Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Toivoisin tästä tarkempaa yhteenvetoa eli paljonko nähdäksesi nämä one-time costit olivat? Ja menikö linjapäivitys todellakin costeihin vai investointeihin taseen puolelle?

Jos esität syytöksiä toisia kirjoittajia kohtaan niin olisi kohteliasta perustella väitteet ihan faktoilla tai sitten pyytää anteeksi jos syytökset osoittautuu perättömiksi.

Se että jätetään vastaamatta lauseella “koska toi trollaa” ei näytä kovin hyvältä koska se näyttää siltä että kysymykset on liian vaikeilta ja haetaan vain helppoa syytä ohittaa kysymykset. Tämä ei todellakaan edistä ns. asiakeskustelua.

Lisäksi haluaisin oikeasti kuulla näistä ID3 ongelmista joita ei voi korjata, tämä oli minulle uutta tietoa.

6 tykkäystä

En oikein jaksa ymmärtää, että miksi tämän ketjun sisällössä mennään jatkuvasti henkilökohtaisuuksiin ja takerrutaan pieniinkin yksityiskohtiin sekä väitellään siitä asiasta eipäs juupas -tyylisesti illasta toiseen. Eikö olisi kaikkien etu, jos keskustelu pidettäisiin asiakeskusteluna eikä tunnekeskusteluna? Ymmärtääkseni täällä on tarkoitus laajentaa näkemystä yritysten liiketoimintaan liittyen ja tukien yksittäisten sijoittajien tilannetajua mitkä ovat yrityksen vahvuudet ja heikkoudet.

Teslan tuloksentekokyky on ensimmäinen asia mikä minulla henkilökohtaisesti sotii ideologisesti vastaan. Tesla oli / on ollut pitkään yksin BEV-markkinoilla ja näin ollen luvut eivät herätä luottamusta, varsinkaan suhteessa nykyiseen osakkeen arvostustasoon nähden. Jos esimerkiksi FY2020 luvut katsoo läpi, niin yrityksen core-business (autot, recurring revenue softapuolelta) ei itsenäisesti tuota tulosta tarpeeksi osaketta kohti.

Mahdollisena sijoittajana en anna juurikaan mitään painoarvoa sille, että tulos on saatu positiiviseksi crediteillä ja bitcoin-veivauksilla. Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja tuollaiset ”temppuilut” saa lähinnä ajattelemaan, että Tesla on itsekin tunnistanut, kuinka korkea arvostustaso on tällä hetkellä ja yrittää nyt pitää kynsin hampain kiinni kvartaalikohtaisesta tuloksesta. Tavoite on oikea, menetelmät vain hieman kyseenalaiset allekirjoittaneen makuun.

Toinen merkittävä asia on kilpailutilanne ja tulevaisuus. Tesla oli pioneeri BEV-sektorissa, kaikki kunnia hienosta läpimurrosta vaikeassa markkinassa. En kuitenkaan näe, että miksi Tesla olisi markkinajohtaja globaalisti tulevaisuudessa. Tesla on nyt noin vuosikymmenen saanut olla markkinoilla käytännössä yksin ja tilanne tulee muuttumaan nyt merkittävästi legacy-valmistajien tullessa markkinoille mukaan.

Se mitä legacy-valmistajien tulo tarkoittaa on se, että kilpailu kiristyy. Kilpailun kiristyessä tiedetään varmasti kaikki, että kuluttaja on silloin voittaja. Hinnat laskevat ja toimittajien elämä vaikeutuu, kun täytyy pystyä erottautumaan markkinoilla. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että investointeja on tehtävä, jotta asiakaskunnasta voidaan pitää kiinni ja pystytään erottautumaan markkinoilla. Kuinka Tesla tekee tämän erottautumisen ja kääntää tilanteen edukseen?

