Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Keskustelu neuroverkoista (tai AI:sta ja sen kehittämisestä) on yksi helpoin asia johtaa harhaan ihmisiä, jos et ole alan ihmisiä. Typistettynä kyse on evoluutiosta ja sen mallinnuksen paineistuksesta hiomalla matemaattisia kaavoja, joita on lähdetty kehittämään johonkin spesifiseen ongelmaan. Datan avulla haetaan vastauksia siihen, että miten hyvin ajosuoritusten lopputulokset vastaa odotuksia, mutta on aika lyhytnäköistä ajatella, että pelkkä datan määrä ratkaisee mitään.

Koko neuroverkko/AI on aihe, jonka sen parissa työskentelevätkin kokevat olevan eräänlainen musta-aukko - matemaattisten kaavojen ja rinnakkaislaskennan lopputuloksia ei voi ennalta tietää ja siinä mielessä puoliksi “arvailua” löytää oikeat kaavat, kun datan määrä kasvaa. Minusta jo pelkkä “hyperhuman” termi on harhaanjohtamista, koska eihän neuroverkolla ja ihmisen aivokapasiteetilla/rakenteella ole mitään tekemistä keskenään. Eikä se neuroverkko itseään ohjelmoi, vaan sitä kehittävät ihmiset.

Siinä mielessä olisin aika nöyrä puhumaan aiheesta, josta sinulla ei ole mitään ammatillista kokemusta. Myöskään Musk ei ole asiantuntija tässä aiheessa, vaikka näin saatetaan ajatella.

20 tykkäystä

Jos tämä on se ratkaisu niin olen samaa mieltä, Tesla on hyvissä asemissa. Minä en usko että tämä on se tapa mutta sillä ei ole sinänsä merkitystä, olennaisempaa on ettei tähän usko kukaan autonomisen ajamisen johtava toimijakaan.

Paljonko Tesla laittoi rahaa tähän viime tilikaudella?

2 tykkäystä

Oletko itse tarpeeksi asiantuntija näin sanomaan muista? Puhut viestissäsi nöyryydestä. Itse uskon enemmän Muskiin ja Tesla AI tiimiin enemmän ku keneenkään täällä, tuskin he muuten siellä olisivat.

10 tykkäystä

Usko mun puolesta ihan mihin tahansa. Suurin virhe sijoittajalla on uskoa muiden puheisiin ja olla miettimättä, mikä oman sijoituksen risk&reward suhde on. Kaikessa sijoittamisessa riskianalyysi pitää olla olemassa ja täällä Teslaan sijoittaneilla se tuntuu olevan aika vähäinen. Mutta ei mulla ole mitään tarvetta käydä tästä keskustelua, jokainen laittaa rahansa mihin haluaa.

13 tykkäystä

Eihän Jukka väittänyt että Teslan strategia on oikea vaan sanoi että jos se on oikea niin Tesla on erittäin hyvin asemoitunut tyhjentämään pajatson. Oletko tästä eri mieltä?

Mitä tulee Muskin asiantuntijuuteen niin kaveri on ollut asian kanssa tekemisissä päivittäin vuosikausia ja ympäröity maailman kovimmilla AI-tietäjillä. Luulisi jotain tarttuvan tuollaisen kapasiteetin omaavan päähän matkan varrella.

10 tykkäystä

Yhtiöllä, joka panostaa tuhansia miljoonia vuodessa autonomisen ajamisen kehitykseen ja pitää sitä yrityksensä tärkeimpänä prioriteettina, on ehkä jonkinlaista osaamista ja tietotaitoa yrityksen sisällä siitä mitä he ovat tekemässä. Tesla on maailman halutuimpia työpaikkoja, joten heillä tuskin on ongelmia rekrytoida parhaita AI/neuroverkkoasiantuntijoita. Tai jos sinulla on parempaa tietotaitoa, kannattaa ehkä tarjota sitä - varmaan maksavat ihan hyvin.

27 tykkäystä

Kiitos luottamuksesta, 35v softakehityksen asiantuntijana riitti itselleni. Voin sillä kokemuksella sanoa, että siinä työssä määrä ei korvaa laatua. Tyypillisesti muutama ydinosaaja johtaa ja lopulta ratkaisee isojen kehityshankkeiden lopputuloksen. Karpathy hyppäsi pois ja se kertoo paljon tilanteesta.
Miten Teslan arvoon vaikuttaa se, jos käteen jää FSD:n osalta mustapekka? Minusta se on paljon enemmän kuin mitä sille on laskettu tuloutuksia, ihan mainehaitan vuoksi.

