Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Autoista viis, kyllähän teslan bitcoin varannot helposti tuon perustelevat! Ja dogecoin nousee luonnollisesti perässä! Kyllä papa-Elon tietää ja pitää huolta sijoittajistaan, kunnes päästään vihdoin marssiin eroon maallisista huolista.

3 tykkäystä

Eiköhän tämä perustella sillä että Tesla on teknologiayritys joka vetäisi tuohta myös aurinkopaneli- ja akustovalmistuksesta sekä teknologiansa lisenssoinnista ja siitä kuuluisasta robotaksisysteemistä. Ja tietenkin sen päälle Teslalla on varmaan ihan kohta oma platformikin kun lähdetään kauppaamaan “app storea” Teslan infotainment-systeemeihin :smiley:

Ai niin ja sen päälle Tesla korvaa luonnollisesti bensa-asemat koska Supercharger-verkosto joka huippumalleja lukuunottamatta on nykyään maksullista hupia eli Tesla myös myy sähköä sähköautoihin.

Kyllä, paljon on lautasella ja monet näistä toistaiseksi täysin toivelistatasoa (autonvalmistuksen Tesla sentään todistettavasti jo osaa) mutta toisaalta teoriassa mahdollistavat kasvun kauas yli sen mihin “pelkkä” autonvalmistaja voisi pystyä.

En ota kantaa kuinka realistisia nämä unelmat kokonaisuudessa ovat, kunhan tuon esiin mihin nuo laskelmat todennäköisesti pohjautuvat.

4 tykkäystä

Nämä voisi laskea bull ja jonkin verran base skenaarioon mutta bear caseen niiden arvon voi laskea lähelle nollaa.

1 tykkäys

No aurinkopaneleita ja “big battery”-akustoja Tesla myös jo valmistaa ja siellä on kasvupotentiaalia kunhan saavat valmistuksen jauhamaan. Lisäksi Superchargerit ovat ihan oikea bisnes myös. Näitä en ihan nollaksi laskisi edes bear casessa vaikka tänään eivät vielä paina rahaa.

Robotaksit, App Store platat, teknologialisenssoinnit sun muut voi base casessa laskea nollaksi.

1 tykkäys

Muilla yhtiöillä toi monialaisuus heikentää yrityksen arvoa, mutta toki Teslalla totuus on eri…

… aiheeseen voi palata vaikka keväällä 2026. Katsotaan sitten kuka on miljonääri ja kuka ei…

1 tykkäys

Onhan näitä nähty monessakin muussa hype-kasvufirmassa, että “Bear-keississä” sijoittaja joutuu “tyytymään” vain +20%/p.a tuottoon seuraavat 5 vuotta. :roll_eyes:

Bull-keissejähän maailmanvalloituksesta voi aina maalailla, mutta olisi uskottavan analyysin kannalta oleellista piirtää myös ihan oikea bear-skenaario siitä mitä käy jos asiat ei menekään kuin elokuvissa. Nythän tästä saa sen käsityksen, että ei ole edes olemassa muita kuin Bull ja “super-bull”-skenaariot.

Vakavasti otettu bear-keissihän tässä olisi jotain näillä askelmerkeillä: Muut autovalmistajat ottavat kehityksessä Teslan kiinni ja että Teslasta jää vain yksi monesta pelurista sähköautomarkkinoilla, jolla on luokkaa 10% markkinaosuus ja markkina-arvo on tällöin myös luokkaa 10-20% kaikkien (sähkö-)autovalmistajien markkina-arvosta, eli jotain luokkaa 100-300Mrd€ eli n. -50 - -80% nykykurssin alapuolella.

Autojen ulkopuolisille bisneksille sitten joku arvo (paneelit ja akut), mutta ei uskottava bear-case Teslan tapauksessa voi olla mitään muuta kuin reilusti nykyistä pienempi markkina-arvo.

14 tykkäystä

Näissä tosin kai odotus on myös että jos sivubisnes kasvaa tarpeeksi isoksi, Tesla spinoffaa sen omaksi yritykseksi ja Teslan osakkeenomistajat sanovat :moneybag: siinä kohtaa.

Kyllä, olen tästä ihan samaa mieltä. Ehkei ihan -80% nykyarvosta, mutta -30 … -50% nykyarvosta ($700 / lappu) voin hyväksyä bear-caseksi jossa Tesla jotenkin jää jalkoihin teknologisesti ja jäätyy yhdeksi sähköautofirmaksi muiden joukossa ja akusto/panelipuoli tekee rahaa muttei sielläkään omaa mitään isoa kilpailuetua.

Akut, aurinkopaneelit yms. on bulkkia joilla ei yksikään firma pääse kummemmin kultaa vuolemaan ja todennäköisesti kiinalaiset tekee nämäkin tehokkaammin kuin muut.