Muutama ajatus ja kysymys:

  • Onko avain voittoon autonominen ohjautuvuus, vaikka standardisointi ja regulaatio loistavat poissaolollaan? Onko FSD edelleen realistinen ajatus?
  • Tesla on tällä hetkellä profiloitunut aika pitkälti urheiluautoksi. Urheiluautot ovat ajamista varten, ei kyydissä istumista varten.
  • Ekosysteemi? Mielestäni Teslalla ei todellakaan ole ekosysteemiä. Sillä on auto, johon se itse kaupittelee ominaisuuksia. Ekosysteemin perusodotusarvo on, että siinä on vähintäänkin kolme osapuolta ja raha vaihtaa näiden välillä omistajaa.
  • Teslan autojen rakennuslaatu on varmasti korjattavissa – mutta ei se silti nosta Teslaa yrityksenä jalustalle, vaikka vesi alkaisikin pysymään ulkopuolella kuten alun perin suunniteltu.
  • Kilpailijoilla on täysin sama visio kuin Teslalla: uudistua, tuoda etäpäivitykset saataville ja tarjota lisäpalveluita uuden liikevaihdon muodostumismekanismin muodossa
  • Mielestäni Teslalla ei ole mitään uniikkia enää tarjottavana asiakkailleen. Brändilupaus ei ole ainakaan minun arvomaailmassani uniikki kilpailukyky.
  • Legacy-valmistajat kulkevat varmasti osan samoista miinoista kuin Tesla, mutta teknologisesti ja ajankohtaan suhteutettuna se polku ei ole niin kivinen kuin Teslalla. Toisin sanoen Tesla on pioneerin roolissa raivannut tietä myös muille. Ikävä fakta, mutta pätee kaikkiin markkinoihin globaalisti, ei vain automarkkinaan.

Tämänhetkinen näkemykseni ja summarumrum: Tesla aloitti vahvasti, mutta se ei ole onnistunut lunastamaan pääsylippua tulevaisuuden kärkinimenä. Sen tekninen keihäänkärki ei ole tarpeeksi terävä enää pystyäkseen lunastamaan itse itselleen asettamiaan odotuksia. Kilpailutilanne tulee ajamaan Teslaa ahtaammalle ja se tulee näkymään varmasti jo parin vuoden sisällä myös numeroissa.

Tesla ei kuole pois, vaan se hakee paikkansa jostain segmentistä. Todennäköisesti tämä segmentti tulee olemaan premium-luokassa pystyäkseen toimimaan kustannustehokkaasti ja lypsämään rahaa henkilöiltä, jotka Teslan tarjoamia palveluita odottavat. Tämä kuvio on täysin realistinen ja ehkä jopa odotettukin, mutta edelleenkin sijoituspäätöksen kannalta ajateltuna ei tämä tue kasvuyhtiön nykyistä näkemystä ja strategiaa tulevaisuudesta, johon sen valuaatio tällä hetkellä perustuu.

En omista (vielä) itse Teslan osakkeita, mutta mikäli keskustelun sisältö ja vastaukset kysymyksiin olisivat sellaisia, että ne kestävät päivänvaloa, niin olisin valmis siirtymään itsekin omistajien kerhoon. Ilman autoa, mutta osakkeen omistajana kylläkin.

17 tykkäystä

in Soviet Russia car drives you?

Mukavasti rahakkaita asiakkaita tarjolla joista jotkut jo aiemmin maahantuoneet “harmaatuontina”, joten eiköhän tuostakin jää jotain viivan alle keskipitkässä juoksussa.

2 tykkäystä

Voisitko hieman avata tätä. Investoinnit menevät taseeseen, joista ne ajan myötä vaikuttavat tulokseen poistojen kautta. Miten tuon väitteesi perusteet voidaan lukea tuloslaskelmasta ja taseesta?

3 tykkäystä

Nyt varmaan vääräleuat louskuttavat kuinka Teslan on pakko nostaa hintojaan kun muiden valmistajien regulatory creditsit on kuivumassa vähiin ja ilman hinnankorotuksia valuttaisiin tappiolle. Tai vaihtoehtoisesti Tesla vain kerää irtorahat pois kun ihan kohta Bidenin porukat palauttaa verotukiaiset Tesloillekin?

