Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Ottamatta sen enempää kenenkään puolia, mutta tälleen ulkopuolisena kommenttina haluaisin sanoa, että paljon materiaalista on “mutuilua”, molemmin puolin.

Esimerkiksi tuo Battery Day:ssä näytetty kuva jostain haaveilunumeroista ei tee niistä automaattisesti faktaa, dataa tai todellisuutta. Niihin pitää osata ja uskaltaa suhtautua yhtä kriittisesti kuin Level 5 FSD tai miljoona robotaksia vuonna 2018.

34 tykkäystä

Raju kiihtyvyys/eksotiikka joka voi houkutella eri tyyppisiä asiakkaita. Lisäksi 360 asteen kamerat joista voi ottaa talteen asiakkaiden ajamat kolarit ym. Avaimena voi myös käyttää asiakkaiden kännykkää mobiiliapin kautta.

Karhuilla ja Härillä omat tarkkaan vartioidut vallihaudat ja keskustelu käy melko kuumana. Molemmilta puolilta löytyy hyviä argumentteja. Mutta, yksi puoli jota tässä keskustelussa väistellään härkien toimesta on 1) nykyinen arvostus ja 2) miten sitä voi pitää kestävänä. OK arvostus koska vuonna 2025 - 30 tulos on varmasti XYZ? Eikö tuollainen lähestymistapa ole ihan äärimmäisen riskaabeli?

Lähdetään vielä siitä olettamuksesta että katteet pysyvät hyvinä ja kasvua tapahtuu. Uskon myös että ihmisiä kiinnostavat Teslat vielä vuosien päästä. Vaikka tuote olisi miten erinomainen tahansa, miksi minun kannattaisi maksaa tulevaisuuden tuotoista näin järkyttävää preemiota vuonna 2021?

35 tykkäystä

Olen mielenkiinnolla seurannut tätä Jukan ja Keisari taistoa. Olisiko aika pistää ketju jäähylle muutamaksi päiväksi? Jokainen osapuoli voisi vähän koota ajatuksiaan ja miettiä kannattaako riitelyä enää jatkaa.

t. Tesla bulli vain tuottojen takia. En usko yhtiöön pitkällä aikavälillä. Saatan milloin tahansa painaa myynti-liipasinta.

12 tykkäystä

@Ottoman, olet ihan oikeassa. En viitsi enää jatkaa väittelyä @Seinakadun_Keisari kanssa. Ei noita kattavia perusteluita vastaan löydy argumentteja. Vaikka numerot tietysti sen jo todistaa, että Tesla tekee massatuotantoa tehokkaammin kuin kukaan muu ja pipelinessa on melkoinen määrä uusia innovaatioita.

20 tykkäystä

Samaa mieltä, ei kannata jatkaa.

Jukka, sinun koko case perustuu lapsenomaiseen uskoon ikuiseen kasvuun. Perustelusi ovat suoraan peräisin Teslabull Gary Blackin matskuista ja Teslan omista presiksistä, et kyseenalaista niitä mitenkään. Teslan historia on täynnä petettyjä lupauksia, ja uskot sokeasti sen mitä Tesla-fanipalstoilta luet. Lisäksi tuntuu ettet oikein ole perillä tuloslaskelmien saloista, se osaltaan selittää esim. gross marginien vertailun joka on Teslalla erilaista kuin muilla. Esimerkkinä esim. warranty reserve ja goodwill käytännöt joilla on kikkailtu gross marginia ylös. Ei, en toista, löytyy tästä ketjusta. Toki satoja tunteja Teslaa tutkineena sinun pitäisi näistäkin olla tietoisia.

Teslalla kaksi mallia premium-hinnoitteluluokasta, kilpailu on vasta alkanut ja kilpailijat iskevät paljon suuremmilla valikoimilla. Teslalla ei ole pysyviä kilpailuetuja, akkuteknologian johtajat tulevat Kiinasta/Aasiasta, CATLilta jne voi kuka tahansa ostaa akut. Autonomiassa Tesla on perässäjuoksia, kilpailijat menevät kaukana edellä. Teslan Semi ja Cybertruk ovat auttamattomasti muita perässä jos ikinä tulevat myyntiin.

Sijoittajan tuotto-odotus Teslassa ei mitenkään voi olla houkutteleva, 10% tuotto-odotus tarkoittaa jotain 1500USD kurssia 5v päästä ja silloinkin esim. 25 miljardin nettovoitto antaa PE60 luvun. Eli toisinsanoen aivan älytön odotusten diskonttaus on kurssissa.

