Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Varmasti voi tulla, mutta kun ei ole esitelty. Saksa ei välttämättä olisi kustannustehokkain paikka sitä edes valmistaa. Stellantis on ollut Euroopassa vahva pikkuautoissa ja varmaan tulee olemaan tulevaisuudessakin. VW on tuomassa ID 2 alapuolelle vielä edullisempaa:

Volkswagen hyökkää nyt Kiinaan paikallista apua käyttäen – Useita alle 20 000 € halpasähköautoja tulossa | Tekniikka&Talous (tekniikkatalous.fi)

1 tykkäys

Tervehdys. Kommentoin nyt sinulle ja PMTMM:lle. Pidän Muskin kykyä luoda uutta ilmiömäisenä. Hän tekee todella hyvää automaailmalle haastamalla heitä. Automaailma muuttuu.
Otin kantaa kahden miljoonan CT:n myyntiin ja varmoihin kauppoihin. Se on kaukana.
Jos ihmiset maksavat ennakkomaksun 40k taalan hinnan pohjalta ja toteuma on kymmeniä tuhansia enemmän (60k taalaa) pudotus ennakkovarauksista kauppoihin tulee olemaan hyvin suuri.

Eritteleekö Tesla FSD tulot jossain? Oletan “Services and other” kattavan myös autojen huollot yms.

No ei nyt ihan. Mikäli pääasiallinen tarkoitus on siirtyä autolla paikasta toiseen ja mukana kulkee omat työkalut, tarvikkeet ja vähäinen määrä asiakkaalle myytäviä tuotteita ei ammattiajolupaa tarvita. Vain jos työntekijän pääasiallinen tehtävä on kuljettaa autoa, niin tarvitaan ammattiajolupa.

Ettei ihan aiheen sivusta viesti menisi, niin onhan tuo Teslan/Muskin historia erinäisten puheiden syönnistä, niin mittava että investor day yms esitykset on kaikkien syytä nautiskella merisuolan kanssa.

3 tykkäystä

Lisäksi sähkäri / putkari ostaa kyllä pakun huoltoautoksi eikä avolavaa.

CT on tehty amerikkalaisille kuluttajille jotka jostain syystä rakastavat avolavoja. Voi olla että CT ei koskaan tule Eurooppaan, mutta täällä kävisi sen sijaan hyvin kaupaksi viistoperäinen Model 2. Eikä sen edes tarvitsisi olla mikää sikahalpa vaan sellainen ID.3 tappaja 35000 euron hinnalla.

2 tykkäystä

Moikka Tesla-ketjulaiset!

Muistakaahan pitää keskustelu aiheessa ja chattimaiset viestit poissa ketjusta. Tarkoitus on kuitenkin keskustella Teslasta sijoituskohteena, ja esim. FSD:lle on olemassa myös oma ketju. Ja esim. puhtaat mutuilut Cybertruckin ennakkomaksuista ja myyntimääristä ilman sen kummempia perusteluja eivät edistä laadukasta keskustelua :slight_smile:

30 tykkäystä

Vastaus on, että ei varsinaisesti erittele, mutta ne valuvat “Deferred revenue” riveiltä automotiven myyntiin alla näkyvin perustein, joten tuolta saa toistaiseksi vähän osviittaa suuruusluokasta.

Näin sanotaan 23Q3 10-Q

Automotive Segment

Automotive Sales Revenue

Deferred revenue is related to the access to our Full Self Driving (“FSD”) features and ongoing maintenance, internet connectivity, free Supercharging programs and over-the-air software updates primarily on automotive sales, which amounted to $3.27 billion and $2.91 billion as of September 30, 2023 and December 31, 2022, respectively.

Deferred revenue is equivalent to the total transaction price allocated to the performance obligations that are unsatisfied, or partially unsatisfied, as of the balance sheet date. Revenue recognized from the deferred revenue balance as of December 31, 2022 and 2021 was $360 million and $169 million for nine months ended September 30, 2023 and 2022, respectively. Of the total deferred revenue balance as of September 30, 2023, we expect to recognize $815 million of revenue in the next 12 months. The remaining balance will be recognized at the time of transfer of control of the product or over the performance period.

En tiedä mistä olette saaneet, että painaa yli 3500kg. Teslan sivuilla sanoo painavimman variantin painoksi 3,104kg. Vertailun vuoksi Rivian R1T painaa reilu 100kg enemmän, F-150 Lightining n. 200kg vähemmän ja Hummer EV 1000kg (kyllä tonnin) enemmän. Noista F-150 on tietääkseni ainut mitä myydään Euroopassa. Ja vaikka Cypertruck painaisin kuin kuorma-auto niin ei ole tulossa Eurooppaan myyntiin.

Se mikä autosta on tulossa Eurooppaan on sen tekniikka. Seuraavan sukupolven auto (25k) tulee käyttämään paljon samaa elektroniikka Cypertruckin kanssa. Joten Tesla saa todennäköisesti käytettyä paljon samoja komponentteja ja nyt testattua valmistusta ja toimintaa seuraava autoa varten.

4 tykkäystä

Kiinassa varsin hyvä trendi rekisteröintidatassa:

Mielenkiintoista nähdä miten loppukvartaali etenee, aihioita on rikkoa taas myyntiennätyksiä. Vahva merkki, varsinkin kun hintoja on hieman nostettu viimeaikoina.