Vai onko tämä sitä inflaatiota? :grimacing:

1 tykkäys

Ajelin historian tutkijan kanssa ja keskusteltiin Teslan valuaatiosta ja tulevaisuudesta. Lopputulemana oli, että Teslan arvoon on ulosmitattu datan myyntiä. Tämän päivän autoissa (eli sähköautojen yleistymisen alkeellisissa varhaismalleissa) käydyt keskustelut, ajajien ja matkustajien ilmeet, ajoreitit ja kaikki muu mahdollinen data, mitä nyt Tesla kerää tietovarastoihinsa, kiinnostaa tulevia sukupolvia ja historiantutkijoita. Paljonko maksaisit nyt katseluoikeudesta videoon, jossa näkyy isoisoisoisän Panhardissaan 1895 käymä keskustelu? Jäisivät Netflixin draamat toiseksi suosiossa.

1 tykkäys

Minusta hinnankorotukset on Teslan kannalta hyvä merkki, jos kaikki tuotanto on myyty niin teorian mukaan on myyty liian halvalla hinnalla.

Mutta ota näistä nyt selvää kun hinnat muuttuvat varsin usein.

4 tykkäystä

Ei jaksa nyt liikaa vääntää näistä yksityiskohdista, mutta yleishuomiona että tässä keskustelussa on hieman tämän toimialan perusasiat vielä haussa. Esim:
“Sieltä kannattaa poistaa samaten myös SBC ja muut one time costit. Tässä tapauksessa S/X linjan päivityksestä aiheutuneet kulut.”
Linjojen päivitykset yms. on ihan normaalia jatkuvaa liiketoiminnan kulua jota autovalmistajilla tulee. Tuo on vakiintunut aika hyvin malliin ~4v välein refresh ja ~8v välein kokonaan uusi linja per automalli. Se että Teslalla ei ole (vielä) niin kattavaa mallipalettia ja historiaa näistä päivityksistä ei tarkoita että se pääsisi niistä eroon tai ne voitaisin katsoa vain kertakuluksi.

Ja koska täällä tunnutaan nyt olevan niin kovin herkkiä sen suhteen kuka on bull ja kuka bear niin ei ole henkilökohtaisesti mielipidettä suuntaan tai toiseen. Argumentaatio voisi vain perustua enemmän faktoihin, vaikka tarinaosakkeen äärellä ollaankin.

10 tykkäystä

Kiitos vastauksestasi.

Ei tietenkään ole merkitystä, mutta jos raha tulee “vain” autojen myynnistä niin silloin yritystä pitäisi arvostaa “vain” autoyhtiönä eikä teknologia-robotaxi-akkuyhtiö-FSD-jne-jne-yhtiönä, tätä juuri yritin sanoa pointissani :slight_smile:

Tästäkin olen samaa mieltä. :slight_smile: Varmaan nyt kurssilaskun jäljiltä Teslan arvostus on jo hieman järkevämmällä tasolla (niin tarkkaan en ole seurannut), mutta jossain vaiheessahan Teslan arvo oli enemmän kuin kaikkien muiden autovalmistajien arvo yhteensä. Jos kyseessä on “vain” autovalmistaja niin tällaista arvostusta on aika vaikea perustella. Tähän monesti todetaan argumenttina, että “no mut ne on bensa-autojen markkinat”, mutta minun on vaikea uskoa, että pelkän käyttövoiman muuttaminen kasvattaisi kertaluokalla automarkkinan kokoa (voi olla että se jonkin verran kasvaa jos tulee softaa jne., mutta ei se 10-kertaistu) ja kuten itsekin totesit niin markkinat ovat vielä pienet ja siihen hetkeen kun kaikki myytävät autot globaalisti ovat sähköautoja niin vierähtää vielä aika monta vuotta.

Nuo linkkaamasi Garyn excelöinnit on varmaan ihan päteviä laskelmia (niitähän Traders clubissakin puitiin), mutta onhan niissäkin aika rohkeita oletuksia, esim. että 2025 Teslan markkinaosuus globaaleista sähköautomarkkinoista olisi 25% ja nuo oletetut katteet kuulostavat aika kovilta. Voi olla, että heidän katteensa ovat olleet nyt tosia kovia kun ovat käytännössä olleet edelläkävijä ja “ainoa” vaihtoehto, mutta kilpailu on vasta alkamassa/kovenemassa ja vaikka kuinka olisi laadukas tuote niin hinnallakin on iso merkitys valtaosalle markkinaa (ja varmaan saavat tuotantokustannuksia alas, mutta niin saavat muutkin, jotka vasta aloittelevat).

