Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Tiedä oliko tästä jo aiemmin täällä puhuttu, mutta ei tuo teslan megavaluprosessi (vai minkä niminen onkaan) ilmeisesti niin “NONO” olekaan muille valmistajille, mitä täälläkin hehkutettu sekä arvosteltu:

VOLVO ottaa käyttöön lukuisia uusia teknologioita ja valmistusprosesseja, joilla se kehittää tuotantoaan ympäristön kannalta kestävämmäksi. Niihin lukeutuvat alumiinikoriosien megavaluprosessi, uusi akkujen kokoonpanoyksikkö sekä täysin uudistettu maalaamo ja kokoonpanolaitos.

5 tykkäystä

Niin, sen vuoksihan kyseessä onkin rajoitettu betatesti. Jos järjestelmä toimisi täydellisesti ei sitä tarvitsisi testata ja parantaa.

Oleellista ei ole se, syntyykö vaaratilanteita koska selviö on että niitä syntyy aina. Täydellistä turvallisuutta ei tulla koskaan saavuttamaan. Twitterin täyttyminen fsd betan vaaratilanteista ei kerro mitään vaaratilanteiden määrästä per ajetut kilometrit, joka on paljon oleellisempi mittari järjestelmän hyvyydelle tai huonoudelle. Tavoitehan on saada tämä suhdeluku paremmaksi kuin ihmiskuskeilla.

Kannattaa pitää mielessä, että sivullisia joutuu muutenkin jatkuvasti vaaraan liikenteessä, sillä hyvin harva meistä on ammattikuljettaja.

8 tykkäystä

Tämä uutinen taisi painaa kurssia eilen. Muskin tausta apartheid-ajan etelä-afrikassa tuskin auttaa.

2 tykkäystä

Kuuntelin vasta Bad Blood äänikirjan Theranosista ja Elizabeth Holmesista. Jälkikäteen tarkasteltuna on aika pöyristyttävää, kuinka totaalisen keskeneräinen ja toimimaton verikoetuote vietiin kuluttajien “minilab” käyttöön. Ihmisille mainostettiin lääketieteen mullistusta, joka pelastaa henkiä. Sen sijaan testit antoivat melko satunnaisia tuloksia, ja niiden perusteella ihmiset tekivät terveyttään koskevia päätöksiä. Piileviä sairauksia jäi havaitsematta ja “false positive” tapauksetkin aiheuttivat monenlaista harmia. Epäilemättä Holmes eli siinä uskossa, että ratkaisut ongelmiin lopulta löytyy. Jos olisi löytynyt, hän olisi ehkä tänä päivänä Jobsin ja Muskin kaltainen suuruus. Piilaaksossa “fake it till you make it” on ihan tavallista, mutta ihmishenkien ollessa kyseessä tuo ei ole hyväksyttävä tapa toimia, ainakaan jos tuote viedään ihmisten käyttöön keskeneräisenä.

Minusta on myös hieman pöyristyttävää, että Tesla voi toteuttaa FSD tuotekehitystä keskeneräisellä tuotteella todellisessa liikenteessä. Tai ehkä se kehitys pitääkin tehdä aidossa liikenteessä, mutta ihmisille ei pitäisi puhua full self drivingista, jos tuote ei millään kykene siihen luotettavasti.

Mikäli FSD tulee jäämään keskeneräiseksi eikä koskaan tulisi käyttöön, näyttäisi Teslan toimet jälkikäteen todella vastuuttomilta. Muskin track record on kuitenkin hieman eri tasolla Holmesiin verrattuna ja muutenkin autonominen ajaminen tulee käyttöön Teslan tai jonkun muun toimesta melko varmasti ennemmin tai myöhemmin. En myös muutenkaan halua liikaa verrata Teslaa ja Theranosia toisiinsa, mutta mielestäni tämä Muskin viestintä yhdistettynä aidossa liikenteessä tehtyyn tuotekehitykseen on yhtä vastuutonta kuin aikanaan Theranosin minilabit.