Näille on bull-casessakin vaikea laskea paljoa arvoa.

2 tykkäystä

Teknologia sota Kiinan ja USA:n välillä saa uusia käänteitä.
Ei hyvä.

1 tykkäys

Molemmissa voi saada kilpailuetua teknologiassa. Tesla lienee ylivoimaisesti halvimmalla akkuja tällä hetkellä jauhava lafka noin esimerkiksi koska skaalaedut. Lisäksi nuo solar roofit ovat ymmärtääkseni edelleen uniikkeja, eli jos haluat aurinkopanelit jotka on rakennettu kattotiilien sisään niin vielä ei ole vaihtoehtoja, vai olenko missannut?

Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö kiinalaiset näitä sitten lopulta valmistaisi, valmistavathan ne jo Teslan autoja, tämä on vain “valmiiksi” saadun teknologian valmistuksen siirtämistä edullisempiin paikkoihin, mutta relevanttia vasta sitten kun on skaalauduttu tarpeeksi valmistusmäärissä. Lisäksi tämän päivän pandemia-tuotantoketjuongelmat ovat vähitellen herättäneet hieman hajautetumman valmistuksen etuihin, eli ei välttämättä kannata tehdä kaikkea kiinassa ja rahdata sieltä koska rahtikulut eivät välttämättä pysy aina puoli-ilmaisina ja muitakin huolia voi tulla jotka ovat pienempiä jos niitä tehtaita on useampia eri mantereilla.

1 tykkäys

“Musk says Tesla would be shut down if its cars spied in China, elsewhere”

2 tykkäystä

Eihän Tesla valmista yhtään omaa akkua, ne valmistetaan Panan, LG:n jne toimesta

Ja en ole ollenkaan vakuuttunut että he ovat hintajohtaja akuissa, kiinassa tehdään todella isolla volyymillä akkuja.

Solar roofit on törkeän kalliita verrattuna perinteisiin paneeleihin, ne voivat olla paremman näköisiä mutta mitään käytännöllistä niissä ei ole. Tehokkuus on paneeleissa lisäksi parempi ja huollon suhteen on valinnan varaa.

4 tykkäystä

Akustot lienevät silti markkinoiden edullisimpia valmistaa eli jotain on tehty oikein siinä kun niitä battery cellejä konvertoidaan akustoiksi. Itse cellit ovat vielä bulkkia, tosin tässäkin Tesla on tuomassa uutta isompaa celliä ihankohtaheti (syksy 2021 pitäs kai ensimmäiset tulla uunista ulos?)

1 tykkäys

Mihin perustat tuon uskon edullisuudesta?

1 tykkäys

Tuossa vaikka?

According to Cairn ERA, Tesla pays an average of $142 per kilowatt hour (kWh) for battery cells purchased from its three suppliers: Panasonic, LG Chem and CATL. By comparison, GM pays an average of $169 per kWh for its battery cells while the industry average runs at about $186 per kWh. Paying far less than other automakers for lithium-ion battery cells allows Tesla to also lead the industry in the cost to manufacture EV battery packs. Cairns data estimates that Tesla’s battery packs cost, on average, $187 per kWh while GM’s packs cost $207 per kWh and the auto industry spends an average of $246 per kWh for battery packs.

Eli näyttäisi että skaalaetujen myötä niitä battery cellejä saadaan halvemmalla vaikka ovatkin bulkkia ja lisäksi näistä väännetyt akustot ovat edullisempia kuin kilpailijoilla.

Varsinkin noissa sähköverkon akustoissa jos on 10-20% hintaetua niin voi kilpailutuksissa kauhoa markkinaosuutta mukavasti jos vain valmistuskapasiteetti antaa myöten. Tämä ymmärtääkseni on edelleen pullonkaula Teslalla.

Ja väitetty on että akustotasolla hinnasta lähtee puolet kun uudet isommat patterit saadaan massatuotantoon. Toistaiseksi tietenkin Elon-lisää voi olla hieman tässä arviossa. Base casena ehkä -30% hinnasta pois lienee varovaisesti realismia?

Tämä vahva panostus teknologian kehitykseen sen sijaan että keskitytään olemaan kasausfirma joka ruuvaa satojen alihankkijoiden väsäämiä osia yhteen autoksi (kuten vanhan liiton autofirmat tekevät) on yksi syy miksi Teslan valuaatio on niin älytön.

2 tykkäystä

Mua huvittaa kun muskovaiset oikeasti uskovat, että Tesla on edelläkävijä ja Musk se visionääri joka keksi sähköauton.
EV on ollut ennen Teslaa ja tulee olemaan myös Teslan jälkeen. Sähköautoilun menestys** nykyisessä kontekstissa on ympäristöystävällisyyden ja erilaisten tukitoimien seuraamus.
**EV ovat marginaalien näkökulmasta edelleen todella huono bisnes ja nopeita ratkaisuja tähän ei ole.

