Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Kyllä firman kannattanee jotain tehdä.

Briteissä trendi näyttää huonolta:

Kuten myös Saksassa:

Ranskasta on tulossa Teslan isoin markkina Euroopassa, mutta tänä vuonna osa Model 3 ei saa enää hankintatukea. Hankaloittaa kasvua.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/sixty-five-percent-electric-cars-sold-france-can-quality-state-bonus-scheme-2023-12-14/

2 tykkäystä

Pystyisitkö viemään analyysiäsi hieman pidemmälle? Olisi mukava kuulla mikä mielestäsi aiheuttaa myynnin vähenemistä ja mitä Teslan tulisi sinun mielestäsi asialle tehdä.

Tässä vielä hieman mittasuhteita noista sinun mainitsemistasi “ongelmista”:

YoY kasvu siis 26 maassa 329 000 kpl ja Britannia ja Saksa yhteensä -11 000 kpl.

8 tykkäystä

Uusista Euro7 pääsönormeista on nyt päästy EU:ssa sopuun, vaatii vielä EU:n neuvoston ja komission hyväksynnän. Uusi Euro7 ei tule kiristämään päästörajoja vaan päästörajat ovat 1:1 Euro6 -tasolla. Tämä aiheutti ainakin sen, että VW siirsi pikkumallinsa ID.2 suunniteltua tuotannon aloittamista vuodella eteenpäin. Nyt puhutaan vuodesta 2026. VW:n mallistossa on nimittäin muutaman tuhannen euroa halvempi polttomoottorikäyttöinen Polo, joka myy erittäin hyvin. Alunperinhän Polo piti lopettaa, kun ID.2 tulee markkinoille 2025 alussa. Tesla 2:n kannalta on olennaista pääsekö sillä 20-25.000e hintaluokkaan ja ennen VW ID.2:sta. Ranskasta tullevat EU -kilpailijat eli Peugeot, Citroen, Fiat, Opel (Stellantis -konsernin badge engineer mallit) sekä Renautilta Renault 5 ja Dacian Spring/Duster. Kiinalaisia ja korealaisia unohtamatta.

2 tykkäystä

2022->2023 +46% Euroopassa.

Juu päälle päin hyvältä näyttää, mutta
Q42022 > Q42023 miinusta ja Euroopan myynti polkee paikallaan toista vuotta.

Q12024 tulee jäämään Euroopassa alle 90k. Ranskan Model 3 piikki pelasti viime kvartaalin, mutta siellä M3 myynti loppuu kuin seinään. Tanskassa sama juttu: creditit laski vuoden vaihteessa. Saksa oli jo heikko, mutta siellä tilanne tulee heikkenemään edelleen. Italia voi olla valopilkku ja Englanissa M3 myynti vasta alkaa.

Saa nähdä onko hinta-ale jälleen luvassa.

2 tykkäystä

Volkswagen aloitti hinta-alen, joka koskee ID.3, ID.4 ja ID.5 -malleja. Alennuksien suuruus on maakohtaista, riippuen esim. maakohtaisista hankintatuista. Saksassa, missä hallitus lopetti sähköautojen hankintatuen tälle vuodelle ovat hinnan alennukset reippaita, parhaimmillaan ID.5 :n saa vajaa 8.000e halvemmalla. Norjassa, missä VW:n myynti on hiipunut rajusti tiputettiin ID.3 hintoja ja nyt ID.3 lähtee norjalaiselta dealeriltä 31.000e hintaan.

VW tilanne sähköautoissa on erittäin synkkä. VW myi viime vuonna ID.3 ja ID.4 -malleja yhteensä 8.700 kappaletta. Samaan aikaan kilpailijat myivät 3x-2x.000 mallikohtaisia myyntejä. On mielenkiintoista nähdä VW Groupin tulos viime vuodelta. Sähköautojen myynti pysähtyi kuin seinään Euroopassa Q4:n aikana, joten kuinka iso -merkkinen kääntö sieltä on tullut tulokseen on vielä kysymysmerkki. Zwickaun tehtaalla, missä malleja tehdään irtisanottiin kaikki määräaikaiset työntekijät syyskuussa 2023 ja menossa on nyt 1/5 -osan eli 2.000 työntekijän irtisanomiset.

