Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Mielenkiintosia autonomiseen ajamiseen liittyviä haastetteluita Waymon co-CEO:lta ja Mobileyen CTO:lta.

Pari mielenkiintosta poimintaa: Waymo pitää L4 autonomiaa käytännössä ratkaistuna. Tämä tuli yllätyksenä: aikovat linsensoida ja myydä omaa ratkaisuaan myös autonvalmistajille. Mobileyen kaveri taas sanoo, ettei Waymosta saa vielä nykyisellään kannattavaa bisnesmallia, kun ratkaisu on äärettömän kallis. Mobileye lähestyy autonomiaa sekä robotaksien että kuluttaja-autojen kautta, portaittain. Tällä hetkellä niissä Geelyn Zeekr-brändin merkeissä, joissa on käytössä Mobileyen L2+ kamerapohjainen järjestelmä, päästään interventioissa 50 tuntiin niiden välillä. Se on todella vaikuttava luku itsessään, mutta todellinen autonomia vaatii miljoona tuntia MTBF (mean time between failure) väliin.

4 tykkäystä

Mikä on Teslan statistiikka tältä osin? En muista että tätä olisivat julkisesti koskaan kertoneet mutta Musk on tainnut jotain tästäkin kertoa.

1 tykkäys

Competition is coming… again…
No eiköhän xiaomi pyyhi ainaki legacy merkeillä pöytää. Tämä on kuitenkin se suunta mihin autoteollisuus on menossa.

”Tesla on paska yhtiö”

Melko kova statement, tuskinpa vanhenee kovin hyvin tämä mersumiehen kommentti.

Mersumiehen ymmärrys Teslasta ei kyllä vakuuttanut.

1 tykkäys

Minkä ongelman FSD ratkaisee? Tämä on niin olennainen kysymys, että se lopulta puhkaisee ison kuplan tai sitten tekee ihmisen työttömäksi.

Sinulla on kulkuneuvo, jolla pääsee paikasta A paikkaan B. Miksi sen pitää hoitaa robotti, jos ihminen keskimäärin siihen kykenee? Minkä ongelman tämä ratkaisee, koska onnettomuuksia sattuu aina ja ihmisiä kuolee ja loukkaantuu niissä.

Jos ongelma on se, että LA:n moottoritiet on tukossa ja sinä aikana pitäisi tehdä esim. töitä, niin sitä varten on kuskit olemassa niille, joilla siihen on varaa. Junathan tämän oikeasti ratkaisisi, mutta eihän jenkeissä kukaan rikas niitä suostu käyttämään.

Ihmisellä on tapana ratkaista valtavalla rahalla ongelmia, jotka ei ole ongelmia.

19 tykkäystä

Samanlaisia kommentteja kuulee aina uudesta teknologiasta. Kännyköistäkin puhuttiin aikoinaan, että mitä niitä nyt mukana kantamaan: löytyyhän niitä joka paikasta kotoa, töistä ja kadulta. Jos on todellinen bisnesmies, niin piipperi vyöllä kyllä riittää. Noh, on ne kai yleistyny tuosta hetkestä… harva pystyy ilman elämään.

Itsellä menee yli tunti Teslassa toimistolle päivässä. Käyttäisin ajamiseen käytetyn ajan todella paljon mielummin työn tekoon tai vaikka TA-videon katsomiseen. Tai viihdekäyttöön, tunti lisää vapaa-aikaa.

Lisäksi turvallisuus liikenteessä nousee aivan eri tasolle, kun tietokone näkee 360 astetta joka suuntaan ja pystyy reagoimaan tarvittaessa merkittävästi ihmistä nopeammin ja rationaalisemmin.

Olen aika vakuuttunut, että 10 vuoden päästä voidaan katsoa taaksepäin ja ihmetellä kuka ei haluaisi FSD:tä autoonsa.

32 tykkäystä

Eihän tämä vastannut kysymykseen, vaan sepität. Jos turvallisuus on ongelma, sen voi ratkaista monella muullakin halvemmalla tavalla. Kaikkein halvin olisi muuttaa ajokortin myöntämisen kriteereitä. Ajonopeuden automaattinen valvonta seuraava. Jne
L5 on teknoihmisten toiveuni, joka ratkaisee lopulta hyvin vähän varsinaisia ongelmia.