16 tykkäystä

Jos foorumilla on jo valmiiksi joku yleisemmän tason ketju sähköautoilusta, niin siirretään sinne. Tämä ketju nyt taitaa kuitenki olla de facto paikka näiden puimiseen.

4-12/2021 aikana BEV:stä siirrytty takaisin 14% bensa-autoon, 10% plugariin ja 10% dieseliin. Kaiken kaikkiaan 38% täyssähköauton ostaneista vaihtoi pois.

13 tykkäystä

Seuraava viesti sisältää Teslan ja Muskin riepottelua, herkkänahkaisen ei kannata lukea pitemmälle.

Teslan markkinaosuus pitäisi olla tuo 14% KOKO automarkkinosta, jotta nykyinen arvostustaso olisi jollain lailla perusteltua. Pelkistä BEV-markkinoista jos on hallussa enää 14% niin se ei riitä mitenkään. Ei mitenkään. EV-markkinat ovat tällä hetkellä alle 5% kokonais automarkkinoista… Toyotan markkina-arvo on murto osa Teslasta ja sillä yrityksellä on globaaleista automarkkinoista hallussan 8.5% ja 8 miljoonaa myytyä autoa. Näin niinkuin referenssinä.

Valtava kupla.

@Kasleew

Nyt menit pahaan elonismiin toteamalla:“Oleellista ei ole se, syntyykö vaaratilanteita koska selviö on että niitä syntyy aina”

Autotehtaat EI testaa liikenteen seassa puolivalmiita järjestelmiä amatöörien voimin vaan ne menee aina turvallisuus ensin. Tästä esimerkkinä viime kesän Olymppialaisten tilanne, jossa autonominen auto töytäisi jalankulkijaa ja koko testi keskeytettiin välittömästi. Vaikka oli vuosia valmisteltu tilaisuus niin riski turvallisuudelle-> testi ohi.

Teslan vastuuton tapa testailla FSD:tä on ajanut firman turvallisuusviranomaisten silmätikuksi ja ison yleisön vihan kohteeksi. Ne ihmiset ovat harvassa, jotka hyväksyvät tämän toiminnan. On loogista päätellä, että FSD on ratsastamassa kohti ongelmia.

@Nortti

Jep. Nyt näyttää siltä että rasismi-kohu on totta. Teslan tehtaalla on näköjään aitoa rakenteellista rasismia ja todistusaineistoa on valtavasti. Tämä tulee iskemään tuulettimeen ihan huolella.

Suurin vaikutus tällä kohulla tulee olemaan kuluttajien ostopäätökseen. Haluaako ihminen assosioitua nykyaikana omien ostopäätöksiensä perusteella rasismia harrastaavaan yritykseen? Väitän että ei varmasti. Varsinkin jenkeissä tämä on paha pala. Ja rehellisesti sanottuna en ole koskaan lukenut mistään nyky-yrityksestä noin hurjia rasistisia syytöksiä.

Muskin sädekehä otti toisenkin ison kolauksen menneellä viikolla. Neuralinkin apinoiden kiduttamiset nousi ikävällä tavalla päivänvaloon ja ihan syystä. Täytyy muistaa, että nuo epäinhimilliset eläinkokeet aiheuttivat paljon tuskaa ja kuolemaa eikä niitä tehty aidon tieteen ja tutkimuksen eteen. Tämä tulee myöskin iskemään takaisin ja kovaa, itsekkin olen valmis nousemaan barrikadeille tällaisten asioiden edestä. Nykyihminen sietää aika huonosti eläinkokeita, varsinkaan noin julmia mitä Neurolinkkiin on yhdistetty. Teslan kannalta on sikälikin erittäin kiusallinen tilanne, sillä osa asiakkaista on oikeasti halunneet eläinystävällisen auton. eli nahkat yms korvattu vegaanisilla tuotteilla. Ja nyt niiden teknojeesus on sortunut eläinrääkkäykseen.

Laitan tämän sen takia Tesla ketjuun, koska Elon=Tesla ison yleison silmissä. Se on se riski tässä lapussa ollut aina.

