Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Berliinille tunnutaan antavan luvuksi noin puolimiljoonaa (Musk kommentti etta full production on 10k / viikko). Kiinalle samoin puolimiljoonaa (Wikipediasta). Fremont 600K (Tesla Production Sites By Model Assignment, Capacity: January 2021)

Mista toi 5M koostuu?

2 tykkäystä

Selkeitä lukuja etsin minäkin. Tämänpäiväisen tulosjulkistuksen yhteydessä tuli esille vain oheinen, mutta ei sekään tarkkaa kuvaa anna tulevien vuosien kapasiteetista.

image

1 tykkäys

Ainakin Berlin ja Austin on laajennettavissa. Tätä asiaa käsiteltiin myös puhelussa.

Voiko joku selittää minulle miten Tesla myy enemmän autoja kuin se tuottaa mutta silti Teslan valmiiden autojen inventory kasvaa n. 13k kappaletta? Molemmat siis samassa kvarterissa.

En ymmärrä.

12 tykkäystä

Teslalta taas hyvä tulos vahvan vuoden jatkoksi, hieno juttu! Jos palataan vielä Jukka Lepikköön, varmasti lähes kaikissa positiivisissa kommenteissa on vinha perä. Mutta kun otsikkona on, että Tesla saattaa hänen mukaansa olla neljän vuoden päästä maailman arvokkain, olisin kaivannut lisää pohdintaa, minkä tason automyyntiä ja millaisia katteita sellaista arvostusta vastaavat kassavirrat vaatisivat tulevaisuudessa. Tämä jäi hyvin ohueksi, vaikka se on ihan ratkaisevaa mietittäessä, kannattaako Teslaan nyt sijoittaa.

Jakso herätti ylipäätään vähän ristiriitaisia tunteita. Tiivistettynä, Lepikkö ei jakson perusteella vaikuta näkevän oikein mitään riskiä sijoittamisessa Teslaan. Jakso oli 50 minuuttia lähes puhdasta hehkutusta. Välillä mentiin jo aika erikoisiin yksityiskohtiin kuten siihen, että Elon Musk pystyy suorittamaan vaativia päässälaskuja matematiikan, fysiikan ja kemian saralla. Ainoa ”karhukommentti” jonka hän lopussa sanoi oli, että koska Teslan shorttaaminen on painunut käytännössä nollaan, kurssi ei voi saada enää lisänostetta shorttipuristeluista!

Sitten vielä lopuksi Lepikkö kuittaa, että Burry oli Teslan suhteen väärässä. Voiko tämän jo nyt sanoa? Yksi monista syistä miksi en aio koskaan shortata mitään on sen homman raaka luonne; position voi hävitä kauan ennen kuin voi alkaa kunnolla arvioida, oliko hinta shorttaushetkellä yli vai alle käyvän arvon.

Toki Lepikkö saa ohjelmissaan puhua haluamistaan teemoista haluamallaan tavoilla. Mitä ilmeisimmin tämä aihe häntä ja monia katselijoita on viime kuukausina erityisesti kiinnostanut. Videolla on paljon kiitteleviä kommentteja.

24 tykkäystä

Tesla-keskustelussa ei ainakaan pelätä tuoda kärkeviä mielipiteitä esiin eri äärilaidoista. :smiley: Monissa ketjuissa tuppaa syntymään hiljainen (tai äänekäs…) myhäilijöiden konsensus. Tätä rikkautta kannattaa vaalia.

Tässä keskustelun tueksi konsensusennusteita blummalta. Tulos osui aikalailla odotuksiin, joten en ole varma tuleeko näihin lähipäivinä isoja muutoksia.

Mutta tosiaan, hyvä tiedostaa että murskaavan raportti tulos oli odotuksissa. Blummalla oli hieman huolestuneita kommentteja heikentyvästä myyntimixistä kun edulliset mallit valtaa altaa, mutta en itse osaa sanoa onko tämä niin dramaattista.

Tässä pitkän aikavälin ennusteita:

Barbaarisen simppeli arvostusmittari, P/E-luku, on vuodelle 2025 55x. Että yhtiöltä saakin tulla melko vahvaa kasvua varmasti kokonaisen vuosikymmenen verran. :smiley:

Lisäys: useitahan tällaisia populääriosakkeita riivaa sama vaiva sijoituskeskusteluissa eli osa porukasta hahmottaa tosi hyvin itse liiketoiminnan suunnan, isot trendit jne. mutta sitten ehkäpä arvonmääritys ja ennustepuolelle ei osata näitä piuhoja yhdistää yhtä hyvin. Teslan kurssikehitys on ollut sellaista, ettei se heikkous ole tähän asti haitannut mutta monissa yhtiöissä se voi lyödä myös näpeille.

40 tykkäystä

Sekä Texasin että Berlinin osalta on ymmärtääkseni monta “phase”:ia. Molempien lopputuotanto tulee pitkässä aikavälissä käsittääkseni olemaan 1milj+. Etenkin Texas menee ton luvun yli reippaasti.

