Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Täällä on vahva TSLAQ meininki. Ehkä siihen vaikuttaa tuo vety-hype jossa monet mukana olevat bashaavat täällä Teslaa. Ehkä, en tiedä, mutta ihmeellistä se on.

Ymmärretään tarkoituksella viestejä väärin, esitetään omia mielipiteitään faktoina, linkataan jotain epämääräisiä twiittejä jostain jos niissä on vain jotain negatiivista Teslan suhteen ja vihjaillaan että asioiden takana on jotain epämääräistä. Yksi yleinen taktiikka on väittää ettei toinen ymmärrä ja kannattaisi lukea lisää aiheesta. Eli annetaan ymmärtää että toinen on yksinkertaisesti tyhmä kun ei tajua että Tesla on selvästi huijaus. Se niistä foorumin säännöistä

Ei tänne huvita paljon mitään kirjoitella kun linja on tällainen. Ylpeillään vielä että Tesla bullit eivät viihdy pitkään. Onhan tässä se hyvä puoli että tietää että Tesla hate on vielä vahvaa niin ostopaikkoja tulee:D

Otetaan jokin fakta jostain ja liitetään se Teslaan. Tuo 1-1 luku viittaa autoteollisuuteen yleensä. Ron Baron yhdessä lähiaikojen haastattelussa mainitsi että $1B investoinnilla tehtaaseen Tesla tekee $2.5B revenueta vuodessa. Käytännössä tuo 1-1 luku on positiivinen Teslalle koska pääoman käyttö on niin paljon tehokkaampaa kuin alalla yleensä.

8 tykkäystä

Tämä juuri oli minun pointti Yassine Elmandjran vertailut kultaan/pankkijärjestelmään on täysin hatusta vedettyjä ja tarkoituksenhakuisia jotta Bitcoin näyttäisi hyvältä. Miksi et laita samaa lähdekritiikkiä hänen väitteisiin kun BBC/Cambridgen tutkijan kirjoituksiin?
Olet nyt väittänyt BBC:tä tarkoituksen hakuisesta mustamaalamisesta, mikä olisi heidän motiivi? Yasssine Elmandjralta varmasti löytyy motiivia viherpesuun.

Ps. Toivoisin hieman kunnioittavampaa sävyä kanssa keskustelijoita kohtaan. Se että joku eri mieltä kanssasi asiasta ei tee hänestä automaattisesti tietämätöntä.

11 tykkäystä

Niin ainakin jos osavaltiot yms. tukee investointeja tyyliin miljardeilla.

New York invested $750 million to help build a solar-panel plant in Buffalo.

Muutes mites toi Kiinan tehdas? Investoiko Tesla siihen itse edes mitään? Onko se edes Teslan omistuksessa?

Edit. Kai Tesla omistaa sen evt. Jotain outoja sopimuksia siihen taisi liittyä. Tyyliin, että jos ei tule tarpeeksi verotuloja, niin Tesla menettää sen tehtaan.

Oikeassa olemisen tarve on ihmisen psyykelle luonnollista. Tunnistan sen itsestänikin. Täällä sijoitusfoorumilla kuitenkin olettaisin, että totuuden etsiminen on tärkeintä. En ole missään kohden väittänyt, että linkkaamani twitter-ketju on koko totuus. Mutta jos vertaillaan selkeästi virheellistä uutista/tutkimusta siihen, on asioista vähänkin ymmärtävälle selvää kumpi kirjoitus on lähempämä totuutta. Ja nimenomaan olennaisesti lähempänä. Jos muuta väittää, kannattaa katsoa peiliin. Siksi tämä vastakkainasettelu on aivan järjetöntä.

PS: minä itse saan päättää kunnioitanko ihmisiä, joita kiinnostaa enemmän omat mielipiteet kuin totuuden etsintä.

PS2: en ole tarkoittanut, että BBC antaisi disinformaatiota - uskon, että journalistinen standardi on pettänyt. Pahoittelen, jos olen kirjoittanut asian epäselvästi.

Hyvin kirjoitettu. Taitaa olla viimeinen kerta kun tähän ketjuun kirjoitan. Itse yritin tuoda esille sen, että Teslaan ja bitcoiniin liittyvä uutinen on misinformaatiota tai todennäköisesti disinformaatiota. Tärkeähkö havainto yksittäisestä uutisesta, jonka ainakin tykkäysten perusteella jokunen on ottanut tosissaan, ja siten on sisäistänyt virheellistä tietoa. Tuota tulkintaani kukaan käsittääkseni ei ole kiistänyt. Mutta kas kummaa, minun pitäisi nyt todistaa (tai jopa tehdä tutkimusta) bitcoinin energiankäytöstä ja ekologisuudesta. Varsin erikoista.

