Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Ok. Omassa X:ssä tätä ei ole tosiaan.

1 tykkäys

Tätä Teslan App storea kannattaa peilata älytelevisioiden vastaaviin. Niitä käytetään useita tunteja päivässä, ovat laajalle levinneet(satoja miljoonia) ja sisältää tietokoneen ja multimedia vehkeet. Silti yksikään valmistaja ei ole saanut tehtyä minkäänlaista bisnestä noiden App storella. Netflixit yms kyllä löytyy mutta rahaa näistä ei mene telkkarin valmistajalle penniäkään. Miksi Tesla onnistuisi tässä huomattavasti pienemmällä levikillä?

12 tykkäystä

Epäilen että Teslan markkinaosuus EV-markkinalla jää vaatimattomaksi.

Mutta mitä jos kävisikin niin että Tesla loppujen lopuksi dominoi markkinaa?

Kasvu todelliseksi gorillaksi sitoisi satoja miljardeja pääomaa. Miten kasvu rahoitetaan?

1 tykkäys

Kysytään vielä kerran, mikä tekee Teslan omasta sovelluskaupasta ylivertaisen vrt. älypuhelimen peilaus ruudulle?

2 tykkäystä

Hyvät naiset ja herrat!

Juupas eipäs väittely ei ole kovin hedelmällistä ja tulevaisuuden ennustaminen on erittäin vaikeaa. Paras benchmark on markkina ja Teslan osakkeen hinta. Toiset uskoo nousuun ja toiset laskuun. Jokaiselta löytyy omat argumenttinsa.

Neutraalina sivustaseuraajana voin kuitenkin kommentoida sen verran, että useat bullien perustelut ontuvat keskimäärin hieman enemmän kuin bearien.

Osakemarkkinaa vaivaa tällä hetkellä ylenpalttinen hypetys ja euforia. Jostain syystä kaikkien hurjimmatkin lupaukset satunnaisista rikkauksista uppoavat kuin kuuma veitsi voihin yhä useamman kohdalla. Realismin isku tulee olemaan tuskallinen…jälleen kerran.

Tesla on hyvä yhtiö ja tulee varmasti menestymään markkinalla. Teslan liiketoimintamallin vertaukset Appleen ja Amazonin ovat kuitenkin tuulesta temmattuja ja edelleen vailla järkeviä perusteluja siitä mitä nämä yhteneväisyydet ovat. Auton vaihtaminen tulee jatkossakin olemaan yhtä helppoa kuin ennenkin. Ei sillä ole väliä onko siinä sähkö- tai polttomoottori tai “loistava softa kaikilla herkuilla”.

Mitä tulee autonomiaan niin lähin analogia löytyy ilmailusta ja avioniikasta. On turha kuvitella, että 5-tason viranomaishyväksyntöjä tullaan koskaan saavuttamaan ilman kansainvälisiä standardeja. Esimerkkinä ilmailun puolelta TCAS (= Traffic Collision Avoidance System). Siinä kaikki laitevalmistajat ovat samalla viivalla. Ja ollaan tässä myös kaupallisen FSD:n osalta realistisia…todennäköisempää (yli 90%) on, että tähän menee vähintään 7-10 vuotta, kuin “vuoden loppuun mennessä” tai “50/50 todennäköisyydellä vuoden 2025 aikana”. Kaupallinen ilmailu edelleen benchmarkkina.

16 tykkäystä

Tämä Apple/ekosysteemi-vertailu on sellainen näkökulma, joka kiinnostaa itseänikin ja jonka mahdollisuuksia Teslan osalta haluaisin ymmärtää paremmin.

Tämä siksi, että olen itse todella syvällä Applen ekosysteemissä, joten vertailukohteena se on hyvinkin tuttu. Applen laitteet & palvelut, joita käytän sisältää mm.