@Shuko

On meillä liikenteen voimalinjaketju mutta kopaistaan asiaa tässä.

Vastaavia tutkimustuloksia on tullut aiemminkin, mutta aiemmin palautumisprosentti oli luokkaa 20%. Nyt se on noussut tuonne 38%, eli vauhti on kiihtyvä. Tämä tarkoittaa sitä, että EV-markkinat eivät välttämättä kasva kuviteltua vauhtia. Toki nykyään myös plugarit kuuluvat EV-osuuteen ja niiden myyntimäärät ovat alkaneet kasvaa joka lihottaa EV-sektorin kokoa. Mutta BEV-markkinat ovat kieltämättä vastatuulessa erinäköisten tutkimusten valossa.

Syitä on monia miksi ihmiset hylkäävät akkuauton, mutta ne autotehtaat jotka pystyvät laaja-alaisesti tarjoamaan asiakkailleen erilaisia voimalinjoja ovat voittajia. Tämä on ehdottomasti bear-keissi pelkille akkuautovalmistajille. Suurta yleisöä on hankala miellyttää BEVillä ja sen takia itse katson kieroon noiden BEV-start uppien hurjia lupauksia kasvun jatkuvasta kasvusta ja hurrrrrjista toimitusmääristä sitten joskus tulevaisuudessa. En usko niitä.

Ja lopuksi kevennysvideo. Tämän takia ihmiset eivät voi hyväksyä apinoiden kiduttamista ja niillä suoritettuja eläinkokeita: ne ovat liian inhimillisiä vaikkakin nyt on kyseessä eri laji kuin se, mitä Elonin porukka leikkeli. Tärkeintähän tässäkin videossa on se, että apinakin ajaa paremmin kuin FSD. Toki täytyy myöntää, että taitaa tuo elukka ajaa paremmin kuin minä, vaikka minähän olen keskivertoa parempi kuski. Nääs.

27 tykkäystä

Aika dramaattisen tuntuista kirjoittelua… noh jäädän odottelemaan kuplan puhkeamista. Kaiken kaikkiaan hieno kirjoitus sinulta. Ei muuta :smiley:

3 tykkäystä

Jos kirjoittaa tänne foorumille, olisi kohteliasta muita lukijoita kohtaan kirjoittaa faktoja, ei valheita.

Faktat (v. 2021):

  • EV markkinat ovat yli 8 % automarkkinoista
  • Teslan markkinaosuus BEV-markkinoista on noin 20 %
9 tykkäystä

Pureskellaanpa markkinat auki. Varmistetaan se, että lukijalle ei jää sellainen käsitys, että Teslalla on EV-markkinoista 20% osuus.

EV markkinat koostuvat BEV+PHEV+FCEV ajoneuvoista ja niiden myyntimäärä yhteensä on 6.75 miljoonaa ja markkinaosuus 8.3%. Näistä PHEV-ajoneuvoja on 29% ja FCEV ajoneuvoja reilu 15 tuhatta kipaletta. Teslalla on tästä markkinasta 13.3% hallussa.

BEV markkinat ovat vain 4.8 miljoonaa autoa. Tästä markkinasta Teslan osuus on 936t autoa eli 19.3%.

Lähde:

@anon49083908 Joo, mä olen draamaqueen. Tyyli ei riitä dragqueeniksi. Minun mouhoamisista voi tietysti olla montaa mieltä, mutta kyllähän tällä hetkellä markkinat ajaa osakkeiden arvostustasoja kohti yhtiön oikeaa suoriutumista. Tämä twiitti aika hyvin tiivistää kuin pöhöttönyt osake teslalla on:

11 tykkäystä

Noniin, nyt sulta löytyikin ihan oikeat, mutta täysin erilaiset luvut kuin mitä aiemmin väitit.

Sähköautomarkkinat jatkavat erittäin nopeaa kasvuaan, +108 % y/y, BEV-markkina vielä tätä hieman kovempaa tahtia.

P.S. Teslan P/E ensi vuoden tuloksella on alle 35. Osake vaikuttaa etenkin kasvutahtiin suhteutettuna edullisemmalta, kuin minkään muun mega cap -yhtiön.

