Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Nyt kun on todennut, ettei ole mielenkiintoa shortata eikä longata osaketta, niin voi katsoa peiliin kuuluuko nämä horinat sijoituspalstalle. Ketään ei varmaan kiinnostaa sadatta kertaa lukea listausta tuotteista, jotka ovat myöhästyneet Muskin alkuperäisestä tavoiteaikataulusta.

20 tykkäystä

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, tällä foorumilla Teslan ja Muskin haukkuminen on parasta populismia.

Toivottavasti Karhuleirissäkin alettaisiin perehtymään yhtiöön ja käsittelemään sen liiketoimintaa objektiivisesti joku päivä, tässä on toki vielä kakkua syötävänä ennen kuin näin tapahtuu.

Teslan pitäminen huonona sijoituskohteena ja shorttaaminen on minusta hyvä asia, mutta vähän turhia löpinöitä valitettavasti vuodesta toiseen.

Yksittäisiin vastoinkäymisiin tartutaan ja unohdetaan kokonaisuus.

1 tykkäys

Hän on listatun pörssiyhtiön toimitusjohtaja. Jos hän sanoo, että tuotanto alkaa vuonna xxxx, niin montako kertaa sitä saa siirtää ennenkun se muuttuu paskapuheeksi sinun mielestä?

Noita Roadstereita on luvattu myös fanipojille kuten Björn Nylund. Milloin sinun mielestä tuo lupaus muuttuu paskapuheeksi? Kaveri on venannut 200k$ autoaan tulkinnasta riippuen 5-7 vuotta. Luuletko, että Björn ajelee Roadsterillaan vuonna 2027, kun tulee 10 vuotta täyteen sen julkistamisesta? Minä en ainakaan usko.

Ilmeisesti tuotanto ei käynnistynyt 2019 eikä 2022. Ilmeisesti Elon oli taas vaan “optimistinen”. Onko moni muu +50Mrd marketcapin firma yhtä “optimistinen” niiden tuotannon alotuksista?

11 tykkäystä

Itsehän toit shorttaamisen ja munattomuuden esille. Pata ja kattila jne…

Anders Odenburg toi juuri Inderespodissa esille kuinka tärkeää yritysjohdon luotettavuus on yritysanalyysissä. Eikö mielestäsi yritysjohdon pitäisi olla kartalla aikatauluista? Eikö yritysjohdon pitäisi olla rehellinen?

Tulee muuten aikamoinen selänpesufoorumi tästä, jos kritiikkiä ei saa antaa ilman shorttaamista. Suurinta osaa esim. Helsingin pörssi firmoista ei pysty shorttamaan. Ainakaan kovin helposti.

19 tykkäystä

Niin kuin sanoin, jokainen kokee ja näkee nämä omalla tavallaan. Jos jonkun tuotteen aikatauluja joudutaan viivästyttämään tai muuttamaan tuotetta alkuperäisestä suunnitelmasta niin aika paljon näitä kakanpuhujia pörssiyhtiöistä sitten löytyy.

1 tykkäys

Laita nyt pari esimerkkiä sitten, kun niitä kerta on niin monta.

EDIT: Jätit kätevästi myös vastaamatta tuohon esimerkkiini.

4 tykkäystä

@Olli_Koponen kertoi tuoreessa podissaan mm. General Motorsin ja Teslan tuloksesta.

Laitoin mielestäni videon oikeaan kohtaan, eli eka tulee GM ja sitten Tesla.

Hyviä ja sisältörikkaita sijoituskeskusteluja tähän lauantaipäiväänkin! :slight_smile:

3 tykkäystä

quote]

Tässä on listattuna vaan pieni murto-osa tuon jätkän paska puheista, jos tänne listais kaiken niin foorumi olisi tukossa.

[/quote]

Ole hyvä :grinning: fsd aikajana ELON FSD TIMELINE

10 tykkäystä

En tiedä muista mutta itse kuvittelisin että nimenomaan niitä kenellä on omaisuus kiinni yrityksessä harmittaisi eniten Muskin “petetyt lupaukset” ja myöhästyneet tuotteet. Ja kyllähän ne kieltämättä harmittaa. Mielelläni olisin ottanut FSD V12 jo 5 vuotta sitten mutta ymmärrän myös toisaalta tekniikan kehittämiseen liittyvät haasteet. Ne jotka ottavat Muskin hypetykset totuutena eivät ehkä ymmärrä. Ja toisaalta kurssinousu 5 vuoden aikana melkein +900% myös vähän vie pahaa mieltä pois.