  • iMac (+lisälaitteet)
  • Macbook (+lisälaitteet)
  • iPhone
  • iPad
  • Apple Watch
  • Apple TV (ja Apple TV+ tilaus)
  • Apple Music
  • HomePod
  • Kahdet Airpodsit
  • Nippu Airtageja
  • Kaikki ohjelmistot ja pelit mitä käytän deskarissa ja tai mobiilissa on joko Applen omia tai Applen sovelluskauppojen kautta hankittuja mistä Applella 30% siivu.
  • Cloud-tallennustilaa
  • Kalenterini, sähköpostini, yhteystietoni, muistiinpanonni jnejne. on kaikki Applen palveluissa
  • Maksan lähes pelkästään mobiilisti Apple Payllä
  • Kotini älylaitteet toimii Apple Homen päällä
  • Käytän Applea online-tunnistautumiseen kaikkialla missä mahdollista
  • Kaikki terveystietoni ja treenini tallentuvat Applelle
    (Jotain kenties unohtuikin, mutta tämän kaiken pystyin tästä kuta kuinkin suoralta kädeltä kirjottamaan)

Tämä :point_up: on se ekosysteemi ja “walled garden”, mistä Seinäkadun Keisarikin puhuu. Voitte uskoa, että tässä pisteessä on käytännössä aika mahdotonta lähteä tuota kaikkea vaihtamaan :grin:

Se mitä olen tätä ketjua lukenut niin en ymmärrä ollenkaan, että mikä se vastaava ekosysteemi Teslan tapauksessa on? Tämä on siis ihan vilpitön kysymys, koska itse en ole mikään syvällinen Teslan tuntija, mutta aika kaukana tunnutaan olevan tällaisesta ekosysteemistä ja se, että myydään jotain softaa/pelejä autoon ei omasta mielestäni kyllä täytä vielä ekosysteemin tunnusmerkkejä (ts. mielestäni vertailut Appleen ekosysteemimielessä tuntuu aika kaukaisilta haaveilta).

50 tykkäystä

Tää ketju on kyllä ainaista väittelyä uskonnosta, pitäisi se jo tajuta ettei siitä tule yhtään mitään. Aika näyttää miten käy

4 tykkäystä

On tämä väittely erittäin hyödyllistäkin. Valitettavasti kuulun niihin idiootteihin, jotka eivät v. 2003 uskoneet Applen tai myöhemmin Amazonin strategiaan ja liiketoimintamalliin. Siksi muiden argumenttien ja visioiden kuunteleminen sekä ymmärtämisen yrittäminen on erittäin tärkeää. Itse yritän olla toistamatta vanhoja virheitä ja suhtaudun avoimesti hulluimpiinkin ideoihin.

T. En jäänyt eläkkeelle 35-vuotiaana vaikka niin joskus kuvittelin:)

7 tykkäystä

Hieno viesti @SijoitusSeppo ja kun katsotte tuota listaa niin ymmärrätte miksi Apple on mahdollisesti tulossa mukaan peliin, sillä on valmis käyttäjäkunta jotka ovat valmiita maksamaan ja joilla on oikeasti vaikeata vaihtaa ekosysteemiä, jos nyt tulisi “iCar” jossa toimii suoraan kaikki iOS-palikat AppleID:n kautta linkattuna niin se olisi järisyttävä muutos kaikille alan toimijoille koska muilla ei ole mitään.

Sama asia tosin kevyemmällä tasolla on Googlen / Android Automotiven tavoitteena eli sitoa autoilijat omaan olemassaolevaan ekosysteemiin, kun istut autoon niin Google-tilisi on valmiina autossa integroituna, kaikki appsit toimivat suoraan auton ruudulta plus kaikki autoiluun liittyvät palvelut ovat ns. jiirissä suorilta käsin.

Ajatelkaa vaikka normiautoilijaa, ensiksi ajetaan Mäkkäriin Google navigaattorin kautta, tehdään tilaus etukäteen, maksetaan Google Payllä, sitten autopesulaan taas navin kautta, maksu suoraan google paystä suoraan auton ruudulta, info pesusta jää ylös AA:n joka suosittelee vaikka 1kk päästä pesua lähellä olevasta pesulasta jossa vaikkapa joku tarjous päällä, Teams/Zoom puhelu auton ruudulta, tilaus Woltista matkalla kotiin, ruokaostokset tilataan kotiin ruudulta jne.

