Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Ja se BMW:n Level 3 paljastuikin vain ruuhka-avustajaksi… shocker.

Testiajolta:

Eventually though, we hit “traffic” (simulated by other BMW test drivers) and had to slow down to around 40 km/h. When the BMW notices you’re stuck in slow-moving traffic, it will offer to step in and take over.

6 tykkäystä
vaikka se ei ole lähelläkään täyttä autonomista ajamista

Mihin tämä väite perustuu?
FSD:hän toimii jenkeissä hyvin eikä tämän toteamiseen tarvitse kovin montaa ajoavideota katsoa. Käyttäjät ajelee tunteja ilman, että ihmisen tarvitsee sekaantua koneen toimintaan.

Puhun realismista sen suhteen milloin full self-driving, eli oikeasti autonominen ajaminen, on mahdollista, teknisesti ja lainsäädännöllisesti, valmistajasta riippumatta. Ja siihen menee vielä todella monta vuotta, sijoitusfoorumilla kun ollaan niin kukaan ei voi rehellisesti väittää muuta kuin arvailevansa kuinka milläkin yrityksellä silloin menee.

Lainsäädännöllisesti Jenkeissä se on jo mahdollista nyt. Kts Cruise ja Waymo

Teknisesti Teslan ratkaisu on jotain erikoistilanteita vaille valmis ja ne korjautuu keräämällä lisää dataa ja kouluttamalla ne softaan.

Ehkä sinun pitäisi päivittää näkemystäsi realismista tämänhetkisten realiteettien mukaisesti.

2 tykkäystä

Itse pohtisin USA:ssa oikeudellista vastuuta, jos itseohjautuva auto aiheuttaa ihmisen kuoleman - korvaussumaat isoilla yhtiöillä oikeudenkäynneissä “mielikuvan” perusteella jättimäisiä.

Onko tällaiseen riskinottoon taloudellisia perusteita tällä vuosikymmenellä?

3 tykkäystä

Perustuu siihen, että Teslan kuskin penkillä pitää vielä olla ihminen valmiina tarvittaessa tekemään jotain. Jos auto ei itsekseen aja joka paikassa ja tilanteessa niin silloin se ei ole “full self-driving”.

3 tykkäystä

Koko Teslan strategia autonomian kehityksen suhteen perustuu tähän.
Tesla kerää dataa ihmisen ajotavoista erilaisissa liikennetilanteissa, tämä on juuri arvokkainta dataa mitä muut lvl4 kilpailijat eivät kerää.
Juuri tämän datan avulla ratkaistaan vaikeimmat autonomian haasteet.

Teslathan ajaa jo itsekseen paikasta toimeen ilman, että kuljettajan täytyy koskea hallintalaitteisiin.
Ainoastaan virhetilanteessa kuljettajalla on vastuu puuttua tilanteeseen.
Tämä on ymmärrettävää ja pakollista järjestelmän kehityksen kannalta.
Toki voi näyttää muulta käyttäjän näkökulmasta.

Kaikki muut yrittävät ratkaista autonomian tietokoneen ruudun takanta ilman tosielämän ajodataa( video+ihmisen reaktio) ja Teslalla tätä dataa on jo yli 300+miljoonan mailin edestä. Datan määrä kasvaa kiihtyvällä tahdissa ja niin kasvaa myös käsittelykapasiteetti.
Datamylly on massiivinen, eikä kilpalijoita näy.

Kahdeksan kameraa yhdistettynä järjestelmää kouluttavaan kuljettajaan on ainut millä pääsee oikeasti lvl5 tasolle.

Jos tavoite on oikeasti lvl5 niin lvl3 motarilla mörnintä ei paljon auta. Haastavimmat liikennetilanteet syntyy kaupunkialueilla.

2 tykkäystä

Paljonko annat Jukka aikaa Teslalle saada virallinen L3/L4 auto julki? Siis ihan oikeasti sellainen ratkaisu jossa Tesla ottaa vastuun ajamisesta? Jos 2024 aikana ei tule mitään niin luovutatko?

