Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja?

Jonkun täytyy olla vastuussa. Onko se autonvalmistaja tai jokin operaattori jolle autonvalmistaja valvonnan ja vastuun ulkoistaa? Saako ala vakuutusbisneksen piirteitä autonvalmistaja varautuessa korvaamaan kolarituhoja x eurolla vuodessa?

Vai vastaako vahingoista auton omistaja? Siinä tapauksessa voi ainakin yksityisautoilijan auton käytön yöllisenä robotaksina kuopata vielä joksikin aikaa. Vai kuka uskaltaa lähettää autonsa yöllä yksin ajamaan sen uhalla, että se jyrää sinun nukkuessasi jonkun ja joudut itse linnaan? Minä en uskaltaisi ainakaan ihan hevillä.

Edellytetäänkö jonkinlaista valvontaa, vaikka autot ajaisi itsenäisesti? Esimerkiksi meriliikenteessä on ollut jo jonkin aikaa kokeilussa autonomisesti navigoivia aluksia. Niissä aluksen kulusta vastaa edelleen se aluksen päällikkö, mutta joka autonomisen aluksen ollessa kyseessä valvoo sen kulkua etäyhteyden päässä.

Mielenkiintoisia kysymyksiä. Tuskin tulee ihan valmista vielä vuosikymmeneen.

5 tykkäystä

@Jukka_Lepikko Kamerapohjainen autominen ajaminen on ratkaistu. [mobileEyen systeemi todistaa]

MobileEyen johtaja: “In the next three to five years I don’t see any technical possibility of bringing a system onto the market that is only camera-based,”

13 tykkäystä

Tässä lueskellessa tuli sellainen mieleen, että olisikohan mitään järkeä tehdä autonomisen ajamisen kehitykselle kokonaan oma ketju?
Pelureita tuolla kentällä on muitakin kuin Tesla ja tässäkin ketjussa välillä keskustelu siirtyy muiden firmojen toimintaan.

Toki tämä kaikki osaltaan myös Teslaa koskettaa.

15 tykkäystä

Olen myös sitä mieltä, että tällä hetkellä Teslan sijoituscase koskee lähinnä autoja ja näin kirjoitin ylle viimeisen kommentini loppuun

Ongelma voi olla seuraava

  • Keskeinen väittämä Teslan arvostukseen tuntuu olevan “Tesla ei ole autofirma vaan teknologiayhtiö”
  • Elon Musk kommentoi Teslaa hyvin teknisesti. Jos katsoo viimeisen Lex Friman haastattelun, niin Elon kertoo, että FSD on tuotannossa vuoden sisällä ja muita teknisiä väitteitä
  • Ehkä Elon Muskin kommentit ovat johtaneet siihen, että useilla SOME-alustoilla Tesla fanien kommentit ovat hyvin teknisiä. Dave Lee Investing Youtube-kanavalla käydään säännöllisesti hyvin syvällistä teknistä keskustelua. Keskeinen väittämä tuntuu olevan, että Tesla on ylivoimaisesti muita edellä FSD:ssä

Käytännössä tämä johtaa keskustelupalstoilla tämän tyyppiseen keskusteluun

Tesla Bull “Lidar on surkea, näin sanoo myös Musk”
Tesla Bear “Jos autossa on Lidar, se toimii tasolla 4”
Tesla Bull “Lidar vaatii HD-kartan ja auto ajaa kuin kiskoilla, näin toimii myös Waymo. Tesla pohjautuu tekoälyyn ei HD-karttaan ja lidariin”

Jos näitä käsityksiä taas korjaa, se johtaa melko tekniseen keskusteluun, jota siis Elon Musk käyttää keskeisenä markkinointikeinona

Mutta Teslan sijoituscase liittyy lähinnä Tesla autojen myyntiin, joten siinä mielessä keskustelu kannattaisi ehkä pitää siinä kontekstissa

16 tykkäystä

Juuri näin.

Jos FSD:tä ja sen kehitystä käsiteltäisiin omassa ketjussaan, voisi keskustelu olla rakentavampaa. Täällä Teslan puolella narratiivi kääntyy hyvin usein härkien ja karhujen hiekkalaatikolla kinasteluun.

