Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Miksi se raportointi on sulle niin tärkää? Level 2 -järjestelmää ei tarvitse raportoida. Samalla voit käyttää yli 100 000 “ilmaista” betatestaajaa, jotka auttaa sua kehittämään järjestelmää kohti Level 4 -järjestelmää.

6 tykkäystä

Sinun pitäisi kysyä itseltäsi miksi Tesla on vasta lv2 vaiheessa kun muut menee kaukana edellä?

Mikään mahdollisista vastauksista ei imartele Teslaa, se romuttaisi niin monen bullin maailman kun he tajuaisivat että Tesla on perässäjuoksija autonomiassa.

Nyt heillä on validi tekosyy jolla uskotella itselleen jotain muuta.

8 tykkäystä

Olet oikeassa, Tesla lv2 vaiheessa ja moni muu lv4 ja paljon edellä autonomisessa ajamisen kehityksessä, mutta mitäpä sitten. Pääasia että kokoajan kehitetään FSD-beta versiota etiäpäin ja näin ollaa myös onnistuttu. Siitä huolimatta että ollaan vielä lv2 tasolla, niin sillä pystytään tekemään kaiken muun lisäksi tuottoa. Ei haittaa itseäni lainkaan.

Oisko mahdollista jatkaa tätä keskustelua tuolla “Autonominen ajaminen ja sen kehitys” palstalla. Sen takiahan se tehtiin ettei tätä loputonta vääntöä spämmätä tähän ketjuun.

Ps. Kiitos Jukka.L kuitenkin hyvistä kirjoituksista.

4 tykkäystä

Luottoluokittajat ovat historiassa (mm. finanssikriisi) osoittaneet osaamattomuuttaan ja epäilyksiäkin luottoluokituksen noston keinoista on esitetty. Moody´s ei voi nostaa Teslan luokitusta, koska malleja on liian vähän. En tiedä sitten, kuinka paljon mallien runsaus auttoi aikanaan Nokiaa versus Applen 1 puhelin ja pari tietokonetta.

No, jospa sitten ensi vuonna Cybertruckin tulo auttaa, Semiä unohtamatta. Ehkä Moody´sin kannattaisi kuitenkin tutkia muita mittareita tarkemmin luottoluokitusta puntaroidessaan - antaisi ammattimaisemman kuvankin yhtiöstä. Dave Lee käy videolla läpi, mihin luottoluokittajien kannattaisi keskittyä ja niissä mittareissa ei ole valittamista.

Q1/21 - Q2/22 Tesla maksoi velkoja pois lähes 4 miljardia dollaria kasvattaen samalla kassaa 17,1 miljardista 18,3 miljardiin dollariin. Samalla oli myös pari tehdasprojektia.

Oheisessa taulukkossa on hyvää vertailudataa eri yhtiöistä. Ei tuo Teslan tilanne kovin huonolta numeroiden valossa näytä.

ps. Sitten kun Tesla saa IG-luokituksen, niin on mielenkiintoista nähdä miten paljon isot rahastot tankkaavat osaketta. Applelle se antoi aikanaan ihan kivaa tukea osakkeen nousulle.

11 tykkäystä

Kirjoitan tämän vielä tänne, kun on niin paljon asiavirheitä kommenteissa. En enää kommentoi tähän tai autonomisen ajamisen palstalle, ellei kirjoitus sisällä selvitettyä faktaa

Muutenkin tämä koko Tesla “sijoituskeskustelu” on loputonta vänkäämistä, koska kirjoitetaan monimutkaisista asioista mutu-tuntumalla ja tästä Bearit ja Bullit väittelevät.

Tärkeämpää kuin kirjoitella FSD-asioista sen omalle palstalle olisi sopia, että tänne ei kirjoitella kuin asioita, joista on selvittänyt faktat ja joihin on aidosti jotain annettavaa !

