Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Jep. NHTSA:n on pakko olla korruptoitunut, koska se ei näe tarpeelliseksi recalleja Teslalle. Karhujen väitteet muuttuu epätoivoisemmiksi päivä päivältä.

15 tykkäystä

Noh jos tätä agencyä haukkuu useampi muukin virasto niin ehkä jotain ongelmia siellä on?

The report provides details about these criticisms. For example, on the last point—issue escalation—the DOT found that the ODI doesn’t consistently follow procedures to determine which problems need to be prioritized and deserve an investigation. In 2019, for example, NHTSA received 75,267 consumer complaints, and 32,482 needed “further substantive review.” NHTSA issued 966 recalls that year, but the ODI only opened 88 investigations.

Mutta koska Tesla pääsee kuin koira veräjästä niin Tesla-bullit kertoo täällä mielellään kuinka on tutkittu tarkkaan eikä mitään ongelmia ole.

Nämä Teslan piittaamattomuudet turvallisuuden osalta tulee aivan varmasti jossain kohtaa johtamaan isompiin sanktioihin, onko sitten kyseessä NHTSA vai joku lakituvan kautta tuleva kuvio jää nähtäväksi.

1 tykkäys

Voin Teslakuskina vahvistaa että muutama päivä sitten tuli uusi päivitys 2023.44 jossa autopilottiin on tullut uusi ”pidä katse tiessä” -varoitus. Tämä oli kai se ”takaisinkutsu”.

5 tykkäystä

Siellä on Teslan koodarit painaneet pitkää päivää saadakseen tämän päivityksen ulos ettei enään yhtään turhaa kuolemaa tulisi FSD takia.

1 tykkäys

Robotakseista ja ”the driver is there only for legal reasons” on päädytty siihen, että bullitkin toteavat ja jopa muistuttavat FSD:n olevan vain L2.

Recallin jälkeen et voi enää ajaa hands free tai tsekata välillä kännykkää.

Enää ei voi myöskään odotella, että seuraava versio nostaisi FSD:n joksikin muuksi.

Tie L3:een menee viranomaisten kautta ja vastuu onnettomuuksista siirtyy silloin Teslalle.

Tesla on lukinnut itsensä L2:een

15 tykkäystä

M-I-T-Ä? FSD on ollut sen ensimmäisen version julkistamisesta lähtien L2-tason softa, eikä kukaan ole tosissaan muuta voinut väittääkään. Sen kehitystavoite on luonnollisesti ollut aina L4/L5-tasolla. Sinne voi päästä ainoastaan inkrementaalisesti kehittämällä ja keräämällä massiivisen määrän dataa L2-tason softalla.

Mobileye on yksi selkeistä markkinajohtajista tässä kuluttajakäyttöön kehitettävässä autonomisessa ajamisessa (Consumer AV). Heidän lähestymistapa on juuri sama: L2-tason softaa kehitetään inkrementaalisesti ylöspäin, tavoitteena aidosti autonominen ajaminen.

Ensimmäinen hyödyllinen/käyttökelpoinen L2-tasoa korkeampi autonomisen ajamisen taso saavutetaan Mobileyen mukaan silloin, kun auto pystyy toimimaan autonomisesti edes yhdellä toiminnallisella alueella. Highway-ajaminen (nopeusrajoituksen mukaan) on yksinkertaisin ratkaista, joten se on heillä ensimmäinen tavoite. Tänä vuonna tälle on annettu tavoitteeksi vuosi 2026, joka on myöhemmin kuin yhtiö on aiemmin ilmoittanut. Millään muullakaan yhtiöllä ei ole em. määritelmän mukaista L2-tason ylittävää softaa tai lupaa. Ei Teslalla, ei Cruisella tai muillakaan autonomisen kehityksen “johtavilla yhtiöillä”.

7 tykkäystä

FSD on nimensä perusteella aina ollut ihan jotain muuta kuin L2.

Lisäksi täällä on kyllä väitetty vaikka mitä FSD:stä.

Mutta onneksi aina se seuraava (beta) versio on “ylivertainen”.

22 tykkäystä

Jos kirjoittaa selaimeen tesla.com, niin voi käydä ihan itse lukemassa kuinka Tesla FSD:tä myy ja mitä se lupaa. Jos haluaa pahoittaa mielensä softan nimestä, niin ehkä sijoitusketju on sille väärää paikka.

Täälläkään tuskin kukaan on väittänyt nykysoftaa muuksi kuin L2-tason softaksi. Sen sijaan, varmasti on spekuloitu sillä mihin softa voi kehittyä. Se varmaan sijoitusketjussa on ideakin, ei pelkästään kehityksen tarkastelu peräpeilistä.

Tähän mennessä kehitys on ollut ihan huomattavaa. Tulevaisuus näyttää mille tasolle softa kehittyy.

Tällä hetkellä ollaan tilanteessa, jossa auto pystyy ajamaan autonomisesti ympäristössä kuin ympäristössä, mutta kuljettajan on otettava auto haltuun tarvittaessa. Miltään muulta valmistajalta ei löydy vastaavaa softaa.

FSD Beta on myös valtava tuotekehitysetu Teslalle, kun se kerää jatkuvasti miljoonia kilometrejä dataa autonomisesta ajamisesta, niin motarilta, maantieltä kuin kaupunkiajamisestakin.

19 tykkäystä

Eikös Tesla sanonut, että the driver is there only for legal reasons. Disclaimerit sekä some- ja markkinointiviestintä eroaa toisistaan aika paljon.

Ja viimeistään nyt on selvää, että evoluution tie L2:sta ylöspäin ei NTHA:lle käy. FSD on naulattu tasolle L2 ja käyttäjää valvotaan jotta sitä myös käytetään sellaisena.

