Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

“Any fool can cut costs from cars by deleting content and making them worse.”

Elon Musk, 19.10.2023.

Aika mielenkiintoinen kommentti ottaen huomioon paljonko ominaisuuksia Musk on riisunut Tesloista viimeisten vuosien aikana.

14 tykkäystä

Aika mielenkiintoinen kommentti, ottaen huomiooon miten paljon parannuksia Musk on tuonut Tesla-autoihin. Joitain asioita on riisuttu, kuten ristiselän säätö pelkääjän paikalta, mutta sekin perustui dataan. Sitä ei “kukaan” käyttänyt, niin otettiin pois tarpeettomana.

Täältä voi tarkastella Tesla autojen muutoksia vuosien varrelta. Suurin osa parannuksia, ei riisumista.

7 tykkäystä

Hienosti irrotettu kontekstista tuo lause. Tässä mitä Elon oikeasti sanoi:

We’re trying to be very rigorous about improving the quality and capability of the car because it’s like any fool can reduce the cost of a car by making it worse and just deleting functionality and capability

Tähän liittyen, kerroit Highlandin lanseerauksen yhteydessä, että auton sisusta halpuutettiin. Listasin sulle parannukset. Voitko nyt listata ne heikennykset, joiden perusteella lopputulos on “halpuutettu”?

15 tykkäystä

Tesla Cybertruck will be super easy to manufacture because we have redesigned it from first principles. Will be super high volume at super low cost.
-Elon Musk 2019

Actually manufacturing the Cybertruck is going to be super hard, the ramp will be super slow, will be hard to make profitably, and will probably cap at 250k a year.
-Elon Musk 2023

19 tykkäystä

Eikö näissä olisi hyvä mainita lähteet, kun kopioit näitä X:stä?

“BREAKING: Probably the biggest sleeper slide is the cost of goods per vehicle is at $37.5K.”

ASP:ssä kannattaa myös huomioida myyntimix. S/X osuus esim. vuoden takaisesta laskenut, joten sitä kautta tulee hieman myös kustannuslaskua.

2 tykkäystä

Kummatkaan ei ole kovin kuumia tuotteita. BEV lava-autot ovat saaneet todella laimean vastaanototn jenkeissä. GM:

Nikolan TRE BEV valmistus tauolla.

Sen sijaan TRE FCEV vetää varsin hyvin, mutta Teslahan ei sellaista rekkaa pysty tuottamaan.

Melko madonsyömät luvut nuo oli. Katteet ovat jo melkoisen matalat kun autojen tuotantomäärät ovat vielä aika pieniä.

4 tykkäystä

Sorry, oletin että kaikille oli selvää että tämä oli Q3 konffacallista. Vai mitä tarkoitit lähteellä?

Myyntimix-huomioidenkin COGS/vehicle laskenut yllättävän vähän, täälläkin on kerrottu miten litiumin alentunut hinta tuo tuotantokustannuksia alas mutta ainakaan vielä se ei näy dramaattisesti.

1 tykkäys

"Tesla Cybertruck will be super easy to manufacture because we have redesigned it from first principles. Will be super high volume at super low cost.
-Elon Musk 2019"

Tämä 2019 lausunto ei varmastikaan ollut eilisessä puhelussa, lähde sille eli milloin ja missä se on sanottu? Toiseksi kopioit erään twiitin tekstin suoraan X:stä, eikö tästä huomiota herättävästä vertailusta pitäisi antaa kunnia sille jolle se kuuluu?

1 tykkäys

Ah ok, tuota 2019 lausunnon tarkkaa ajankohtaa en tiedä, oletan että oli julkistamisen yhteydessä tai vähän sen jälkeen, pitääpä kaivaa se tarkemmin.

Ja linkki twiittiin

5 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n analyysi Teslasta, jonka lukee paris minuutis.

On mahdollista, että kurssi jatkaa lähiviikkojen aikana laskussa ja suuntaa kohti 213 dollarin tasoa. Tämä on taso, josta löytyy vahvaa tukea, joten sitä voidaan pitää lyhyen aikavälin ostopaikkana.