Dave Lee avaa X:ssä Teslan FSD:n v12 eroa v11.xx versioihin eli v12 käyttää ensi kerran end-to-end neural-verkkoa ja mitä se käytännössä tarkoittaa.

3 tykkäystä

Tän hetkisen tiedon valossa en usko, että länsimainen kuluttaja pystyy ostamaan miltään valmistajalta autoa, jossa on ODD2-tason Level 3 -järjestelmä ennen vuotta 2026.

En sen vuoksi aseta Teslallekaan tavoitetta vuoteen 2024, vaan samalle vuodelle 2026. Huomio: siinä missä muut valmistajat saattavat saavuttaa ODD2-tason Level 3 -järjestelmän vuonna 2026, Tesla todennäköisesti tavoittelee suoraa hyppyä Full ODD Level 3/4 -tasolle.

4 tykkäystä

Teille autonomia-intoilijoille, onko käsitystä millainen osuus ihmisistä oikeasti haluaa itekseen ajelevan auton jos sellainen joskus lähivuosikymmeninä voisi olla mahdollinen? Entä kuinka moni olisi siitä jotakin valmis maksamaan?

Tuli taannoin (teknisen) yhteisön kahvihetkellä asiasta puhetta ja pikagallupin tuloksena 0/16 haluaisi itekseen ajavan auton itselleen. 2/16 ottaisi, jos ei tarttis mitään maksaa vaikka perusteltua tarvetta eivät hekään keksineet. Itse olen vielä äärimmäisempi, en ottaisi vaikka vähän saisi sen nojalla autosta alennusta verrattuna ilman olevaan.

Toki, kiinostunut olisin kyllä kertaalleen kokeilemaan (kuten taittuvaa kännykkää). Nyky sähköautot ovat niin hienoja ajaa että jokainen ajokerta on nautinto ja ei tulisi mieleenkään istua omassani edes nykyisin kyydissä jonkun muun henkilön ajaessa vaan nautin itse ajamisesta niin paljon. En toki joudu ajamaan pakotettuna aamuruuhkassa töihin, onko tuo se mihin todennäköisin käyttötapaus liittyy, että voisi jatkaa aamutorkkuja vielä töihin mennessä? Vai onko ne öiset oksennustaksiajelut ne mitä tavoitellaan tienaamismielessä (lol). Mistä ne asiakkaat kaikille?

Tavoitellaanko ratkaisua ongelmaan jota ei ole? Vähän kuin taittuva kännykkä tai kaareva televisioruutu. Ehkä olen yli nelikymppisenä liian vanha ja nykyteinit kaikki haluaa vaan kyytiin autoihin? Minun nuoruudessani kaikki odotti että saispa kortin ja pääsisi ajamaan autoa, ja kyllä niitä sitten ajetiinkin kun rattiin pääsi!

12 tykkäystä

Ainakin moni on valmis maksamaan vakkarista, automaattisesta taskuparkkiominaisuudesta, pysäköintitutkasta tai automaattivaihteista. Eli kaikesta mikä vähentää tarvetta kuskille.

3 tykkäystä

Ok, jatkokysymyksenä kuinka paljon annat FSD:lle arvoa osana Teslan valuaatiota tämän vastauksen perusteella?

Tämä on mielestäni hyvä aihe pohdittavaksi. Seuraavassa hyvin subjektiivinen näkemys. Itse en näe lisäarvoa adaptiivisen vakionopeussäätimen ja esim. Teslan FSD:n välillä. Jos pitää pitää kädet ratissa ja/tai olla minä hetkenä valmis puuttumaan tilanteeseen, en itse koe hyötyväni sellaisesta ominaisuudesta. Tuollaisessa “automaattiohjauksessa” tulee yksi muuttuja lisää vain seurattavaksi - tekeekö oma auto jotain yllättävää, mihin pitäisi puuttua. Lisäksi reaktioaika oman arvioni mukaan kasvaa verrattuna siihen, että itse olisi koko ajan “kuskin paikalla”.

