Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Hinnanpudotuksia jenkeissä:

6 tykkäystä

Euroopassa jo useamman kvartaalin laskeva trendi vaikka hintoja laskettu rajusti.

Toivottavasti kukaan ei enään usko niitä satuja tuotantolinjojen päivityksistä johtuvista toimitusten alenemisista

edit jopa Gary Black on pessimistinen

5 tykkäystä

En ole rekisteröitynyt itsekään, mutta pääsin lukemaan artikkelin, kun avasin linkin suoraan X:n kautta. Yritän löytää sen twiitin uudestaan ja linkkaan sen tänne. Katsotaan onnistuuko sitten.

Edit: Näköjään avasi mulle artikkelin suoraan myös nyt tuosta linkkiä klikkaamalla.

Tuosta twiitistä avasi artikkelin selaimeen ilman rekisteröitymistä:

Voisitko @Jukka_Lepikko vähän avata, että miksi Tesla laskee hintoja, jos kerta ei ole kysyntäongelmaa ja autot menee helposti kaupaksi? Eikö kannattaisi pitää nykyiset hinnat ja nauttia vielä edes siedettävistä marginaaleista, jos kysyntää riittää?

12 tykkäystä

11 kuukautta sitten. Olisiko nyt aika tunnustaa, että Tesla bull case ei toiminut? ASP:n nousu ei toteutunut. Katteet alkoivat laskea kun niiden piti nousta. Katteiden taustalla olikin korkea myyntihinta eikä ylivertainen tuotantotehokkuus. Toki Tesla on edelleen tehokkain sähköautovalmistaja, mutta suurin selittävä tekijä on pieni mallisto, vähäiset konfiguraatiomahdollisuudet ja suuret tuotantoyksiköt.

Ja tuolloin vajaa vuosi sitten bullit ennustivat 2-3:n gigan investointipäätöstä vuodenvaihteeseen. Giga Meksikoa odotellessa…

Enää Tesla bull casesta on jäljellä myynnin kappalemääräinen kasvu (liikevaihto saattaa jopa laskea Q422->Q423!), ja senkin takana seisominen alkaa vaatia aika lujaa uskoa. Ai niin, onhan se FSD ja Optimus ja Energia.

11 tykkäystä

Nyt kun sun analyysi on osunu niin hyvin oikeaan, niin pitäisikö sitten miettiä kuinka paljon rahaa olisit 11 kuukautta sitten voinut tehdä shorttaamalla Teslaa? Kun kuitenkin sijoituspalstalla ollaan. Tesla bull-case on romahtanut, ASP on romahtanut, myynti ei kasva kuten oletettiin… ja oisit kuitenkin tehny tappiota shorttaamalla. Osake on korkeammalla, kuin viime lokakuussa.

Jos puhutaan operatiivisesta suorittamisesta, niin oon kyllä pettyny Teslan päätöksiin hinnanalennuksista. Tämän oon tuonu esiin useamman kerran tän vuoden aikana, kun hintoja on alennettu. Sijoitusnäkökulmasta mahtavien katteiden tuhoaminen ilman merkittävää kysynnän kasvua ei ole järkevää. Etenkään lyhyellä aikavälillä - pidemmästä aikavälistä voi olla montaa mieltä (markkinaosuuksien ottaminen sähköautomarkkinan alkuvaiheessa, FSD:n yms. “fleet” potentiaali tulevaisuudessa).

Tesla olisi voinut säilyttää erittäin hyvät katteet ja silti tuoda hintoja alas samassa suhteessa, kun kustannukset ovat laskeneet. Silläkin oltaisiin saatu selviä hinnanalennuksia, ilman merkittäviä muutoksia myyntikatteessa. Oon samoilla linjoilla Matt Smithin kanssa, että kysynnän hintajousto on aika merkityksetön, kun hintoja tuodaan nyt taas alas $2000 nykytasoilta.

Mun viimeset kaksi positiota Teslaan on ollut shortteja, kuten viimeksi kommentoin. Pari viikkoa sitten ja ennen edellistä osaria (siis molemmat voitollisia). Mulla ei oo ongelmaa ottaa Teslaan bull- tai bear-näkemystä. Jos jonkun kommentoijan mantra täällä on suoltaa pelkkää negatiivista oli kurssi sitten $400 tai $105, niin silloin voi hetkittäin näyttää olevan oikeassa, mutta ainakin tähän asti näillä näkemyksillä olisi pelkästään hävinnyt rahaa. Olkoon sekin jonkinlainen mittari sijoituspalstalla. (tämä ei suoraan sulle @MiamiFan - yleistä pohdintaa)

Mitä tulee siihen, että Tesla päätti laskea 3/Y listahintoja ensimmäistä kertaa huhtikuun jälkeen, Volkswagen on joutunut sulkemaan tuotantolinjoja, Fordin sähköautot jää käsiin (F150 Lightningille piti olla vuosien jono)… alkaa näyttämään yhä enemmän siltä, että makro alkaa osumaan autoalaan. Vuonna 2022 on purettu pitkiä tilausjonoja hyvien aikojen ja tuotantoketjun pullonkaulojen jälkeen, mutta ilmeisesti kaikilla valmistajilla on jonkinlaista heikkoutta nähtävissä nyt kysynnässä. Autoala on kuitenkin historiallisesti hyvin syklinen ja korot ovat nyt korkeammalla kuin kertaakaan 15 vuoteen - ei siis ihme, että vaikutukset alkavat näkymään.