Höpslöps. Tesla vain oli ensimmäinen joka oli tarpeeksi hullu yrittämään sähköautoa massatuotteeksi, joka kaikkien fiksujen ihmisten mielestä oli mahdotonta koska lukemattomat syyt niin valmistuksessa/kustannuksissa kuin käytännön puolella (eihän näillä voi ajaa pitkiä matkoja). Mahdottomia Model kolmosia on jo aika paljon tullut uunista ulos.

Heti kun Tesla todisti käytännössä että malli toimii alkoi sitten se meetoo. Sitä ennen sähköautot olivat sananmukaisesti puuhastelua.

8 tykkäystä

Katsoin ARK:n ennusteen. Bear casessa Tesla myy 5 miljoonaa autoa vuonna 2025 eli 10x 2020 myynti. Ymmärrän kyllä, että 1 milj autoa vuonna 2022 onnistunee, mutta miten päästään siitä viiteen miljoonaan? Ja vieläpä uskomattomalla 40% käyttökatteella.

Bear-case pitäisi olla, että Tesla epäonnistuu tässä ja myynti jää esim 1 milj autoon, jolloin Giga Berlin ja Giga Austin olisivat vajaakäytöllä ja mahdolliset rakenteilla olevat uudet Gigafactoryt vaikuttaisivat suurilta virheinvestoinneilta.

Esim Euroopassa 2019 pikkuautot olivat 27% myynnistä ja SUV:t 38% myyynnistä ja Teslalla ei ole autoa kumpaankaan segmenttiin (Model Y lienee SUV, mutta ei kyllä näytä perinteiseltä SUV:lta). USA:ssa taas pickup truckit myy hyvin, mutta onko Cybertruck sittenkään oikea auto tähän segmenttiin? Kiinassa taas cityautot jyräävät. Onko Muskin ego liian iso tekemään autoa tuohon segmenttiin, jossa ei olisikaan kaikkia FSD:n vaatimia antureita, rajattu range ja heikko kiihtyvyys?

Seuraavana suunnitteluputkesta pitäisi tulla Cybertruck, Semi ja Roadster, niillä ei voluumimyyntiä saada. Cybertruckia tuskin edes saadaan Eurooppaan. Semi on jäissä ja Roadsteria ollaan odoteltu ties kuinka kauan.

Missä on pikkuauto? Tuskin saadaan markkinoille ennen 2023 ja silloin VW, Dacia, Renault, Seat, Kia yms jo jyräävät ko segmentissä. Anteliaat 9000€ hankintatuet Saksan malliin ei myyntiä ainakaan haittaa.

7 tykkäystä

Eiköhän sieltä ennen 2025 tule uusia malleja. Puhetta on ollut jo kiinavetoisesta pikkupikkuautosta joka todennäköisesti tulisi tuota ennen, eli kolmosta kutistettu ja halpuutettu. SUV löytyy Model X (kallis, luksusverme) sekä “Crossover” Model Y. Euroopan markkinoita ajatellen isoin reikä on farmarimallin puuttuminen, mutta enpä järkyttyisi jos sellainenkin keksitään kunhan saksan tehdas on pystyssä ja jauhaa kolmosta ja Y:tä.

(Tuossa vaikka yksi lähde siihen pienempään kiina-Teslaan:

Ja kyllä, vielä vähän “iso ja kallis” vs Kiinan viiden tonnin cityihmeet, mutta nämä ovat kaikki valintoja, viidellä tonnilla saa lähinnä surmanloukun jossa on neljä pyörää)

3 tykkäystä

Pitkään hehkutettiin Teslan omaa 2170 cylindrical-patteria ja sen paketoimista huipputeknologiseksi akustoksi. Mutta niinpä Tesla siirtyikin Kiinassa viime vuoden lopulla prismatic LFP-pattereihin ja pakkasi ne omaksi akustokseen. Samalla alensi Teslojen hintaa 10%. Ei se cylindrical sitten ollutkaan niin ylivertainen patteriteknologia ainakaan kustannustehokkuudessa.

Kiinalainen CATL valmistaa nuo LFP patterit Teslalle. Eiköhän se myy niitä kotimaan autovalmistajille samaan hintaan. Sitä paitsi BYD tekee itse LFP-pattereita.

Eiköhän tilanne ole jo kääntynyt, Teslan ainoa patteritehdas, Giga Nevada, jota itse asiassa Panasonic pyörittää, on jo vanhentunutta 2170 teknologiaa. Se pitäisi vaihtaa uuteen 4680 kokoon joka edelleen on tilaa vievää cylindrical-mallia. Sillä välin kaikki muut autonvalmistajat hyppäävät suoraan Prismatic tai Pouch teknologiaan ja Tesla jää ainoaksi cylindrical käyttäjäksi.

6 tykkäystä