Liitteenä tehtaiden koko-erot

6 tykkäystä

Sitten vielä lopuksi Lepikkö kuittaa, että Burry oli Teslan suhteen väärässä. Voiko tämän jo nyt sanoa?

Voi sanoa.

4 tykkäystä

Taisit katsoa leasing-autojen määrää, rivi “Global vehicle inventory (days of supply)” on laskenut 9 päivästä 6 päivään eli ihan linjassa tuotannon ja toimitusten kanssa.

3 tykkäystä

Jos Teslan gross marginista ottaa pois päästökrediitit (jotka loppuvat kokonaan kohta) sekä FSD-tulot, niin poikkeeako se merkittävästi muista autonvalmistajista? Jos FSD:tä ei saada kohta julkaistuksi (niin kuin näyttää), niin veikkaan että FSD:n take-rate tippuu edelleenkin merkittävästi ja tätä kautta vaikutus marginaaleihin oman käsityksen mukaan iso. Esimerkkinä VW:

image

7 tykkäystä

Jos Teslan gross marginista ottaa pois päästökrediitit (jotka loppuvat kokonaan kohta) sekä FSD-tulot, niin poikkeeako se merkittävästi muista autonvalmistajista? Jos FSD:tä ei saada kohta julkaistuksi (niin kuin näyttää), niin veikkaan että FSD:n take-rate tippuu edelleenkin merkittävästi ja tätä kautta vaikutus marginaaleihin oman käsityksen mukaan iso. Esimerkkinä VW:

Ilman noita tukia niin gross margin oli Q3:lla noin 28% tuon 30.5% sijaan.
Q3 luvuissa FSD tuloja ei realisoitu. Sanoivat konffa puhelussa että vasta kun FSD vastaa ominaisuuksiltaan asiakaslupausta niin tällöin nämä varat voidaan vapauttaa.

@Libratushh44 hyvin korjattu FSD:tä alla olevassa postissa

6 tykkäystä

50% FSD myynnistä realisoidaan aina heti. Toiset 50% menee deferred revenue balanceen, jota siis tosiaan ei vielä realisoitu.

FSD myynti siis vaikuttaa koko ajan tuloksiin. Sen sijaan oletus siitä, että FSD myynti heikkenisi ajan myötä kun softa menee koko ajan paremmaksi, on mun mielestä erikoinen. Esimerkiksi enhanced autopilot on EU:ssa mennyt melko hyvin kaupaksi, vaikka siinä ei luvata mitään lvl5 ajoa.

Edit: Puhun siis nykyisestä noin 15% take ratesta joka viime kvartaaleina on vaikuttanut tuloksiin. Uskon, että tuosta 15%:sta noustaan eikä lasketa. 2019 autonomiapäivän jälkeiset 50+% take ratet olivat ylikuumentuneet omastakin mielestäni.

2 tykkäystä

Tämä nyt varmaan perustuu ihan siihen, että jälleen on kääntymässä lopuilleen yksi vuosi jolloin FSD:n on luvattu olla oikeasti Full Self Driving.

Vaikka softa paranee (hitaasti) niin ei olla lähelläkään vaatimattomimpiakaan lupauksia.

Sitäpaitsi FSD betalla kaupunkiajo näyttää tällä hetkellä vähintään kymmenen kertaa stressaavammalta kuin että ajaisi itse. Toki kaikki ovat vapaaehtoisia, joten ei sentään negatiiviseksi käänny.

1 tykkäys

Nyt puhuttiin viimeisen parin kvartaalin FSD-myynnin vaikutuksesta tulokseen. Kaikille viimeisten kvartaalien aikana ostaneille varmaan on ollut tiedossa millä tasolla FSD on.

2 tykkäystä

Alkaako tuotanto sittenkään vielä tämän vuoden puolella?

1 tykkäys

Pitkään harkitsin, kannattaako lähteä foorumille mukaan kirjoittelemaan, mutta koska Teslasta ei saa jauhettua tarpeeksi, niin tullaan mukaan keskusteluun. Tällä foorumilla olettaisin kuitenkin olevan suomalaisen sijoituskeskustelun laadukkaimman meiningin.

Oon itse opiskellut Teslaa nyt aika monta sataa tuntia, joiden aikana yritys ja sen tulevaisuus on alkanut avautumaan ihan uudella tavalla. Lähtökohta mulla - kuten monella muullakin oli “bear-leirissä”. Ei fundamenttien suhteen (koska niihin en ollut aiemmin paneutunut), vaan sen takia mitä osake teki viime vuonna ja miltä arvostuskertoimet pintapuolisesti tarkasteltuna näytti. Syvempi tarkastelu on osoittanut tuon näkemyksen täysin vääräksi ja yritys näyttää edelleen, suoraan sanottuna halvalta kasvunsa vuoksi megacap kentässä.