Hyvä myös pitää mielessä, miltä Teslan “kysyntäongelma” näyttää. Ei mitään ennusteita, pelkästään taaksepäin katsovaa dataa:

Tesla varmasti jatkaa markkinaosuuksien viemistä muilta valmistajilta, mutta seuraava 12kk voi olla hyvinkin haastava (kaikille autoalan toimijoille) korkojen ja yleisen makrotilanteen kannalta. 50 % kasvu on täysi mahdottomuus, tosin mitään sellaista ei ole Teslalle hinnoiteltukaan. Realistisempi oletus voisi olla 10-20 %… jos heikossa makroympäristössä samaan aikaan muiden valmistajien myynti supistuu.

36 tykkäystä

Markkinaa ei hirveästi hetkauttanut Teslan hinnan alennukset. Itse pidän edelleen hinnan alennuksia osoituksena vahvuudesta heikkouden sijaan. Voi olla että FSD (Beta) V12 yllättää vielä monet.

Tesla-rintamalla positiivisia ajureita riittää. Cybertruckin tuotantoa saatu käynnisteltyä ja odotettavissa toimitusten aloitukset:

9 tykkäystä

Voisiko joku selittää milloin Teslalla sitten olisi kysyntäongelma jos hinnanalennukset eivät sitä kerran tarkoita? Onko ongelma sitten kun myynti ei enään kasva ollenkaan vai sitten kun hintaa ei voida enään laskea ilman, että aletaan tekemään tappiota vai voidaanko tappiokin nähdä vielä hyväksyttävänä? En oikein tiedä voiko sijoittajan näkökulmasta olla kauhean tyytyväinen jos hintoja leikataan enemmän kuin lisämyynnistä saadaan tuottoa. Toki jos on vahva usko, että FSD tuo jonkun huiman potin jossakin kohtaa, mutta siinäkin taitaa mennä vielä aika kauan niin teknisesti kuin myös regulaatioiden kohdalla.

4 tykkäystä

En ole täällä Teslan pörssikurssia juuri kommentoinut (muuta kuin antanut myy-suosituksen). Tesla on retail-sijoittajien suosikkiosake, koska netin “sijoitusasiantuntijat” maalailevat täysin epärealistisia tulevaisuudennäkymiä ja kasvuodotuksia, toki Elon Musk itse syyllistyy samaan. Mutta ennen pitkää fundamentit lyövät läpi.

Mantrani on ollut toimitusmäärä-, ASP- ja kate-ennusteiden kritiikki sekä ylioptimistiset odotukset 4680-pattereiden. FSD:n ja Optimuksen osalta. Pörssikurssilla ei ole mitään tekemistä sen suhteen onko kritiikkini osunut oikeaan vai ei.

Tuollaiset luvut kuulostavat jo realismilta ja osoittaisivat Teslan olevan autoteollisuuden kärkeä.

9 tykkäystä

Moi

Olen seurannut tätä palstaa silloin tällöin, ja jotenkin tämä on melankolinen ympäristö.

Olen itse kohtuullisesti Teslaan sijoittanut, jos sillä on väliä.

Jos ajattelen kenellä toimijalla on Kyvykkyyksiä tehdä tulevaisuudessa jotain isoa, se on Tesla. Vai kuka muu? Mitä hton väliä sillä on, myykö Tesla marraskuussa x vai y määrän autoja. Tulevaisuuden menestyksen ratkaiseen yrityksen kyvykkyys ja resurssit. Luotan itse siihen, että Teslan menestys on vasta edessäpäin, tämä päivä ja menneisyys ovat vain haaleita muistoja joskus :sweat_smile::smiley:

16 tykkäystä

Samat ajatukset. Tesla on tämän päivän T-Ford mutta se ero että Teslan numerot autoteollisuudessa nyt ja huomenna ovat outstanding. Harmittaa vain e’ettei tullut ostettua enemmän…hehe.