12 tykkäystä

Jos kirjoittaa foorumille niin olisi kohteliasta mainita että ”ensi vuoden tulos” tarkoittaa oikeasti ”ensi vuoden tulosennuste”

25 tykkäystä

Tuosta Bilellon arvostustaso vertailuista muihin isoihin yhtiöihin katsottuna Teslaan, ei minusta ole mitään ihmeellistä. Teslalle ennustetaan nyt vaan monia vuosia eteenpäin kovaa kasvua mihin itse myös uskon.

Jos halutaan nyt verrata vaikkapa arvostusta esimerkiksi noihin vetyfirmoihin, niin aika kovaa spekulaatiota sielläkin on, vaikka missään vielä tehdä voittoakaan (en nyt ole satavarma tästä väitteestä :slightly_smiling_face:) Kasvuyhtiöt nyt vaan on tämmösiä.

PS. Ne pelaa ketkä ei pelkää

5 tykkäystä

Siihen on vielä melkein kaksi vuotta aikaa että saamme nuo luvut eteemme. Ennusteet on ennusteita ja tässä on vielä epävarmuutta jonkun verran edessä. Eli kahden vuoden ajan valmis holdaamaan nollatuotolla kunhan ennusteet pitävät paikkaansa ja sittenkin arvotus p/e:llä mitattuna on 40% enemmän kun Googlella nyt.
Vaikka osaisimme ennustaa tuonne 2 vuoden päähän niin edelleen pitäisi osata ennustaa hyvällä varmuudella siitä tulevaisuuteen jotta tuo alle 35 p/e kuulostaisi halvalta.

16 tykkäystä

Teslan P/E ensi vuoden tuloksella on alle 35.

2023 EPS 25 vaatisi tulostahdin 2.5 kertaistumista Q42021.

Teslan 50% kasvuvauhti on kapasiteetin puolesta turvattu vuodelle 2022 ja 2023, mutta siitä eteenpäin jo pelkästään kapasiteetti voi tulla ongelmaksi. Tesla kykenee nykyisillä tehtaillaan (Fremont, Austin, Texas, Berlin) max 3 miljoonan kapasiteettiin. Uusien tehtaiden / nykyisten tehtaiden laajennuspäätöksillä alkaa olla kiire, jotta 50% kasvu edes kapasiteettimielessä olisi mahdollista. 900m x 300m hallia ei ihan hetkessä rakenneta. Maanrakennustöiden alusta tuotannon alkuun menee yli kaksi vuotta. Eikä investointipäätöksestä maanrakennustöihin ihan heti päästä.

Twitter-nimimerkki @TroyTeslike on mielestäni tehnyt hyvää tutkimustyötä, ja hänen mukaansa nykyisten tehdasrakennusten maksimikapasiteetti on seuraava:

A realistic expectation would be,
• Fremont: 600K/year in 2-3 years
• Shanghai: 875K-900K/year this year
• Berlin: 550K-600K Model 3/Y in 1.5-2 years
• Texas: 550K-600K Model 3/Y in 1.5-2 years + 250K-300K/year Cybertruck
Total: 2.825M to 3M/year with current factories
https://twitter.com/TroyTeslike/status/1492984751338180610?s=20&t=_6nQGoul5qfnDloI2vwoGg

Ja tämä on vain kapasiteettipuoli. Model Y:stä pitäisi myydyin automalli Euroopassa, Kiinassa ja USA:ssa. Ja jotta kannattavuus säilyisi nykyisellä tasolla, hinta pitäisi olla 65k€. Referenssinä BMW myy 5-sarjaa 300k vuodessa maailmanlaajuisesti, ja Model Y pitäisi myydä 2 milj vuodessa.

Käytännössä kahdella automallilla Teslalla on aika isoja riskejä myös kysyntäpuolella.