Mahdollisuudet täysin rajattomat sekä Googlella että Applella, miten Tesla iskee tähän väliin?

16 tykkäystä

Kultin kanssa on tosiaan mahdotonta väitellä vastaan. Keisarille ja eräille toisille kuitenkin isot propsit yrityksestä.

Edes suurimmat negaajat tällä tuskin kiistävät sitä että Teslat on ihan OK autoja ja firma on onnistunut segmentissään varsin mainiosti ja tulee todennäköisesti näkymään katukuvassa kasvavassa määrin tulevaisuudessa. Kuitenkin Teslaan nyt sijoittavan tulee tiedostaa se että osakkeen nykyinen hinta sisältää räikeitä oletuksia tulevaisuuden kasvusta + kannattavuudesta + ja näiden osatekijöiden onnistumisen todennäköisyydestä. Samalla kuitenkin tiedetään miten helkkarin vaikeaa tässä bisneksessä on tehdä rahaa ilman erinäisiä tukia, puhumattakaan siitä miten rajua kilpailu on ja tulee jatkossa olemaan.

Itseä eniten näissä bullerokultti-henkilöiden kirjoituksissa häiritsee mahdollisen riskiskenaarion lähes täysi sivuuttaminen (downside skenaarioissa Tesla valtaa vain puolitoista maailmaa kolmen sijaan) ja kirjoitusten mahdollinen vaikutus erityisesti aloittelevien sijoittajien päätöksiin. Teslan seksikkyyden (ja ylipäätään sijoittamisen suosion kasvun) myötä näitä kirjoituksia seuraa todennäköisesti yllättävänkin suuri joukko eri tasoisia sijoittajia ja lappu voi siten päätyä monenkin salkkuun suurehkolla painolla (taitaakin jo olla Nordnetin listoilla omistetuimpia ulkkariosakkeita?) täällä esitettyjen löyhien perusteluiden tai megaluokan ennusteiden perusteella.

Itse koen markkinoiden tarjoavan huomattavasti parempia kohteita kuin 600mrd:n markkina-arvon yhtiö joka tekee perusbusineksella tappiota kasvavan kilpailun markkinalla. Toivottavasti tätä ketjua lukevat aloittelevat sijoittajat ymmärtävät arvostuksen hankaluuden eivätkä ainakaan koko possaa laita tähän yhteen lappuun.

25 tykkäystä

Teslan BEV markkinaosuus kasvaa globaalisti. Euroopassa markkinaosuus kasvoi 1Q:lle.

Tesla tekee voittoa. Jos tuloksesta halutaan ottaa pois regulatory creditsit niin niistä voi silloin ottaa myös pois compensation package. Eli pysytään kirkkaasti voiton puolella edelleen. Molemmat ovat poistuvia eriä, tosin Muskin paketti loppunee aikaisemmin kuin credittien myynti. Creditsit ovat Teslan tuotteita, joita he “valmistavat” autoja tehdessään ja asiakkaina ovat muut autovalmistajat. Eli miksi yksi tuote pitäisi ottaa pois listalta?

Teslalla on tyytyväisimmät omistajat. Ehkä syynä on ns. ekosysteemi?

ID3:n laatu on surkeaa. Jos autot brickaavat itsensä niin että ne joudutaan viemään lavalla korjaamolle, se on varsin suuri ongelma. ID3 myyntiongelmat ovat nyt toinen asia erikseen.

Teslan profit margin paranee koko ajan kun voluumi kasvaa kun SGA ja R&D osuus pienenee. 70% yoy revenue growth ei ole mikään yksinkertainen tehtävä. Teslan tavoite on kasvaa mahdollisimman nopeasti, voiton maksimoiminen tarkoittaisi sitä että lopetettaisiin kasvu ja alettaisiin nauttimaan 25% margineista. Ihan yksinkertaista, tavanomainen kasvuyhtiön toimintalogiikka, panostetaan kasvuun.