2 tykkäystä

Ainoa riski alkaa olemaan itse herra Musk. Liian pitkät työpäivät yhdistettynä hänen persoonaansa voi tuhota Teslan brandin. Niin paljon en Tesloja rakasta, että ajaisin ko. autolla jos miehestä tulee täysi Putinisti. Ihan ilman vaihtoehtoja tässä ei kuitenkaan olla.

2 tykkäystä

Pari mielenkiintoista twiittiä nimenomaan Tesla-bulleilta

Näistä tulee hyvin esiin pari asiaa.

  1. Hintajousto on hyvin vähäistä, hintojen lasku ei ole kasvattanut myyntimääriä

  2. Hintojen lasku ei “tuhonnut kilpailijoita” niinkuin moni täällä on hehkuttanut, se on ainoastaan tuhonnut Teslan katteet.

Hintoja on helppo laskea mutta todella vaikea nostaa. FY24 toimitukset on aika isosti CT:n ja koronlaskujen varassa, jos CT ei ramppaa nopeasti ja kysyntä pettää (riippuu hinnoista joita ei vieläkään julkaistu) niin FY24 estimaatit tulee rajusti alas.

Troy Teslike muistaakseni ennustaa jotain 2.1M toimituksia ensi vuodelle. joka tarkoittaa about 15% kasvua tästä vuodesta.

11 tykkäystä

Ruotsissa ja Norjassa nostettiin juuri Model Y-hintoja.

Miten CT:n, Highlandin useiden markkinoiden (US, UK jne) ja Highland Performance-version hintavaikutuksista kysyntään tai katteisiin voidaan sanoa yhtään mitään, kun näiden hintoja ei ole julkaistu vielä? Näillä on iso vaikutus 2024 numeroihin. Tuotannon jakautumisestakaan ei oikein voi tehdä arviota 2024 tasolle. Ehkä osa vastauksista tulee nyt osarissa, mutta osaa saatetaan joutua odottamaan ensi vuoteen.

Troy on kyllä etuajassa arvioimassa vuoden 2024 toimituksia, korjaa näitä sitten viimeiseen julkistuspäivään asti. Mielenkiintoisinta olisi saada vastauksia kysynnälle Highland-mallista, jolla ei ole juurikaan kilpailua länsimarkkinoilla.

Asia on juuri näin. Ne jotka puhuu Muskista ihmisenä että se on sitä ja tuota. Muistakaa että Musk on juuri siksi miljardööri koska hän on tuollainen. Eiköhän se ole selvä että hän näkee maailman asiat vähän eri kulmasta kuin me normitallaajat.

Teslan markkinointi hinnoittelun kanssa on mun mielestä juuri niinkuin sen pitääkin tässä markkinassa olla. Pahempi se olisi pudottaa auton hintaa kerralla 80k->40k. Sähköautojen hinnat tippuu se on selvä ja hyvä että Tesla on etukenossa.

5 tykkäystä
5 tykkäystä

Ilmeisesti 100v alalla toimineet firmat eivät olleet miettineet gigapressin hyötyjä.
Tesla innovoi ja legacy juoksee useamman vuoden perässä.

15 tykkäystä

Toisaalta tässä on hyvä esimerkki siitä, että kaikki teolliset innovaatiot joista on hyötyä, kopioidaan kautta teollisuuden. Näin hyöty jää vain hetkelliseksi. Tätä tapahtuu kaikilla teollisuuden aloilla eikä sama yritys tee kaikkia innovaatioita. Gigapressit yms kun eivät ole Teslan innovoimia, vaan autotuotantoon soveltamia.

Gigapressit vievät autoja tosin taas aina vaan kauemmaksi korjattavasta, kertakäyttötuotteiksi. Liekö kestävää kehitystä. Ehkä metallin voi kierrättää.

Ja on niitä autoja prässätty ennenkin, ei vain massamalleja. Ja eri syistä.

16 tykkäystä

Mikä tää gigapress niinku on? Kiinteä toi takaosa? Eikö jossain Fiat 127 tai sen puolan versiossa käytetty samaa tyyliä?
Voi olla etten ymmärrä nyt mistä on kyse mut toihan on älyttömän huono korjaamisen ja huollon kannalta.

1 tykkäys

En keksi mitään huonoa yhtä puuta olevasta takaosasta.
Hyötyjä siitä tulee useampikin. On melkoisen kustannustehokasta valmistaa yksi iso osa, kuin hitsata se sadasta pienestä pellinpalasta.
Kestävyys on myös toista luokkaa.
Mitä korjattaviuteen tulee niin hitsattussa rakenteessa ei niitä pellin palasi irroiteta korjattavaksi.
Yleensä jos runko vääntyy kolarissa niin auto on melkein paalikamaa.
Kyllähän joskus runkoja oikaistiin mutta mahdetaankohan nykyautoja enää oikaista. Kolariturvallisuus ei ainakaan ole enää uuden veroinen.

3 tykkäystä