Monet EU -maat ovat lopettaneet tälle vuodelle sähköautojen hankintatuen, varmaan osasyy on kiristynyt talous, joka on laittanut valtioiden budjetit tiukoille. Ranskassa on reippaat tuet eli 5-7.000e ja samoin Italian hallitus ilmoitti budjetoineensa sähköautoilun tukemiseen 930 miljoonaa euroa. Tuki ei enää ole ns. tasatuki vaan tuki tullaan erityisesti kohdistamaan pienituloisiin, joilla ei muuten olisi varaa ostaa uutta sähköautoa.

5 tykkäystä

Pöhinä on nyt kova robotiikan parissa. Eräs Teslan kilpailija tällä saralla on Figure joka on demonnut omaa end-to-end neuroverkkobottiaan joka opetettiin keittämään kahvia 10 tunnin videokoulutuksella:

Googlen Deepmind on myös demonnut omaa $32k open-source kotiapulaisbottiaan:

Näyttää siltä että robotiikasta kehkeytymässä valtava business aivan muutaman vuoden sisään. Nyt esiteltävien demojen päätarkoitus on houkutella osaajia ja kerätä rahoitusta sillä kilpailu tulee olemaan erittäin kovaa.

Tesla vaikuttaisi olevan hyvissä asemissa sillä kaikki tarvittavat osa-alueet (AI, datakeskukset, toimilaitesuunnittelu, akkutekniikka, tuotanto-osaaminen) löytyy oman talon sisältä. Ja rahoituskin on hyvällä mallilla.

9 tykkäystä

Mistä tämä lukema peräisin? Eiköhän se hieman enemmän ole…

3 tykkäystä

The Wolfsburg-based company also highlights the most successful BEV models in the first nine months of 2023. These were the Volkswagen ID.4/ID.5 (162,100 units sold), the Volkswagen ID.3 (90,500), the Audi Q4 e-tron (incl. Sportback, 77,900), the Skoda Enyaq iV (incl. Coupé, 54,400), the Cupra Born (32,300) and the Audi Q8 e-tron (incl. Sportback, 21,800). Volkswagen does not report any other models.

3 tykkäystä

In 2023, VW sold 4,791 ID3s, making it the 84th most popular model overall and 13th-best-selling EV, according to figures from the PFA industry group. The ID4 ranked 98th overall and 16th among EVs, with 3,911 sales.

En huomannut, että tuo kappale liittyi ranskan myyntiin. Mutta silti “France’s best-selling EVs last year were the Tesla Model Y, with 37,124 sales; the Dacia Spring, with 29,761 sales; the Tesla Model 3, with 24,539 sales; the Fiat New 500, with 24,120 sales; the Peugeot e-208, with 22,700 sales; and the MG4, with 20,072 sales.”

Silti ei tarvitse olla ennustaja kun voi sanoa nuiden VW:n sähköautojen olleen ISO floppi.

2 tykkäystä

Voi tulla tai olla tulematta. Vähän samanlaisia tunteita tämä tuo kun VR-AR lasit joskus 2014 paikkeilla. En oikein keksi miksi haluaisin robotin kotiini vaikka hinta olisikin vain esim 30k usd. Ja minulla kuitenkin on jo monta robottia töissä jotka toimivat ihan hyvin, mutta en oikein keksi miksi niidenkään korvaaminen tälläisellä olisi ajankohtaista.

5 tykkäystä

Vr-laseille on hankalahko keksiä tuottavaa käyttöä. Nopeasti vaihteleviin tehtäviinsä koulutettava humanoidirobotti sen sijaan on hyvinkin houkutteleva ihmisen korvaaja moneen tuottavaan työhön mikäli ominaisuudet ovat hyvät ja hinta saadaan painettua riittävän alas. Demovideoiden perusteella ominaisuudet kehittyvät kovaa vauhtia ja hinta saadaan aivan varmasti painettua alemmas massatuotannon myötä. Koti ei välttämättä ole se ensisijainen paikka vaikka siihen demot liittyvätkin.