Etenemisiä autonomisuuteen on tosiaan kaksi
Robotaxit sekä Rekat, jotka käyttävät HD-karttaa tietyllä rajatulla alueella

  • näitä on jo tuotantotestikäytössä ilman kuljettajaa

  • HD-kartta on Lidarilla tehty tarkka kartta ympäristöstä. Kartta luodaan ajamalla Lidarilla varustetulla autolla alue ja lopuksi siihen editoidaan tarvittavat kohteet

  • tästä poikkeaa Mobileye jonka Robotaxi ei käytä HD-karttaa. Tämä menee tuotantotestiin vuoden sisällä Mobileye Robotaxi käyttää REM-karttaa

Normaalisti liikenteessä olevat autonomisuuteen tähtäävät autot

  • Näitä on Tesla, Mobileyetä käyttävät (mm. VW), NVIDIAa käyttävät (mm. Mersu)
  • Mobileye käyttää automaattisesti luotavaa REM/AV-karttaa.
  • NVIDIA tukee sekä HD-karttaa että Mobileyen kaltaista AV-karttaa, koska sillä on asiakkaita eri alueille

Mobileye järjesti asiakkailleen (VW ?) testin, jossa ajettiin 2000 km läpi euroopan autonomisesti asiakkaan haluamaa reittiä. Mobileye 2000km autonominen testi
Reittiä ei oltu aikaisemmin Mobileye:n toimesta ajettu. Alueelta on REM-kartta kuten lähes koko euroopasta
VW-käyttää jo nyt ADAS-toiminnoissaan REM-karttaa. REM-karttaa päivittää jo nyt 1.5 miljoonaa autoa

Testissä ajettiin myös ilman REM-karttaa pelkillä kameroilla yö aikana.

Mobileye siis toimii

  • pelkästään kameroilla
  • pelkästään Lidar-pohjaisella järjestelmällä
  • voi käyttää REM-karttaa

Kannattavuustesta. Tuossa on Mobileye:n talouslukuja

42 tykkäystä

Hyvää lauantaita! :slight_smile:

Kirjoittelen täältä Ylläpidon tilannehuoneelta hyvässä hengessä. Täällä on muutamaan otteeseen taas toivottu, että FSD ja vastaavia juttuja käytäisiin tässä ketjussa, jonka Sippola perusti foorumilaisten toiveesta:

Ylläpito ymmärtää hyvin sen, että jos asiasta halutaan keskustella edelleen Tesla-ketjussa, koska on sillekin vahvat perusteet. Toisaalta onhan sillekin omat syynsä, miksi siitä voisi keskustella tuossa toisessa ketjussa. Sitä paitsi tärkeintä tässä ei ole ylläpidon ajatukset, vaan foorumilaisten, joita on huomattavasti enemmän. :slight_smile:

Mututuntumani perusteella suurin osa haluaa keskustella asiasta nimenomaan täällä, mutta mututuntumani on usein väärässä joten tein alle neuvoa-antavan kyselyn siitä, että kummassa ketjussa asiaa halutaan keskustella. Jos tulos on menee jokseenkin about tasan tai “jatketaan täällä”-vaihtoehto voittaa, niin tuskin ainakaan silloin on tarpeellista siirrellä viestejä toiseen ketjuun.

Jatketaanko keskustelua täällä FSD:stä ja autonomisen ajamisen jutuista?
  • Jatketaan, se sopii nimenomaan tähän ketjuun.
  • Ei jatketa, se sopii nimenomaan Autonominen ajaminen ja sen kehitys-ketjuun.
0 äänestäjää

Kiinnostaa nimenomaan teidän Tesla-ketjun lukijoiden ja kirjoittelijoiden mielipide asiaan. Jatketaan keskustelua aiheesta täällä edelleen, jos sitä halutaan ja tulosten mennessä about tasan (jos ei ole isoja eroja vaihtoehtojen välillä), niin tuskin siinäkään tapauksessa on tarpeellista mitään muuttaa. Ei tehdä tästä vaikeaa draamaa, kuten ei yleensäkään tehdä. Foorumiin voi luottaa. :slight_smile:

Sitten vielä vähän toiseen asiaan, josta haluan muistuttaa. Itselläni ja suurimmalla osalla ei ole palavaa mielipidettä Teslasta, joten useampia varmasti kiinnostaa hyvin argumentoidut ja perustellut mielipiteet. Kevyet heitot eivät sovi tähänkään ketjuun, enemmän tosiaan faktaa kuin mutua. :slight_smile:

Pyritään menemään faktat edellä ja kunnioitetaan toisia!

6 tykkäystä

Keskustelu on väistämättä vänkäämistä ja mutuilua niin kauan kuin faktoja ei ole siitä mikä kunkin valmistajan järjestelmän todellinen suorituskyky on eri tilanteissa ja ympäristöissä. Ja sekään ei vielä välttämättä kerro taloudellisesta potentiaalista mitään jos ei asiakkailla ole varaa maksaa kyseistä järjestelmää.

