Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Tarkennan, että ainakaan omalta osaltani en arvostele tehostamistoimia. Se on tarpeen ja paikallaan, jos tilanne siltä näyttää. Minun kommentit koski viestintätyyliä ja sen johdonmukaisuutta. Ja sitä, säilyykö firma haluttuna työpaikkana näiden viestien ja vaatimusten jälkeen.

Tesla itsessään on kovassa ja vedossa ja tulevaisuus näyttää valoisalta. Seuraan itsekin voimalinjojen kehitystä yhden pörssiyhtiön sisältä. Sähkö näyttää olevan se vahvin henkilöautoissa. Ja seuraan Teslaa kurssilaskun jälkeen kiinnostuksella. Henkilökohtaisesti kiinnitän huomioita myös tuohon viestintään ja siihen, tukeeko se brändiä vai murentaako se sitä ainakin osan mielestä

2 tykkäystä

PS. Kannatan vahvasti kahta Tesla ketjua, toinen voisi olla “Tesla - sijoittajien omat mutuilut” ja toisessa voitaisiin keskittyä itse asiaan ilman spammia :slight_smile:

Eikös tämän ehdottamasi varjoketjun asiaa aja linkki Teslan viralliselle sijoittajasivulle, jos täällä on tarkoitus on jakaa vain faktoja, jotka tulevat Teslalta itseltään?

Kaikki muu on enemmän tai vähemmän mutuilua.
Eikös se itseasiassa ole keskustelupalstan ideakin…

Ja joo, huomasin että sekoitin osittain Twitterissä käytyä ja sisäistä viestitää. Mutta ei se silti hyvän henkilöjohtamisen mukaista ole, millään mittakaavalla. Epämääräinen n. 10% saa lähteä -viesti, joissa ei pureuduta millään muotoa mihin yksiköihin tai työtehtäviin mahdolliset vähennykset osuvat, tai millä perusteella ne tehtäisiin. Aika stressaavaa. Ja kuten sanottua, meillä tuo olisi laiton tapa menetellä.

5 tykkäystä

Tässä ketjussa suurin osa spammista tulee muutamalta henkilöltä, joskus asiat esitetään faktoina ilman lähteitä ja suurella annoksella Musk vihaa höystettynä niin koko ketjusta menee maku. Tänne ei myöskään kovin moni Tesla “bull” jaksa sen takia kirjoittaa. Eli käytännössä muutama Tesla beari spammaa ketjusta suurimman osan viesteistä.

Jos molemmat osapuolet kirjoittelisivat asiallisesti, rakentavasti ja hyvässä hengessä niin tässä olisi jotain järkeä. Luulen että se vain on liikaa pyydetty. Mutta joo välillä alennun samalle tasolle, ehkä foorumit ei ole mun juttu :smiley:

Itsellä salkusta Teslaa vielä pieni osa, mutta yritykseen ja Muskin kirjoihin perehdyttyäni olen vakuuttunut että Teslalla on menestyksen kortit tulevaisuudessa, ja Muskilla on ollut tässä suuri rooli. Vaikka en todellakaan allekirjoita kaikkea Muskin twitter pelleilyä niin hänellä on ollut kyky nähdä monen teknologian murros ja kehittää niitä ensimmäisten joukossa “mainstreamiksi”. Maailma tarvitsee innovaattoreita ja yrittäjiä. mm. Zip2, PayPal, SpaceX, Tesla… yms ja en usko että menestys yritykset missä Musk on mukana jää tähän :slight_smile:

Toki Musk ei ole näitä yrityksiä yksin perustanut, mutta hän on ollut vähintään pääomistajan, insinöörin tai ceo:n roolissa ja yritykset olivat käytännössä startup vaiheessa hänen liittyessä tarinaan mukaan.

Tästä nyt tuli tälläistä yleistä höpinää, mutta kannattaa yrittää katsoa välillä yrityksiä muidenkin kuin nega-lasien läpi. Musk on tehnyt suuren palveluksen monen teknologian kehitykselle ja olen itse ainakin siitä jollain tapaa hyvin ylpeä. Monia yrittäjiä ja keksijöitä ei oikein arvostettu heidän elinaikanaan, vasta kuoleman jälkeen. Monet ovat olleet hyvin ristiriitaisia persoonoita, mutta teot ovat puhuneet puolestaan.

Elon Musk muuten syntyi v. 1979 Etelä-Afrikassa, ihan hyvin hänellä on mennyt :slight_smile:

Tämä ei siis ollut @Magyar_Feher_Bor viestiin suora vastaus :smiley:

31 tykkäystä

Ihan hyviä pointteja.