13 tykkäystä

Tällä Tesla-palstalla ei pyritä etsimään faktoja, kuten monella muulla palstalla, vaan kerrotaan mutu-mielipiteitä. Tämän on yleistä Tesla-keskustelupalstoilla ja uskon, että Tesla ja Musk tiedostavat tämän ja käyttävät sitä hyväksi. (tyyliin kenellä on eniten dataa, muilla on HD-kartat ja autot kulkevat kuin kiskoilla)

Itse olen arkkitehtina kaikenlaista tehnyt koodilla, myös hieman neuroverkkoja, mutta en ole juuri sen alan syväosaaja.

Olen viikolla katsellut Karpathyn korvaajan Ashok Elluswamyn esitystä CVPR-tapahtumassa. Jollain tasolla ymmärrän mitä on tehty, mutta kovasti pitää vielä selvitellä. Tai jos AI-päivilla tulisi tarkempia speksejä.

Koko Karpathyn Visio-pohjainen arkkitehtuuri on tosiaan uudelleen kirjoitettu. Uudessa arkkitehtuurissa käytetään paljon Transformer-arkkitehtuuria (eli sitä jota käytetään ChatGPT-kielimallin taustalla). Transformerillahan voi ennustaa mitä tahansa dataa, kun opetusvaiheessa tunnistetaan datojen välisiä yhteyksiä. Myös kielimallissa Transformer käyttää sisäisesti vain numeroita ei sanoja.

Tuossa esityksessä käydään läpi Transformeria käyttävät Lane prediction, Occypancy (tilan varaus) sekä Object prediction ja kevyesti Motion Plannig.

Lisäksi esitellään General World Model simulaattori mm. tulevien tapahtumien ennustamiseen ja sen hyödyntäminen opetuksessa

Kiinnostava on Fleet auto labeling, joka tuntuu olevan monilta osin samankaltainen kuin Mobileyellä.

Yhteenvetona

  • Moderni arkkitehtuuri, jos Transformerin käyttö katsotaan moderniksi

  • Useasti uudelleen kirjoitettu, jo Karpathyn aikana. Tähän asti puuttunut kokonaisnäkemys/-arkkitehtuuri, joka ottaa kattavasti huomioon tulevaisuuden liiketoimintavaatimukset (mm. liikenteen kokonaisuutena). Toivottavasti nyt homma muuttuu

Teslan lähtökohta tuntuu olevan se, että Teslat voivat ja niiden annetaan kulkea liikenteessä, jos ne vain “ratkaisevat” autonomisen ajamisen

Teslan kilpailijoilla autonomisuus tuntuu olevan tavoitetila, jota kohden asteittain edetään autoja ja liikenteen digitalisoitumista kehittäen yhdessä viranomaisten kanssa

Muutamaan kommentiin vastakommentti

  • kukaan ei ole tekemässä autonomista järjestelmää kovakoodaamalla vaan neuroverkkoarkkitehtuurilla, joita voi olla hyvin erilaisia
  • datamäärä ei ole yksiselitteisesti ratkaisun avain vaan kokonaisarkkitehtuuri, joka tukee ajoneuvon lisäksi viranomaisten vaatimuksia sekä liikenteen digitalisoitumista

Tuossa vielä tuo Object prediction. Videosta näkee enemmän

28 tykkäystä

Datan määrästä vielä - Mobileyellä on omien sanojensa mukaan 150miljoonaa autoa keräämässä dataa päivittäin eli luokkaa 30x enemmän kuin Teslalla ja tämä määrä kasvaa paljon Teslaa nopeammin.

Mutta en luota Muskin sanomisiin senttiäkään, hän on 2016 lähtien sanonut/luvannut niin paljon asioita jotka eivät ole toteutuneet että uskottavuus täysin nolla. Jokainen iso versio FSD:stä on ollut “revolutionary” “mindblowing” tai “unbelieveable” tjsp hänen mukaansa.