2 tykkäystä

Päivitys akkutuotannosta (4680):

Muuten heikon tulokset valopilkku oli varmasti energiasegmentin katteet, jotka ovat nousemassa sinne missä autonvalmistuksen katteet olivat aikaisemmin. Uuden Lathropin tehtaan ramp-upin edetessä katteiden pitäisi parantua vielä entisestään.

11 tykkäystä

Eivät nuo sähköiset lava-autot ole oikein menneet kaupaksi tai yleensäkin sähköautot jenkkeissä.
Suurista Ford on pistänyt koko sähköauto kehityksen jäihin. Panostaa jatkossa polttomoottoreihin ja hybrideihin. On mielenkintosta nähdä mitä Ford tekee Euroopassa, aloitetaanko monteen kertaan siirrettyä Explorerin tuotantoa Saksassa laisinkaan ja starttaako Espanjan valtion tuhdisti tukeman Barcelonan sähköautotehtaan rakentaminen? Fordin kaikki päätökset tehdään nykyisin USA:n näkökulmasta. Euroopan markkinat ovat kuitenkin niin pienet ja kehitys epävarmaa taloudellisen/poliittisen tilanteen kannalta.
GM ilmoitti eilen laittavansa jäihin sähköautokehityksen ja siirsi Chevyn Silverado EV ja GMC Sierra EV avolavojen valmistuksen alkamista kahdella vuodella eteenpäin. Valmistus piti alkaa tämän vuoden lopussa. GM ilmoitti syyksi heikon kysynnän ja valmistuskustannukset. Bolt EV:n tuotanto loppuu tänä vuonna ja tehdas jää tyhjäksi. Ainoastaan Chrysler, joka kuuluu ranskalais-italialaisvetoiseen Stellantis -konserniin on julkistamassa EV -malleja RAM -avolavamallistoon ja on haudannut V8 -moottorit ensi vuodeksi. Chrysleriakin johtaa jenkeissä ranskalainen. Entisen Chryslerin johtajat (ja isot nimet) sekä merkkikohtaiset johtajat siirtyivät muualle, kun Stellantis perustettiin. Nyt vetäjät ovat pääosin ranskalaisia.
Ainoa, joka jenkeissä tällä hetkellä tekee EV lava-autoja on Rivian. Rivian on saanut tänä vuonna reilut 15.000 Rivian RT1 pick-up malliaan linjalta ulos syyskuun loppuun mennessä.
Kannattaa muistaa, että USA:n automarkkinoita hallitsee kolme suurta merkkiä lava-autoillaan ja Ford saa myytyä tänäkin vuonna miljoona Ford F-150 polttomoottorilla käyvää lava-autoa, RAM myynee noin 800.000 kappaletta RAM 1500 -mallia ja Chevrolet suurin piirtein saman verran Silveradoaan. Eli, kyllä lava-autoille on valtava kysyntä jenkeissä. On aina ollut.

4 tykkäystä
4 tykkäystä

Salkunrakentaja Teslasta

2 tykkäystä

Hiukean arvostuksen perusteet alkaa murenemaan.

Matka tästä on kohti autonvalmistajien tyypillisiä arvostuskertoimia.

Ison riskin ottivat Cybertruckin kanssa ja riskit realisoituvat ensi vuonna, 2030 volyymiotavoitteet karkaa käsistä ja FSD on vuodesta toiseen vain lupaus.

15 tykkäystä

Nykyinen 2023 EPS konsensus on $2.77
→ PE 83

Morgan Stanley laski 2024 EPS ennusteen $2.41:een → PE 95

MS silti säilytti OSTA suosituksen, vaikka laski tavoitehinnan $380:een. Aika kova suositus firmalle jonka EPS:n ennustetaan laskevan 2 vuotta putkeen.

Teslan nykyhintaa on vaikea perustella muulla kuin FSD:llä ja Optimuksella

2 tykkäystä

Teslan botille kilpailua toiselta teknojätiltä:

1 tykkäys

Toyota suostui ottamaan Teslan NACS latausstandardin käyttöön. Vielä muutama iso jäljellä, jotka eivät tue tätä standardia.

16 tykkäystä

Sii hetkinen, onko Eurooppaan tulossa myös Tesla -liittimet sekä Mersuun, Hyndai, Kiaan jne. vai onko vaan USA juttu. Onhan tuo Teslan liitin johtoineen hiukka kevyempi käsitellä.