjoittanut tähän ketjuun vajaa vuosi sitten kritisoi toista siitä ettei tuo mitään lisää keskusteluun. Kuten olen jo aikaisemmin täällä todennut niin todella montaa bull-henkistä tuntuu häiritsevän se että tunnen Teslan moninkertaisesti paremmin kun he itse, monella tuntuu olevan se näkemys että mitään kritiikkiä ei täällä saa esittää Teslasta. Tämä sama toistuu muuten todella monella muullakin palstalla, se on todella poikkeuksellista, millään muulla firmalla tätä ei tapahdu. Jos haluatte haastaa minua, tehkää se faktapohjalta, jos minä esitän vääriä väitteitä niin teillä lienee helppo todistaa ne vääräksi. Mutta kuten sanoin niin metakeskustelu oli osaltani tässä.

EDIT2: En tule vastaamaan enään yhteenkään viestiin jotka käsittelee minua kirjoittajana tai muuhun täysin irrelevanttiin, se ei kuulu tähän ketjuun. Olen tähän itsekkin syyllistynyt vastatessani hyökkäyksiin mutta jatkossa ohitan nämä viestit täysin. Jos on jotain asiaa niin laittakaa privana tai viekää vaikka kahvihuoneeseen.

16 tykkäystä

Luottoluokituksen nosto ja ihan ymmärrettävistä syistä.

8 tykkäystä

Katsotaan saadaanko keskustelu aloitettua ns. tyhjältä pöydältä, teen oman avauksen tähän ja keskityn nyt vain ja ainoastaan fundaan:

  1. Teslan mcap 900mrd tämän kirjoitushetkellä, paljonko pitää nettovoitto olla sanotaan vaikka 2025 että tämä mcap on perusteltu?

  2. Mitä kestäviä kilpailuetuja Teslalla on, sellaisia joita ei voi ainakaan helposti kopioida seuraavan viiden vuoden aikana?

  3. Kuinka paljon Teslan markkinaosuus pitää olla että sen mcap on perusteltu?

  4. Teslan markkinaosuus Euroopan EV-markkinoista on tällä hetkellä noin 12%, tuleeko tämä nousemaan vai laskemaan jatkossa?

  5. Pystyykö Tesla pitämään nykyiset katetasonsa tulevaisuudessa kun kaikki tulevat EV-markkinoille, miten tämä tapahtuu?

Tossa vähän kysymyksiä joihin jokainen bull on tervetullut vastaamaan.

13 tykkäystä

Eikö parempi analogia olisi se että sun naapurustossa on kolmevuotias lapsinero joka voittaa vanhempansa ja sisaruksensa shakissa? Tesla on vielä taapero, aika pieni liikevaihto toistaiseksi.

Kuinka suuren osan rahoitusvarallisuudestasi ja millä kertoimella betsaisit sen puolesta että hänestä tulee joku päivä shakin maailmanmestari?

13 tykkäystä

Itse pidän Teslaa ihan kelpo yhtiönä, joka voi saavuttaa ihan merkittävän markkinaosuuden. Kuitenkin pidän monen Teslaan sijoittavan suhtautumisen muistuttavan enemmän uskonnollista hurmosta kuin analyyttista pohdiskelua. Itse pidän Teslan arvostustasoa täysin kestämättömänä, en siis pysty kuvittelemaan sellaisia omasta mielestäni realistisia skenaarioita, joilla tulevaisuuden tuotto-odotuksilla nykyinen kurssi olisi perusteltu.

Siitä huolimatta, että Tesla pystyisi valmistamaan autonsa pienemmillä kustannuksilla. Siitä huolimatta, että brändin arvostus on korkea ja markkinointikulut kilpailijoita huomattavasti vähäisemmät ja myyntikanava toimii tehokkaammin, en onnistu mitenkään vääntämään palikoita sellaiseen järjestykseen, että se toimisi esimerksi kolmen miljoonan (puhumattaakaan 10 miljoonasta) autossa samalla tavoin.

Voin hyvin olla väärässä, olen ollut lukuisia kertoja aiemminkin.