Tässä itseäni ihmetyttää se että mikäli Mobileyen järjestelmä on näin hienosti toimiva kuin heidän markkinointitiimi(!) väittää niin miksei sitä esitellä avoimemmin? Miksei ole riippumattomien tahojen testejä? Toinen kysymys on että jos Mobileyen järjestelmä voi toimia pelkästään kameroilla niin miksei Teslan järjestelmä voisi myös toimia pelkästään kameroilla?

Mobileye tai Cruise tai joku muu saattaa tosiaan olla teknologiassa muita edellä mutta kovin ohuilla “faktoilla” täällä sitäkin perustellaan.

Jokainen sentään voi itse nähdä ja todeta Teslan järjestelmän tosielämän suorituskyvyn (tai sen puutteen), sen kehityksen ja hinnan.

5 tykkäystä

Ei kerätyn datan määrällä ole nykyään juuri merkitystä. Suurin osa opetuksesta tapahtuu simulaatioilla, jotka ovat kustannustehokkaampi ja nopeampi tapa kouluttaa neuroverkkoja kuin valtavan videomassan perkkaaminen.

5 tykkäystä

Mitä faktaa tuot tähän keskusteluun? Kirjoittamasi perusteella, et ymmärrä teknologiasta ainakaan. Onko sinulla itselläsi Tesla+FSD? Muutama viesti yläpuolelta voi lukea forumin jäsenen kommentin, miten kehitys on edennyt. Kaikki, ketkä oikeasti seuraa kehitystä tietää, miten kaukana kaikki vaihtoehdot on tavoitteesta. Ainoastaan Tesla antaa ei-realistisia aikatauluja, Musk äänitorvena.
Tämä koko keskustelu on suurelta osin puutaheinää. Kiitos @JukkaM, olet jaksanut kiitettävästi!

27 tykkäystä

Kun verrataan näitä muita autonomisen ajamisen pioneerejä Waymo, Cruise ym. Teslaan, niin päällimmäiseksi nousee mieleen, että miten näiden tahojen teknologista suorituskykyä ulkopuolinen voi arvioida objektiivisesti? Jos ainoa tapa nähdä kehitystä on yrityksen oman viestinnän kautta, niin kuinka pinnalliseksi käsitys jää? Osaisiko joku suunnata hyviin lähteisiin? Teslan FSD:stä löytyy monipuolisesti materiaalia youtubesta, mutta muista tuntuu löytyvän aika vähän.

3 tykkäystä

Tietääkö joku, mikä on tavoite? Parempi olisi, että Teslakin kehittäisi paremmaksi passiivisia ja aktiivisia avustimia, kuten nopeusrajoitusten tunnistamista, haamujarrutusten poistamista, kaarreajoa, muiden tienkäyttäjien kohtaamisia, kelin huomioimista, kuljettajan vireystilan seurantaa jne.
Haavekuva ilman rattia tai kuljettajaa olevasta autosta saa unohtaa. Sellaisia junia on kyllä olemassa, ja hyvin toimii, mutta ympäristö on ihan eri.

1 tykkäys

Näyttää vahvasti siltä että oikea vastaus uuden autotehtaan tehtaan sijoituspaikka on Kanada. Hakusessa on rekryporukkaa Quebecin alueelle. Johan tänä vuonna tiedotetaan asiasta? Indinesialla kova jonku tehtaalle myös. Kiinaan ilmeisesti toinen tehdas jossain kohdassa tulossa mutta siitä kai vain hataria huhuja vain vielä.

1 tykkäys

Huvittavaa, että tästä langasta halutaan siivota FSD keskustelu pois. Ainoa firma maailmassa joka on myynyt +$5k vaporwarea jo 6(?)vuotta! CEO sanoo joka vuosia alkuvuodesta, että se on loppu vuodesta valmis. Sanonut muutama vuosi sitten, että FSD tienaa omistajilleen $30k vuodessa robotaksina ja kaikkea muuta naurettavaa.

Tarvittava rauta piti olla autossa jo 2016! Softaa piti vähän hioa ja homma piti olla ihan just paketissa. Vuosi on 2022 ja kaikki silmiä auki pitävät tietävät, että missä mennään.