Mielestäni pääasia on että asioiden kanssa edetään ja mielellään kilpailijoita nopeammin/paremmin. Se on se voittava kaava, oli aikajänne kuinka pitkä tahansa. Ja Teslahan etenee. Kaikki muu on kohinaa.

6 tykkäystä

Erikoinen ehdotus että tänne saisi kommentoida vain jos ottaa longi tai shortiposition osakkeesta. Meitä on täällä myös henkilöitä jotka pohtii että mitä tekisi, vai että onko parempi katsoa sivusta tässä kohtaa (sitten on niitä joilla joku positio on indeksien kautta mutta sille ei oikein voi mitään).

Minusta Soppakattila86 hyvin toi esiin että miten voi olla vaarallista shortata tätä osaketta jonka patologisesti valehteleva toimari voi liikutella massoja yksittäisillä twiiteillä tai täysin ylioptimistisilla lupauksilla. Se on fakta jota ei voi sivuuttaa tätä osaketta arvioitaessa. Täällä on varmasti paljon porukkaa jotka ei tarkastale tilannetta munalla vaan järjellä…

28 tykkäystä

Vakavasti otettavat pörssiyhtiöt antavat tulosennusteen, mutta Tesla ei.

Eikö tällainen epävarmuus tuloksesta pitäisi näkyä osakkeen arvossa?

Toimarin yleensä vääriksi osoittautuneet ennustukset pitäisivät myös vaikuttaa samoin.

Mutta asia on Teslan kanssa päin vastoin, arvostus on korkeampi kuin verrokeilla vaikka epävarmuus on suurempi.

No osaripuhelussa Musk kyllä heitti, että automyynti kasvaa tänä vuonna viime vuodesta. Uskoo ken haluaa. Nähtävästi Musk on vain optimisti. Teslan myynnin kehitys ja kapasiteetin leikkaukset mm. Kiinassa tarkoittavat, että ei muuten kasva.

7 tykkäystä

Omissa kannanotoissa huomioin tämän hetken AI-trendit.

Mielestäni viimeiset 1-2 vuotta seuraavat AI-trendit ovat olleet vallalla

  1. Käytetään isoja datamääriä suurien mallien opetukseen. Opetus kestää kuukausia tai pidempään. Perusmallia voi käytetään hienosääätämällä erilaisiin sovelluksiin.

  2. Opetetaan datalla jota ei ole labeloitu, unsupervised learning/Self superviced learning.
    Tämä osin mahdollistaa tuon isolla datamäärällä opettamisen
    Tälläkin palstalla viitattu Metan Yann LeCun on vienyt juuri Self supervied learning metodeita eteenpäin. Tesla saattaa hyvinkin jatkokehittää tällä hetkellä Yann LeCunin metodeita

  3. Transformer arkkitehtuuri. Valtaosa Googlen, Metan tai Open AI:n uusita ideoista pohjautuu jotenkin Transformeriin

Esim. Tesla käyttää sitä:

  • yhdistämään eri kameroiden konvoluutiokerroksen tuottamat ominaisuudet
  • ennustamaan kaistat
  • oletettavasti ennustamaan ympäristön ajoneuvojen ja omat liikeradat
  • jne.

Autonomisissa ajoneuvoissa ja roboteissa tätä trendiä edustaa End2End.

Perinteisessä mallissa ihminen päättää, mitkä objektit halutaan tunnistaa/labeloida (autot, jalankulkijat …) ja käytetään vain niitä liikkeiden suunnitteluun

End2end järjestelmä itse tunnistaa ne objektit, jotka ovat keskeisiä ajamisen kannalta. Näitä voi olla hyvin paljon. Tämän vuoksi V12 vaatii huomattavasti enemmän dataa kuin V11.