Tämä ketju on ollut täynnä Teslafaneja jotka ovat yksi toisensa jälkeen hyvin heikoilla tiedoilla tullut kertomaan juuri näitä samoja satuja mitä sinulla, samat keywordit toistuu vuodesta toiseen, FSD, Semi, Roadster, Cybertruk, Neuralink, 4680, Gigapress jne. Musk osaa tämän leikin hyvin, heittelee twitterissä täkyjä ja sopulit alkavat toistamaan satuja kaikkialla.

Mutta kaikkein raskauttavinta sinun kohdalla on se ettet näytä edes tiedostavan riskejä. Funda-analyysin peruslähtökohta on se että tiedostetaan riskit, tämän failasit heti alussa.

45 tykkäystä

Jossain vaiheessa kannattaa sopia että on ihan ok että on eri mieltä. Kurssihan sen lopulta todistaa kumpi oli oikeassa.

Nyt olisi kiinnostavaa kuulla riitapukareiden näkemys että viimeistään mihin mennessä Teslan kurssi osoittaa voittajan ja millä tasolla se olisi molempien argumenttien todistamiseksi?

11 tykkäystä

Harvasta yrityksestä on yhtä kattavasti ja avoimesti analyysiä ja tietoa saatavilla kuin Teslasta. Yritys on myös avoin suunnitelmien ja tavoitteidensa suhteen. Aina tavoitteet eivät toki toteudu, ainakaan asetetuissa aikatauluissa, mutta inspiroivat ja kunnianhimoiset tavoitteet ovat varmastikin merkityksellisiä niin työntekijöille kuin sijottajille. Tässä myös piilee Teslan erinomaisuus. Se ei pyri ainoastaan tuottamaan voittoa osakkeenomistajille, tai kulujen leikkaukseen ja tehostamiseen. Sen sijaan tavoitteet ovat maailmaamullistavia ja universaalisti tavoittelemisen arvoisia. Liikenteen päästöjen vähentäminen, vihreän energian laajamittainen käyttöönotto, onnettomuuksien ehkäiseminen tekoälyn avulla ja vaarallisen tai tylsän työn korvaaminen tekoälyohjatuilla roboteilla. Näitä tavoitellessa ei työntekijät torstaiaamuna miettine, että olisipa jo perjantai.

Yrityksen arvostuksesta on mahdollista muodostaa negatiivinen tai positiivinen näkökulma. Yleisesti ajatellaan, että ratkaiseva tekijä on uskooko yrityksen kykenevän ohjeistuksensa mukaiseen kasvuun ja marginaaleihin pitkälle tulevaisuuteen. Mikäli ohjeistukset toteutuvat, arvostus on hyvinkin perusteltavissa, tai arvostuksen voi nähdä jopa halvaksi. Itse uskon yrityksen kykenevän tavoitteisiinsa, kuten 2014 asetettuun tavoitteeseen puolen miljoonan auton myynnistä vuonna 2020 päästiin. Nähdäkseni yleinen teoria yrityksen arvostuksesta keskittyy autoliiketoiminnan volyymeihin ja marginaaleihin. Tässä kapeakatseisuudessa useat analystit tekevätkin mielestäni ratkaisevan virheen.

Tuonkin seuraavassa esille mielestäni oleellisimpia mahdollisuuksia, jotka usein jätetään vähälle huomiolle yrityksen arvostusta arvioidessa.

Teslalla on valtaisia laajentumismahdollisuuksia autojen digitaalisissa palveluissa: robotaksit, FSD, pelit, sovellukset. Parhaimmillaan yritys pystyy määrittelemään koko automarkkinan uudestaan. Ehkä liikenne muuttuu tulevaisuudessa suurelta osin palveluksi nykyisen omistajakeskeisen mallin sijaan? Samassa koko liikennemarkkina (TAM) saattaa kasvaa merkittävästi nykyisestä.

Energiamarkkina on toinen merkittävä laajentumismahdollisuus. Suunnitelmat 3 TWh vuosituotannosta 2030 akuissa mahdollistavat merkittävän laajentumisen energiabisnekseen. Akkuvarastobisnes on ollut mukavassa myötätuulessa (mm. Arevon Signs Agreement for 2 GW/6 GWh of Tesla Megapack Systems - Arevon) ja nyt rakenteilla oleva 40 GWh megapack tehdas nostaa tämän liiketoiminnan seuraavalle tasolle. Johtajuus bisneksessä on kiistaton ja synergiaedut autobisneksen kanssa saattavat olla merkittävät. Akkuvarastojen oheen myytävät huolto ja digipalvelut voivat olla myös tuntuva tulonlähde. Solar Roof on tuote, joka on osoittautunut vaikeaksi kaupallistaa. Potentiaali siinäkin on pakostakin suuri kun ratkaisuja vihreämpään energiatuotantoon haetaan, mutta nähtäväksi jää tuottaako tämä kaupallista menestystä.

