Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Jep, tämä on ollut Muskin taktiikka vuosikausia, luvataan ja vannotaan että nyt parannetaan ja nyt toimii jne ja tulos on sitten about sama. Sama koskee montaa muutakin Teslaan liittyvää asiaa, FSD nyt tietysti päällimmäisenä.

Nyt on Muskin sädekehä alkanut haalistua jopa Tesla-fanien keskuudessa ja näille lähinnä nauretaan hyväntahtoisesti, ei kukaan ota niitä tosissaan.

Kannattaa muuten kaikkien katsoa Elon Musk’s Crash Course dokkari jos saa sen käsiinsä, avaa aika hyvin Muskin ajatusmaailmaa ja millaista on olla töissä Teslalla hänen alaisuudessa.

Se avaa aika hyvin esim. tätä etätyökieltoa yms, Muskilla on niin erilainen ajatusmaailma kuin muilla työn osalta joten hänen on vaikea ymmärtää sitä miksi kaikki eivät halua tulla konttorille täyspäiväisesti.

18 tykkäystä

Nyt on kyl next level spekulaatiota, jengi ei halua tulla töihin muskin takia, onko todisteita?

2 tykkäystä

Jos itse olisin Teslan työntekijä, niin pari viime aikojen twittiä pistäisi miettimään: 10% väkeä ulos ja 40h pakko toimistotyölle. Nuo kaksi auttaa kyllä vähentämään tuon 10%, mutta valitettavasti sieltä parhaasta päästä. Musk on luonut valtavan brändin, mutta mielestäni horjuttaa sitä tällä hetkellä eniten itse.

2 tykkäystä

Musta on aika oletettavaa , et auton kanssa työskentelyn montaa vaihetta auttaa tiimin yhdessä lokaatiossa oleminen. Jopa kun tehdään AI:ta ja softaa, kun siihen kuitenkin liittyy se auto ja sen ajaminen, mutta myös suunnittelu ja kokoaminen. Monessa muussa firmassa varmasti olisi helpompaa toimia toisin.

1 tykkäys

Kyllä, ehdottomasti on site työskentelyä tarvitaan paljon. Mutta 40h per viikko toimistolla ei vaan monelle ole enää vaihtoehto. Se vaan on yksi kilpailutekijä, jota ei kannata helpolla täysin ohittaakaan.

1 tykkäys

Teslallahan kaikki voi olla toisin mutta olen kokenut täällä koti Suomessa aika monet yt neuvottelut ja aina sama kaava toistuu. Kun väen vähennyksistä ilmoitetaan alkaa se väki lähtemään firmasta joka saa helposti muualta töitä. Yrityksen kannatta se on ongelmallista sillä se väki ei ole sitä josta halutaan eroon vaan ne ovat yrityksen parhaita työntekijöitä.

6 tykkäystä

Juuri näin. Parhaat lähtee ennen kuin YT:t ovat päättyneet tai hyvin pian sen jälkeen. Se on osin järjestelmän tuoma rajoitekin, kun kenellekään ei voi etukäteen luvata paikan säilyvän (vaikka parhaimmat sen varmasti tiedostaakin).

1 tykkäys

Niin no, toki parhaista saattaa osa lähteä, mut ei noi päiden leikkaamiset jenkeissä minkään meikäläisten YT -prosessin mukaan mene alkuunkaan. Ei siellä ihmetellä viikkotolkulla, et mitä neuvotteluissa on tapahtunut.

Pari kertaa läheltä seuranneena, niin oli vaan porukkaa yks päivä hävinnyt jonnekin. Eikä mitään varsinaista virallista vähennysprosessia edes ollut käynnissä. Tesla toki saattaa hoitaa läpinäkyvämmin ja paremmin tai sitten sielläkin vaan annetaan osalle potkut.

Ja Jenkeissä toki voi luvata kelle vaan, et paikka säilyy.

1 tykkäys

Menee miten menee niin 10% pihalle koska huono fiilis tilanteesta höystettynä etätöiden kieltämisellä varmasti ei työntekijöiden näkökulmasta ollut paras mahdollinen startti tälle prosessille.

Onko Tesla yhtiönä vielä muuten kommentoinut tätä, ei osu omaan silmään?

2 tykkäystä

Jottei faktat mene sekaisin, niin Tesla ei ole vähentämässä 10 prosenttia työntekijöistään.

Joiltain osastoilta vähennetään osa porukasta.

Työntekijöiden määrä nousee seuraavan 12 kuukauden aikana.

kuva

Teslan työntekijämäärän historiallinen kehitys:

20 tykkäystä

Liittyen siihen työkulttuuriin Teslalla, tämäkin lienee tulos siitä:

Since March 1, 2019, when Forbes reported that Musk’s company had been slapped with more violations and fines under Occupational Safety and Health Administration rules than any other auto company in the U.S., Tesla has been cited 29 more times for infractions at its U.S. facilities, including 22 at manufacturing operations in California and Nevada. The Austin, Texas-based company’s infractions resulted in $393,000 in federal fines.

By comparison, 14 other automakers building cars and trucks in the U.S.—including General Motors, Ford, Toyota, Stellantis, Honda, Hyundai, Nissan, Kia, Volkswagen, BMW and Mercedes-Benz—have a combined 21 safety violations and fines totaling $148,488, according to the OSHA database.