Kokeilen kepillä jäätä pollin muodossa:

  • FSD-keskustelu ei kaipaa omaa ketjua
  • FSD:lle olisi hyvä tehdä oma ketju

0 äänestäjää

1 tykkäys

Tästä ketjua geneeriselle FSD-keskustelulle. Pahoittelut kun tän luonnissa on kestänyt ikuisuus, vaikka tätä aikaisemmin ainakin @DayTraderXL ja muistaakseni @JukkaM on ehdottaneet aikaisemmin - nyt se on vihdoinkin avattu!

8 tykkäystä
11 tykkäystä

Teslalla ongelmia lämmityksen kanssa. Ei ole ainoa tapaus. TechBBS puolelta löytyy esim. lisää ja kuulemma Facen puolelta.

Satunnaisia ongelmia vai Teslan/Elonin klassista innovointia ja testauksen puutetta? Jäämme odottelemaan.

8 tykkäystä

Eikö näitä henkilökohtaisia kokemuksia voisi jakaa jossain muualla?

Palstan linja on se että Puuilokäynnillä todettuja sotkuisia käytäviäkään ei enää ko. Yrityksen topikissa raportoida, joten mielestäni olisi loogista ja tämänkin ketjun luettavuuden kannalta toivottavaa että nämä yksittäiset huoltokeissit raportoitaisiin jossain muualla?

Itseäni ei ainakaan yllätä että jollain on ongelmia autonsa kanssa -25 asteessa eikä sillä ole mitään tekemistä sijoituskeissin kanssa.

Vai mitä olette mieltä?

21 tykkäystä

Komppaan edellistä, meillä on melko tuore ketju juuri tätä varten:

Tämä “(sähkö)auto jäätyi pakkasella” olisi mielenkiintoista jos saataisiin jotain tilastoa minkä perusteella arvioida näiden suhteellista määrää koko valmistajan autokannasta pohjoisella alueella. Kun katsoo noita kommentteja Auto - vaurastumisen jarru -ketjussa niin ei tämä mikään Teslajuttu ole pelkästään. Vaikka nyt antaakin kuvaa että tuota kylmätestausta ei ole tehty ihan niin paljoa kuin kilpailijoilla… :wink:

8 tykkäystä

Kyllä sitä sattuu paremmissakin piireissä.

Tässä jutussa on aika jännä sävy. Katsotaanko Teslaa vai legacy premium -merkkejä tarkemmalla suurennuslasilla?

Joka tapauksessa, kaikilla merkeillä tulee yksittäisiä huonompia yksilöitä tuotannosta. Teslan strategia on ainakin panostaa yksinkertaisuuteen ja siten vähempivikaisuuteen autoissaan. Tilastothan nämä asiat sitten lopulta kertovat, eivät yksittäistapaukset.

Koeajo: Mersun upea EQS on edustusluokan täyssähköauto, jolla pitäisi kesällä päästä melkein Lappiin asti lataamatta – mutta pakkasella edustusjätin kulutus on kylmäävää - Autot | HS.fi

4 tykkäystä

Dave Leellä taas yksi erittäin hyvä haastattelu. Vieraana New Street Researchin Pierre Ferragu.

Dave Lee kommentoi twitterissä haastattelua:
“His bull case summarized in one sentence:
Tesla is a $1 trillion startup with just 1% market share.”

2 tykkäystä

Tämä ei kyllä mielestäni perustele härkäilyä vaan pikemminkin näyttää kuinka härkämäinen markkina on Teslasta. Vähän kuin sanoisi että Rivian on 70 miljardin dollarin startup jolla on 0% markkinaosuus.

Ja tässä ketjussa on varmaan hyvä sanoa että en ole härkä enkä karhu Teslan suhteen vaan aiheesta kiinnostunut aidalla istuja :smiley:

9 tykkäystä

While analysts expect 2 million units from Tesla in 2022, they believe that fully ramped, the addition of Berlin and Austin factories will take the Tesla global installed capacity to closer to 3 million units. Tesla’s Berlin and Austin factories are believed to be of significantly higher capacity than either Fremont or Shanghai. “However, given continued supply chain issues, we would apply a reasonable degree of caution to the pace of ramp for both new plants this year. Regardless, it appears that demand is not going to be a problem for Tesla in 2022,” they said.

4 tykkäystä

Rivian on vielä enemmän startup:D Rivian ei varsinaisesti vielä ole valmistanut autoja sarjatuotantona (1015 kpl vuonna 2021).