Kyse ei siis ole siitä, onnistuuko Tesla saamaan järjestelmän toimimaan vain kameroilla vaan siitä, saadaanko end2end toimimaan paremmin ja turvallisemmin, kuin kantikkaammin toimiva perinteinen malli, johon on helpompi koodata turvallisuuteen vaikuttavia asioita

Tätä kilpailun lopputuloksen arviointia vaikeuttaa se, että perinteiset mallit (kuten Waymo) ovat alkaneet käyttää end2end-tyyppisiä ratkaisuja (kuten Transformers).
Toisaalta Wayven edistymisestä voi päätellä, että end2end kehittää jatkuvasti turvallisuuden varmistamiseen liittyviä toiminnallisuuksia

Minä eikä kukaan muukaan tällä palstalla kykene tietämään, miten tässä käy, koska sadat oikeasti kokeneet AI Scientistist työskentelevät asian kimpussa.
Ellei palstalla ole todella kokeneita kavereita, jotka toki saavat korjata tätäkin kirjoitusta

On kuitenkin hyvä tunnistaa nämä nykyiset AI-kehityksen trendit.

Oma arvaus on, että Tesla ottaa käyttöön Robotaksissa HD Radarin (kuten täälläkin on pohdittu), koska radar on järkevämpi kuin lidar, jos toinen on valittava (sääolosuhteet, etäisyys)
Robotaksin julkaisuaikatauluun voi vaikuttaa se, miten Tesla ennakoi end2end-mallin koulutuksen etenevän

Itsellä on sijoituksia Mobileyessä. Voin palata Teslan sijoittajaksi, jos tulee uutisia jotka saavat minut uskomaan Teslan end2end-projektin onnistumisesta. Toistaiseksi on sujunut odotusten mukaisesti. Haaste voivat olla sen konfaus eri liikennekulttuureihin/-sääntöihin

18 tykkäystä

Kommentillani tarkoitin, että tänne kirjoittelee moni ilman mitään mielenkiintoa edes sijoittaa yhtiöön. Jutut alkaa menemään ohi sijoituskeskustelusta. Musk, Tesla tai sähköautot ylipäätänsä näyttävät aiheuttavan niin isoja tunteita, että niitä on pakko purkaa kirjoittamalla jotain, jolla loppupeleissä on Teslaa sijoituskohteena arvioitaessa lisäarvoa nolla.

Soppakattilan pointit perustui vuosien 2015-2020 juttuihin ja kaikkia niitä on käsitelty täällä lukemattomia kertoja. Mitään lisäarvoa tuo kommentti ei tuonut.

Jos haluat esimerkkejä vaikka ihan samalta sektorilta niin voit tutustua vuosina 2017-2021 listautuneiden sähköautoyhtiöiden listautumismateriaaleihin ja niissä tehtyihin lupauksiin. Tai sitten perinteisistä valmistajista voit käydä lukemassa mitä vaikka GM:n Mary Barra on sanonut heidän sähköautoista. Tesla piti ohittaa parissa vuodessa, malleja piti tulla X määrä, niiden myynti piti olla XXX ja uusia tehtaita ja muita investointeja piti tulla XX kappaletta. Juuri mikään näistä lupauksista ei ole toteutunut. Muskin antamat aika-arviot jostain syystä nähdään ihan eri tavalla kuin muiden toimitusjohtajien… se taitaa ennemmän liittyä kommentoijan omiin mielipiteisiin ja tunteisiin, kuin rationaaliseen ajatteluun.

36 tykkäystä

Mikäli Muskin puheita uskoo niin ei ole tulossa. Q1 sijoittajapuhelusta:

Well, I think we just need to – it just needs to be obvious that our approach is the right approach. And I think it is. I think we’ve now with 12.3, if you just have the car drive you around, it is obvious that our solution with a relatively low-cost inference computer and standard cameras can achieve self-driving. No LiDARs, no radars, ultrasonic. Nothing.

Tämä on hieman erikoinen väite sillä yksi pääargumentteja sille miksi end2end pitäisi olla parempi kuin käsin koodattu on se että hyvin monimutkaisia rajatapauksia on niin järkyttävä määrä liikenteessä että niiden käsin koodaminen (ja koodarien virheiden korjaaminen) olisi aivan liian suuri urakka mille tahansa yritykselle. Mutta se on totta että tuskin vieläkään tiedetään kaikkia haasteita joita end2end-ratkaisuun liittyy.

4 tykkäystä

Hienoa Jukka, tervetuloa yhtiökumppaniksi jo näin ennakkoon!

Minkälaisia tarkempia ajatuksia sinulla on tämän uskonvahvistuksen suhteen?

