Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Siis sinä olet useammassa viestissä esittänyt näitä väitteitä jostain serverihuoneesta ja nyt sanot ettet tiedä? Mitä ihmettä?

Mihin muihin pointteihin pitää uskaltaa ottaa kantaa?

1 tykkäys

Nuo miniserverihuoneet näyttää internetin perusteella löytyvän kaikista kilpailijoiden toteutuksista. En siis todellankaan usko että tuollainen toteutus tulee kaupallisessa mielessä onnistumaan, kun systeemiä pitäisi lähteä isolla voluumilla myymään kuluttajille. Epäselvyys on siinä, meinaavatko Mobileye ja kumppanit saada tuon määrän laitteistoa kutistettua piiloon, jotta päästään edes lähelle Teslan kuluttajaystävällistä ratkaisua. Sinulla näyttää olevan kovaa dataa että meinaavat. Jaatko lähteesi tälle tiedolle.

Näihin pointteihin:

Eli löytyykö siis 6 miljoonasta autosta vastaava viritys? Sen verran Mobileyellä on autoja liikenteessä.

Ei minulla ole noihin mitään lisättävää, pointtini oli se että alkuperäiset kysymyksesi olivat tyhmiä suurelta osin, ajattelin että tajuaisit itse kun vastaat samoihin kysynyksiin Teslan osalta

4 tykkäystä

En tiedä, mutta vaikuttaa siltä että on. Korjaa lähteiden kera jos ole väärässä.

Minä esitin näkemykseni, miksi Teslan liiketoimintamalli ja toteutus on parempi esittämällä pointteja Mobileyen ratkaisuista. Sinä pyysit minua vaihtamaan Mobileyen tilalle Teslan samoihin pointteihin. Minä tein työtä käskettyä ja mielestäni firman vaihto ei vesitä pointtien arvoa lainkaan vaan päinvastoin vahvisti niitä. Tästä hämmentyneenä sinä aloitit vaahtoamaan takakonteista, etkä edelleenkään pysty antamaan järkevää vasta-argumenttia muihin osioihin. :laughing:

2 tykkäystä

Sinä esitit väitteen, oletan että sinä todistat.

Totean vain että pidän äärimmäisen epätodennäköisenä että 6m ihmistä pitäisi moista pömpeliä takakontissaan, esitin myös kuvan Bemarin boardista joka tukee väitettäni aika hyvin.

Sanoisin että todistustaakka on sinulla.

Mitä tulee kysymyksiisi niin sait vastaukset, ne olivat suurelta osin itsestäänselvyyksiä.

3 tykkäystä

Mobileyen tietokoneen kokoon liittyen luulen, että @Tesla_uskovainen ei ole vain tiennyt kuinka iso toimija Mobileye on, kuten ei moni muukaan.
Mobileye ensimmäinen ADAS-tietokone tuli tuotantoon 2004. Yli 60 milj. autossa ja yli 300 automallissa on Mobileye ADAS.
Mobileye L2+ on ehkä parissa miljoonassa autossa ja määrä kasvaa erittäin nopeasti, koska sitä käytetään kaikkialla myös Aasiassa
Tesla käytti Mobileyetä vuoteen 2016 eli Tesla on erittäin tuore tällä alueella

Itse pyrin seuraamaan kaikkia toimijoita ja kokonaisuudessa Tesla on varsin pieni tekijä autonomisissa ajoneuvoissa.
Tesla vain markkinoi julkisesti hienoilla termeillä. En ihmettele jos vain Teslaa seuraavat kuvittelevat sen olevan suurin ja edelläkävijä.

En epäile, etteikö Mobileye olisi HW:ssä STMicroelectronicsin kanssa yksi edelläkävijöistä, kun omistajana on lisäksi Intel.
Tesla suunnittelee itse piirinsä ja teettää Samsungilla

Mobileye Revenue Q1 2021 vs. Q1 2020
$377 million up 48%

Mobileye Operating income Q1 2021 vs. Q1 2020
147 million up 67 %

10 tykkäystä

Tosiaan Teslan AP perustui Mobileyeen vuoteen 2016 asti, ilmeisesti sekin oli virtasyöppö takakontti hökötys vai mitä?

Ja Mobileye heitti Teslan ulos jonka jälkeen Tesla lähti melkein nollista rakentamaan uutta settiä.

2 tykkäystä

Ei tuo mobileEye 8 Connect ainakaan ole kuin paksun lompakon kokoinen. Voi jälkiasentaa autoon kuin autoon

Alkaa mennä sivuraiteille pahan kerran. MobilEye-kopioita saa Amazonin alelaarista, wunderbaumien vierestä:

1 tykkäys

Mobileye’s latest fifth-generation EyeQ is able to support fully-autonomous (Level 5) vehicles.

Virrankulutus 10W. Aika virtapihi jos silti vie puoli peräkontillista tilaa.