Yleisenä kommenttina tuohon voi sanoa, että kasvuyhtiön suhteen on parempi mitä enemmän runwayta kasvulla on jäljellä. Tarkennettuna Ferragun pointti oli se että Tesla on tällä erittäin kannattava ja nopeasti kasvava valmistaja jonka kasvulle ei ole uhkaajaa ja jolla on lisäksi valtava kasvupotentiaali jäljellä. “Tesla came out of nowhere to produce 1% of cars(runrate) in 100 year old industry by just innovating on manufacturing cars”. Ferragun mietintä olikin “who’s gonna take the other 75% of the market (in 2030…?”. Ferragu sanoi myös etteivät sijoittajat ymmärrä tätä asiaa.

Myöhemmässä kohtaa haastattelua hän mainitsee Applen maturoituneena yrityksenä, jolla ei enää ole samanlaista kasvua jäljellä. Suurin osa myynnistä on korvausmyyntiä.

6 tykkäystä

Ehdottomasti samaa mieltä.

Kuitenkin jos sanoo että on hyvä asia jos yhtiön arvo on 1 biljoona ja markkinaosuus 1%, niin olisiko sijoituscase kaksi kertaa parempi jos yhtiön arvo olisi 2 biljoonaa ja markkinaosuus 1%? Mielestäni ei, ja tämä oli siis pointtini.

4 tykkäystä

Teslan kannattavuus perustuu pitkälti siihen, että se tekee käytännössä vain kahta automallia, ja niidenkin konfiguroitavuus on aika suppeata. Näin Tesla pitää tuotannon ja huollon kulut pieninä. Toki niitä uusia malleja varmasti tulee.

Itse jännitän CyberTruckin kohtaloa. Kysyntää sille tuntuu olevan, mutta onnistuuko Tesla valmistamaan sitä hyvällä katteella. Auton tuotantoprosessin Tesla joutuu rakentamaan tyhjästä ja yllätyksiä lienee tullut, kun auto niin paljon on viivästynyt. Mitä tahansa siitä ei voi pyytää, koska kilpailijoiden mallit tulevat markkinoille ennen CyberTruckia ja kilpailijoilla on “pakko” napata osa sähköautomarkkinasta.

1 tykkäys

Tesla will be allowed to build another 2,000 Model Ys in Grünheide after the first 250 Model Ys from a previous pre-approval, according to the new document.

According to reports, Tesla was not satisfied with the results of the first 250 Model Ys built in Grünheide and has therefore applied for another pre-approval for these 2,000 units in parallel to the final approval.

1 tykkäys

Eikös tuollainen tuleva 75% markkinaosuus ole jo leivottu kurssiin, firmahan on arvokkaampi kuin 10 suurimman markkinaosuuden omaavaa autonvalmistajaa yhteensä :slight_smile:

Mitä tapahtuu osakkeen arvolle, jos markkinaosuus jääkin “vain” 70 prosenttiin tulevaisuudessa?

Luvut tietysti hihasta, mutta pointti tullee ilmi. Näillä arvostustasoilla Teslasta onkin tultava täysin suvereenisti johtava autonvalmistaja. Jos ei tule niin ikävämpi juttu sijoituscaselle.

Ja mistä ne seuraavat osakkeen hinnan ajurit, kerta nyt jo hyväksytään arvostustasoilla että markkinajohtajuus on taattu juttu. Se on sitten se ekosysteemi ja robotaksit oletan.

2 tykkäystä

Jenkkien punaniskojen suosikki autoina on Ford F-150, Chevrolet Silverado 1500, GMC Sierra 1500, Nissan Titan, Toyota Tundra, Ram 1500 As Autos Sales Fall, Shoppers Snap Up Pickup Trucks - Forbes Wheels Sekä Ford, GM ja Lucid on julkaissut omat sähköisen versiot avolavapakuista, jotka Suomessa tosin kuuluu kevytkuorma-auto luokkaan.

Teslan CyberTruck tulee varmasti oikeaan aikaan. Teslan tavoite ei ole myydä CyberTruckkia city ihmisille, vaan juuri noille punaniskoille ja antaa niin Fordin kuin GM ja Lucidin luoda rauhassa e-Truck markkinat. Näin Tesla syö markkinaosuuksia perinteisiltä Ford, GM, GMC, Nissan, Toyota ja Dodge ja laittaa häpeään niin Fordin, GM kuin Lucidin sähköauto markkinassa.