Tällä hetkellä se että onko Teslalla appstore autoissaan on samantasoista argumentointia kuin se että onko paneeliraot liian isoja tai ei. Teslojen Fremontin laatu on parantunut merkittävästi sen jälkeen kun ramp-up on helpottanut. Kiinan laatu on parempaa kuin Fremontin. Eli onko Teslalla appstorea tällä hetkellä ei merkitse mitään vaikkapa vuoden, kahden päähän. Teslan OTA toimii oikeasti ja he voivat päivittää käyttöjärjestelmän sisältämään appstoren tai sitten ei.

Teslasta tarvitsee tällä hetkellä tietää:
-BEV markkinat kasvavat valtavasti, päästörajoituksien sekä BEV tarjoaman paremman omistajakokemuksen perusteella. Mikä on BEV osuus 2025 tai 2030?
-Teslan kasvutavoitteet ovat MERKITTÄVÄSTI agressiivisemmat kuin kilpailijoilla ja Tesla oikeasti kasvaa.
-Tesla kannattavuus kasvaa merkittävästi tuotantovoluumin kasvaessa.

Tällä hetkellä muut asiat ovat nyansseja.

Keskustelu jossa haukutaan kultisteiksi, fanboyksi tai muuten vähätellään osoittaa lähinnä omien argumenttien heikkoutta. Mutta täällä ketjussa ylpeillään sillä että saadaan positiivisesti Teslasta kirjoittavia lopettamaan kirjoittelu. Aika heikkoa.

Bearien argumentit että Tesla ei tee voittoa, FSD ei toimi tai että VW(tai mikä tahansa valmistaja) on parempi ja tulee viemään leivän Teslalta ei kestä tarkistelua, mutta silti niitä esitetään uudestaan ja uudestaan.

8 tykkäystä

Carbon creditit ovat viranomaisten määräämiä maksuja…Tesla on toistaiseksi hyötynyt niistä, koska on pystynyt myymään omiaan muille alempana hintaan kuin varsinainen sakko. Kasvavan kilpailun myötä muut valmistajat maksavat sakot mielummin valtiolle kuin kilpailijalle. Kyseessä ei siten ole Teslan “tuote”.

5 tykkäystä

En ole ainakaan merkittävästi eri mieltä mistään näistä asioista. Mielestäni Teslan nykyinen arvostus vain ei ole kestävällä pohjalla jos kyseessä on “vain” kannattava ja vahvasti kasvava sähköautovalmistaja. (mitä se mielestäni on ja tästä näkökulmasta voisin sitä omistaakin jos arvostus sitä vastaisi)

Yleensä näitä nykyisiä korkeita arvostustasoja perustellaan nimenomaan näillä ekosysteemi/robotaksi/FSD/akkuteknologia/jne/jne näkökulmilla. Näistä ensimmäiseen yritin tarttua omalla kommentillani. Toivottavasti joku Teslasta paremmin perillä oleva voi siihen antaa vähän syvällisempää näkemystä :slight_smile:

10 tykkäystä

Mistä niitä creditsejä tulee Teslalle myytäväksi? Miksi muut valmistajat joutuvat niitä ostamaan? Tesla saa autoja valmistamalla ja myymällä creditsejä joita se voi myydä muille. Tietenkin Tesla on hyötynyt niistä ja tietenkin se myy niitä hinnalla joita niitä ostetaan. Ihan kuin mitä tahansa muuta tuotetta.

Ja Teslalla ei ole creditsejä myydä enempää kuin mitä he valmistavat ja myyvät autojaan ja joku niitä ostaa ihan omasta halustaan. Eli tuote siinä missä mikä tahansa muukin.