Haluatko Teslalta jotain dataa esim interventioiden määrästä vai oletko valmis uskomaan internetissä jaettuihin ajovideoihin?
Onko sinulla kenties jotain rajatapauksia mielessä joiden ratkaisun jälkeen olet valmis hyppäämään kelkkaan?

Ja tärkeätä tässä on huomata se, että nämä Muskin valehtelut näkyvät suoraan viivan alla. Eli taloudellinen suoriutuminen yhtiöllä ei ole kovin vahvaa. Suurin syy on se, että lupauksia ei ole pystytty pitämään, jolloin tuloksenteko on ollut puhtaasti hiipuvan automyynnin varassa. Covid aika toi automarkkinoille anomalioita, jotka Tesla pystyi täysimääräisenä hyödyntämään. Se on mennyttä aikaa, ja nyt pitäisi alkaa tulla myöskin tuloksia pelkän uhon sijaan. Tyhjien lupauksien lista on tämän yhtiön kohdalla todella pitkä.

Se on yhtiöstä paljon kertovaa, että johtohahmoja jättää yhtiön JA sisäpiiri senkun myy osakkeitaan. Se on vähän sellaista peliä se.

https://twitter.com/LostFundamental/status/1783608683722879271?t=SFIOrYlTdkXLSm6P9s9iZA&s=19

7 tykkäystä

Taas on logiikka ihan huippu tasolla.
Nollakorkojen ja elvytysrahan ansiosta Tesla kukoisti.
Korkeiden korkojen aikana huonompi tuloskunto on Muskin vika.

Jos Elon olisi pitänyt lupauksensa ja investointihanat olisi täysillä auki niin Q1 kassavirta olisi ollut aivan eri tasolla negatiivinen. Olisiko tämä ollut hyvä asia?

1 tykkäys

Elmo lupasi itsestään ajavat autot jo vuosia sitten, vaikka todellisuudessa vasta nyt aletaan niihin panostamaan ja se vaatii nyt ja tulevaisuudessa taloudellisesti todella isoja paukkuja.

Ymmärrätkö tämän ongelman tässä? Baghodlaajat ovat hodlanneet osakkeita sillä ajatuksella, että panostukset FSD:hen olisi jo tehty. Ja näinhän asia ei missään nimessä ole. Ja nyt todellisuus kampeaa vastaan, pitäisi tehdä kymmenien (?) miljardien panostukset ja yhtiön tuloskunto on sellainen, että kvartaalista jää käteen pari miljardia…

8 tykkäystä

Seuraan osin Teslan videoita. Tosin enemmän erilaisia end2end-artikkeleita tai vaikka Wayven julkaisuja. Uskon, että eri end2end-toimijat vievät kaikkien toimijoiden yhteistä kehitystä eteenpäin.

Jos FSD tulee käyttöön USA:n ulkopuolelle, siitä saadut tiedot voivat myös kertoa paljon. Varsinkin, jos FSD otetaan käyttöön vasemman puoleisessa liikenteessä tai sellaisessa paikassa, jossa selvästi on erilaista liikennekulttuuria tai -sääntöjä kuin USA:ssa

Toisinaan seuraan myös Teslan työpaikkahakuja, joista voi pinnallisesti päätellä, miten ratkaisua toteuttavat. FSD ja Robotti-työpaikkojen haut ovat poistuneet, eli kaikki saatiin ilmeisesti rekryttyä. Kuukausi sitten haettiin vielä Reinfocement Learning/Imitation Learning osaajia end2end-projektiin

1 tykkäys

Hyvä kun pystyt laputtomana(?) kommentoimaan meidän holdaajien puolesta. Luulisi kaikkien ymmärtävän että panostukset jatkuu kunnes on valmista.

Mielenkiintoista tässä on se että jos Teslan end2end on avain autonomiseen ajamiseen ja jos sen ratkaisu vaatii massiiviset määrät tosielämän dataa (=paljon autoja ympäri maailmaa) ja laskentakapasiteettia niin kuinka monella muulla yhtiöllä on realistinen mahdollisuus ratkaista sama ongelma? Googlella on laskentakapasiteettia mutta ei fleetia, Mobileyella on fleet mutta onko varaa hankkia kymmenillä miljardeilla laskentaa? Kiinassa on toki Baidua, Huaweita yms. mutta päästetäänkö niitä edes länteen?

1 tykkäys