Ja kyllä. Tällä nimenomaisella Tesla-ketjulla on pahempaa vastakkainasettelua ja asenteellisuutta kuin kryptovaluutta-ketjuilla. Positiivisesti Teslan sijoitustarinaan suhtautuvilta penätään ja jankataan jatkuvasti perusteluja näkemyksilleen. Samoja kysymyksiä ja vastauksia uudelleen ja uudelleen.

Kyseenalaistaminen on ok, mutta täällä pyöritetään samaa levyä läpi.

10 tykkäystä

Uusin haastattelu sarja Teslan synnystä.

Osa 2 tänä perjantaina, osa 3 viikon päästä pe

Uusi starship factory jo rakenteilla texasiin ja floridaan, rakentavat spacex:lle 1000 starship alusta 2024 vuoden loppuun mennessä.

2 tykkäystä

Huh… Myönnän etten seuraa Teslaa kovinkaan aktiivisesti, mutta mun mielestä viime päivien keskustelu henkilömäärän vähentämisestä, rekrytoinnin keskeyttämisestä, etätöistä jne. nimenomaan on liittynyt firman ja Muskin viestintään ja siihen miltä se vaikuttaa.

Muskilla on käsittämättömän paljon valtaa yhtiön pörssikurssiin, niin hyvässä kuin pahassa. Joten voiko Teslan ja Muskin viestintää erottaa toisistaan? :man_shrugging:

EDIT: Edellinen viesti johon tämä vastasi näköjään poistettu.

7 tykkäystä

Mielestäni täysin epärelevanttia Teslan tuloskyvyn ja tulevaisuuden kasvun osalta, sijoittaja näkökulmasta ajateltuna. Markkinat päättää mikä on Teslan kurssi, ei Elon. Itse keskityn enemmän mitä syvällä Teslassa tapahtuu enkä julkisuuden pinnalla tapahtuvaan kuohuntaan. Seuraan toki Elonin tweettejä koska Musk keskustelee twitterissä aktiivisesti Teslasta kiinnostuneiden kanssa. Musk on keskeinen kehitysinsinööri kaikessa, varsinainen moniajotyyppi jonka tietotaso teknologiasta on käsittämätön laajudessaan ja syvällisyydessään.

5 tykkäystä

Ensimmäinen kommentti tähän ketjuun. Omasta mielestä bearit tuo oikein tervetullutta vastaikkainasettelua, kun vastapainona monet näyttää kääntävän joka ikisen asian Teslaan liittyen positiiviseksi. Ja Youtuben hype videot, milloin otsikkona sitten “Elon Musk ARE YOU CRAZY” Putinin kuvalla höystettynä tai “INSANE Tesla Model Pi phone revealed” katsotaan tässä ketjussa hyviksi lähteiksi.

22 tykkäystä

Eh… Eipä kyllä ihan tän tasoisia lähteitä ole täällä nähty.

Bearit eivät ole pahasta, mutta ei se kyllä keskustelua rikasta, jos sieltäkin puolelta asiat nähdään mustavalkoisesti. Riskeistä keskustellaan kuten ne olisivat jo toteutuneet. Muut eivät vaan ymmärrä sitä vielä. Kilpailijoiden tuotteet ovat parempia, tai tulevat olemaan, kunhan niitä vain aletaan tekemään. Akkumateriaalien hinnat ovat ikuisessa nousussa, eikä siitä ole mitään muuta tietä ulos kuin koko BEV-touhun alasajo. Linkkaillaan sitä omaa näkemystä tukevia linkkejä.

Mutta ihan samaan syyllistyy fanaattinen bull-leiri. Ei sitäkään jaksa lukea. Tai ei ne sieltä tulevat perustelut ole aina ihan vahvalla pohjalla. Liikaa ”se nyt vaan on niin” -argumentointia.

Olen itsekin ollut bull viimeiset kahdeksan vuotta. Yritän kyllä varoa ajautumasta fanaattiseksi Tesla-bulliksi. En jaksa tänne kirjoitella toksisen ilmapiirin vuoksi, mutta luen kyllä. Muualla Teslasta keskustellessa yritän järkevästi asiat perustella. Sitä toivoisi täältäkin molemmilta leireiltä. Olisi kaikilla kivempaa.

Sinäänsä kuitenkin ihan sama mulle, mitä mieltä joku on Teslasta. Teen kuitenkin itse päätökset sijoitussalkussani, eikä niihin päätöksiin vaikuta yhtään ääri-bullin/bearin mielipiteet.