Eli Musk on itse työnarkomaani ja vaatii kaikilta muiltakin täydellistä omistautumita, se sitten johtaa näihin varjopuoliin kun pyritään hinnalla millä hyvänsä tuottamaan maksimaalisen paljon.

Tai sitten tämä selittyy sillä telttakylä-tuotantolinjalla jossa Tesloja kyhätään Fremontissa, mene ja tiedä.

2 tykkäystä

Kieltämättä luulin kyllä nähneeni twiitin, jossa Musk olisi minun mielestä tarkoittanut koko salaried porukkaa ja siihen liittyen se -10%. Jos olen väärässä, niin pahoittelut siitä.

Edelleen arvostan Teslan todella korkealle yrityksenä, mutta samalla ihmettelen näitä julkilausumia ja niiden viestinnällistä tarkoitusta.

Edit: siellähän se oli ylenpänä ketjussa tuo -10% kuukausipalkkaisille. Joko se on irroitettu kontekstista tai sitten Muskin toinen twiitti, johon Lepikkö viittaa on sisällöltään vähän erilainen. No tämä on yhdenlainen tapa johtaa, mutta itse arvostan pörssiyhtiöltä selkeää, johdonmukaista ja luotettavaa viestintää. Populistiset heitot kerää kyllä julkisuutta ja pahimmillaan heiluttelee kursseja, mutta onko se lopulta sijoittajan etu?

5 tykkäystä

Tuon viestin jälkeen Elon vielä vahvisti Twitterissä, että “Total headcount will increase”.

6 tykkäystä

Kiitos! Ehkä en vieläkään ymmärrä, kun minusta tuo ensimmäinen lause lähtökohtaisesti viittaa koko salaried henkilöstöön. Ja sitten selittää syytä pilkun jälkeen. No ehkä se on vain minä, joka ymmärrän noin. Myöhemmässä twiitissä oli sitten se salaried should be fairly flat.

Laajemmin pointti on se, että itse koen huonona jos yhtenä päivänä viestitään jotain ja toisena päivänä sitä pitää paikata tai päivittää. Mutta luonnollisesti pikaviestintä on tulkinnanvaraista ja siksi voi tulla tahattomiakin väärinkäsityksiä.

1 tykkäys

Kuukausipalkan saajien määrä vähenee, 10% vastaa noin 5000 toimihenkilöä globaalisti. Tuntityöntekijöiden määrä kasvaa siten että henkilöstön kokonaismäärä kasvaa eli yli 5000 henkilöä palkataan autoja kasaamaan.

Löysät läskit ulos, erittäin hyvää henkilöstöpoitiikkaa sijoittajien kannalta.

6 tykkäystä

Mitähän mahdat tarkoittaa “viestinnällä”, kyse on ollut vain tietovuodosta talon sisältä, ei yhtiön viestinnästä. Mediat nyt uutisoi omat FUD näkemyksensä vuodoista ja tweeteistä.

4 tykkäystä

Kiinnitin huomiota siihem, että sisäisesti oli sanottu kuukausipalkkaisten vähenevän 10% ja sitten toisessa twiitissä sanottiin, että pysyisi suunnilleen samana. Mutta toinen oli tosin poiminta sisäisestä kommunikaatiosta ja ei lähtökohtaisesti tarkoitettu talon ulkopuolelle (vaikkakin all Tesla jakelun viestit lähes varmuuudella päätyy ulos). No en väännä aiheesta enempää. Ja voin olla havaintoni kanssa myös väärässä. Ehkä olen vähän old school tällaisissa.

4 tykkäystä

Itse kiinnitin huomiota siihen, että henkilöstön työsuhteisiin, irtisanomisiin ja vähennettävien henkilöiden määriin tai syihin liittyviä asioita käsitellään näin kevyesti twitterissä, tai edes yrityksen omassa viestinnässä, ennen kuin toimenpiteitä on edes tarkemmin kartoitettu.

Suomessa oltaisiin oikeudessa ja mahdolliset tulevat irtisanomiset todettaisiin laittomiksi.

Aika todellisuudesta irtautunutta tuo Muskin tapa johtaa. “Ehkä irtisanon 5, ehkä 15%. Lue lisää twitteristä huomenna”

12 tykkäystä

Onko mainitsemiasi asioita siis käsitelty twitterissä Muskin toimesta vai keksitkö päästä?

Taisi lähteä Muskin sähköpostiviesteistä johdolle tämä case. Jenkeissähän leviää julkiseksi aivan kaikki, varsinkin tämän kokoluokan yrityksessä.

PS. Kannatan vahvasti kahta Tesla ketjua, toinen voisi olla “Tesla - sijoittajien omat mutuilut” ja toisessa voitaisiin keskittyä itse asiaan ilman spammia :slight_smile:


Tätäkö tarkoitat? :smiley:

4 tykkäystä

Nyt Teslanegaatiot ovat erikoisesti huipussaan kun jopa tehostamistoimenpiteitä arvostellaan rankalla kädellä.
Sitähän nämä irtisanomiset ovat. Eivätkä tosiaan edes kohdistu varsinaiseen tuotantoon.
En ymmärrä.

Teslan tulevaisuus näyttänyt sen sijaan alkuvuodesta asti valoisammalta kuin koskaan kun on päässyt tappioputkesta eroon ja kovan kasvun johdosta tulos paranee nopeasti. On jopa todennäköistä että skaalautumisen vuoksi tulos kasvaa jatkossa jopa nopeammin kuin liikevaihto.

8 tykkäystä