15 tykkäystä

Mobileyen CTO yritti tuossa videolla korostaa että mtbf riippuu ajoympäristöstä mikä on toki aivan päivänselvä asia. Eli mistä tuo 50 tuntia tulee, se jäi epäselväksi. Mikäli se on kaupunkiajoa niin lukema on todella kova vision only-järjestelmältä tässä vaiheessa. Mikäli se on motariajoa niin hieman eri asia. Lisäksi pitäisi määritellä mitä failurella tarkoitetaan. FSD-videoissa tulee paljon interventioita jotka eivät ole suoranaisesti turvallisuuskriittisiä järjestelmän kytkemisiä pois päältä vaan esimerkiksi nopeuden lisäämistä risteyksissä jos auto liikkuu liian hitaasti.

Outoa tässä on se että ilmeisesti Supervisionilla varustettuja Zeekreitä on ollut myynnissä Kiinassa jo hyvän aikaa mutta todella vaikea löytää minkäänlaista todellisten käyttäjien jakamaa videomateriaalia järjestelmän toiminnasta.

En tiedä näetkö mitään ongelmaa tilastoissa:

• Every 24 seconds, one person dies in a road accident. That’s 1.35 million people per year.
• Globally, over 500 children under the age of 18 are killed on the road each day.
• Road traffic injuries are the leading cause of death among young people aged
15 to 29 years.
• More than half of the global road traffic deaths are among pedestrians,
cyclists and motorcyclists.
• In addition to human loss and suffering, road traffic accidents cause billions
of dollars of associated costs which amounts, in many countries, to 3% of
GDP.

Are you kidding me… tämä on sun (parempi) ratkaisu? Monta liikennekuolemaa ja onnettomuutta uskot estäväsi tällä ratkaisullasi vuonna 2030? No molemmat tiedetään, että vastaus on nolla, koska yksikään maa ei ole lähdössä tällaista toteuttamaan - ei sillä että siitä juuri mitään hyötyä olisi. Miten screenaisit kuskit, jotka olisivat jossain vaiheessa elämää alttiimpia joutumaan onnettomuuteen… esim. puhelimeen tuijottamisen takia?

Samaan aikaan autonominen teknologia tulee koko ajan portaittain ja todella pelastaa ihmishenkiä. Vaikka vihaisit Teslaa, niin älä vihaa sitä, että teknologia pelastaa ihmishenkiä.

33 tykkäystä

Kiinassa kilpailu ei ole vain tulossa vaan on jo tullut ja syönyt Teslan katteet ja markkinaosuudet. Katastrofiskenaariokaan seuraavan kahden vuoden aikana ei ole poissa laskuista.

Kiinassa Tesla on jäljessä L2-ratkaisuissa. Miten se voisi myydä FSD:tä siellä 12k hintaan, kun kilpailijoilla se kuluu vakiovarustukseen? Varsinkin kun jo nykyhinnoilla Tesla on vaikeuksissa.

5 tykkäystä

Jäljessä ketä? Oletko lainkaan seurannut mitä FSD:n ympärillä on tapahtunut viime aikoina?

Teslalla on varaa hintasotaan. Onkohan muilla? Voipi olla että kahden vuoden jälkeen kiinalaisia valmistajia on aika paljon vähemmän.

2 tykkäystä

Tulee olemaan todella iso juttu, kun halpis-Teslan tuotanto alkaa ja pääsee vauhtiin. Tesla heittää Henry Fordin aloittaman liukuhihnatuotannon romukoppaan. Uudella valmistusprosessilla kustannus puolittuu, joten marginaalit tulevat olemaan hyvällä tasolla - varsinkin jos/kun ko. auton ostaja kruksii vielä FSD:n.

Mathew Vachaparampil, CEO of Caresoft, an engineering and automotive benchmarking firm, said his company’s engineers spent 200,000 hours building a digital replica of Tesla’s unboxed platform. They found that Musk’s ambitions are technically possible, and Vachaparampil said they would make “huge financial sense” — if achieved”.

Ohessa Autonewsin juttu aiheesta. Jutun pääsee lukemaan (ilmaiseksi) rekisteröitymällä.

https://www.autonews.com/manufacturing/how-tesla-reinventing-henry-fords-100-year-old-assembly-line?adobe_mc=MCMID%3D51197201032545761964610325589573393420|MCORGID%3D138FFF2554E6E7220A4C98C6%2540AdobeOrg|TS%3D1711699195&CSAuthResp=1711699245331%3A0%3A1584124%3A20608%3A24%3Asuccess%3AE1C76C83470C66A789B3EDA3C2C29B87

7 tykkäystä

Kiinalaiset kiinassa lupailee jotain ensi vuodeksi ja taas on Tesla jo jäänyt jälkeen kaikessa.

