Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Tämäkin FUD lähti TSLAQ osastolta:)

1 tykkäys

Uskotko siis Teslan saavuttavan L5 -tason vuoden loppuun mennessä?

3 tykkäystä

Elon voi nousta stagelle ja kertoa miten he kehittivät 50 % isomman akun joka varastoi 50 % enemmän virtaa ja hylkeet taputtavat :clap: Sama veijari kertoo että porattiin 30 % kapeampi tunneli ja säästettiin 30 % porauskuluissa ja taas kansa hurraa kun suuri nero saavutti ison läpimurron :clap:

lvl-5 on sellainen fantasia ettei tuota kukaan järjissään oleva usko Teslan saavuttavan lähiaikoina.

image

11 tykkäystä

järkyttävä paljastus

4 tykkäystä

Dodge, RAM ja Jeep loistavat usein tilastoissa. Eli ranskalais-italialainen yhtiö tekee keskimäärin Amerikan laadukkaimmat autot. Tämä on ollut Teslalle myöskin hyvää bisnestä ja ne saavat ilmeisesti creditsejä myös tänä vuonna, kunnes FCA saa oman sähkö- ja hybridituotannon kuntoon.

Musk twiittasi Cybertruckista seuraavaa “Update probably in Q2. "
Twiitti oli vastaus tähän " any update on Cybertruck first delivery date, cool features or options?”

2.11.2020 Musk twiittasi, että se julkitettaisiin “Maybe in a month or so”

Saa nähdä, kuinka suuria design-muutokset ovat. Tuskin kuitenkaan niin suuria, että Cybertruck saisi myyntiluvan EU:n alueelle, koska sen jäykkä runko ei täytä jalankulkijoiden turvallisuussäännöksiä.

Gary Black selittää taas mustaa valkoiseksi, surullinen hahmo.

Monen silmät aukesivat tänään, jotkut ottaa huumorilla mutta ne jotka viimeistään tänään tajuavat että heidän 10K$ investointi “lv5 FSD:n” onkin karu vitsi voivat ehkä olla hieman vihaisia.

13 tykkäystä

En yleensä puutu autokeskusteluihin kun ne tuntuu menevän aina tunteella vaikka kyse olisi pelkästä bisneksestä (vai juuri sen takia?). Yritän nopeasti avata omaa näkemystäni entisenä autotestaajana.

Olen itse ollut sitä mieltä oikeastaan ekoista sähköautoista mistä kokemusta, että range se tämän potin räjäyttää.

Kun ensimmäinen realistinen 1000km range tulee niin aletaan olla hyvillä kantamilla.

Vaihtoehtoina on todella nopeat lataukset, mutta se ei silti muuta sitä, että siinä laturissa koko ajan roikkuminen ottaa päähän vaikka se tapahtuisi kuinka nopeaa. Mieti kännykkää jonka akku vetelee viimeisiään ja se pitää olla koko ajan piuhassa.

Tieinfraan kytketty lataus/jatkuva lataus olisi asia erikseen toki. Näen ehkä kuitenkin latureiden pitävän pintansa aika pitkään.

Eli sähkölatureiden verkosto pitää olla tiheä, kyllä. Mutta ei sen takia, että saa ladata koko ajan ja ajaa 150km ja uudestaan laturiin. Vaan sen takia kun normaaleja huoltoasemia nyt on muutenkin joka nurkalla, eikä polttomoottoriautoilijan tarvitse käytännössä ollenkaan miettiä voiko jossain tankata vai ei. Tämä sama vapaus pitää saada sähköautoon.

Itseasiassa tuo vapaus on yksi autoilun isoimmista plussista itselle ja se pitkä range korostaa sitä. Uskon ainakin joidenkin saavan kiinni tästä mitä tarkoitan. Sä et ole kovin vapaa talvella nopeaa tippuvan 200km akkurangen kanssa versus 1100km dieselrangen kanssa. Jos haluat vaikka mökille lähteä hetken mielijohteesta niin tuo 1100km yleensä riittää siirtymään. Ja molemmat sekä 200/1100km kikotin maksaa kuitenki €€€

Esimerkiksi kylmyys on oma asiansa ja en ole valmis paljon tuosta rangesta tiputtamaan vaikka olisi -30 pakkasta. Ehkä aina valmis kiuas tyyppinen ratkaisu ainakin silloin kun auto on kotona laturissa. Tässä pitää vain olla tarkkana käyttökulujen kanssa. Jonkinlainen superkondensaattori saattaisi olla osa ratkaisua. Ja ehdoton plussa toki on, että sähköauto latautuu kun itse nukkuu. Miinus on se, että polttomoottoriauton tankkaa kolmessa minuutissa joten paljoa myöhemmäksi herätyskelloa ei silti voi virittää.

Teslat muuten on kylmiä. Mutta se on asia mikä nimenomaan sähköautossa on erittäin helppo korjata. Kertoo enemmän siitä, että testaukset on tehty lämpimässä. Toki auton varmasti voisi päivittää jo nyt lämpimämmäksi? Range siinä toki kärsii taas.

Esim e-golfin range tippui noin puolet pelkästään ajamalla auto lämpimästä hallista muutaman sataa metriä ulos -35 pakkaseen. Kyseinen auto myös tuotiin hinurilla asiakkaalle koska sen ajaminen talvella oli liian aikaa vievää pitkähkön siirtymän takia.

