Harvasta yrityksestä on yhtä kattavasti ja avoimesti analyysiä ja tietoa saatavilla kuin Teslasta. Yritys on myös avoin suunnitelmien ja tavoitteidensa suhteen. Aina tavoitteet eivät toki toteudu, ainakaan asetetuissa aikatauluissa, mutta inspiroivat ja kunnianhimoiset tavoitteet ovat varmastikin merkityksellisiä niin työntekijöille kuin sijottajille. Tässä myös piilee Teslan erinomaisuus. Se ei pyri ainoastaan tuottamaan voittoa osakkeenomistajille, tai kulujen leikkaukseen ja tehostamiseen. Sen sijaan tavoitteet ovat maailmaamullistavia ja universaalisti tavoittelemisen arvoisia. Liikenteen päästöjen vähentäminen, vihreän energian laajamittainen käyttöönotto, onnettomuuksien ehkäiseminen tekoälyn avulla ja vaarallisen tai tylsän työn korvaaminen tekoälyohjatuilla roboteilla. Näitä tavoitellessa ei työntekijät torstaiaamuna miettine, että olisipa jo perjantai.
Yrityksen arvostuksesta on mahdollista muodostaa negatiivinen tai positiivinen näkökulma. Yleisesti ajatellaan, että ratkaiseva tekijä on uskooko yrityksen kykenevän ohjeistuksensa mukaiseen kasvuun ja marginaaleihin pitkälle tulevaisuuteen. Mikäli ohjeistukset toteutuvat, arvostus on hyvinkin perusteltavissa, tai arvostuksen voi nähdä jopa halvaksi. Itse uskon yrityksen kykenevän tavoitteisiinsa, kuten 2014 asetettuun tavoitteeseen puolen miljoonan auton myynnistä vuonna 2020 päästiin. Nähdäkseni yleinen teoria yrityksen arvostuksesta keskittyy autoliiketoiminnan volyymeihin ja marginaaleihin. Tässä kapeakatseisuudessa useat analystit tekevätkin mielestäni ratkaisevan virheen.
Tuonkin seuraavassa esille mielestäni oleellisimpia mahdollisuuksia, jotka usein jätetään vähälle huomiolle yrityksen arvostusta arvioidessa.
Teslalla on valtaisia laajentumismahdollisuuksia autojen digitaalisissa palveluissa: robotaksit, FSD, pelit, sovellukset. Parhaimmillaan yritys pystyy määrittelemään koko automarkkinan uudestaan. Ehkä liikenne muuttuu tulevaisuudessa suurelta osin palveluksi nykyisen omistajakeskeisen mallin sijaan? Samassa koko liikennemarkkina (TAM) saattaa kasvaa merkittävästi nykyisestä.
Energiamarkkina on toinen merkittävä laajentumismahdollisuus. Suunnitelmat 3 TWh vuosituotannosta 2030 akuissa mahdollistavat merkittävän laajentumisen energiabisnekseen. Akkuvarastobisnes on ollut mukavassa myötätuulessa (mm. Arevon Signs Agreement for 2 GW/6 GWh of Tesla Megapack Systems - Arevon) ja nyt rakenteilla oleva 40 GWh megapack tehdas nostaa tämän liiketoiminnan seuraavalle tasolle. Johtajuus bisneksessä on kiistaton ja synergiaedut autobisneksen kanssa saattavat olla merkittävät. Akkuvarastojen oheen myytävät huolto ja digipalvelut voivat olla myös tuntuva tulonlähde. Solar Roof on tuote, joka on osoittautunut vaikeaksi kaupallistaa. Potentiaali siinäkin on pakostakin suuri kun ratkaisuja vihreämpään energiatuotantoon haetaan, mutta nähtäväksi jää tuottaako tämä kaupallista menestystä.
Yrityksen oma latausinfra sekä latauslaitteiden myynti saattaa osoittautua hyvinkin arvokkaaksi, kun maailma siirtyy suureksi osaksi sähköautoihin. Teslan latausverkosto on jo ennestään laaja ja jatkaa vauhdikasta laajentumistaan. Suunnitelmat avata latausverkko kilpailijoille voi osoittautua hyväksi tulonlähteeksi, sekä tilaisuudeksi markkinoida Teslan tuotteita ja palveluita.
Datankeruuseen perustuva algoritmipohjainen vakuutus on mielenkiintoinen mahdollisuus. Vakuutusmarkkina on toki valtaisa, mikä on tässä Teslan mahdollisuus? Tesla kontrolloi täysin omaa myyntiverkostoaan, joten vakuutusta voitaisiin myydä näkyvästi ja helposti lisäpalveluna niin verkossa, liikkeissä, mobiilisovelluksessa kuin autossakin.
Teslan kehittämät tekoälysirut mahdollistavat sekä rautabisneksen ja palvelubisneksen. TAM tuskin on tässäkään pieni, alalla toki on kilpailua mm. Googlen ja Nvidian muodossa.
Autoihin asennetut kamerat ja datankeruukoneisto mahdollistavat täysin uutta bisnestä kun hiukan mielikuvitusta käyttää: karttadatapalvelut, kaupunkisuunnittelun tarvitsema data, kaupungin infran tarvitsema data (liikennemerkkien sijainnit, rikkinäiset valaisimet, vandalismi yms.).
En ole varma onko parinkymmenen vuoden päästä enää autokouluja. Jos on, niin yhtälailla on mahdollista, että autokoulunopettajan / inssin korvaa tulevaisuudessa autoon sisäänrakennettu tekoäly. Mikä on tämän arvo?
Tesla botin valtaisan potentiaalin robotisoituna yleiskäyttöisenä työvoimana jokainen voinee ymmärtää, mutta nyt ollaan toki vasta kehitysvaiheessa, eikä liiketoimintaa tästä voi vielä odottaa mielestäni vuosiin.
Jos ei ole selvä, olen äärimmäisen bull yrityksen suhteen. Tämä on mielestäni todennäköisin maailman arvokkain yritys viiden vuoden päästä. En ole löytänyt toista suurta yritystä, jolla olisi yhtä isot visiot ja kyky toteuttaa kohti tavoitteita.
Ja on varmastikin totta, että kaikkia yksittäisiä posiivisia asioita, joita olen tässä luetellut, vastaan voi esittää kritiikkiä. Mielestäni ei ole kuitenkaan rehellistä odottaa, että tesla epäonnistuu niistä jokaisessa, eikä niillä asioilla siten ole mitään merkitystä teslan arvostuksen kannalta. Ymmärrettävästi tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa ja tarkkojen lukujen muodostaminen näille potentiaaleille on hankalaa. Siksipä analyysi yleensä keskittyykiin pelkkään automyyntiin, joka on helpommin mallinnettavissa. Sijoittajana olen luottavainen, että Teslalla on oikea kulttuuri, johtajuus ja tiimi useimpien visioiden toteuttamiseen, ja siten yritys on vasta taipaleensa alkuvaiheilla.