15 tykkäystä

Aina kun ei ole negatiivista sanottavaa nykytilasta voi palata markkinointivideoon vuodelta 2016.

Viimeistään nyt on selvää? Mitä nyt on tapahtunut? NHTSA:n pari vuotta kestänyt selvitys päättyi siihen, että tehtiin pieni softapäivitys.

Ja ihan vaan huomiona, että se ei ole NHTSA, joka antaa lupia L3/L4-tasolle, eli sinänsäkin ihan BS spekulointia.

13 tykkäystä

Fordikin on onnistunut ottamaan over-the-air päivitykset käyttöön. Tosin ne voi tehdä autosta käyttökelvottoman.

16 tykkäystä

https://www.reuters.com/investigates/special-report/tesla-musk-steering-suspension/

Vastuullista meininkiä, ei voi muuta sanoa…

10 tykkäystä

Jep, NTHSA ei anna lupia. USA:ssa luvat ovat osavaltiokohtaisia. Mutta NTHSA tekee yhteistyötä osavaltioiden kanssa.

Myönnän että tämä on omaa spekulaatiota: Teslan FSD käy viranomaisille, kunhan se pysyy tasolla L2 ja käyttäjän aktiivisuutta valvotaan.

Jos driver monitoring pistää FSD:n pois päältä, kun vilkuilet kännykkää ruuhkassa, FSD:tä ei voi käyttää kuin L2-tasolla. Miten FSD:tä ikinä voi käyttää tasolla L3? Ei kai Tesla voi löysentää kuskin tarkkaavaisuuden valvontaa, jos Tesla nyt myönsi sen olevan liian löysä?

Edit: Yritän selittää vielä ajatustani. FSD:n väitetään olevan parempi kuin esim Mersun L3 ratkaisu. Lisäksi FSD:n on ajateltu versio versiolta kehittyvän pikku hiljaa hyväksi L3 ratkaisuksi ilman että viranomaslupia tarvitaan. Nyt se polku on kiinni. Vaikka FSD toimisi hyvin, mitä iloa siitä on, jos sinun pitää koko ajan olla katse kiinni tiessä?

L3:een Teslankin on mentävä Mersun reittiä. Tämä oli viimeisimmän NTHSA recallin isoin asia.

3 tykkäystä

Mikä ihmeen logiikka tässä on taustalla? Jos oletetaan että FSD kehittyy pikkuhiljaa kohti softaa joka lopulta ajaa autoa esim. 10 tai 100 kertaa keskivertokuskia turvallisemmin ja Tesla vastaa korvauksista vahinkojen sattuessa niin miksi ihmeessä viranomaiset estäisivät sen käytön tai pakottaisivat ihmisen valvomaan sen toimintaa?

4 tykkäystä
9 tykkäystä

Höpö Löpö. Jos nyt vähääkään seuraa netistä kyseisen auton ongelmia ja keskustelua niin Tesla on vähän jäävi kommentoimaan mitään. Vikoja on ollut paljon ja niitä on korjattu heikosti, saati edes myönnetty. Kaikki artikkelit on varmaan ihan huuhaata.
Reutersin juttu on sata kertaa todennäköisemmin totta kuin Teslan omat vastineet joiden tarkoitus on kiillottaa omaa kuorta. Myöntäisivätkö koskaan että virhe onkin omassa päässä. Tuskin.

Jos katsastuksestakin vaikea päästä läpi lähes uusilla autoilla niin varmaan on laatu kunnossa.

14 tykkäystä

Jännä nähdä mihin asti paisuu tämä Reutersin raottama matopurkki. Viimeisen viikon aikana Ruotsin ja Norjan virannomaiset kertoivat avaavansa tutkinnan joidenkin Teslojen alustavikojen osalta. Pari senaattoria oli myös laittanut Reutersin jutun perusteella kriittisen sävyisen kirjelmän Muskille, että olisi aika ottaa valmistusviat vakavasti.

12 tykkäystä

FSD-beta V12.1 hieman laajempaan jakeluun. Alkuvuodesta pitäisi tulla normaalille käyttäjille.

2 tykkäystä

Teslan pitää anoa L3 lupaa, jolloin FSD: tä voi käyttää ilman käyttäjän aktiivisuuden valvontaa.

Enää et voi väittää että FSD muuten on parempi kuin L3, mutta disclaimereissa lukee että kuski vastaa kaikesta ja driver monitoring pakottaa katseen tiehen.

Eli Tesla joutuu kulkemaan viranomaishyväksynnän kautta ennen kuin FSD:tä voi käyttää L3 tasolla. Tähän asti he ovat väittäneet, että FSD pikku hiljaa muuttuu versio versiolta L3 tasolle.

4 tykkäystä

Nää alusta hommat on mielenkiintoisia, oon jo jonkun aikaa yrittänyt selittää että se alusta ei tuu kestämään jos sinne laitetaan osia mitkä on suunniteltu 500kg kevyempään autoon ja missä reilusti vähemmän tehoa ja kiihtyvyyskin puolet huonompi :smiley: mut yleensä vastaukset oli luokkaa et oon joko kateellinen tai jotain että kyllä valmistaja tietää mitä tekee :slight_smile:

Sama oli niiden jarrujen kanssa :smiley: ekana tuotiin versio mikä kulki +300km/h, hetken päästä huomattiin että eihän ne jarrut toimikkaan enään niin jatkossa myytiin sitte jarrupaketteja ~17000e hintaan lisävarusteena.

Vaikuttaa vähä siltä et yritetään tehdä mahdollisimman halpa auto ilman mitään testejä ja sitte kuluttajat testaa ja valmistaja kiistää kaikki virheet.

16 tykkäystä