Sitten taas kun tulee joku täysin automatisoitu ohjaus, jossa voi istua vaikka kännissä kyydissä, mietin sitä asiaa, että laskeeko vaatimustaso auton ominaisuuksille? Tällöinhän kyse on enemmänkin pääsemisestä paikasta a paikkaan b, joten katoaako ajamisen ilo ja siitä maksettava hinta? Tällainen automatisoitu autohan oikeastaan kilpailee enemmänkin taksin kuin auton kanssa - kumpi on tällöin mukavampi ja kustannustehokkaampi?

ps. Tämän ketjun keskustelua on sinänsä ihan viihdyttävää seurata, mutta kannattaa kiinnittää huomiota omien viestien sävyyn. Itse näen myös karhujen kommentit hyödylliseksi, vaikka itse uskoisi Teslan nousuun. Jos keskustelun ainoa tarkoitus on yrittää löytää toisen viestistä jokin virhe (vielä tulkitsemalla viestiä toisin kuin se on tarkoitettu) niin ehkä silloin kannattaa jättää viesti kirjoittamatta.

18 tykkäystä

Reddittissä kysellään samaa säännöllisin väliajoin. Vastaukset ovat myös FSD-kuskeilta samoja:

“Fellow 3h commuter. I have my breakfast , snacks on the road, take morning meetings as well. Much much easier with FSD. Definitely less stressful than when I used to drive with my gas car.”

Kyse on yksinkertaisesti käyttömukavuudesta. Nykyään kännykkää pitää käyttää joka paikassa, selata fiidiä ja vastata viesteihin - ja pelkästään kännykän käyttö ajon aikana tuo FSD:lle lisäarvoa. Vaikka nämä viranomaislevelit vaaditaan jossain vaiheessa, jo pelkkä FSD:n tuoma mukavuus saa “take ratet” ylöspäin.

2 tykkäystä

Voi tuntua meillä Suomessa merkityksettömältä, mutta suurkaupunkien aamu- ja iltaruuhkissa pari tuntia päivässä viettävällä työmatkalaiselle voi olla hyvinkin houkutteleva ominaisuus.

Ruuhkissa mateleminen on sellaista autoilua, että siinä mieluusti olisi vaikka kännykällä.

Edit: FSD:hän ei tätä salli, ja jos se nyt vielä onnistuukin, voi olla että NHTSA vaatii Teslalta tiukempaa käyttäjän valvontaa, koska lvl2-järjestelmällä käyttäjän on oltava koko ajan tarkkaavainen

6 tykkäystä

End2End arkkitehtuurissa Tesla ottaa riskin joka voi olla suuri mahdollisuus

Perinteisen ratkaisun voisi ajatella toimivan esim. näin:

  • koulutusvaiheessa objektit, esim. liikennemerkit koulutetaan neuroverkolle kuten toki muutkin vaiheet
  • oma neuroverkkoa käyttävä prosessi objektien tunnistamiselle
  • oma neuroverkkoa käyttävä prosessi tunnistettujen objektien (autot, kävelijät …) liikkeiden ennustamiselle
  • oma neuroverkkoa käyttävä prosessi sille, miten liikenteessä tunnistettujen objektien liikkeet huomioiden edetään
  • jne.

Valtavaa määrää kovakoodia ei kenenkään ratkaisussa liene vaan eri prosessien neuroverkkojen palauttaman dataa kontrolloidaan koodilla

End2End ratkaisun voisi ideaalitilanteessa ajatella toimivan näin

  • neuroverkolle ei kouluteta erillisiä objekteja vaan koko kameran kuvan perusteella se, miten tulisi reitti ajaa
  • neuroverkkoarkkitehtuurille syötetään kameran kuva, jonka mukaan se oppii päättelemään kaikki tehtävät

Käytännössä End2End-ratkaisussa arkkitehtuuri jaetaan prosesseihin, kuten linkkaamastani Teslan videosta näkee
Sitä miten Tesla End2End-ratkaisun on toteuttanut, ei tarkkaan selviä julkaistuista spekseistä

End2End-ratkaisua ei tietääkseni kukaan toimija ole saanut isossa mittakaavassa toimimaan.