Otetaan tässä ekassa postauksessa kantaa noihin lähes maagisiin Q3-numeroihin. Niiden jälkeen “karhumaisempien” Teslan seuraajienkin on jo myönnettävä, miten poikkeksellisen hyvältä tulevaisuus alkaa näyttämään kannattavuuden ja tehokkuuden suhteen, ennen kuin edes uusia tehtaita on saatu käynnisteltyä. Jokainen voi tehdä laskutoimituksen miltä tulos näyttää 3 miljoonan auton myynnillä nykykatteella (kate tulee ennemmin parantumaan kuin huonontumaan seuraavan parin vuoden aikana). Voin ottaa kantaa tarkemmin numeroihin (mitä on pyydetty), mutta tuosta laskutoimituksesta on hyvä aloittaa.

Pakko muuten kommentoida tuota Verneria pointtia tuloksen osumisesta konsensukseen. Nythän se oli melko lähellä, kun pari viikkoa ollaan tiedetty tarkkaan kuinka monta autoa Tesla on myynyt viime kvartaalissa (delivery numerot julkaistaan heti kvartaalin päätyttyä). Vielä alle kuukausi sitten ks. ennusteet oli paljon alempana, ks. kuva alla.

Kun katsoo noita tulevien vuosien ennusteita, ne on aivan liian matalalla tasolla. Analyytikoilla on ollut tapana kroonisesti aliarvioida Teslaa. Esimerkkinä tuo ensi vuoden EPS, se on nyt $7,60… vielä vuosi sitten tähän aikaan se oli alle $5. Tuo mainittu P/E 55x on todellisuutta ennemmin H1/2023, kuin vuonna 2025. :sunglasses:

68 tykkäystä

Miltä Ferrarin tulos näyttäisi jos se myisi 3m autoa? Entäs Porschen?

Ymmärrätkö mitä ajan takaa? Sinä oletat jatkuvasti kasvavaa kysyntää käytännössä yhdellä automallilla josta kaksi versiota (3 ja Y) jotka alkavat olla uudistuksen tarpeessa parin vuoden sisään. Samanaikaisesti kilpailijoiden määrä kasvaa jatkuvaa tahtia.

Vaikka arvostan suuresti teidän TC ohjelmaa ja sinun TA osaamista niin fundan suhteen ollaan kyllä aika kevyillä eväillä liikenteessä.

Btw, nuo konsensus-ennusteet on aivan vitsejä, jos olet satoja tunteja tutustunut Teslaan niin huomaat kuinka 2016-2019 ennusteita vedettiin koko ajan alaspäin ja silti mentiin niiden alle. Onko sillä jotain merkitystä? Ei.

Ja kuten täällä ollaan muuallakin puhuttu niin jenkeissä ennustajat ovat yleisesti aika kassalla tai sitten tarkoituksenmukaisesti halutaan beatteja, katso huviksesi GS:n tai JPM:n konsensusarviot ja kuinka monta kertaa niiden tulos on jäänyt noiden alle.

23 tykkäystä

Okei, aloin jo syvästi katua, että tulin sanomaan mitään…

26 tykkäystä

Ferrarilla tai Porschella ei ole mitään tekemistä tämän kanssa ja tiedät varmaan itsekin, että niille ei ole kysyntää. Tesla sen sijaan on osoittanut, että sen tuotteille on erittäin vahvaa kysyntää. Esimerkiksi Model 3 nousi omassa kategoriassaan suosituimmaksi autoksi muutamassa vuodessa, ks. kuva alla.

Jokainen Teslan auto on myyty, ennen kuin ne tulevat tehtaalta ja sähköautoilun kasvukäyrä ja Teslan vahva brändi takaa sen, että näin tulee olemaan pitkän aikaa.

Jos sinulla on jotain argumentteja tätä vastaan, voit todistaa sen näyttämällä väitteitäsi tukevaa dataa.

39 tykkäystä

Älä pls. luovuta vielä. Kyllä meitä osaa ainakin kiinnostaa ihan aikuisten oikeasti millä laskelmilla ja tuotemixillä tuo tavoitetila olisi mahdollista saavuttaa. Näitä on kyselty vaikka kuinka paljon täällä ja oikeasti jokaiseen kyselyyn tulee vastauksena koska gigapress tai fsd tai joku muu asia mikä ei mitenkään liiity itse asiaan tai sijoituscaseen.

Tämä koko threadi on toki viihdyttävä omalla tavallaan. Mutta kaikella rakkaudella nämä rikkinäinen kello ja vastaavat puujalkavitsinälvimiset saa vaan aikaan odotetun vastareaktion. Olisi kiva joskus kuulla perusteluita jotka perustuisi johonkin konkreettisempaan laskelmaan tms.

EDIT:

Tämä on yksi asia johon on yritetty etsiä ja myös pyytää vaatauksia: voidaanko extrapoloida nykyistä kehitystä kuinka pitkälle ja mitkä tekijät sen mahdollistaa / mahdollistaisi että katteet saadaan pysymään nykyisillä, tai lähes nykyisillä tasoilla? Ei tässä ole mitään bear tai bull ketunhäntää kainalossa. Ihan aitoa kiinnostusta varmasti useammallakin tämän osalta.

25 tykkäystä