7 tykkäystä

Euroopassa myydään vuosittain n.12 miljoonaa henkilöautoa. Sähköautojen osuus kasvaa vuosi vuodelta. Kymmenen vuoden päästä luultavasti kaikki myytävät autot ovat sähköisiä.
Tesla tuskin tulee säilyttämään 12% markkinaosuutta, mutta jos vaikka ajateltaisiin 8% osuutta niin eikö miljoonan auton vuotuinen myynti pelkästään Euroopassa olisi melkoinen kasvu? Tähän Aasia ja muu maailma niin eikö siinä riittäisi Teslalle mukavaa kasvua tuleville vuosille?

2 tykkäystä

Tapahtuuko tuo 8% saavuttaminen nykyisillä katteilla? Sähköautojen myötä markkinoille tulo on helpompaa kuin aikaisemmin, akut, moottorit ja softan saa ns. hyllystä. Premium-puolella katetta on varmaan jatkossakin mutta riittääkö volyymit siellä?

3 tykkäystä

Kasvuyhtiöillä valuaatiot on muutoinkin irrallaan todellisuudesta. Ajan mittaan nekin tulevat normalisoitumaan.
Tosiasia on kuitenkin se että EV:ssa on kovaa kasvua vielä vuosiksi.
Vanhoilla autonvalmistajilla on sama tie edessä bugeineen ja laatuongelmineen mitä Teslalla oli aikoinaan.

1 tykkäys

Onhan sitä kilpailua tulossa paljon muiltakin kuin legacy ICE-valmistajilta. Xpeng, Byd, Nio, Lucid, Rivian, Zeekr jne.
Itse näen BEV-markkinassa paljon samoja piirteitä kuin kännykkämarkkinassa aikanaan. Pioneerit loistavat alussa ja auraavat latua koko toimialalle, mutta lopulta uudet ketterät kopioijat ja soveltajat valtaavat markkinan. BEV-kisa alkaa vasta 2022-23, kun malleja tulee enemmän saataville.

5 tykkäystä

Toyotan markkinaosuus maailmassa on noin 8,5 %, sen markkina-arvo on noin 283 miljardia dollaria. Jos oletetaan Teslan saavuttavan saman markkinaosuuden esimerkiksi vuoteen 2030 mennessä, niin onko sen nykyinen valuaatio perusteltu, vaikka se onnistuisi myymään autot 10 %-yksikköä paremmalla katteella kuin Toyota?

10 tykkäystä

Keskustelu käy melkoisesti Teslan arvon ennustamisen ympärillä 10 vuoden tähtäimellä. Se ei ole kovin relevanttia, jos Teslaa autona verrataan kohta kuolleeseen polttomoottoriautoon. Tesla kehittää kokonaan uudenlaista kokemusta siirtyä paikasta toiseen. Tämä kokemus sisältää valtavan määrän innovaatioita, joita ei ole ollut missään autossa ennen tai samankaltaisena, kuin Teslassa. Tietenkin joukossa on paljon kehitystyötä joka menee hukkaan, mutta ei ne kilpailijatkaan ainoastaan odota että saavat kopioida valmiit ratkaisut. Kopiot ovat aina vanhaa teknologiaa ja kehitys menee nyt todella kovaa kaikilla, jotka haluavat markkinaan osallistua.

Jos nyt ajattelee ettei 10 vuoden kuluttua Tesla ole voinut myydä jotain tiettyä määrää autoja, täytyy olla melkoinen ennustaja. Toki se ettei ole myynyt on helpompi toteuttaa, kuin että tulee myymään. Edes Elon Musk ei pysty ennustamaan vuoden päähän, vaan on jatkuvasti väärässä. Tavoitteet ja toteuma on eri asia. Tällä hetkellä Teslan tulos nousee huimasti ja se tuo lisää resursseja kilpailuun, joka tuo uusia innovaatioita. Mahdollisuudet on hyvät ja mitä paremmalta näyttää, sitä kovempi on osakkeen arvostus. En usko että on montakaan, joka löisi Teslaan all in ja palaisi asiaan 10 vuoden kuluttua. Nyt näyttää hyvältä, on noususuhdanne ja Teslan puolesta vetoa lyöviä riittää. Minä näen Teslassa paljon muutakin kuin kori ja 4 pyörää, niillä tätä kisaa ei voiteta. Kyky pärjätä tulee lihasta luiden ympärillä.