Valmistajat voivat tehdä autoja, maksaa sakkoja tai ostaa creditsejä. Tähän mennessä kaikkia näistä on käytetty. Se että “haluavatko” kilpailijat ostaa niitä Teslalta ei varmaankaan liity siihen ostavatko he niitä vai ei. Eivät varmaan halua, mutta jos ostaminen maksaa vähemmän kuin sakot, niin päätös on aika yksinkertainen.

1 tykkäys

Kyse on ensisijaisesti creditsien hinnasta, niiden tulee olla riittävästi halvempia kuin sakot, koska ne menevät samalla toimialalla toimivalle toiselle yritykselle.

2 tykkäystä

Tähän lisään vielä vain sen, että itse haluaisin autossa istuessani käyttää tätä samaa ekosysteemiä samalla käyttäjäkokemuksella, puheohjauksella, jatkaa sieltä mihin viimeksi jäin jne. Nimenomaisesti en itse haluaisi käyttää eri ekosysteemiä autossa.

Mutta onko tästä dataa tai indikointeja, että esim. just Applen ekosysteemin käyttäjät haluaa Teslassa käyttää mieluummin Teslan omaa viihde-ekosysteemiä kuin Applen?

EDIT: lisään tähän vielä sen, että minusta Teslan autot ovat kiinnostavia, hienoja ja epäilemättä myyvät hyvin. Minusta on myös selvää, että etenkin jenkeissä ruuhkat ovat niin järjettömät, että jotenkin se ruuhkissa vietetty aika pitää saada käyttäjän omaksi.

Mutta se on minun vielä vaikea hahmottaa, miten Tesla saisi monetisoitua itselleen tuon vapaa-ajan vieton. Ainakin tuo ekosysteemistä toiseen siirtyminen on ison loikan takana.

4 tykkäystä

Toki TSLA arvostetaan korkealla, mutta arvostuksessa ei näy vielä robotaxit tai L5 FSD. L5 FSD:llä tässä tapauksessa tarkoitan sitä että sen arvo nousee $100k ja sen voi laittaa maailmalle tekemään rahaa. Tesla bullit voivat sitä siihen toki sisällyttää muutaman vuoden sisään, mutta sillä ei hirmuisesti ole tämän hetkiseen TSLA kurssiin vaikutusta. Isot rahastot eivät sitä siihen laske niin se ei kurssissa näy.

Gary Blackillä on yksinkertainen kaavio. 1000$ TP 6-12kk.

Ja onko sillä merkitystä jos raha tulee “vain” autojen myynnistä? Yhtiöiden arvostusta arvioidaan sen rahantekokyvyn perusteella. Kasvuyhtiöissä se rahantekokyky kasvaa ja sen osuudesta ollaan valmiita maksamaan etukäteen.

Tesla on myös lähes velaton yhtiö. Toisin kuin Toyota tai VW jos niiden arvostukseen haluaa verrata. VW taitaa olla maailman velkaisin pörssiyhtiö.

Miksi Tesla bullit vaikuttavat kuuroilta bearien argumenteille? Tärkein syy on se että bearien argumentit ovat samoja joita on kuultu jo vuosia ja niillä ei ole katetta tai ne ovat FUDia. Tai sitten syillä ei ole merkittävää vaikutusta Teslan toimintaan. Esim panel gaps.

Kannattaa ottaa huomioon että BEV markkinat ovat vielä täysin alkutekijöissään. BEV osuus koko automyynnistä on muutaman prosentin luokkaa. Toki ICE kokonaismyynti on laskenut muutaman viime vuoden ajan joten prosenttiosuus on kasvanut nopeasti.

7 tykkäystä

Kerrotko mikä oli compensation packagen vaikutus Teslan Q1 tulokseen? Miten se on kertaluontoinen erä jos osake dilutoituu pysyvästi? Tiesitkö muuten että Teslan revenue per share on pysynyt flattinä koska osakkeita on printattu niin paljon?

Softaongelmat voidaan korjata helposti ja VW on ollut avoin siitä että softaa joudutaan korjaamaan, tämän voi tehdä pitkälti OTAna toisin kuin panel gapit, vuotavat tiivisteet jne

Ei ole, se on aivan keskeinen asia Teslan arvostuksessa koska moni laskee sen varaan että Teslan appstoresta tulee iso myynti jäätävän kovalla katteella.