1 tykkäys

Aika suoraviivaisia bear-päätelmiä, kun nyt mallisto on muuttumassa ja suuri osa tarjonnasta on yhteistä Kiinan ja Euroopan välillä. Model 3 Highlandin kysyntää ei voi päätellä konfiguraattorista, kun Suomessakin elokuussa tilatut Ultra Redit odottavat vielä toimitusta. Konfiguraattori kertoo laiva- aikatauluja ja tuotannon suunnittelu menee volyymi edellä. RWD:tä kannattaa tuottaa nyt, kun tukiaiset muuttumassa ja kilpailu kovaa Kiinassa malliston alapäässä. M3 Performance-mallia odotellaan kaikilla markkinoilla ja RHD-maiden toimitukset odottaa vielä.

Saksan kysyntä on alamaissa kaikkien autojen osalta - nyt EV-valmistajat ovat vielä tarjonneet alennuksia maaliskuun loppuun. Alkuvuonna Saksassa on liikenteen päästöjen osalta iso keskustelu, kun saastuttava bensa on halvempaa kuin pikalataussähkö ja keskimääräiset päästöt ovat nousussa verrattuna viime vuoteen. Jos halvempia sähköautoja ei tule markkinoille, voi edessä olla lisää keppiä polttomoottoreille. Ranskalle häviäminen sähköautojen myynnissä ja ylipäätään autokaupan alamäki (-23% joulukuu) on noloa Saksalle.

3 tykkäystä

EU sai juuri valmiiksi uudet Euro7 -päästömääräykset ja ne ovat samat kuin edelliset Euro6 -päästömääräykset. Eli EU:n taholta ei tule keppiä. Eri asia on hallitukset, mutta jos aikovat äänestäjänsä pitää en oikein usko siihenkään. Sähköautojen tukia ollaan pääasiassa ajamassa alas, johtuen siitä että valtiot kiristävät budjettiaan. Kiinan taloudesta ei ole pelastajaksi, maa on isoissa ongelmissa. Kiinan autotehtaiden ainoa oljenkorsi taitaa olla se, että Eurooppa ostaisi autoja, kun portit jenkkeihin ovat kiinni. Valoa voisi olla tulevissa pienissä BEV -autoissa Renault 5, Renault 4, Dacia Spring, Nissan Micra, Renault Twingo, Tesla 2, VW ID2 jne, jos niiden hinnat, toimivuus ja toimintamatkat kohtaavat. Euroopassa etäisyydet ovat kuitenkin lyhyitä ja asemaverkosto parempi (tosin toimivuus on toinen juttu). Hyvänä puolena on, että kalliiden akkumineraalien hinnat ovat alhaiset, kun sitä kulutushuippua ei tullutkaan vaan kävi päinvastoin.

1 tykkäys

Bloombergin näkemys sähköautojen myynnin kehityksestä 2024-2030.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-01-08/tesla-and-byd-will-stay-ahead-of-vw-for-years-in-global-ev-race

13 tykkäystä

Saksassa tuomioistuin päätti, että ilmastotoimien julkinen rahoitus ei saa olla säädetyn velkajarrun ulkopuolella, joten käytännössä näitä ilmastotukia jouduttiin leikkaamaan. Saksa toki myy aina vaikka isoäitinsä ja ilmastopolitiikan, jos hyvät syyt löytyvät. Mutta EU:n ilmastotavoitteet kyllä romahtaa liikenteeseen, jos saksalaiset eivät saa tätä päästöjen kasvua käännettyä. Euro7 on vain osa palapeliä. Tuskin Saksa tai komissio katsoo sivusta, kun Kiina vyöryttää sähköautonsa tänne ja muut katsovat sen olevan liikenteen päästöratkaisu.