Miksi tämä johtava itsestään ajavien autojen pioneeri ei tarjoa “hands free” ajamista missään nopeuksissa vaikka amatöörit kuten Ford, Audi ja Mersu sen pystyy tekemään?

Minua ei itsestään ajavat autot kiinnosta yhtään, paitsi kun sitä on myyty vaporwarena +6 vuotta. Siksi on naurettavaa, että kyseinen juttu yritetään piilottaa johonkin toiseen ketjuun. Jota kukaan ei seuraa tai lue.

27 tykkäystä

Kyllä se varmasti huvittavalta tuntuu kun negailijat eivät pääse kirjoittelemaan tänne FSD:n huonoudesta, mutta vaan kun viimeeksi suurin osa sitä halusi. Siksi siitä myös huomautin.

Nyt on ääni muuttunut, mutta kyllä kansa tietää :grinning: Joten ei hätää Soppakattila

1 tykkäys

Voit käydä ihan itse katsomassa tuosta ketjusta, että kuinka paljon se porukkaa kiinnostaa. Muistaakseni 2 viestiä Huhtikuun jälkeen.

Ymmärtäisin jos toimari EI olis joka vuosi lupaillu tuota viimeistä 7 vuotta, että se tulee kohta. Niin se ei kuuluis tähän ketjuun.

EDIT: Tää on vielä ehkä foorumin ainoa ketju missä on karhuja enemmän, kuin härkiä. Muut ketjut on enemmän tai vähemmän Selänpesuketjuja, kuten eräällä toisella foorumilla sanottiin. En tietenkään seuraa jokaista tän foorumin ketjua.

Lopetan tän vänkäämisen tähän viestiin, ettei mene ihan offtopic.

10 tykkäystä

Troy arvioi, että Kiinan tehdas toimittaa syyskuussa yli 100 000 autoa. Se olisi n. 30 % ylitys edelliseen ennätykseen kesäkuulta (78 906).

19 tykkäystä

Tarviaa vaan saada ne autot myytyäkin. Tällä hetkellä ei ole minkäänlaista backloggia Kiinassa:

Eikä ole Euroopassakaan, koska niin lyhyet toimitusajat sekä Model 3 että Model Y:llä. Kaikkia malleja saatavilla 2-3kkn toimitusajoilla (pl. perus Model 3). Tuo on yhtäkuin että autoja on saatavilla heti toimitukseen.

Jos verrataan Toyotaan niin tilanne on karu. Toyota kauppiaan mukaan ei ole olemassakaan Toyotan mallia jossa toimitusaika olisi alle 6kk. Sen lisäksi kuumien tuotteiden tapauksessa nyt myydään ensi kesäkuun tuotantoa (mm. faceliftattu Corolla,Corolla Cross ja Plug-in Rav4). Eikä nyt ole kyseessä mikään pienivolyyminen automerkki tahi niche mallit.

Seuraava etappi onkin mallien hintojen lasku ja se pyyhkii tähtipölyllä kuorutetut katelupaukset olemattomiin.

Eikä tämä ole pelkästään Teslan ongelma. VW:n ID-mallistoa on saatavilla heti toimitukseen varuste-etujen siivittämänä=hinnan alennuksin. Akkuautojen kysyntä on selkeästi sylttäämässä eikä Tesla ole sille immuuni.

Voisin muutenkin väittää, että BYD:n vahva meno Kiinan markkinoilla johtuu laajasta voimalinjavalikoimasta. Juuri tämä on Teslan isoimpia heikkouksia.

7 tykkäystä

Mistä näitä “heti-toimitukseen-ale” -Volkkareita saa?
Tänään viimeeksi myyjältä kysyttynä ID4 toimitusaika Suomeen 6-8 kuukautta.
Edit: Vai oliko puhe vain Kiinan markkinoista?

2 tykkäystä

Fastlane mallit tulee jopa viikossa. Ihan Suomessa.

Edit: Voi olla että jotain poikkeuksia on. Mutta esim. ID3 fastlane lävähti heti nettisivuilta silmille.

1 tykkäys

Ja muutenkin hankalalle näyttää tämän saavuttaminen:

15t autoa ekalla viikolla. Voihan se olla että taas kikkastaan jostain jotkut numerot esille.

1 tykkäys