En oikein jaksa ymmärtää, että miksi tämän ketjun sisällössä mennään jatkuvasti henkilökohtaisuuksiin ja takerrutaan pieniinkin yksityiskohtiin sekä väitellään siitä asiasta eipäs juupas -tyylisesti illasta toiseen. Eikö olisi kaikkien etu, jos keskustelu pidettäisiin asiakeskusteluna eikä tunnekeskusteluna? Ymmärtääkseni täällä on tarkoitus laajentaa näkemystä yritysten liiketoimintaan liittyen ja tukien yksittäisten sijoittajien tilannetajua mitkä ovat yrityksen vahvuudet ja heikkoudet.
Teslan tuloksentekokyky on ensimmäinen asia mikä minulla henkilökohtaisesti sotii ideologisesti vastaan. Tesla oli / on ollut pitkään yksin BEV-markkinoilla ja näin ollen luvut eivät herätä luottamusta, varsinkaan suhteessa nykyiseen osakkeen arvostustasoon nähden. Jos esimerkiksi FY2020 luvut katsoo läpi, niin yrityksen core-business (autot, recurring revenue softapuolelta) ei itsenäisesti tuota tulosta tarpeeksi osaketta kohti.
Mahdollisena sijoittajana en anna juurikaan mitään painoarvoa sille, että tulos on saatu positiiviseksi crediteillä ja bitcoin-veivauksilla. Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja tuollaiset ”temppuilut” saa lähinnä ajattelemaan, että Tesla on itsekin tunnistanut, kuinka korkea arvostustaso on tällä hetkellä ja yrittää nyt pitää kynsin hampain kiinni kvartaalikohtaisesta tuloksesta. Tavoite on oikea, menetelmät vain hieman kyseenalaiset allekirjoittaneen makuun.
Toinen merkittävä asia on kilpailutilanne ja tulevaisuus. Tesla oli pioneeri BEV-sektorissa, kaikki kunnia hienosta läpimurrosta vaikeassa markkinassa. En kuitenkaan näe, että miksi Tesla olisi markkinajohtaja globaalisti tulevaisuudessa. Tesla on nyt noin vuosikymmenen saanut olla markkinoilla käytännössä yksin ja tilanne tulee muuttumaan nyt merkittävästi legacy-valmistajien tullessa markkinoille mukaan.
Se mitä legacy-valmistajien tulo tarkoittaa on se, että kilpailu kiristyy. Kilpailun kiristyessä tiedetään varmasti kaikki, että kuluttaja on silloin voittaja. Hinnat laskevat ja toimittajien elämä vaikeutuu, kun täytyy pystyä erottautumaan markkinoilla. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että investointeja on tehtävä, jotta asiakaskunnasta voidaan pitää kiinni ja pystytään erottautumaan markkinoilla. Kuinka Tesla tekee tämän erottautumisen ja kääntää tilanteen edukseen?
Muutama ajatus ja kysymys:
- Onko avain voittoon autonominen ohjautuvuus, vaikka standardisointi ja regulaatio loistavat poissaolollaan? Onko FSD edelleen realistinen ajatus?
- Tesla on tällä hetkellä profiloitunut aika pitkälti urheiluautoksi. Urheiluautot ovat ajamista varten, ei kyydissä istumista varten.
- Ekosysteemi? Mielestäni Teslalla ei todellakaan ole ekosysteemiä. Sillä on auto, johon se itse kaupittelee ominaisuuksia. Ekosysteemin perusodotusarvo on, että siinä on vähintäänkin kolme osapuolta ja raha vaihtaa näiden välillä omistajaa.
- Teslan autojen rakennuslaatu on varmasti korjattavissa – mutta ei se silti nosta Teslaa yrityksenä jalustalle, vaikka vesi alkaisikin pysymään ulkopuolella kuten alun perin suunniteltu.
- Kilpailijoilla on täysin sama visio kuin Teslalla: uudistua, tuoda etäpäivitykset saataville ja tarjota lisäpalveluita uuden liikevaihdon muodostumismekanismin muodossa
- Mielestäni Teslalla ei ole mitään uniikkia enää tarjottavana asiakkailleen. Brändilupaus ei ole ainakaan minun arvomaailmassani uniikki kilpailukyky.
- Legacy-valmistajat kulkevat varmasti osan samoista miinoista kuin Tesla, mutta teknologisesti ja ajankohtaan suhteutettuna se polku ei ole niin kivinen kuin Teslalla. Toisin sanoen Tesla on pioneerin roolissa raivannut tietä myös muille. Ikävä fakta, mutta pätee kaikkiin markkinoihin globaalisti, ei vain automarkkinaan.
Tämänhetkinen näkemykseni ja summarumrum: Tesla aloitti vahvasti, mutta se ei ole onnistunut lunastamaan pääsylippua tulevaisuuden kärkinimenä. Sen tekninen keihäänkärki ei ole tarpeeksi terävä enää pystyäkseen lunastamaan itse itselleen asettamiaan odotuksia. Kilpailutilanne tulee ajamaan Teslaa ahtaammalle ja se tulee näkymään varmasti jo parin vuoden sisällä myös numeroissa.
Tesla ei kuole pois, vaan se hakee paikkansa jostain segmentistä. Todennäköisesti tämä segmentti tulee olemaan premium-luokassa pystyäkseen toimimaan kustannustehokkaasti ja lypsämään rahaa henkilöiltä, jotka Teslan tarjoamia palveluita odottavat. Tämä kuvio on täysin realistinen ja ehkä jopa odotettukin, mutta edelleenkin sijoituspäätöksen kannalta ajateltuna ei tämä tue kasvuyhtiön nykyistä näkemystä ja strategiaa tulevaisuudesta, johon sen valuaatio tällä hetkellä perustuu.
En omista (vielä) itse Teslan osakkeita, mutta mikäli keskustelun sisältö ja vastaukset kysymyksiin olisivat sellaisia, että ne kestävät päivänvaloa, niin olisin valmis siirtymään itsekin omistajien kerhoon. Ilman autoa, mutta osakkeen omistajana kylläkin.