Tässä saattaa olla Teslallekin uutta bisnestä, jos Eurooppa päättää ilmastopolitiikassa satsata entistä enemmän uusiutuvaan tuotantoon ja pakottaa varastoinnille samankaltaisen tavoitteen kuin Kiinassa on 20%. Teslalla tämä energiabisnes on vahvassa kasvussa hyvällä katteella ja Kiinassa uusi tehdas tekeillä. LFP-hintojen lasku auttaa tätä ESS-bisnestä nopeammin kuin sähköautoja.

1 tykkäys

Enpä ole huolissaan Muskin huumeiden käytöstä (jos joskus kokeillut tai kokeilee) , mainstream mediahan pääsee revittelemään taas tästä aiheesta uutisotsikoin ja klikkejä tulee. Samalla myös nämä samat tietyt kilpailevat mediat haluavat Muskille tarkoituksella maine haittaa.

Toki jos Muskilla olisi oikea huumeongelma, niin se tulisi kyllä nopeasti näkyviin monellakin tavalla.

7 tykkäystä

Tässä Muskin omia kommentteja aiheeseen:

Mitä on Muskin esiintymisiä tullut seurattua niin ei ainakaan minun silmään vaikuta huumeongelmaiselta. Ja ihan kohtalaisestihan nuo sen firmat ovat pärjänneet jo pari vuosikymmentä.

Mahtaisikohan johtua siitä että valtaosa näistä “huonoista uutisista” on joko täysin keksittyjä, vääristeltyjä tai sitten liioiteltu täysin suhteettomiin mittoihin? Kaikenmaailman kohuja ja uhkakuvia karhut nostaneet esiin jo vuosikausia mutta enpä muista että millään olisi ollut suurempaa vaikutusta mihinkään.

23 tykkäystä

Saksa on ongelmissa EU:n tavotteiden kanssa, kun maakaasun tuonti loppui Venäjältä. Tällä hetkellä 40% Saksan energiasta tuotetaan hiilellä ja 10% maakaasulla. Tuulivoiman osuus on 23%, aurinkovoiman 10%, biomassan 9% ja vedyn 4%. Saksan ongelma on se, että myös hiilestä 50% tuli Venäjältä. Hiiltä toki saa muualtakin, mutta ongelma on kuljetus. Hollannin satamissa ei ole varastointitilaa ja kuljetus Rein -jokea pitkin on mennyt hankalaksi, osaksi sen takia, että osa kuljetuskalustosta ehdittiin jp romuttaa. Toinen ongelma kuivuus, Rein -joen pinta oli esim. viime kesänä niin alhaalla, että lastit olivat 60-70% vajaita. Nyt ollaan kuitenkin käynnistämässä kahta isoa hiilivoimalaitosta Brandenburgin vieressä. Niiden tuotto vastaa yhtä Olkiluodon voimalaa. Lisäksi Uniper on avannut pari suljettua hiilivoimalaa. Saksassa otettiin käyttöön reilut 40 uutta voimalaitosta viime vuonna ja suurin osa toimivat maakaasulla ja/tai öljyllä. Kun maakaasua ei tule niissä lienee käytetään öljyä? Biomassalla toimivia otettiin käyttöön yksi kappale. Nykyinen hallitus on puhunut, että hiilivoimaloista päästään eroon vuonna 2038. Saksan kaikista voimalaitoksista on olemassa tarkka lista ja koitin siitä laske käytössä olevat hiilivoimalat ja yli sadan jälkeen oli parempi lopettaa laskeminen…niitä on paljon.

3 tykkäystä

Bloomberg siis ennustaa 19% vuosikasvua Teslalle. Tuollainen kasvu ei tietäisi kurssille kummoista kehitystä

1 tykkäys

Olen pitkään miettinyt mitä Musk saavuttaa sodalla valtamediaa vastaan, mutta näköjään tässä on se syy. Fanit ovat tarttuneet oikein kunnolla Muskin asettamaan Rapalaan ja ihan sama mitä mediassa sanotaan, on se valhetta. Onneksi totuus löytyy aina X:stä esim. Tucker Carlsonilta.

Tämä ei nyt kyllä hirveän hyvältä näytä Teslan suhteen. Eikös niitä myytyjä autoja pitänyt 2030 olla 20 miljoonaa?

10 tykkäystä