14 tykkäystä
5 tykkäystä

“Pikkasen” taidat liioitella viestissäsi mitä tänne linkkaillaan Teslasta.

Jännä nähdä mitkä tulee olemaan Q2 toimitukset, ehkäpä ei sittenkään tulla näkemään niin suurta pettymystä mitä ollaan luultu, mutta ootellaan nyt vielä kunhan on mustaa valkoisella.

Onko kellään tietoa päivämäärästä milloinka Q2 toimitus/myyntimäärät julkaistaan?

Uskoo ken tahtoo. Varmasti lähitulevaisuudessa tarjonta paranee, mutta siitä eteenpäin taas kysyntää on tarjontaa merkittävästi enemmän. Näin siis mpnen asiantuntijan sanomana.

1 tykkäys

Ja kohta tieto mahdollisesta splitistä?

3 tykkäystä

UBS:n Tesla ~päivitys.

2 tykkäystä

UBS:n päivityksessä oli todella mielenkiintoinen analyysi Teslan kohtaamasta hyödykkeiden kustannusinflaatiosta vs. Teslan omat hinnankorotukset. Tällaista olen etsinyt ja tämä on ensimmäinen, joka on tullut vastaan.

Analyysin lopputulos: “Tesla’s price hikes more than offset the commodity prices increase

kuva

Lopputulos on jälleen sama: Teslan katteet paranevat näiden kahden muutoksen erotuksena.

21 tykkäystä

Kuinka monta Teslan valmistamaa autoa on tähän mennessä jäänyt myymättä?

Toiseen aiheeseen: Sähköautot on liian kalliita vs. polttomoottoriautot.

Jos katsotaan todellisia myyntihintoja (USA, sis. varusteet), voidaan tehdä mielenkiintoisia havaintoja. Teslan keskimyyntihinta toukokuussa oli $64 989, eli selkeästi matalampi kuin BMW:n tai Daimlerin.

Volkswagenin, Stellantisin, Fordin, Geelyn ja GM:n keskimyyntihinta varusteiden kanssa on yli $50 000.

Tesloissa turvallisuutta, helppokäyttötoimintoja yms. ei tarvitse ostaa erikseen, ne kuuluvat hintaan. Muiden valmistajien “sticker priceen” tulee lisäksi jos jonkinmoista lisää.

Harva >$50 000 auton ostaja ostaa autoa käteisellä, joten kuluttajan kuukausittainen kustannus on auton rahoituksen lyhennyserä + käyttökustannukset. Koska sähköauton käyttökustannukset ovat huomattavasti edullisemmat, Teslan ostajan kokonaiskustannus on lopulta todennäköisesti matalampi, kuin keskimääräisen Fordin, GM:n, Volkswagenin tai Stellantiksen polttomoottoriauton. Lisäksi omistaja maksaa itselleen kalliimpaa autoa, omaksi. Jonka jälleenmyyntiarvo vielä pysyy paremmin, kuin polttomoottoriautojen.

32 tykkäystä

Ja Jenkkeihin liittyen…

14 tykkäystä

Mitä tämän tilaston tarkoitus on? Teslan arvostus on autovalmistajista ylivoimaisesti korkein mutta tuo myyntimäärä on erittäin matala. Pelkästään Rav4 on myynyt samassa ajassa saman kuin koko Teslan mallisto.

Toyota RAV4 Sales Figures | GCBC (goodcarbadcar.net)

@Jukka_Lepikko Teet erittäin rohkeita olettamia, jotka ovat hankala todistaa oikeaksi. Toyotan hybridit ovat tällä hetkellä kuumaa kamaa ja niiden elinkaarikustannuksiin ei todistetusti sähköautoilla ole asiaa. Nyt kun Toyotan tuotanto on elpymään päin, niin se tulee viemään asiakkaita kaikilta. Koska erinomaiset ja juuri tähän hetkeen sopivat voimalinjat. Toyotan erittäin vahva suoriutuminen saa Teslan arvostustason näyttämään entistä ylihinnoitetummalta. Yhtiö myy arvioilta tänä vuonna yli 10 miljoonaa autoa ja arvostustaso on murto-osa Teslasta…

Dailykanban declares alleged “battery skeptic” World’s Largest Automaker 2022 (yes, 2022) and a Volkswagen insider explains why his company is falling way behind.

4 tykkäystä
3 tykkäystä

Ohho, BMW ja Daimler on pystyny nostaan hintoja yli 15% vaikka on kalleimmasta päästä. Tuo oli kyllä yllättävä tieto kun en automarkkinaa niin tarkkaan seuraa.

1 tykkäys