Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Mielenkiintoista miten osa näkee hintojen pudotukset epätoivon merkkinä ja toinen puoli taas vahvuutena. Itselleni tämä on selkeä merkki siitä että nyt otetaan markkinalla kuskin paikkaa tosissaan. Hanskat on riisuttu. Eihän muilla ole tällaiseen edes mitään mahdollisuutta. Katteet voi ottaa lyhyellä tähtäimellä hittiä mutta katsotaan nyt mitä ne luvut sanoo ennen kuin tuomitaan.

2 tykkäystä

Tässä vielä toimitusaikojen kehitys viimeisen 6kk aikana

Tuo Y LR on mielenkiintoinen koska se lienee se suosituin malli mutta sekin tullut todella alas

Mersu: smart, smart cabrio, EQA,B,C,E,S,V, E-SUV, S-SUV

3 tykkäystä

Voitko @Seinakadun_Keisari kertoa mitkä Teslan katteet oli vuoden 2021 alussa… kun hinnat oli 95% liikevaihdosta tuovien mallien osalta samat, kuin nyt?

Tai no, kuten näet myydyimpien trimmien (RW, SR, LR) hinnat on itse asiassa nousseet vuoden 2021 alusta.

Teslan bruttokate ei ole romahtamassa lähellekään $1500-3500 tasoille, kuten täällä maalailet. Mutta ilmeisesti sua ei haittaa olla väärässä näiden ennusteiden kanssa?

14 tykkäystä

Kannattaa seurata mitä kiinalaiset tulee tekemään… Niillä on varaa laskea hintoja samaa tahtia Teslan kanssa joko valtion subventoimana tai ilman. Ottakaa ne teslalasit jo pois päästä.

Siinä vaiheessa kun tulee autoja siihen 20-30t euron luokkaan niin katsotaan montako teslaa siitä löytyy.

Teslan automotive gross margin oli 25% 2021 Q2 eli saman verran kuin 2022 Q4 vaikka hinnat olivat selvästi alhaisempia Q2/21 vs. Q4/22

Voitko @Jukka_Lepikko kertoa miten tämä on mahdollista?

Toivoisin Jukka että yrittäisit pysyä asiallisena ja lukea muiden viestit ajatuksella sen sijaan että keksit olkiukkoja itsellesi.

Minä en maalaile mitään, totesin vain faktat. Q4 11.5K gross profit per auto, sen jälkeen hintoja laskettu 6-13K (3&Y), nämä on faktaa. Haluatko kertoa mistä Tesla on saanut riittävän määrän kustannussäästöjä että gross margin ei tule rumasti alas?

4 tykkäystä

Tesla on rakentamassa tällä hetkellä Meksikoon tehdasta jossa aletaan valmistamaan 25000$ Tesla mallia,

3 tykkäystä

Tulee niitä muiltakin. Jää katsottavaksi kuka vie markkinan. Ehkä kannattaa seurata muutakin kuin Teslan artikkeleita ja miettiä vähän out of box… Lievästi sanottuna ärsyttää kun pidetään vaan yhtä totuutta vaikka netti täynnä myös muuta infornaatiota ja järjenkin pitäisi sanoa että ei koko kakkua olla Teslalle antamassa. Kyllä niitä ottajia tulee… Putkessa on järjetön määrä sähkövekottimia ja markkina tulee olemaan pirstaleinen…

Kun hintakilpailu alkaa niin katteet kärsii kaikilla tai pitää segmentoitua ja tuote pitää olla houkutteleva. Teistä kukaan ei tiedä mihin markkina vielä kääntyy… Saatte tietenkin uskoa ihan rauhassa että voittaja on Tesla. Minun panokset menee muualle.

3 tykkäystä

Ei ketään ole väittänyt että Tesla veisi koko markkinan. Teslan myyntimäärät kuitenkin kasvaa vielä vuosia.
Miten on vanhojen valmistajien laita, mistä sillä saadaan kasvua?
Jokainen myyty BEV on pois polttomoottorien myynnistä. Tällä hetkellä näiden katteet tulevat polttomoottoreista, ei sähköautoista.

1 tykkäys

Tuolla on varmaan vähän pintaraapaisua muutamista malleista.

Tämän lisäksi on paljon perinteisiä valmistajia joilla on jokaisella iso määrä sähkövekottimia putkessa.

Voin. Kate ei ole riippuvainen pelkästä myyntihinnasta. Sijoittajan pitää ottaa huomioon arvioissaan kaikki muuttujat, ei vain yhtä (hinta) kuten sinä näytät tekevän.