Kova myynnin kasvu tuo haasteita myös huoltopuolelle. Ilmeisesti (kaverin kokemus oman Teslansa kanssa) huoltojonot ovat pitkät ja se tuskin helpottuu, kun autoja tulee lisää. Jos tässä vaiheessa huoltojono on yli kuukauden, helpottuuko se kun autoja tuotetaan tupla määrä tai enemmän. On helppo sanoa että korjaamoja on helppo lisätä, mutta jos niin on, miksi huoltojonot on niin pitkät. Polttomoottoriautojen valmistajilla huoltoverkosto on valmiina.

Ihmettelen myös mistä riittää vihreä sähkö ja millä hinnalla, kun kaikki autot on latauksessa öisin. Toisaalta onhan meillä kokemusta, kuinka ihan ohimennen laitetaan ydinvoimaloita pystyyn. Sieltä sitä tulee 30 vuoden kuluttua.

12 tykkäystä

Kerrotko lisää, mitä tarkoitat tällä? Mitä innovaatioita ei ole muissa autoissa?

7 tykkäystä

Ei kaikki innovaatiot ole Teslan, mutta ei Tesla myöskään kaikkia yksityiskohtia omasta kehitystyöstään tai valmiista tuotteestaan kerro suoraan kilpailijoille. Esimerkiksi akku tai auto ei ole innovaatio enää sinänsä, molemmat on olleet olemassa jo pitkään. Kuinka materiaaleja ja tietoa käytetään saattaa olla hyvinkin poikkeuksellista aikaisempaan käyttötapaan nähden. Se on ratkaisevaa ja siihen melko iso osa luottaa, että Tesla osaa tuon. Luottamus näkyy osakkeen hinnassa.

1 tykkäys

Kilpailun ja erityisesti kuluttajan kannalta näen tämän vain isona voittona, että Tesla on tuonut autoiluun uuden näkökulman, jota kilpailijat imitoivat tai tekevät mahdollisesti paremmin.

Esimerkiksi Polestarin uusin päivitys mahdollistaa akun esilämmittämisen eri yhtiöiden DC-latausasemiin sen sijaan, kun Tesla käyttää omaa SC-verkostoaan tähän:

”Battery preheating for DC charging: optimizes battery temperature for maximum charging speed when DC charging station is set as a destination in Google Maps.”

Lisäksi Kris Rifan yt-videolla Volvolla näemmä oli myös tarjolla Norjassa rangeri, joka tuli asentamaan päivityksen autoon kotipihassa (jep, vähän kivikautista menoa jos ei OTA toimi vielä). En tiedä tekevätkö vielä mitään muita huoltotoimenpiteitä. Nämä esimerkit lähinnä osoittavat, että palvelu kehittyy myös muillakin valmistajilla, jolloin ainakin tässä tapauksessa kilpailuetu palvelunäkökulmasta kaventuu.

1 tykkäys

Sijoittaja.fi:ssä oli juttua Teslan Q3:sta ja tulevaisuudesta. Artikkeli on melko tiivis, joten sen lukee muutamassa minuutissa. :slightly_smiling_face:

Pari nostoa jutusta:

" Ostimme Teslaa Disruptiiviset teknolgiaosakkeet -salkkuun lokakuun alussa. Yhtiön valuaatio on korkea, joten osake ei sovellu arvosijoittajalle, mutta kasvu ja megatrendit ovat sijoittajan puolella."

" Tesla ei ole pelkästään sähköautovalmistaja, vaan teknologiayhtiö, jolla on teknologinen etumatka kilpailijoihin muun muassa itseohjautuvissa autoissa. Yhtiö on myös puhtaan energian yhtiö aurinkoenergiabusineksellaan sekä energiavarastoinnillaan. Yhtiö on mukana monissa tärkeissä megatrendeissä. Nämä tekevät Teslasta yhden seuratuimmista osakkeista maailmassa."

7 tykkäystä

Lol. Kannattaa käydä katsomassa koko Battery Day presentaatio, mistä tuo slide on. Siellä esitellään paljon muitakin Teslan innovaatioita. Tässä on LINKKI: 2020 Annual Meeting of Stockholders and Battery Day | Tesla Finland

19 tykkäystä

Itse näkisin, että niin ironista kuin se onkin, niin Teslan yksi vahvuuksista on rahan kaataminen some markkinointiin. Tesla aloitti jo 2015 lähes ensimmäisten joukossa systemaattisen somemarkkinoinnin tarjouskookdien avulla. Some “vaikuttajilla” oli mahdollista tienata ilmaista supercharger latausta ja jopa kokonaisia autoja, jos porukka käytti heidän koodeja tilatessaan autoja. Esimerkiksi Tesla Björn sai sekä ilmaisen Model X:n, Model 3, latausta, että lisäksi Teslalta pitäisi olla bonuksina tulossa vielä ilmainen roadster. Puhutaan siis yhden somevaikuttajan osalta n. 500k€ mainisbudjetista.

