Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Back in 2015, everyone thought their kids wouldn’t need to learn how to drive. Supervised machine learning (under the auspices of being “AI”) was advancing so quickly — in just a few years it had gone from mostly recognizing cats to more-or-less driving. It seemed that AI was following a Moore’s Law Curve:

:smiley: :smiley: Minä en luullut. Olenko nero? Olen! Antakaa rahaa! Redditin puolella nauratti joskus noihin aikoihin kuinka lampaat hypetti, että rekkakuskit joutuu työttömiksi. Sitten kauhisteltiin kuinka monta niitä USA:ssa on ja mitä se aiheuttaa yhteiskunnalle. Sielä ne rekkakuskit painaa vieläkin duunia 6 vuotta myöhemmin.

Tesla myynyt 2016 lähtien “itsestään ajavaa autoa” ja kohta tulee 5 vuotta täyteen tätä kusetusta. Missähän kohtaa alkaa täyttämään petoksen tunnusmerkit? 5 vuotta vaporwarea ei ilmesesti vielä riitä, ehkä 10 vuotta on oikea?

2 tykkäystä

No siihen voi todeta “ei pidä olla tyhmä ja preorderata tavaraa joka ei vielä ole valmis/julkaistu”. Pätee peleihin ja itseajaviin autoihin :smiley:

Pitää alkaa myymään sitä mun softatonta aikakonetta siis. Pitää vaan saada joku “kestävän kehityksen” ja maailman pelastuksen teema siihen. Sitten voin nauraa matkalla pankkiin mun Gulfstream 650ER:stä kuten Elon tekee.

kyllä Elonin visiot on vielä kaikana todellisuudesta. ihminen on mikä on, mutta ajaminen on sen parhaita ominaisuuksia.
Kuljettaja menetti korttinsa tehtyään ajon aikana täysin tavanomaisen toimenpiteen – saksalaisoikeuden päätös hämmästyttää - MTVuutiset.fi

2 tykkäystä

Teslan tapauksessa kannattanee tarkastella vain ja ainoastaan globaalia myyntiä, kunnes joka mantereella on omat tehtaat jotka palvelevat ko. markkinaa.

1 tykkäys

Sehän on päivänselvä että jos miettii markkina-arvoa tesla on selkeästi yliarvostettu ja tosi paljon.
Olen myös sitä mieltä että et tule löytämään parempaa sijoituskohteita jos tarkoitus on vähittäin 5-10v.

Laskumarkkinassa tesla aiheuttaa yllätäen vähiten reaktioita, vaikka salkusta löytyy myös näitä varmojakin varmempi Adobe,BRK-B.

Tieto lisää itsevarmuutta ja niitähän ei täältä yritykseltä puuttuu.

Milloin näitä voisi alkaa seurata ihan vain markkinaosuuksina myydyistä autoista. Helpottaisi kummasti.

Tämä olisi se looginen vertailu. En vielä ole törmännyt moiseen taulukkoon mutta kaipa sellainenkin jostain löytyy…

Olin mukana Teslan nousussa $80 tasolta (pre split) asti, sittemmin myin laput koska en usko enää kuin 2-3x nousuun. Vetypuolella on nyt paljon enemmän potentiaalia, eikä olla vielä täysin edes palauduttu rotaatiodipistä (pohjilta ostojen aika oli viime perjantaina mutta vieläkin ehtii). Tämä on minun mielipide, ei sijoitussuositus.

1 tykkäys

Kiitos suosituksesta :slight_smile:

Oma sijoitustyyli on siis hyvin yksinkertainen, tutustuu tarpeeksi kyseisestä yrityksestä.
Täälläkin hetkellä löytyy analyytikoita joiden mielestä teslan suositushinta on esim. 60$.
Hauskinta on se että uskon vahvasti että he ovat oikeassa siinä, kyse on enemään näkökulma asia.

Pitää vaan kerätä mahdollisimman paljon tietoja siitä kautta tulee varmuutta.
Koska tosiaan internetin maailmasta löytyy niin paljon negatiivistä niin ittellä meni tasan vuosi siihen.

Piper Sandlerin viimeisin Tesla raportti taisi olla vapaassa jaossa jossain. Ihan mielenkiintoista lukea mistä nuo TP:t muodostuvat. Lukekaa analyysiä:D

Gordon Johnsonin tavoitehinta on 67$. Gordonhan on povannut jo pitkään että Teslalla on “demand problem”.

“Ranked #7,135 out of 7,363 Analysts on TipRanks (#14,878 out of 15,321 overall experts)”

4 tykkäystä

Piper Sandlerin rapsa on mielestäni hyvin iso bull-skenaario sekä FSD:lle sekä tuolle energia-puolelle.


Tuossa ei ole Teslalle povattu mitään älyttömiä markkinaosuuksia aluettain, mutta silti aika kovat 10-15% Kiinassa ja Euroopassa rippuen segmentistä. Hommassa on mielenkiintoinen juju, että Piper Sandlerin mukaan Teslalla olisi vuonna 2030 n. 52 miljoonaa autoa, joissa olisi FSD-toiminnallisuus.

Kun itse laskin heidän myyntiennusteitaan, niin näistä autoista 40% olisi Kiinassa, joten aloin vähän pohtimaan että kuinka mahdollinen tuo FSDaaS liiketoimintamalli oikeasti siellä tulee olemaan, siis 85% katteilla.
Mielestäni on ehkä hieman jännä oletus, että Tesla pystyy myymään sen pelkän alustan, eli auton, 20-25% katteella ja sen lisäksi myymään siihen vielä softan päälle, joka tulee muodostamaan 20-30% auton arvosta. Etenkin kun tuskin on mitään skenaariota, että kukaan muu ei pysty tuomaan FSD:ta markkinoille vuoteen 2030 mennessä.