Minä olen kertonut oman arvioni (~15-17%) bruttokatteesta ensi viikon osavuosiraportissa. Voitko antaa oman numerosi, niin tiedetään mitä tarkoittaa bruttokate, joka sanojesi mukaan “romahtaa täysin”?

Voidaan sitten katsoa kenen arviot oli lähempänä ja kuka ennusti asioita päin mäntyä täällä.

21 tykkäystä

Tätä “competition is coming” -mantraa on toisteltu tässä jo aika monta vuotta ja Volkkarinkin piti jo ensimmäisillä beveillään pyyhkiä Teslalla lattiaa. Se jäi vähän piippuun mitä noita myyntitilastoja on katsellut. No ehkä sitten 2026? Uhotaan sillä välin konseptiautoilla. Karhupuolellakin ihme lasit päässä jos ei vieläkään tajuta kuinka pitkällä karkumatkalla Tesla menee.

14 tykkäystä

Myyntikatteen kaksi muuttujaa on veroton myyntihinta - muuttuvat kulut. Jos myyntihinta laskee esim. 5k niin kulujen pitää tippua myös 5k jotta katetta jää yhtä paljon. Minä olen jo todennut että Q1:llä ei ole tiedossa yksittäisiä merkittäviä seikkoja joiden perusteella voidaan olettaa kulujen laskevan edes samassa sfäärissä kun hinnat ovat laskeneet.

Mutta vastaatko nyt itse kysymykseen?

Q1 tuloksen osalta arvioisin 14-15% GM:ää, nämä viimeisimmät alennuksethan osui Q2 puolelle eli ne eivät vielä näy Q1 tuloksessa, jos kulut eivät merkittävästi muutu niin Q2 ollaan jossain 10% GM luokassa näillä näkymin. Mikä on oma arviosi Q2 GM suhteen?

Ja todettakoon että jos GM tippuu 26% → 17% niin voidaan todellakin alkaa puhua romahduksesta vai mitä?

Hirveän aggressiivista tekstiä sinulta jatkuvasti, ihan kuin olisit haastamassa riitaa koko ajan. Yritä pysyä asiallisena kiitos.

5 tykkäystä

@Jukka_Lepikko , ansiokkaasti täällä puolustat omaa kantaasi ja vastailet haastoihin, jotka eivät aina ole parhaimmasta päästä tai saman toistoa. Kiitos tästä ja hienoa, että jaksat roikkua täällä ilonamme :slight_smile:

Kuitenkin, alkaa todella paljon tökätä silmään tuo asenne “annapas kun selitän teille tyhmille”. Myös me nimimerkeillä kirjoittavat olemme pyöritelleet analyysia vähintään riittävästi ja tulleet tuloksiin x, y ja z, ja meillä on mielipiteitä, joista osa perustuu tunteeseen ja osa tietoon. Tämä on keskustelufoorumi, ei alusta, jossa Jukka on aina oikeassa ja muut vääntävät turhaan vastaan. Nykyinen tulokulma keskusteluun tuntuu väärältä, kuten haluisit vain opettaa muita etkä oppia muiden näkemyksistä. Sitä varten sinulla löytynee omakin ohjelma.

Ja vielä jotta päästään takaisin aiheeseen, oma ennuste Q1 grossmarginille on 13-15%, sillä mahdotonta keksiä, mistä oltaisiin saatu riittävät kustannussäästöt yhden kvartaalin aikana.

16 tykkäystä

Olen siinä käsityksessä, että Tesla on myös vuosien mittaan useasti korjannut hintojaan ylöspäin. Ei ehkä kerralla yhtä dramaattisesti kuin nyt alaspäin, mutta kuitenkin hinnat ovat olleet kautta linjan nousussa.

Teslan hinnoittelu on varsin dynaamista, mihin se pystyy, koska myy autot suoraan kuluttajille. Hinnoitteluun vaikuttavat mm. kysyntä ja osien hinnat. Tavaraa ei kannata seisottaa varastossa, kuten moni kilpailija tekee, kun ei ole pakko. Tällä hetkellä yleinen hintainflaatio syö kotitalouksen ostovoimaa. Samalla kilpailu kiristyy, jolloin Tesla pyrkii voittamaan/säilyttämään markkinaosuutta tarkistamalla hintoja alaspäin. Suhdanteen muuttuessa hintoja voi jälleen nostaa.