5 tykkäystä

Nuo Mobileye halvat tuotteet eivät mitenkään ohjaa autoa vaan ainoastaan yksinkertaisesti lukevat kaistoja tai etäisyyttä ja piippaavat tarvittaessa varoitussignaalin. Niillä ei sinänsä ole mitään tekemistä ADAS-tuotteiden kanssa eli EyeQX-sarjan kanssa.
Noiden osuus Mobileyen liikevaihdosta lienee mitätön.

2 tykkäystä

The production version of the central Autonomous Vehicle System processor will utilize an Intel Atom-based chip in addition to two Mobileye EyeQ5 SOCs.

Yhteensä 20W. Case closed. Ei rompetta takakontissa

1 tykkäys

Mihin viittaat tarkalleen ottaen?

1 tykkäys

Suomen tesla bulleille ja beareille sitten herätyskello soimaan su-aamulla :sunglasses: Viihdettä on varmaankin tarjolla.

2 tykkäystä

Luvassa todennäköisesti SNL:n 40-vuotisen historian katsotuin jakso. Lucid ilmeisesti mainostaa katkolla… Popcornit ja oluet on valmiina.

1 tykkäys

Joo, näin tekee. Mielenkiintoista vääntöä on ollut viikolla Rawlinsonin ja Muskin välillä. Ja “yllättävä” hetki mainostaa. :grinning: Joskus tulee kyllä mieleen wanhat sanonnat että “isot pojat leikkii” ja “only in America” :sweat_smile:

Ok, ehkä viestissäni oli liikaa henkilökohtaisuutta, joten poistin sen. Vaikka sen ydinviesti kyllä oli ihan oikea näkemykseni kommenttien suunnasta. Softa-alan ihmisenä et voi olla täysin yksisilmäinen, ei sillä alalla muuten pärjäisi. Sen vuoksi ei se sinun arvoasi Tesla bullien joukossa laskisi, vaikka kertoisit tai toisit julki niitä vasta-argumentteja, mitkä Teslan, varsinkin FSD-kehitykseen liittyy. En tosin jaksa tätä ketjua ihan aukottomasti seurata, mutta ei ole sellaista silmään osunut. Ketjun arvo nousee, jos myös kohteen heikkouksia tuodaan esille ja niitä yhdessä ruoditaan.

Itse odotan mielenkiinnolla FSD Betan julkistusta tai sen siirtymistä. Se tarjoaa kumpaankin suuntaan loistavan treidimahdollisuuden ja treidaamiseen Tesla on aivan huippukohde, kumpaankin suuntaan.

Eikä minulla Teslaa kohtaan mitään ole. Olen Model3:ssa istunut ja siinä on paljon hyvää. Mutta laatutaso ei Suomen hinnoittelussa kyllä vastaa polttomoottoriautoja, mutta tietysti filosofisesti jokainen voi arvostaa erilaisia asioita. Kokonaisuutena Teslan (muut liiketoiminnan osuudet mukaanlukien) arvostustasot on kestämättömiä, ellei kaikki odotukset ylitetä kvartaali toisensa perään. Se on historiassa ollut mahdoton tehtävä millekään yhtiölle. Jää nähtäväksi, mikä on lopullinen kehityspolku Teslan osalta. Faktat tulee numeroina esille, kaikki muu on suurta toivetta ja haavetta vielä tässä vaiheessa. IMO.

11 tykkäystä

Olen samaa mieltä siitä, että Teslan kurssi vaikuttaa kestämättömältä, toisaalta koska olen konservatiivinen Graham-tyylinen arvosijoittaja, en muutenkaan ymmärrä kasvuyhtiöiden arvonmäärityksestä juurikaan. Siitä taas olen eri mieltä muutaman Tesla-kriitikon kanssa, että keskustelun kannalta olisi jotenkin välttämätöntä, että palstan harvat Telsa-bullit lopettaisivat tai ainakin vähentäisivät Teslan näkymien arvioimisen positiiviseen sävyyn. Tykkään moniäänisyydestä, koska silloin voin saada Tesla-ilmiöstä paremman kuvan ja hahmottaa paremmin, miksi arvostus on sellainen kuin se on.

Onko joku sanonut näin oikeasti?

Minä ainakin nautin kunnon väittelystä, sen vaatimuksena on kuitenkin faktat väitteiden taustalle ja kunnon perustelut näkemyksille.

Jos väittää Teslan nykyisen arvon perusteltu niin ainakin minä vaadin järeät perustelut ja lasjelmat

3 tykkäystä

Ainakin yhdelle Tesla-bullille on sanottu, että hänen kanssaan ei voi keskustella Teslasta, koska hän ei tule muuttamaan mieltään Teslasta negatiiviseen suuntaan. En tägää ketään koska pointtini ei ole osoitella ketään, toisin vain sen näkökulman johon sinäkin viittaat, että on mielenkiintoista keskustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat eri mieltä kuin itse, kunhan keskustelukumppani ei ole trolli. Nähdäkseni kukaan Tesla-bull täällä ei ole trolli.