16 tykkäystä

Tesla AI on state of the art, joten kaikkien entisten ja nykyisten softan vääntäjien kommentit täällä voi jättää painoarvolle 0. Jos joku täällä osaisi kertoa miten tuollainen koodi rakennetaan tai mitä heikkouksia siinä on niin ei todellakaan kirjoittele kauhukuvia mustapekasta täällä. Samat karhut kirjoitellut samaa tarinaa yli kolme vuotta vaikka Tesla on siinä välissä kirjoittanut koko koodin monta kertaa kokonaan uusiksi.

Kaikki voi katsoa vaikka tuon Elonin V12 ajelun ja vetää siitä omat johtopäätökset. Hyvältä näyttää on minun mielipide. Kehitys on ollut kovaa vuosi vuodelta enkä ole vieläkään saanut yhtään uskottavaa argumenttia karhuilta miksi tällä ratkaisulla ei ratkaista autonomiaa.

4 tykkäystä

Please kai sulla on kokemusta softa-alalta ja softan tekemisen lainalaisuuksista että kehtaat heittää tämänlaista läppää? Viihdettähän tämä ketju toki on kuten aikaisemminkin monta kertaa todettu, mutta jotta pystyisi käymään mitään järkevää keskustelua aiheesta niin argumentit voisi olla muutakin kuin “koska tämä on uusin ja paras ni te ootte ihan tymiä”.

Erilaisia softan “revoluutioita” kokeneena työuran aikana voi jo aika hyvin todeta että jokainen uusi teknologia mitä tulee, tehostaa aina tekemistä verrattuna aikaisempaan pisteeseen x siihen parhaiten sopivalla alueella. Yksinkertaistetusti: ensin koodattiin reikäkorteilla, sitten tehtiin konekielisoftaa, sitten tuli tulkkaavat kielet missä kohtaa koodin optimointi jäi jo koneelle, sitten valmiskirjastot joita ohjataan, jne… Tekoäly jatkaa tätä samaa trendiä missä abstraktiotaso kasvaa jatkuvasti pois itse deterministisestä itse kirjoitetusta koodista ja ohjelmat itse rakentavat toimintamalliaan annettujen syötteiden perusteella. Loikka tekoälyllä toki on melkoinen verrattuna aikaisempaan, mutta niin se on ollut kaikilla edellisilläkin kerroilla.

Nyt tämän transformer mallin sopivuudesta nimenomaan luotettavaan autojen ohjaamiseen lienee tässä kysymys, ja kuten useampi karhukin täällä on useamman kerran todennut, niin odotetaan ja katsotaan. Tämänhetkinen tekoälybuumi on osoittanut että näillä uusilla työkaluilla on mahdollista saada aivan hämmästyttäviä tuloksia aikaan. Samalla on kuitenkin todettu että esim. tekstin tuotossa tekoälyn valehtelua (virhepäätelmät) on hyvin vaikea kitkeä pois. Jos tämä tulee jäämään modernien tekoälyratkaisujen ominaisuudeksi - eli hyväksyttäväksi reunaehdoksi kyseisille työkaluille, kaikille työkaluille kun on se omin alue mihin ne sopivat - niin mikään määrä R&D rahaa tai nerokkaita insinöörejä ei pysty tätä poistamaan. Näitä tekoälymalleja viilaa viittä vaille koko planeetta tällä hetkellä.

22 tykkäystä

150miljoonaa autoa keräämässä dataa mobileyelle. Vielä kerran, 150 miljoonaa autoa keräämässä dataa mobileyelle. Melkoista :joy::joy:.

Jos on olemassa 150 miljoonaa autoa, niin mikä sen datan laatu on? Voin vastata ilmaiseksi. Ei kummoinen. Tai ei ainakaan mitään sellaista mitä Tesla ei olisi voinut kerätä paljon pienemmällä ja edistyneemmäällä laivueella.

3 tykkäystä

Tämän softanhan piti olla valmis kolme vuotta sitten… Eikös sitä vähän syystäkin myös kritisoida ettei mitään tapahdu…

12 tykkäystä

Yleensä väitetään, että sokeiden maassa yksisilmäinen on kuningas, mutta Tesla-ketjussa onkin niin, että kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Se on aina hienoa, kun jengi joka ei ole päiväkään töikseen latonut koodia alkaa kertomaan miten yksi maailman monimutkaisimmista softaongelmista tulee ratkeamaan ihan vaan koska on tullut ruokittua omaa vahvistusharhaa katsomalla pari Youtube-videota :smiley:

On muuten aika kohtuuton vaatimus, että muiden pitäisi ensin opettaa sinulle miten äärimmäisen monimutkaiset järjestelmät toimivat, jotta olisi edes mahdollista alkaa avata miten monumentaalisia haasteita Tesla kohtaa ja miksi niitä ei noin vain ratkaista taikatietokoneella tai Muskin Übermensch-neuroverkoilla. Ne on ihan vaan PowerPoint-höpötystä markkinoille ja fanipojille, jotka haluavat uskoa Teslan tarinaan hinnalla millä hyvänsä.