En missään vaiheessa ole kieltänyt, ettei tämä olisi mahdollista, sillä tokihan se on. Varmaa se ei ole vaan sisältää mielestäni todella merkittäviä riskejä. Siitä olen melko varma, että Teslasta tulee merkittävä ja kannattava toimija sähköautomarkkinoilla, mutta itse pidän todennäköisimpänä skenaariona sitä, että siitä tulee vain yksi high-end merkki tyyliin BMW nykymarkkinoilla ja markkina-osuus jää <10%. Tästä näkökulmasta arvostus vaikuttaa itselleni liian kovalta / sisältää liikaa riskiä.

10 tykkäystä

Tämähän on hyvä juttu! Ongelmilla viittasin siihen että ID3 voi brickaa itsensä ja joudutaan kuljettamaan lavetilla pois. Ilmeisesti tuo päivitys parantaa tilannetta kunhan se saadaan asennettua.

Fiilistellään, mitä tapahtuu kun kasvuyritys keskeyttää kasvun ja keskittyy tuloksen tekemiseen. SGA ja R&D kasvaa kun yritys kasvaa eli siitä voisi leikata. Ja Supercharger verkostonkin kasvattaminen on automotive puolen kuluina, siitä voisi leikata ja kasvattaa marginia. Velat voisi maksaa pois kun ei tarvita niin suurta kassaa, säästetään koroissa. Muskin bonareitakaan ei tarvitse enää maksaa kun kasvu loppuu. Voiton maksimoimiseksi voisi Solar Roof kehityksen lopettaa ja myydä tavanomaisia paneeleja ja varastoja. Paljonko tällä olisi vaikutusta, ei hajua. Kurssi ainakin romahtaisi ja rajusti:D Meneekö oikein, miten itse tekisit?

Mielestäni creditit eivät ole merkittävä tekijä Teslan arvostuksen arvioinnissa. Ne loppuvat joskus ja ne lasketaan pois tuloksesta. Kuten Gary Blackin DCF mallissa niiden määrä vuonna 2025 on nolla. Tällä hetkellä ne näkyvät tuloksessa ja ehkä ne näkyvät vielä vuosia ehkä ei. Vaikuttiko se tarinaan ja sitä kautta kurssiin.

Ilmanmuuta jokainen tekee omat päätöksensä. Tesla on kasvuyhtiö, kasvuyhtiöissä on riskiä ja siten Teslassakin on riskiä. Jokaisen on syytä miettiä mikä on oma riskinottokyky sijoituspäätöksiään tehdessään. Arviointia helpottaa jos puhutaan merkittävistä asioista.

5 tykkäystä

Kahvihuoneen puolella SijoitusSeppo nosti esiin ajatuksen käydä kiihtyvää Tesla-keskustelua kiihtyvässä Teslassa. Kieltämättä olisi kiinnostavaa olla Model S Plaid -autossa saksalaisella moottoritiellä arkiyönä, mittarissa 300 km/h, autopilot hoitaa ajamisen, etupenkillä Mihis ja Seinäkadun Keisari käyvät keskinäytöltä läpi, voiko tarjontaa kutsua ekosysteemiksi, rankkasade yltyy ja muutama pisara tihkuu sisäänkin, takapenkillä AI-ekspertti JukkaM arvioi todennäköisyyksiä sille, että autopilot tekee ajovirheen seuraavan puolen tunnin aikana.