19 tykkäystä

Tätä tavoitetta kannattaa miettiä myös auton ostajien ostovoiman näkökulmasta. EU:ssa uuden auton keskihinta oli 30485 euroa vuonna 2019. Neljän kalleimman merkinkin keskihinnat jää pitkälti alle Model Y:n 65 Keur hintatason: BMW 50Keur, Mercedes 48Keur , Volvo 47Keur ja Audi 45Keur.

11 tykkäystä

Elon Musk lupasi 30 000$ kansanauton. Eikä siinä mitään, hän toteutti lupauksensa. Ainoa ongelma on että niitä myydään Suomessa 50 000€ +. (Joo joo, joku hinnat alkaen malli jää nipin napin alle 50t€)

Pointti on siinä että Teslan laatu ei vastaa hintaa, siitä kielii mm. tuo poisvaihto %, on maaliongelmaa, panel gappia, kellastuvaa näyttöä, haamujarrutuksia, ilp-ongelmia, kahvat ei toimi, yms. Lista on pitkä. Puhumattakaan siitä että FSD on ollut tulossa ens vuonna viimeiset viisi vuotta. FULL SELF driving, joka kuitenkin on yhtiön omien sijoittaja infojen mukaan vain level 2(vai oliko 3?) Puhdas huijaus siis. Äxä taisi olla oikeasti laadukas auto, mutta korkea on hintakin, pitkälle yli 100t€.

Lisäksi tällä hetkellä Tesla käsittääkseni toimittaa asiakkailleen keskeneräisiä ja puutteellisia autoja pitääkseen kasvavista toimitusluvuista kiinni. Jaksavatko asiakkaat näitä laatuongelmia ja keskeneräisiä autoja kun BMW ja MB saavat oikeasti premium luokan BEV:t laajasti myyntiin? En usko ja tämän takia en ole itse valmis sijoittamaan Teslaan näillä hinnoilla.

Muskin muut hankkeet, Starlink, Neuralink, AI olisivat hyvin mielenkiintoisia, mutta niihin ei taida tavallinen kuolevainen yksityissijoittaja taida päästä mitenkään kiinni.

15 tykkäystä

Lv2, Teslalla ei yhtään oikeasti autonomisesti ajettua mailia Kaliforniassa. Miksi ei? Koska jos hakee luvan testata autonomista ajoa, pitää myös raportoida disengament data, jostain syystä tämä ei houkuttele Teslaa. Syytä voi vain arvailla (sarcasm warning tähän).

Kilpailijat ovat hakeneet luvat ja raportoi myös datan:

During the year, Waymo’s vehicles disengaged a total of 292 times, for a rate of 0.126 disengagements for every 1,000 miles, or 1 disengagement for every 7,200 miles.

The company with the second-most number of miles is Cruise, with a total of 876,104 miles driven. The company, which is backed by General Motors and Honda, reported 20 disengagements, or 0.003 per 1,000 miles, or 1 disengagement per 42,202 miles. Cruise also reported 6,365 driverless miles, and zero disengagements.

Jokainen voi arvioida montako disengamenttia Teslalla tällä hetkellä tulee per 1000 mileä FSD videoiden perusteella.

21 tykkäystä

Teslan riskit 50% vuosikasvuun eivät suinkaan rajoitu kykyyn laajentaa kapasiteettia kyllin nopeasti. Kysyntä on se suurempi riski, varsinkin kun Tesla on liikkeellä yhden mallin strategialla.

Teslan jyrkkä katteiden paraneminen vuonna 2021, varsinkin Q4, johtui nimenomaan Model Y:stä. Ei suinkaan siitä, että Tesla olisi jotenkin ylivertaisen tehokkaasti kehittänyt autonvalmistusta. Model Y:n valmistuskustannukset ovat samaa luokkaa kuin 20k halvemman Model 3:n. Tesla lisäsi tasaisesti Model Y tuotantoaan vuonna 2021 ja katteet paranivat samalla.