Toinen juttu on autopilotin kameroiden käyttäminen “sentry moden” tyyliin. Tuossa ei periaatteessa ole teknologisesti mitään haastavaa, mutta jostain syystä muut ei tuota silti tee. Tuosta systeemistä tulleilla kolari ym. videoilla on aivan järkyttävä somenäkyvyys. Samoin autopilotti ei ole järjestelmänä välttämättä mitenkään poikkeuksellisen edistyksellinen, mutta toisaalta Tesla on ainoa kellä sitä on tarjolla kuluttajalle eli siinä mielessä se on tällä hetkellä markkinoiden paras.

Vaikka en Teslabulli olekkaan, niin olen edelleen sitä mieltä, että tuotteena Model Y on luokkansa paras, ja se johtuu osittain noista pienistä myyntivalteista, kuten esimerkiksi sentrymoden kameroista joilla selvittää autohallikolhimiset ja Model Y:n autopilotin turvaominaisuuksista jotka on käytössä vaikkei autopilotti olisi edes aktiivinen. Eivät ole teknologiana rakettitiedettä, mutta jostain syystä muilla valmistajilla ketteryys ei ole lähellekkään samaa tasoa, vaan ominaisuudet tulee vuosien viiveellä.

1 tykkäys

Jos VW:n toimitusjohtaja Diess sanoo, että Volkswagen häviää Teslalle tehokkuudessa ja teknologiassa, se ei ole faktaa vaan pelkästään Diessin mielipide? :rofl:

26 tykkäystä

Osaan. Tässä on koko video omistettu pelkästään tuolle aiheelle: https://www.youtube.com/watch?v=j1bQbA3EOKw

Näyttäisi siltä, että eri yrityksillä on erilaisia tapoja kategorisoida kuluja ja se heikentää niiden vertailukelpoisuutta. Tuo Teslan valinta vaikuttaa omaan silmään paremmalta, koska R&D kulut ei suoraan liity jokaisen yksittäisen tuotteen valmistukseen eikä ne kasva lineaarisesti valmistusmäärän kasvaessa.

Kulurakenteet yrityksillä on myös hyvin erilaiset ja kun ensimmäisen avasin vertailuun Volkswagenin viimeisimmän raportin, siellä bruttotuloksen alla olevat kulut syö melkein koko tuloksen (tai viime vuonna vei sen itse asiassa miinukselle).

kuva

Teslalla tuo kulukategoria on huomattavasti maltillisempi ja mikä tärkeintä, kasvaa vain maltillisesti tuotannon skaalautuessa.

Nyt kun Teslan tuotannon kasvaessa viivan alle alkaa jäämään yhä suurempi osa tuloksesta, voidaan kohta alkaa vertaamaan muiden yhtiöiden operating marginiin, jotka ovat vertailukelpoiset (sisältää kaikki kulut). Tesla taitaa itse asiassa jo nyt olla edellä tuollakin mittarilla. Ja kuten todettu, Teslan operating expensesin kasvaessa vain vähän tuotannon kasvaessa, tuo tunnusluku paranee kovaa tahtia tuotannon skaalautuessa.

kuva

24 tykkäystä

Niin nyt kannattaisi Jukka oikeasti katsoa mihin vastaat, kyse ei ollut siitä sanoiko Diess häviävän Teslalle tehokkuudessa ja teknologiassa vaan siitä että mikä on oikeasti todellisuutta prosessin tehokkuuden osalta, ts. kuinka PALJON nopeammin Teslalta tulee autoja ulos vrt. vaikka ID3 tehtaat. Jos täällä on nyt jo sanottu Leafin tulevan linjalta ulos samassa ajassa kuin Model3 niin missä on Teslan tehokkuusetu?

Ja ajattelitko vihdoin vastata mikä väite minulta jäi perustelematta? Olen nyt tainnut sitä jo kolme kertaa pyytää sinulta ilman vastausta.

1 tykkäys