36 tykkäystä

Täsmennetään vielä, että mielestäni siis riski-tuotto-odotus ei kohtaa. Tietysti kaikissa yhtiöissä on aina riskiä (erityisesti kasvuyhtiöissä, joita omistan itsekin useita), mutta en halua maksaa riskistä ylihintaa. :slight_smile:

Mutta tämä oikeastaan linkittyy aiempaan kommenttiini siitä, että moni sijoittaja on ummistanut silmänsä Teslaan sijoituksena liittyviltä riskeiltä ja näkee vain “bull” ja “super-bull”-skenaariot. Aina olisi tervettä miettiä myös ne mahdolliset todelliset bear-skenaariot, varsinkin kun on kyse korkean arvostustason firmasta. Korostin tuota “sijoituksena” sen vuoksi, että firma voi menestyä vaikka kuinka hyvin, mutta se ei automaattisesti tarkoita, että se olisi sijoituksena hyvä. Kuten olen sanonut moneen kertaan, uskon, että Tesla tulee menestymään markkinoilla, mutta uskon myös että parhaat päivät sijoittaa siihen ovat jo takana päin.

Tästä olen samaa mieltä ja mielestäni en ole ainakaan itse keskittynyt kuin merkittäviin asioihin:

  1. Teslan nykyiset ja lähitulevaisuuden tuotot oleellisin osin tulevat autonvalmistuksesta (tästä ymmärsin, että olit samaa mieltä).
  2. Jos katsotaan autonvalmistusbisneksen arvostusta, mielestäni ne ovat aika kovat ja sisältävät epätodennäköisiä oletuksia tulevaisuuden kasvusta, markkina-osuuksista ja kannattavuudesta (tästä ymmärsin, että olimme eri mieltä).

Mielelläni itsekin Teslaa omistaisin, katsotaan jos saadaan markkinoille sen verran rytinää, että riski-tuottosuhde kääntyy nykyistä paremmaksi. :+1:

11 tykkäystä

Tässähän pihvi onkin. Et tule koskaan saamaan vastinetta tuollaiseen kritiikkiin. Voi olla tarpeen vähitellen hyväksyä, ettei Tesla tule koskaan olemaan sinulle oikea sijoitus.

Ihmiset oikeuttavat arvostuksen juuri näillä FSD-Robotaxi skenaarioilla ja että tässä tuovat valtavia tuottoja ihan kohta. Upsidea tässä voi nähdä vain, jos uskoo niihin visioihin. Teslan arvostus laskee kuitenkin merkittävästi vasta aikaa myöten, kun niihin lakataan uskomasta ja käy ilmeiseksi, etteivät nämä skenaariot toteudukaan. Siinä vaiheessa arvostuksella puolestaan ei ole enää mitään asiaa ylöspäin.

Jos nämä visiot sattuisivatkin toteutumaan, niin et siinäkään tapauksessa olisi mukana.

Pidän käytännössä varmana, ettei sinun ole mahdollista päästä Teslaan mukaan järkeväksi katsomallasi hinnalla.

5 tykkäystä

Tässä FSD-Robotaxi - tapauksessa minua ei ihmetytä sen merkitys autoilulle ylipäätään, robotakseja ihan varmasti tulee olemaan tulevaisuudessa. Vaan enemmän se näkymä, että Tesla olisi ainoa jolla näitä tulee olemaan ja näin ollen voi tehdä sillä loputtomasti massia. Kuitenkin autonomisilla kilpailijoilla on jo ihan oikeita robotaxeja eräissä kaupungeissa liikkeellä ja Teslalla ei ole.

Lisäys: Toisekseen, se että ihmiset antaisivat omat autonsa robofleetin käyttöön. Kuinka realistista se on ja antaisitko oman kalliin rakkaan Teslasi kännisten asiakkaiden kuljettamiskäyttöön räkälöistä kotiin?

10 tykkäystä

Haluaisin taas muistuttaa yhdestä Teslan/Muskin hienosta sumutuksesta, eli “bruttokatemarginaalista(Gross Margin)”. Tämä ei ole mikään matemaattinen fakta vaan tuonne voi työntää niitä numeroita mitä itse haluaa.

Lähes kaikki autonvalmistajat laittavat R&D kulut tuonne kokonaan ja/tai kapitalisoivat osan. Teslan R&D on alemmalla rivillä ja saa näyttämään Gross marginin suurelta. Tämä on nerokasta, koska suurin osa ei sitä tuolta ymmärrä/halua lukea.

