Palstan AI Day kommenttien perusteella harva kommentoija oli edes katsonut koko presentaatiota.
Keräilen tähän vähän omaa näkemystä.
Mun mielestä Dojoa esitellyt Peter Bannon kuvasi Teslaa hyvin sanomalla:
I’m frequently asked why is a car company building a supercomputer for training. This question fundamentelly misunderstands the nature of Tesla. At it’s heart Tesla is a hardcore technology company. All across the company people are working hard in science and engineering to advance the fundamental understanding and methods that we have available to build cars, energy solutions, robots and anything else so we can do to improve the human conditions around the world.
Musk kuvasi Teslaa samaan tyyliin:
We really wanted to show the depth and breadth of Tesla in artificial intelligence, compute hardware, robotics and try to really shift the perception of the company away from, uh… a lot of people think we’re just a car company. But most people don’t have no idea that Tesla is arguably the leader in real wordl AI, hardware and software. And that we’re building what is arguably the first, most radical computer architecture since the Cray 1 supercomputer.
Tesla Botin monetisointi on vielä kaukana tulevaisuudessa ja sijoituksen näkökulmasta sitä on aika haastavaa ja ehkä liian aikaistakin arvioida. Hyvä kuitenkin huomata, että kaikissa WS analyytikoiden kassavirtamalleissa Botille annetaan arvoksi 0 dollaria. Se on siis ikään kuin ilmainen optio tästä näkökulmasta. Ei huono sijoittajalle ja mun mielestä on hyvä, että Tesla pyrkii laajentamaan omaa osaamistaan myös autojen valmistuksen ulkopuolelle.
Robotin kehitys näytti itse asiassa aika hyvältä ottaen huomioon, että vuosi sitten AI päivässä se oli vielä valkoisessa puvussa tanssiva ihminen. Nyt robotti käveli ja tanssi lavalla sekä videodemoissa kasteli kukkia, liikutti paketteja ja toimi Fremontin tehtaalla yhdellä pisteellä. Jos yhdessä vuodessa kehitys nollasta on noin iso, mielenkiintoista nähdä missä ollaan vuoden päästä. Esityksessä itse asiassa sanottiin, että kaikki mitä robotin suhteen tänään nähtiin, on kehitetty viimeisen 6-8 kuukauden aikana.
FSD:n suhteen oli myös kiva nähdä laaja esitys siitä miten järjestelmä on kehittynyt ja miten huomattavia kehitysaskeleita otetaan koko ajan. Alla oleva slide kuvaa hyvin sitä miten ongelmiin löytyy koko ajan uusia, tehokkaampia ja parempia ratkaisuja.
FSD simulaatio-osio kannattaa katsoa, siinäkin tulee selväksi kuinka paljon tehokkaammin nyt voidaan tehdä simulaatioita vs. ennen. Esim. simulaatio skenejen luomisessa on saavutettu 1000x ero. Timestampattu simulaatio kohta:
Data engine -osiosta taas saa hyvän kuvan, miksi datasta on hyötyä ja miten Tesloista kerätyllä datalla kehitetään FSD:tä. Teslalla on monta kertaa enemmän videodataa kuin millään muulla toimijalla, joten kehitys on tästä näkökulmasta muita nopeampaa ja helpompaa.
Yhteenvetona vois sanoa, että AI Day:stä jäi positiivinen mielikuva. Vaikka kehitys tuntuu hetkittäin hitaalta, tällaiset esitykset avaavat hyvin sitä mitä kulisseissa oikeasti tapahtuu. Odotukset siitä, että Tesla ratkaisee autonomisen ajamisen kasvoivat.