Mikäli Tesla onnistuu siinä, se tulisi mullistamaan kaikkien autonomisesti liikkuvien laitteiden ratkaisut (robotit, autot…)
Kuvittelisin, että haaste tulevat olemaan tilanteet, joissa neuroverkkojen on tehtävä runsaasti erilaisia päättelyjä kameran kuvan perusteella (vaikeat risteykset…), jolloin auto saattaa tehdä jotain yllättävää vaikka se on onnistunut samassa kohdassa useita kertoja aikaisemmin.

Sinänsä Teslan uusi arkkitehtuuri on innovatiivinen, jos vertaa Karpathyn lähestymiseen, jossa vuodesta 2016 samaa Visio-arkkitehtuuria kyhättiin laajemmaksi

Kiinnostava seurata, miten Tesla onnistuu V12:sta kanssa. Mullistetaanko autonominen maailma vai joudutaanko koodaamaan ratkaisua uusiksi. Teknisesti itse toki toivon, että onnistuisivat. Käytännössä luulen, että osin onnistuvat ja osin kirjoitetaan uudelleen

5 tykkäystä

Todellakin. Edes jotain apua antaisi jokin systeemi, niin kyllä siitä voisi maksaa. Saisi tehtyä “työasioita” ajaessa, eli siis auton ajaessa.
Alku olisi edes se, että saisi edes itse manuaalisesti opettaa autolle oman tavanomaisen työmatkansa… Sitten auto jotenkin voisi “oppia sen nopeammin”, kun on itse sille sen reitin tallentanut.

1 tykkäys

Hyvä teksti.
Yksi kommentti/kysymys, että eikö tätä haastetta saada juuri taklattua suurella datamäärällä kun ajoneuvo etenee ja FSD tietokone käsittelee tilannetta frame by frame?

Virheen tekeminen tarkoittaisi siis 10ms välein toistuvasti virhepäätelmän tekemistä, jonka luulisi olevan melko epätodennäköistä datamäärän ollessa ns. kattava.

2 tykkäystä

Bemarin systeemistä ei vielä tiedetä, kun se ei ole edes käytössä, mutta Mersun vitsi Level 3:ssa kuljettaja joutuu jatkuvasti tarttumaan rattiin, kun aurinko paistaa väärästä kulmasta, tie kaartuu liikaa, edessä oleva auto karkaa liian kauaksi jne. jne. Lisäksi kuljettaja ei saa kääntää katsettaan pois tieltä paria sekuntia kauemmaksi, ts. tässäkin kuljettajaa seurataan. Kuten jo todettu useaan kertaan, nämä nykyiset systeemit ei ole todellista Level 3 autonomiaa.

7 tykkäystä

Olettaisin, että End2End-ratkaisu vaatii suuremman datamäärän, koska samasta kameran kuvasta on kyettävä erottamaan kaikki eri “kombinaatiot”.
Esim. että GPT-kielimalli kykenee erottamaan kaiken massiivisen opetetun datan yksityiskohdat, vaatii se paljon dataa, joka vaatii paljon parametreja.

Toki kun ei kovin tarkkaan tiedetä Teslan ratkaisusta, on kaikki lähinnä arvausta

1 tykkäys

Itsellä käytössä se “täysin itsestään ajava ominaisuus”
Voin omalta kohdalta sanoa että aika vaikea on enää ottaa toista autoa ilman vastaavaa tai parempaa ominaisuutta. Maantie, moottoritie, ja jopa kaupunkiajo tietyiltä osin on todella nautittava kokemus. Kyllä. Pyyhkijän sulat viuhtoo välillä miten sattuu ja kummallisia hiljentämisiä motarilla aina samassa (yhdessä) paikassa ym. pikkujutuja. Tämän perusteella olen todella luottavainen FSD tulevaisuuteen sekä Teslan että mahdollisesti muidenkin osalta.

Ja tämä on vasta kalpea aavistus siitä beta versiosta mitä ison veden takana käytetään.

6 tykkäystä