6 tykkäystä

Tässä taas yksi esimerkki miksei valmistajien ilmoittamat tuloslaskelmalta lasketut automyynnin katteet ole vertailukelpoisia. Tesla siis nähdäkseni kirjaa esimerkiksi FSD kehityskulut muilla riveillä, mutta tuotot kirjaa automyynnin liikevaihdoksi, mikä tietenkin parantaa automyynnin katetta. Mercedes esimerkiksi taas vie kehityskustannuksia taseeseen ja tekee niistä sitten poistoja automyynnin kulujen kautta. Eli käytännössä tuloslaskelmalta johdetut automyynnin katteet näiden osalta eivät ole täysin vertailukelpoisia.

12 tykkäystä

R&D kulut menevät omana rivinään Teslalla, mutta joutuvathan he kuitenkin laskemaan kustannukset FSD myynnille eikä nuo deferred revenuet tule 100% katteella tuloslaskelmaan.
Mitä sitten menee kehitykseen ja mitä kiinteisiin kuluihin niin jaa a.

Tämä tarkoittaa siis parempaa katetta Teslan autokaupalle vs MB, mutta huonompaa tilikauden liiketulosta Teslalle välittömien R&D kulujen takia.
Kumpi sitten parempi niin enpä tiedä.

Suurinta osaa FSD myynnistä ei vielä nähdä automyynnissä, joten ei toistaiseksi merkittävää vaikutusta paitsi jos haluaisi, että kaikki FSD R&D kulut olisi mennyt taseeseen mikä kuullostaa myös melko älyttömältä.

Noinhan se näyttäisi olevan Mersun osalta.
Mielenkiintoista olisi tietää miten muut autoyhtiöt tekevät vai onko tämä Mersun oma juttu ja mitä ovat nuo taseeseen siirrettävät kehityskulut?

The research and development expenditure of the
Mercedes-Benz Group amounted to €2.5 billion in the
third quarter of 2023 (Q3 2022: €2.3 billion), of which
€1.0 billion (Q3 2022: €0.8 billion) was capitalized. In the
first nine months of 2023, research and development
expenditure amounted to €7.4 billion (Q1-3 2022: €6.5
billion), of which €2.5 billion (Q1-3 2022: €2.1 billion) was
capitalized.

2 tykkäystä
3 tykkäystä

Pointti oli että vertailussa täytyy ottaa huomioon erilaiset kirjanpitotavat. Liian usein vertaillaan omenoita appelsiineihin.

Ei Mersukaan vie taseeseen kaikkia kehityskuluja niin kuin lainaamassasi tekstissäkin sanotaan. Suurin osa menee suoraan tuloslaskelmalle. Joskus tein ihan mielenkiinnosta vertailua Teslan ja Fordin välillä. Olihan siinä eroa. Fordin automyynnin marginaaleja oli rasittamassa moni kulurivi, mitkä Teslalla oli ympätty myöhemmille riveille R&D:hen ja SG&A:han. Ei ole oikeaa eikä väärää tapaa, mutta nämä on hyvä tiedostaa, jos haluaa vertailla esimerkiksi nyt automyynnin katteita yritysten välillä.

13 tykkäystä

Kannattaa erottaa omamassa ja kokonaismassa. Ensimmäinen on auto paino tyhjänä+kuljettaja+polttoaine+muut nesteet ja perus varusteet.
Kokonaismassa tarkoittaa paljonko auto saa painaa maksimissaan täyteen kuormattuna.
Ajokorttiluokkaa määräytyy jälkimmäisen mukaan riippumatta onko auto lastattu vai ei.

Rekisteriotteessa kokonaismassa 3500kg tai alle niin B luokan ajokortti.

Edit:
Lisätään vielä, että jos omamassa on esim 3200kg ja auto rekistöröidään henkilöautoksi, niin kantavuus on silloin vain 300kg.

14 tykkäystä

Musk vahvistaa, että next-gen low-cost EV (model 2?) valmistetaan aluksi Giga Teksasissa, kehitystyö jo pitkällä. Meksiko valmistuu tähän tarpeeseen nähden liian myöhään.

8 tykkäystä

Siis hetkonen, eikö juuri autonvalmistus mullistettu Cybertruckilla? Nytkö se jo mullistetaan uudestaan? Kyllä taas tarjotaan herkkua sijoittajille.

Kuten aiemmin todettua, maailman paras myyntimies.

11 tykkäystä

Sanopa muuta, eikö olekin hieno firma!

Onneksi teot ratkaisee. Menneiden näyttöjen perusteella odotukset ovat korkeat, mutta historia ei tälläkään kertaa ole tae tulevasta.

10 tykkäystä

Kun ollaan sijoituspalstalla, olet varmasti perehtynyt fundamenttien kehitykseen ja ammattimaisesti seurannut viimeisimmän “Investor Dayn” tarkkaan, mutta nyt vain muisti temppuilee. Muistuuko mieleen mitään… tässä muutama avainsana Next Gen Vehicle:

  • Operator Density Improvement
  • Space Time Efficiency Improvement
  • Reduction in Manufacturing Footprint
  • COGS Savings
  • Unboxed Process
  • Assemble car only one time - just like CyberTruck

Prosentit varmaan nyt jo muistuu mieleen ja ne kelpaisi Volkkarillekin, jos IG Metall vain suostuu.

Kun Muskia pidetään valehtelijana täällä foliohattujen karhuporukassa, nyt puhujana oli kuitenkin Lars Movary ja Frans von Holzhausen. Joku voisi sanoa normiyrityksessä ilman foliota lippiksessä, että pääjohtaja (Musk) sai tähän vuorosanat omalta johtotiimiltään (eli Larsilta ja Fransilta), eikö?

4 tykkäystä

Haastavaa on. Ev sedanit eivät ole kovinkaan kuuma tuoteryhmä.

Musk kouluttaa muitakin :heart_hands:.

7 tykkäystä