Nykyaikaa sähköauto mielestäni on ja tehoissaan sun muissa mahtava. Iso miinus toki äänien puuttuminen mikä vie kyllä paljon fiilistä rallikavereilta. Mutta olen huomannut, että ei suurin osa omista kavereistani ymmärrä niiden päälle muurtenkaan mitään ja se ei ehkä kuulu tälle foorumille.

Tässä sähköauto-keskustelussa ääripäät tappelee kovimmin, kuten kaikessa. Itse koen kuitenki, että minulla on keskiverto jamppaa enemmän sähkö/hybridiautoista kokemusta enkä siltikään voi kertoa mielipidettäni ilman hirveää tinkaamista vastapuolelta. Yleensä nämä kaverit ovat vielä korkeintaan lukeneet jonkin Tekniikan Maailman (ei mitään pois itse lehdeltä vaikka hybriditesti olikin mitä oli) artikkelin ja sivuuttavat täysin käytännön kokemuksen vain koska “lehdessä luki niin”. Siksi on kohtuu raskasta puhua näistä asioista :sweat_smile: toki hienoa että me eletään tunteella edes jossain asiassa Härmässäkin.

Vika on toki siinä, että mielipiteeni ei vastaa ennakkokäsitystä mikä monella on ja siksi minun täytyy olla väärässä. Ihan normireaktio itselläniki moneen asiaan.

Vielä enemmän puupää olen heidän mielestään jotka sähköautoa ovat juuri ostamassa :sweat_smile: mutta olen aina kaikille sanonut auton olevan tunne valinta. Älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa. Monelle sähköauto edustaa tulevaisuutta ja on ajatuksena kiehtova. Niin minustakin.

Summa summarum. Sähköauto on hyvä, ei vain vielä täysin valmis. Mikä ei tarkoita sitä etteikö niitä pitäisi jo tehdä. Ja kyllä niitä nykyään paljon näkeekin. Tesloja itse bongaan eniten. Se on muutenkin hieno brändi.

Perhana Musk keksi kalliin tuotteen miten voit näyttää muille kuinka kannat mielikuvissasi kortesi kekoon maailman pelastuksessa samalla myös hienovaraisesti ilmaiset naapurille kuinka pätäkkää löytyy. Kerrassaan nerokasta.

29 tykkäystä

“Our confidence in Tesla has gone up for a number of reasons,” said Wood, highlighting both Tesla’s market share and its progress in the autonomous space.

“It didn’t lose share in the EV market when the luxury brands started bringing EVs to the market,” said Wood.

“Wood believes there’s a misunderstanding as to how Tesla is going to market its autonomy segment. She also spoke about the strength in the company’s AI chip and battery technology as to why Ark is still confident in Tesla.”

Taitaa Wood olla Muskin jälkeen vähiten objektiivinen henkilö arvioimaan Teslan näkymiä.

8 tykkäystä

Voi voi Cathie, ei ole tainnut avata tilastoja jenkkien ulkopuolelta. Teslan markkinaosuus tippuu Euroopassa kuin lehmän häntä, sama Kiinassa.

Tässä näkee kuinka USA-keskeisiä isot rahastot ovat ja kertoo aika karua kuvaa miten kapeilla laseilla katsovat.

9 tykkäystä
5 tykkäystä

8 tykkäystä

8 tykkäystä

Saisko tälle lähteen. Kiitos.

2 tykkäystä

@Aloittelija3 luvut pitää paikkansa :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Sehän on mitä luotettavin lähde…

2 tykkäystä

No tuossa yksi lähde josta löytyy samat lukemat teslan osalta.

7 tykkäystä

ihan oikeat luvut on taulukossa (BYDistä en ole varma, mutta oikealta vaikuttaa)
luvut siis on muilla laskenut koska helmikuussa on 7 päivää kestävä kiinan uusivuosi, jolloin tehtaat on seisokissa. Eli vain 20 päivää painetaan hommia helmikuussa. Teslalta varmaan tulee ensi kuussa kovat luvut kun lomat lomailtu

February is a 28-day month, and it also accounted for seven days of the Lunar Festival/Chinese New Year. Companies like Tesla are required to take a mandatory break for the nationwide celebrations during this period, which meant that Giga Shanghai was only in operation for just over 20 days.
Producing 23,632 Model 3 and Model Y in about 21 days is undoubtedly impressive. Considering the fact that Tesla was able to accomplish this despite a short month and a week-long break, Tesla China’s numbers this March would likely be impressive.

2 tykkäystä

Ihan siis kokonaiskuvan kannalta:


Tässä lienee nyt mukana ensimmäistä kertaa ne Model Y:t?

Luulisi kyllä että Teslalla alkaa luvut tasoittumaan tehtaan ylösajon myötä. Varmaan myös markkinaosuus myös pysyy jotenkin hallinnassa noiden hinnanalennusten myötä?
Osake taas ottaa itsessää aika hyvää etukenoa, odotetaanko tässä että stimulussekit tulevat kuitenkin ostamaan Teslaa millä tahansa hinnalla vai mikä tätä nyt näin vetäsee ylös?

1 tykkäys

Vuoden 2020 myyntitilasto Worldwide electric vehicle sales by model 2021 | Statista

5 tykkäystä