Warranty reserve kikkailu. Tesla on ainakin historiassa korjaillut takuun alaisia korjauksia “Goodwillinä” jotka kätevästi menee SG&A:n puolelle eivätkä vaikuta Gross marginiin. Joku voisi sanoa, että tää olisi ehkä kirjanpitorikos.

Tukku- vs vähittäismyynti. Lähes kaikki muut valmistajat myy tukkuna autot heidän jälleenmyyjille. Tämä alentaa autonvalmistajien bruttokatetta jonkin verran, mutta niiden ei tarvitse maksaa jälleenmyyjien lasipalatseja jne.

Teslalla taas kätevästi tuollaiset kulut menee SG&A:n puolelle ja taas Gross Margin näyttää paremmalta!

TL;DR Gross Margin ei ole mikään luonnonlaki ja Teslalla on kaikki kikat käytössä, että se näyttää mahdollisimman suurelta. Ei voi suoraan verrata toisiin valmistajiin!!!

16 tykkäystä

Näin olen itsekin tähän saakka ymmärtänyt ja tämä on ehkä jopa parempi perustelu arvostukselle, mutta sitten ihan viime aikoina on alkanut tulemaan näitä näkemyksiä mitä trader’s clubissa ja täälläkin esiteltiin, että arvostus olisi ihan järkevä, vaikka katsottaisiin vain pelkkää autonvalmistusta.

Pilvilinnoille voi tietysti aina rakentaa millaisia vain arvostuksia, mutta tämä “uusi” näkemys on mielestäni vieläkin heikommin perusteltavissa ja sitä yritin tuoda esiin. En tiedä sitten onko tämä vaan jatkumo tälle “saippuapalamaiselle” Tesla-arvostelun perustelulle, että tuntuu, että vähän aina väistetään argumentit ja ohjataan huomiot muualle: jos haastat arvostusta Teslasta autonvalmistajana, todetaan että ei se ole autonvalmistaja vaan teknologiayhtiö. Jos haastat näiden “teknologia”-skenaarioiden todennäköisyyksiä ja rahantekokykyä niin sitten todetaan että no pelkät autotkin oikeuttaa arvostuksen, mene ja tiedä. :man_shrugging:

Näinhän se voi olla ainakin parin vuoden aikavälillä. Ehkä sitten joskus myöhemmin kun on lopulta päästy yksimielisyyteen siitä että mikä firma tämä oikein on :smiley: . Ainakin olen yrittänyt tarkastella tätä monesta eri näkökulmasta ja ymmärtää, että mikä tässä se sijoituskeissi voisi olla.

6 tykkäystä

Muistaako kukaan muuten Solar cityä? Sitä aurinkofirmaa jonka Tesla “osti”, kun Barack Obama oli vielä USA:n presidentti! Tietääkö kaikki palstalla muuten, että Teslalla on “Gigafactory” myös Buffalossa? Josta lasku taitaa kylläkin olla New Yorkin veronmaksajien pöydällä.

Mitähän siellä nykyään tapahtuu? Kovat oli lupaukset Muskilla tuohon aikaan, mutta kätevästi on taas saatu huomio jonnekkin muualle kun Gigasitä ja Gigatota on ihan just valmiina!

1 tykkäys

Monet näistä kysymyksistä yrittää vastata kysymykseen, mikä on Teslan kyky tehdä rahaa nyt ja tulevaisuudessa.

Itse koitin aikaisemmin tiivistää miten arvioida Teslaa, mutta Pierre Ferragu vastaa sattumoisin tähän kysymykseen paljon paremmin twitterissä. Linkkaan sen nyt tähän vaikka siitä ei joku pitäisikään. Ehkä joku jaksaa tuon lukea ja löytää siitä jotain arvoa.

3 tykkäystä

Tuosta Pierren twitterin viestiketjusta poimittu:

4 tykkäystä

Teslan tapauksessa ongelma on siinä että operating cash flowssa ei näy leasing-autojen kustannukset eli ne ovat 100% katteella.

Kuinka paljon tämä vääristää tilastoja, en tiedä.

1 tykkäys