Voiko Tesla onnistua noissa pateettisissa pyrkimyksissään mullistaa koko globaali autoilu itseajavilla autoilla? Tietysti voi, mutta kun toimitaan teknologian terävimmässä kärjessä, niin suuria läpimurtoja ei voida sijoittajalle mitenkään taata ja on ihan normaalia, että T&K työssä tulee jatkuvasti vastaan kosahduksia, umpikujia ja pettymyksiä. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että valittu kehityssuunta osoittautuu täysin vääräksi ja vuosien tai vuosikymmenten työ osoittautuu turhaksi, vaikka kuinka olisi käytössä maailman kovin talentti. Mikäli et laita DCF-laskuissasi Teslan FSD-hankkeen jatkokehityksen täyden epäonnistumisen mahdollisuudelle merkittävää kaksinumeroista prosenttilukua, niin silloin sijoitus perustuu kyllä mielestäni enemmän uskolle ja tuurille kuin taidolle täysin riippumatta siitä, että onnistuuko Tesla lopulta tavoitteessaan vai ei :cowboy_hat_face:

43 tykkäystä

Poimin ydinkohdan kohinan seasta.

Se mikä Teslan toiminnassa on mielestäni positiivista on se että Teslan ratkaisun toimivuutta voi nimenomaan ihan maallikkokin arvioida itse katselemalla (tai jenkeissä itse kokeilemalla) miten auto suoriutuu eri haasteista.

Tähän mennessä kehitys on vaikuttanut lupaavalta ja en pidä mitenkään täysin mahdottomana että V12 laajemman levityksen ja sitä seuraavan kehityksen myötä jokunen täälläkin esitetty ns. “asiantuntijakommentti” alkaa näyttämään hyvin kiusalliselta hyvin nopeasti. Samoja kaikuja kun Nokia-inssit mollasivat iphonea vielä siinä vaiheessa kun aika moni muu oli jo ymmärtänyt että maailma on nyt muuttunut.

Elluswamy melko härkänä:

Maanantaina vähän computea tulille:

2 tykkäystä

On se hienoa kun täällä tiedetään automaattisesti Mobileyen datan laatukin, kiitos tästä.

Datan laatua voidaan toki arvailla mutta en ehkä sinuna lähtisi tekemään noin vahvoja statementteja kun et sitä voi mitenkään varmasti tietää.

Ja ihan tiedoksi, Mobileye kerää REM “roadbookia” eli jokainen REM-varustettu auto (vuonna 2020 näitä yli 40m) lähettää kamera dataa teistä, liikennemerkeistä, liikennevaloista, tien kunnosta, tietöistä yms. jotka päivittyvät jatkuvasti yhteiseen tietokantaan. Tätä dataa Teslalla EI ole.

2 tykkäystä

Olen seurannut tätä keskustelua autonomisesta ajamisesta jo kuukausien, ajan mutta on erittäin vaikea pysyä perässä, koska tämä ketju vilisee teknisiä termejä ja käsitteitä, josta en ymmärrä juurikaan mitään. Lisäksi tietämykseni koodauksesta on nolla. Olen kuitenkin yrittänyt muodostaa käsityksen Teslan FSD:tä ja autonomisesta ajamisesta niillä vaivaisilla tiedoilla ja kokemuksilla ajamisesta, mitä itselläni on. Niiden perusteella olen lähestynyt asiaa seuraavasti.