Se että tuleeko appstore nyt vai 2v päästä on sinänsä irrelevanttia, peruskysymys on että onko Teslan appstorella mitään käytännön merkitystä taloudellisesti.

Niin, minä olen viimeksi eilen pistänyt konkreettisen listan kysymyksiä eräälle Tesla bullille joka valitti asiakeskustelun puutetta, edelleen odotan vastauksia niihin. Se että vingutaan negasta ja kritiikistä sen sijaan että vastataan argumentteihin/kysymyksiin on se todellinen heikkous tässä ketjussa.

Konkreettisia esimerkkejä tästä kiitos, suorat lainaukset mielellään.

No sitten varmaan nämä helppo refutata ihan asia argumenteilla eikä vain väittää ettei ne kestä tarkastelua. Hiljaista on.

6 tykkäystä

Näinhän se on. Mikä on sitten riittävästi edullisempi? Tesla käy niiden hinnoittelusta neuvotteluita potentiaalisten asiakkaiden (autofirmojen) kanssa. Jos molemmat ovat tyytyväisiä hintaan niin kaupat voivat syntyä.

Maksimaalinen hintahan creditseille on sakkojen määrä. Käypä hinta on se millä tuote käy kaupaksi.

Vaikuttaa tuotteelta minusta. Mielestäni tämä helpottaa ajattelua noista creditseistä. Itse en näe mitään syytä miksi niitä pitäisi poistaa. Ja jos niitä haluaa poistaa nähdäkseen Teslan todellisen kyvyn tehdä rahaa, pitää samalla poistaa myös muut yksittäiskulut/tuotot. Esim Muskin bonarit. Kaikki muu on epärehellistä argumentointia jolla pyritään edistämään omaa näkökantaansa.

2 tykkäystä

Sinäkin varmaan löydät rapsan. Väitit ettei Tesla tee voittoa. Se ei pidä paikkaansa. Älä vaihda puheenaihetta.

Paitsi VW:llä oleviin ongelmiin ei ole ratkaisua. Ja heidän “OTA” on tulevaisuudessa oleva feature. Tällä hetkellä päivitykset tapahtuvat huoltamolla. Auton jämähtäminen pihaan on kuitenkin suurempi ongelma kuin marginaaliset visuaaliset virheet. Molemmat näistä ongelmista ovat muuten ns. uusien automallien ongelmia. Tosin panel gapsit ovat helpompi korjata tuotantolinjalla kun asentajat oppivat työssään. Softaongelmien korjaaminen jälkikäteen VW:n tapauksessa onkin sitten isompi haaste.

Omasta mielestäsi ehkä. Voisit ehkä esitellä jonkinlaisen raportit tästä väitteestä. Yleensä bearit väittävät että FSD on merkittävä osa. Mutta ehkä nyt pitää keksiä sitten appstore bear argumentiksi kun FSD etenee. Tesla pystyy myymään korkean marginaalin softaoptiota jo nyt ja tekeekin niin. Nämä näkyvät jo katteessa.

Ei sinulle trollille jaksa aina vastailla, kun argumentointisi ovat faktoina esitettyjä mielipiteitä ja tapa esittää ne ovat toista osapuolta vähättelevää. Aika raskasta keskustelua kun väitteesi kumotaan niin sitten viedään keskustelu sivuraiteille tai yritetään vähätellä “tästä keskusteltiin ylempänä, mene sinne lukemaan”.

Jos parantaisit kirjoitustapaasi, jättäisit epämääräiset salaliittoteoriat pois, lopettaisit positiivisesti Teslasta kirjoittavien dissaamisen, niin ehkä saisit paremmin vastauksia.

Sinulle on tästä mainittu useasti, joten en jaksa vääntää. Muilla on paljon rakentavampaa argumentointia.

8 tykkäystä