Tesla launchaa myös ensi vuonna Next Gen ja mitä kaikkea muuta ehtii FSD:n puolesta tapahtua.

Kiina on kilpailluin markkina ja tilanne on joka tapauksessa se, että Tesla on ainut länsimerkki joka siellä pärjää.

85% maailman väestöstä ei kuitenkaan ole kiinalaisia.

4 tykkäystä

Teslalla ollaan melko bullish Semin suhteen. Oman fleetin testien mukaan Semi on selvästi taloudellisempi valinta verrattuna dieselrekkaan (sama reitti, sama kuorma). Myös kiristyvä päästölainsäädäntö tulee nopeuttamaan adoptiota.

https://twitter.com/danWpriestley/status/1773724886617538592?t=WK_rJ4SnJC7D0Pek_GeAJA&s=19

6 tykkäystä

Teslan FSD:n suhteen on nyt kyllä ollut kovaa pöhinää X:ssä jo jokunen aika 12.2 versiosta eteenpäin. Nyt vielä kun julkaistaan ilmainen FSD kokeilukuukausi Jenkkilässä lähes kaikissa Tesloissa, tullaan varmasti kuulemaan onko positiiviset puheet sen toimivuudesta totta.

Tässä vielä yksi tuore kommentti Elonilta:

4 tykkäystä

Nimi on muuten nyt supervised FSD.
Eli FSD jatkuu L2-järjestelmänä, jolloin 12k hinta pitää kysynnän pienenä.

L3:sta olisi jo oikeasti hyötyä esim ruuhkissa. Mutta edes Kaliforniassa, jossa lähes kaikki FSD Teslat ovat, Tesla ei ole hakenut viranomaislupia.

Pöhinän sijaan olisi kuulla millä aikatauluilla ja minkälaisin askelin FSD etenee muuksi kuin supervised FSD:ksi.

Myös robotakseista olisi kiva kuulla mikä on bisnesmalli? Ihanko oikeasti niin, että ihmiset laittavat autonsa robotaksiajoon? Onko mietitty yhtään, mitä ongelmia tuossa on?

7 tykkäystä

Itse näen, että paras ratkaisu tällä hetkellä on pitää FSD L2-järjestelmänä niin pitkään kun ollaan varmoja sen kyvykkyydestä seuraavaan tasoon. Viranomaislupia ei ole järkevä hakea varmaankaan edes sen takia L3-järjestelmään, koska nykymallilla saadaan enemmän videodataa kerättyä FSD:n kehitykseen, eikä tule ongelmia koska kuski on vastuussa vieläkin.

3 tykkäystä

En usko, että videodatan määrästä on ollut puutetta tähänkään asti. Sitä paitsi, eikö Teslan pitänyt kerätä dataa shadow modessa vaikka FSD:tä ei olisi ostettu?

Ja jos näin ei ole, eikö Teslan olisi pitänyt myydä FSD:tä edullisesti datan saamiseksi?

Jos supervised FSD on ok toistaiseksi, missä aikataulussa, millä markkinoilla ja minkälaisin askelin siirrytään kohti L5:tä? Miltä tulovirrat näyttävät eri vaiheissa? Supervised FSD ei tulosta juuri kerrytä.

Supervised tasosta nopea siirtymä robotaksit kaikkialla -versioon on utopiaa. Sitä paitsi koko robotaksi-ajatus on typerä, jos se tarkoittaa oman auton laittoa taksiajoon

6 tykkäystä

Tämän hetken tilannehan on kehitysmatka parempaan. Tuskin kukaan tietää milloinka robotaksi on siinä pisteessä, että sen voi laittaa liikenteeseen painamaan hommia.

En tiedä räjäyttäisikö sekään pankkia, missä Tesla menisi nyt Mersun L3 ratkaisuun. Itse näen tämän hetken FSD olevan paljon käytännöllisempi jos tähän vertaa.

2 tykkäystä

L3 ruuhkissa on oikeasti hyödyllinen ominaisuus. Ehkä Mersun versio on vielä liian rajoittunut. Mutta supervised FSD ei ratkaise mitään ongelmaa, koska käyttäjän oltava koko ajan tarkkaavainen, eikä esim. kännykän käyttö onnistu.

8 tykkäystä