  1. Jokainen, joka on ajanut adaptiivisella vakionopeussäätimellä tietää, että se on loskakelillä epävarma, sen varaan ei voi luottaa. En tiedä, miten tämä ongelma saadaan ratkaistua. Miten sensorit saadaan toimimaan luotettavasti?
  2. Ainakaan itselläni ei ole tarvetta ajaa ehdon tahdoin sumussa. En ole valmis maksamaan juurikaan ylimääräistä siitä, että auto on ohjattavissa hernerokkasumun läpi nopeammin, kuin kävelyvauhtia.
  3. Teslan FSD videot todistavat, että vähintäänkin meillä on jo nyt käsillä superhyvä adaptiivinen vakkari, josta on varmasti iloa Teslakuskeille. Tällaisesta olisin jo valmis maksamaan jonkin verran.
  4. Lidariin perustuva lähestymistapa toimii varmaankin hyvin hyvässä säässä ja ennakoitavissa olosuhteissa. Uskon, että tämä helpottaa esimerkiksi jonossa ajavaa työmatkailijaa, joka ajaa ruuhkassa työmatkaa muiden autojen seassa. En tiedä, kuinka paljon tämä tuo lisäarvoa adaptiiviseen vakkariin ja mitä siitä on valmis maksamaan.
  5. Tämä on erittäin puutteellinen, todennäköisesti virheellinen ja täysin ei-tekninen analyysi aiheesta. Mutta suurin osa kuluttajista on kaltaisiani, he eivät tunne tekniikkaa ja ovat toisen tai kolmannen käden tiedon varassa. Sitten vain tehdään päätös ja toivotaan parasta.
  6. Erittäin puutteelliseen tietoon perustuen olen taipuvainen ajattelemaan näkemiini videoihin perustuen, että Teslalla on parempi lähestymistapa autonomiseen ajamiseen.
4 tykkäystä

Oliko tietoa missä FSD-ajelut aloitetaan seuraavaksi? Muistaakseni jotain puhetta oli Euroopan julkaisusta alkuvuodesta mutta en nyt löytänyt sitä tietoa. Kiina olisi varmaan tärkeämpi markkina.

1 tykkäys

Suosittelen kaikille, jotka haluavat ymmärtää kuinka tekoäly ja neuroverkot toimivat. Pitänee kuunnella pariinkin kertaan, jotta kaiken ymmärtää. Sitten, kun on tekniset käsitteet hallussa niin voikin peilata Teslan kykyä onnistua luovimaan ongelmat.

4 tykkäystä

Jos luet uudelleen minun aloitusviestini, niin ainakin yritin lähinnä varoitella siitä ylioptimistisesta näkemyksestä, joka Tesla bulleilla asiasta näyttää olevan. Tottakai Tesla voi pystyä toteuttamaan Level5-tason ratkaisun, mutta mikä sen todennäköisyys on tällä hetkellä? Eikö siitä ole lähinnä kyse, minkä luvun sijoittajana sille annat ja mikä sen arvo nykyarvostuksessa on ja mikä se on toteutuessaan.

Minusta on yli 50% todennäköisyys sille, ettei Level5-tasoa tulla hyväksymään koskaan tai ainakaan pitkälle lähitulevaisuudessa (>10v tästä hetkestä). Autojen kehitystä on koko historian ajan kannatellut turvallisuuden parantaminen. FSD pitää nähdä sellaisena ja jos tarkoitus on päästä autoon, jossa ei ole rattia, niin kuka sellaisen kyytiin edes lähtee? FSD:n kehityksessä pitäisi nähdä koko liikennekulttuurin kehittyminen ja autokannan vähentäminen, ruuhkien välttäminen, vakavien onnettomuuksien pienentäminen, vikaantumisen ennalta ehkäiseminen jne. jne. Pienemmällä FSD level-tasolla saavutetaan paljon noita asioita siten, että kuskilla on kädet ratissa ja päävastuu autosta.
Toistaiseksi maailmanlaajuinen sääntely ja siitä keskustelu on aika vähäistä ja voi olla vielä monta yllätystä edessä, miten tähän tullaan suhtautumaan.

Sijoittamisessa pyrin hakemaan monenlaista taustaa kohteesta, jos position koko on suuri. Riskien tiedostaminen on ihan yhtä tärkeää kuin potentiaalinen voittomahdollisuus. Enkä minä väittänyt itseäni neuroverkkojen asiantuntijaksi, vaan yritin sanoa, että normijamppaa paremmat mahdollisuudet yrittää seurata alan kehitystä, harrastuspohjalta tässä vaiheessa. Enhän minä muuten tästä olisi mitään kommentoinut.

14 tykkäystä