Nyt vielä Berliini alkaa pukata 400k Model Y:tä Euroopan markkinoille. Loput 100k Berliinin kapasiteetista on varattu Model 3:lle, jonka tuotanto alkaa vasta kun Model Y saatu 400k-tasolle. Austin alkaa valmistaa pelkästään Model Y:tä 500k vuodessa USA:n markkinoille Fremontin tuotannon päälle. Shanghain 600k Model Y:tä pitäisi sitten upota kiinalaisille kun vienti Eurooppaan loppuu.

Yhtä aikaa vuodelle 2023 kiinalaiset NIO, XPeng, BYD, Li ja Zeekr saavat uudet automallinsa volyymituotantoon. USA:ssa GM ja Ford puskevat kymmenen uuden automallin voimalla EV-markkinoille. Tesla vastaavasti markkinoilla yhden mallin strategialla.

Tänä vuonna Model Y:n pitää olla maailman myydyin automalli, suositumpi kuin yli puolet halvempi Toyota Corolla. Vuonna 2023 Model Y:n pitää räjäyttää pankki ja jättää Corolla kauas taakseen. Hinta täytyy säilyä 65k€:ssa. Muuten 2023 EPS $25 jää näkemättä.

Unohtakaa Model S ja Model X. Niitä tehdään ainoastaan Fremontissa. 2022 ja 2023 Tesla on yhden mallin varassa.

14 tykkäystä

Ohessa Ranskan myydyimmät täyssähköautot Q42021

Pikkuautot lähes poikkeuksettä kärjessä. Noin siis Q42021, vaikka Stellantis ja RenaultNissan eivät ole vieläkään saaneet tuotantoaan käyntiin. Esim. Dacia Springin Suomen julkaisua odotellaan edelleen.

Ainoa poikkeus Tesla Model 3, jota Tesla ei edes halua myydä Euroopassa, koska sen tuotantokustannukset ovat samat kuin Model Y:n, mutta hinta 20k vähemmän. Model 3 toimitusajat ovat elokuulle ja Model Y:n toukokuulle, eli Tesla selvästikin ohjaa myyntiä kalliimpaan malliin.

Saksassa valtion 9000€ hankintatuen jälkeen Dacia Spring 11k€ ja Fiat500 15k€! Tähän segmenttiin Teslalla ei autoa ole, eikä Muskin mukaan ole tulossakaan. Vaikka tulisi, katteet ovat ihan jotain muuta kuin 65k€ Model Y:ssä. Minustakaan Teslan ei kannata halpisautoa tehdä, koska se saattaisi kannibalisoida parempikatteista myyntiä. Toki sillä kappalemääräinen kasvu saataisiin 50% vuosikasvuun, mutta samalla katteet ( ja EPS ennusteet) romahtaisivat.

Teknisesti varmasti tehokkaita jne., mutta olisi vain niin tylsä/nähty valinta että mielenkiintoa ei löydy Teslan autoa kohtaan edes koeajoa ajatellen.

Model 3 esitelty 2016 ja Model Y 2019. Olisi jo faceliftin paikka. Mutta näillä mennään ainakin pari vuotta.

8 tykkäystä

2,5-kertaistuminen voi kuulostaa kovalta, mutta kannattaa tutustua tuohon Teslan hurjaan tulosvipuun. Teslan bruttokate on se $15 000 per myyty auto ja kun kiinteät kustannukset kasvavat todella maltillisesti koko ajan, myyntimäärien lisääntyessä liikevoittoprosentti paranee kovaa vauhtia.

Viimeisen neljän kvartaalin aikana liikevoittoprosentti on kasvanut 5,4 % → 14,7 %.

Tuo ensi vuoden $25 EPS saavutetaan pelkällä automyynnillä, noin 2,5 miljoonalla autolla, jotka tulee kevyesti nykyisistä neljästä tehtaasta.

En tiedä mihin tämä perustuu. Nykyinen keskimyyntihinta on $51 000 ja uusien tehtaiden (ml. akkutehtaat) myötä valmistus yms. kustannukset laskee. Keskimyyntihinta voisi siis laskea vielä tuosta ilman, että kannattavuus tippuisi. Tai kääntäen, jos keskimyyntihinta pysyy samana, kannattavuus paranee entisestään.

15 tykkäystä