2 tykkäystä

En nyt kovin karkumatkasta puhuisi jos muutama malli jotka julkaistu. Itse katson tätä asiaa monelta kantilta. Mitkä on Teslan vahvuudet, mahdollisuudet, uhat ja heikkoudet. Monet täällä keskittyvät ainostaan vahvuuksiin. Vahvuutena akkuteknologia ja hinnoitteluvoima, teho. Siinä vahvuudet minun lasien läpi katsottuna. Uhkana muotoilu, kilpailijat. Heikkoutena muutama malli jotka mielestäni bulkkia muotoilultaan, liian pelkistetty sisusta, jälkimarkkinointi, laatu, takuuasiat.

Muutaman vuoden päästä tullaan näkemään selkeämmin mihin suuntaan markkina muotoutuu.

Tuossa myös yksi näkemys aiheeseen.

2 tykkäystä

Tämä sun matikka ei nyt pidä paikkaansa. Ensin ennustat bruttokatteen tippuvan 11.5K tasolta 8-10K, eli 1.5-3.5K tasolle.

10 % GM kuitenkin tarkoittaisi 4.6K bruttokatetta. Kumpi näistä numeroista on yläkanttiin? Jos saadaan nämä numerot linjaan, niin annan mielelläni oman arvioni myös Q2 GM% sekä $-bruttokatteelle.

7 tykkäystä

Tässä oli kirjoitusvirhe kuten tekstistä pystyy päättelemään helposti, tarkoitus oli kirjoittaa että veroton myyntihinta tippuu 8-10K per auto kiitos hinnanalennusten ja bruttokate tippuu saman verran ELLEI kulut tipu merkittävästi.

Ensiksi pitää olla jotakuinkin yhtenäinen käsitys keskihinnasta joka muuttuu kun hinnat laskevat ja siitä miten myyntimix muuttuu hinnanalennusten myötä. Eli GM kaavan nimittäjä muuttuu myöskin mutta ilmeisesti itse ennustat keskihinnan nousevan Q4:n 44.3K → 46K, olisi mielenkiintoista kuulla miten ennustat tällaista vaikka hintoja laskettu rajusti?

Mutta jälleen kerran luet viestejä joko tahallaan väärin tai sitten luetun ymmärtäminen on puutteellista. Hinnanalennukset tiedetään, joskin myyntimixin muutos jää arvailun varaan joten painotettu keskihinta on arvailua tässä kohtaa. Kustannusten muutosta emme tiedä.

Mutta jotta saadaan pallo eteenpäin niin heitetään 40k keskihinta, 10% GM ja 4K kate.

Btw jätit vastaamatta siihen miten Q2/21 GM oli sama kuin Q4/22 vaikka jälkimmäisessä paljon suuremmat myyntihinnat?

Ja mielellään kuultaisiin näkemyksesi siitä että eikö GM muutos 26% → 15-17% ole jo aikamoinen romahdus?

2 tykkäystä

Tässä myös yksi näkemys markkinosuusaiheeseen:

Tottakai markkinaosuus pienenee kun kilpailijat tuovat uusia malleja. Kuten kuvaajasta nähdään, Tesla myi huomattavasti enemmän sähköautoja kuin muut merkit yhteensä, joten vaikea nähdä tuota markkinaosuusargumenttia kovin relevanttina pointtina siihen että kilpailijat olisivat ihan nurkan takana. Noilta pariltakymmeneltä merkiltä luulisi varmaan yhdessä löytyvän vahvuutena nuo näkemyksesi mukaiset Teslan heikkoudet.

5 tykkäystä

Jos ennustetaan bruttokatetta tai bruttokate-%, niin siinä on vain kaksi muuttujaa: liikevaihto (ASP) / kulut (COGS).

Et sä voi jälkikäteen lisätä klausuulia “ellei kulut muutu”. Silloinhan me ei enää ennusteta bruttokatetta, vaan pelkästään liikevaihtoa / keskimyyntihintaa.

Mä en ole kirjoittanut sanaakaan keskihinnasta enkä ennusta sen nousevan.
Jotta tämä ei mene liian vaikeaksi, niin pysytellään sitten pelkästään GM% ennustamisessa.

Q4) Teslan raportoima GM 25,9 %

Q1)
JL: 15-17 %
SK: 14-15 %

Q2)
JL: 15 %
SK: 10 %

Eikö niin?

En tiedä mitä muuta bruttokatteelle voisi käydä, kuin että se tippuu aika paljon kun hintoja leikataan ~$7000. Tämähän jokaisella on ollut tiedossa jo tammikuusta lähtien. Tuo 15-17 % on mun ennustus, voi olla että olen liian pessimistinen sen kanssa. Tai liian optimistinen.

4 tykkäystä