Pahoittelut, että itse vaikutin tähän ketjuun negatiivisella tavalla. Ja disclosure: en ole itse ikinä suoraan omistanut Teslaa. Oma vanhoillinen ajattelu ei vaan ole taipunut villeihin arvostuskertoimiin, mutta ymmärrän kyllä Cathie Woodin haastattelujen kautta miksi Tesla(a) arvostetaan.

1 tykkäys

Bitcoinin louhinta tai minkä tahansa energiaintensiivisen alan tuotantoa ohjaa ensisijaisesti energian hinta ja mahdollisesti tuotantolaitteiden siirtokustannukset. Mikäli Bitcoinia tai muuta virtuaalivaluuttaa on halvempi louhia uusiutuvalla energialla niin sitä käytetään, mikäli halvemmaksi tulee hiilin käyttö niin sitten käytetään sitä.

6 tykkäystä

Joko kirjoitettaisiin Teslasta yhtiönä ja osakkeena. Jätetään tämä lapsellinen inttäminen muille foorumeille.

11 tykkäystä

Jep. K:lla alkava foorumi meni jo täysin pilalle kun kirjoittajat keskittyivät juupas-eipäs-väittelyyn mm. model3:n istuimista, auton ulkonäostä jne. Ja kaikki positiivinen uutisointi dissattiin saman tien.

Asiantynkääkin oli. USA:ssä etenee nyt Green Act, jonka läpimennessään EV tax credit cap nostetaan 600k kappaleeseen. Toisin sanoen Tesla ja GM saavat tukiaiset takaisin. Mukava 20%:n alennus esim Model 3:een.

5 tykkäystä

Kn foorumi meni pilalle softan surkeuden takia ja kirjoitusten laadun puutteesta, myös modereointi oli karmean puutteellista.

Sanoisin myös että ongelma oli myös parin täysin puusilmäisen fanipojan kirjoittelu tesla ketjussa, ongelma jota täällä ei ole nähty paria poikkeusta lukuunottamatta. En tarkoita sinua huom.

Tuo rajan nosto koskee 200k Teslaa, toisaalta nyt kilpailua on enemmän kuin aikaisemmin. Euroopassa kilpailu on jonalkanut näkyä, saas nähdä milloin berliinin Yt alkaa rullata ulos, tarvetta olisi nopeasti.

5 tykkäystä

Pitäis koskea 400k autoa niin Teslalla kuin GM:llä:

4 tykkäystä

Tälläistä uutista Elonilta President’s Dayn kunniaksi. :thinking:

3 tykkäystä
5 tykkäystä

Oikealla kaistalla ihmisen reaktionopeus, vasemmalla kaistalla konenäön reaktionopeus
https://twitter.com/paulbfit/status/1361433048642949127?s=21

Safety is our primary design goal -Elon Musk

5 tykkäystä

Ei noita lihasäkkejä sais päästää autoja ajamaan ollenkaan, tuossakin taas nähtiin yksi joka tuli kuin härkä posliinikaupassa risteykseen… tietokoneiden hommaa.

2 tykkäystä

Videolta voi todeta ettei jarrutus vaikuttanut mihinkään, ei olisi osunut ilman jarrujakaan.

Ja sitten on näitä

7 tykkäystä

:smiley:

Videolla näkyy kuljettajan räikeä virhe. Tesla on tehnyt hyvin selväksi, että kuljettaja on vastuussa auton hallinnasta ja täytyy olla valppaana jatkuvasti. Mikäli tuossa autossa oli autopilot päällä (tästä meillä on ainoastaan virheen tehneen kuljettajan sana) olisi kuljettajan pitänyt kuitenkin huomioida este ja pysäyttää/väistää.

3 tykkäystä

@Seinakadun_Keisari Voitko ensiksi katsoa tämän FSD Beta -ajovideon ja sen jälkeen sanoa, oletko yhä vahvasti sitä mieltä, että täysi autonomia vaatii laserkeilaimen ja että lvl-5 saavutetaan aikaisintaan vuonna 2025?

2 tykkäystä

Rauhallinen ajelu taajamassa kirkkaalla säällä näyttäisi onnistuvan hyvin :+1: Voiko kuitenkin olettaa että joskus sataa, näkyvyys on huono ja tiemerkinnät ovat epäselviä? lvl-viitosen pitää selvitä kaikissa olosuhteissa, minusta tuo video ei ole erityisen todistusvoimainen.

10 tykkäystä

Olen täysin varma molemmista.

Lisää tuohon sumu/sade/lumi/pimeys, epäselvät tiemerkinnät, tietyöt ja lisää nopeutta.

FSD on level 2 tällä hetkellä.

6 tykkäystä

Tässä pimeä merkitsemätön hiekkatie talvilosuhteissa.

Kiitän vastauksesta ja totean että tulet pettymään karvaasti! :slight_smile:

2 tykkäystä