Osakesijoittaminen

Autonominen ajaminen ja sen kehitys (Tesla FSD, Mobileye, Waymo ja muut)

Tämän ketjun luontia on pyydetty aikaisemminkin, ja pistän tämän ketjun nyt pystyyn todella paljon myöhässä, pahoittelut tästä! Tässä ketjussa siis keskustelua yleisesti ottaen FSD:stä ja sen kehityksestä, otsikkoon ja aloitusviestiin saa pyytää muokkausta (otsikkoa voi myös Mestarit ainakin muokata itse halutessaan) :slight_smile:
@JukkaM, @DayTraderXL, @Mark_Renton

7 tykkäystä

"In the next three to five years I don’t see any technical possibility of bringing a system onto the market that is only camera-based,”

OK Fair enough, Johann Jungwirth ei ole kuin manager -tasoinen kaveri, mutta lausui tämän CES:ssä viikko sitten. Linkkaamassasi New York -videossa tosiaan MobileEyen demoaa kamerapohjaista osajärjestelmäänsä, mutta

  • Youtube pullollaan Teslan FSD videoita, mutta onko Tesla silti ratkaissut L4:n FSD:llä?

  • MobileEye testaa camera only ja lidar/radar only systeemejä irrallisina, mutta L4 järjestelmässään yhdistää systemit “In our level4 test vehicles both are fused to achieve higher mean time between failures and more scalable validation process”

  • New Yorkin testiauton käyttämä järjestelmä “is almost identical to our supervision product”. Supervision on L2+. MobileEyen nettisivuilla sanotaan: it still requires human oversight.

  • New Yorkin videossa käytetään lisäksi AV-karttoja.

Yhteenvetona: MobileEyen L4 vaatii sekä lidar/radarin että kamerat. L2+ on pelkkä kamera.

Sitä paitsi, lähestyt asiaa aika kärjistäen, kun sanot että kamerapohjainen L4 on ratkaistu.Testikäyttöön riittävään tasoon on päästy, mutta tuotantokäyttöön voi olla yllättävän tiukka puristus. Eiköhän MobileEyen Johann Jungwirth kuitenkin ole sanojaan miettinyt CES:ä varten.

2 tykkäystä

Ei viitata L5:een vaan kerrotaan miksi perinteiset kaista-avustimet eivät toimi kuin puolessa ajetuista kilometreistä. MobileEyen “Lane departure warning system” sen sijaan on parempi, koska se käyttää AV-karttoja.

Lane guidance is based on previously collected data from the line that other vehicles were driving on this road.

1 tykkäys

L4 on sitä paitsi todella joustava määritelmä. Wikistä L4 määritelmän ote.

self-driving is supported only in limited spatial areas (geofenced) or under special circumstances.

Geofencehän voi olla hyvinkin suppea alue, jonka sisällä kaistamerkinnät ovat viimeisen päälle ja alueelle on tarkat HD-mapit. Ja riittää, että homma toimii kuivalla kelillä päivällä.

Itse uskon, että “suuri hyppäys” jää puuttumaan. Sen sijaan kehitys on inkrementaalista. Ensin tulevat yleistymään AV-rekat, jotka ajavat tavaraa tehtaalta satamaan tai tehdasalueen sisällä. Tai jakeluautoja rajatuilla reiteillä. Lisäksi autoja valvotaan ohjaamoista.

Henkilöautoissa uskon saksalaisten lähestymistapaan. Ennen L4 robotakseja näemme ruuhka-avustimia eli L3 tulee ensin ruuhka-ajoon moottoriteille. Robotaksit pääkaupungeissa ovat lähinnä markkinointimateriaalia.

4 tykkäystä

Tesla FSD Beta 10.9 ulkona

Tesla on julkaissut 4Q 2021 onnettomuusraporttinsa eli niiden Tesla FSD ei toimi spämmien jakelun voisi lopettaa. Niillä ei ole mitään faktuaalista arvoa keskustelussa.

1 tykkäys

No eihän se toimi vieläkään, tuo data ei todista mitään muuta. Kyseessä on muuten Autopilot, ei FSD.

Kannattaa muuten katsoa ns. tilastojen taakse, Tesla-ketjusta löytyy tästäkin paljon keskustelua muistaakseni.

5 tykkäystä

Ei ole mikään raportti vaan mainos. Jos luvut ilmoitetaan näin yleisellä tasolla, luvut eivät kerro mitään. Et voi verrata kuin kolmea lukua: Tesla autopilotin kanssa, ilman autopilotia ja valtakunnallinen keskiarvo.

we recorded one crash for every 4.31 million miles driven in which drivers were using Autopilot technology (Autosteer and active safety features). For drivers who were not using Autopilot technology (no Autosteer and active safety features), we recorded one crash for every 1.59 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 484,000 miles.

  • Mistä Tesla saa oman lukunsa: ts mistä Tesla tietää että auto on osallinen onnettomuudessa ja miten se tietää, oliko Autopilot päällä?

  • Autopilot on pääasiassa käytössä moottoriteillä, jossa crash/miles driven on luonnolisesti alhainen.

  • Ilman autopilotia Teslalla onnettomuuksia tapahtuu kolmasosa verrattuna valtakunnalliseen keskiarvoon. Kiitos auton vai kuskin? (huom! autopilot ja active safety measures disabled) Eiköhän tässä jouduta enemmän onnittelemaan Teslakuskeja kuin Teslaa. Suomessa ajoneuvoista kuudessa prosentissa oli sellaisia vikoja, jotka vaikuttivat onnettomuuden syntyyn. Kuljettajan tila kuten, alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentila oli mukana kaikkiaan 69 prosentissa onnettomuuksia.

5 tykkäystä

Kaikki jotka väittävät ettei FSD:llä ole yhtään accidentiä niin tässä esimerkki:

Jostain syystä Tesla sai videon pois YT:stä mutta tuolla video ja selitys tapahtuneesta.

FSD halusi vetää mutkassa suoraan vastaantulevaa keulaa, kuski joutui käyttämään niin paljon voimaa saadakseen FSD:n pois että vastaheitto veti pöpelikköön. Tämä menee Teslan kirjoissa “user error” kategoriaan tästä syystä vaikka kaikki tietää että vika oli FSD:ssä.

Ja kaikki jotka ovat FSD videoita katsoneet tietävät että sieltä löytyy satoja/tuhansia videoita jossa FSD olisi vetänyt seinään/ulos/autoja/ihmisiä päin ellei kuski olisi kerinnyt puuttua asiaan.

3 tykkäystä

Koska osan keskutelijoiden mieletä Tesla FSD Beta ei toimi, niin tässä Tesla FSD Beta 10.9 ajoa 70 minuuttia ilman kuskin puuttumista ajoon.

70 Minutes of Driving Until Takeover on FSD Beta 10.9 - YouTube

2 tykkäystä

Näyttää varsin kohtuulliselta. Vähän taitaa kuskia pelottaa kun kädet kuitenkin nykii vähän väliä ohjauspyörälle. Ympäristökin on melko helppo. Mutta lupaavaa yhtä kaikki. Suomen talveen robotaksiksi 2050?

Mitä mieltä asiantuntijat olette kiinalaisten väitteistä?