Tietenkin jos tätä skenaariota uskoo, niin tässähän tuodaan esille myös se, että jos tämä liiketoimintamalli on toimiva, niin kannattaa oikeasti isosta frontata koko sektoria, koska näiden arvion mukaan Tesla tulee olemaan vain 15-20% markkinasta ja nyt se on hinnoiteltu tasolla 50%

3 tykkäystä

Liikevaihtoennuste noin 250mrd vuonna 2027 eli 8x nykyinen liikevaihto. Nykyisin 2 gigafactorya, 2027 pitäisi olla 16. Autojen myynti 2020 0.5milj → 2027 4milj.
Sellaista 50% vuodessa kasvua. 2027 automyynti tuplasti se mitä BMW group nyt.

Jos FSD ennusteet on rohkeita niin kyllä sitä ovat automyyntiennusteetkin.

3 tykkäystä

Uusia sähköautovalmistajia tulee (ja menee?) joka nurkasta niin nuo automyyntimääräennusteet millekään yksittäiselle "premium"merkille on enemmän kuin rohkeita. Toistaiseksi Teslassa on premiumia oikeastaan ollut vain hinta :wink: ja pierutyynytefektit. Viittaan lähinnä laatutuntuun enkä niinkään teknologiaan, jossa kieltämättä on tuota premiumia ollut verrattuna muihin, joskin muut kirineet aika lailla rinnalle jo.

Kai tässä ajatellaan että Tesla on autojen iPhone, mutta siinä yhtälössä unohdetaan se, että autoilijoiden demokrafia on hyvin erilainen kuin puhelinten räpeltäjien vaikka samanlaista fanaattisuutta ympärillä onkin.

2 tykkäystä

Usein heikot signaalit ovat matematiikkaa ja suunnitelmia vahvempia. Keskustelujen perusteella olen tullut toteamukseen, että Tesla on menettämässä hohtoaan, pierutyyny ja superlaturi ei enää kanna ongelmien yli. Normiostajat kaihtavat kokemuksia tuotteen hinnasta, laadusta, huoltoverkostosta ja sen palvelukyvystä, kilpailijoiden ominaisuuksien kasvamisesta ja käyttäjien kielitaitovaatimuksesta. Kuvaava kommentti oli: Ihan kiva, mutta koeajan ID4:n ja Skodan. Toinen kommentti oli lyhennettynä “Some-kokemusten perusteella en halua leimautua teslaväkeen…”

2 tykkäystä

Teslalla on paljon riskejä

  • akkuteknologia: Tesla lähes ainoa, joka luottaa cylindrical akkuihin kuin muut valinneet prismatic. VW:llä on NorthVolt / Cuberg -akkuteknologia ja Quantumscapen solidstate akut, jotka voivat uhata Teslaa.
  • myyntistrategia: Ostavatko tavalliset ihmiset autonsa verkosta vai tarvitaanko sittenkin autoliikkeitä ja koeajoja?
  • huoltoverkostoon ei satsata tarpeeksi → myynti rajoittuu suurkaupunkeihin
  • mallisto: Missaako Tesla trendejä, esim miniEV (dacia spring, wuling mini ev), luxury ev (lucid air, nio et7), isot citymaasturit jne
  • isot missit (esim Cybertruck ei saa myyntilupaa Euroopassa kun ei ole jalankulkijaturvallinen, lisäksi liian painava normiajokortilla ajettavaksi, voi osoittautua huonokatteiseksi kun valmistaminen rosterista osoittautuu hankalaksi ja kalliiksi), Tesla Semi (painava akusto tekee koko hankkeen kannattamattomaksi)
  • FSD ei toteudu level 5 autonomous tasolla → käyttäjät haluavat rahansa takaisin
9 tykkäystä

Tuo Cybertruckin mainostettu hinta on itselle ainakin jättimäinen red flag, olen todella yllättynyt jos sitä myydään mainostetulla 39K USD hinnalla ennen tukiaisia, sama hinta kuin halvin model3 ja siinä on vähintään 70% suurempi akku, tuplasti enemmän rautaa jne.

Olen todella yllättynyt jos tulee oikeasti myyntii edes lähellä mainostettua hintaa, sitten nähdään kuinka monta varausta tippuu jonosta.

4 tykkäystä

Teslalla ei ole edes farmaria mallistossa tällä hetkellä. Farmarien osuus esimerkiksi Suomessa on todella korkea, noin 40% myydyistä autoista.

Johtuu siitä että jenkeissä farmarit on sellaisia ufoja, huhut kertoo että niitä on olemassa ja niistä on kuvia mutta kukaan ei tunnusta nähneensä. Sen sijaan kaikki ostavat pickuppeja.

No, joku ehdottomasti haluaa farmari-Teslan niin kyllähän sitä löytyy ratkaisuja:

(ei puhuta siitä mitä tämmöinen pikku modaus maksaa, hyysssst)

1 tykkäys

Jenkeissä farkkumallit edustaa ehkä jotain 1-2% markkinoista.

Jossain vaiheessa oli että yli 70% farkkumallisista autoista myydään Euroopassa. Euroopan valloitukseen näkisin että farkku tarvitaan vaikkei amerikkalaiset sitä ymmärräkään.