Yrityksen oma latausinfra sekä latauslaitteiden myynti saattaa osoittautua hyvinkin arvokkaaksi, kun maailma siirtyy suureksi osaksi sähköautoihin. Teslan latausverkosto on jo ennestään laaja ja jatkaa vauhdikasta laajentumistaan. Suunnitelmat avata latausverkko kilpailijoille voi osoittautua hyväksi tulonlähteeksi, sekä tilaisuudeksi markkinoida Teslan tuotteita ja palveluita.

Datankeruuseen perustuva algoritmipohjainen vakuutus on mielenkiintoinen mahdollisuus. Vakuutusmarkkina on toki valtaisa, mikä on tässä Teslan mahdollisuus? Tesla kontrolloi täysin omaa myyntiverkostoaan, joten vakuutusta voitaisiin myydä näkyvästi ja helposti lisäpalveluna niin verkossa, liikkeissä, mobiilisovelluksessa kuin autossakin.

Teslan kehittämät tekoälysirut mahdollistavat sekä rautabisneksen ja palvelubisneksen. TAM tuskin on tässäkään pieni, alalla toki on kilpailua mm. Googlen ja Nvidian muodossa.

Autoihin asennetut kamerat ja datankeruukoneisto mahdollistavat täysin uutta bisnestä kun hiukan mielikuvitusta käyttää: karttadatapalvelut, kaupunkisuunnittelun tarvitsema data, kaupungin infran tarvitsema data (liikennemerkkien sijainnit, rikkinäiset valaisimet, vandalismi yms.).

En ole varma onko parinkymmenen vuoden päästä enää autokouluja. Jos on, niin yhtälailla on mahdollista, että autokoulunopettajan / inssin korvaa tulevaisuudessa autoon sisäänrakennettu tekoäly. Mikä on tämän arvo?

Tesla botin valtaisan potentiaalin robotisoituna yleiskäyttöisenä työvoimana jokainen voinee ymmärtää, mutta nyt ollaan toki vasta kehitysvaiheessa, eikä liiketoimintaa tästä voi vielä odottaa mielestäni vuosiin.

Jos ei ole selvä, olen äärimmäisen bull yrityksen suhteen. Tämä on mielestäni todennäköisin maailman arvokkain yritys viiden vuoden päästä. En ole löytänyt toista suurta yritystä, jolla olisi yhtä isot visiot ja kyky toteuttaa kohti tavoitteita.

Ja on varmastikin totta, että kaikkia yksittäisiä posiivisia asioita, joita olen tässä luetellut, vastaan voi esittää kritiikkiä. Mielestäni ei ole kuitenkaan rehellistä odottaa, että tesla epäonnistuu niistä jokaisessa, eikä niillä asioilla siten ole mitään merkitystä teslan arvostuksen kannalta. Ymmärrettävästi tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa ja tarkkojen lukujen muodostaminen näille potentiaaleille on hankalaa. Siksipä analyysi yleensä keskittyykiin pelkkään automyyntiin, joka on helpommin mallinnettavissa. Sijoittajana olen luottavainen, että Teslalla on oikea kulttuuri, johtajuus ja tiimi useimpien visioiden toteuttamiseen, ja siten yritys on vasta taipaleensa alkuvaiheilla.

42 tykkäystä

Kyllä se jossain vaiheessa osoittaa. Toki ”market can stay irrational longer than you can stay solvent”…

6 tykkäystä

Kun tän päivän uutista tuosta Hertzin satsauksesta ajattelee enemmän niin alkaa aukeamaan mielenkiintoisia mahdollisuuksia ja skenaarioita tulevaisuuden suhteen. Teslan kannalta loistava juttu markkinoinnin kannalta ja olisiko tässä portti niihin robotakseihin? Jospa pelin avaakin joku muu kuin Tesla itse? Mikä on kilpailijoiden reagtio?

Myös kuljetusbisnes kokonaisuudessaan odottaa murrosta sähkörekkojen ja myöhemmin autonomian myötä.

Tämän hetkinen maailma tilanne kiihdyttää vielä tätä kehitystä mielenkiintoisella tavalla.

Saa katsoa käykö niin että loppupeleissä Kiina painelee autonomiassa ohi jättäen Teslan sekä muut perinteiset autonvalmistajat EU ja USA byrokraattien ja lobbareiden rampauttamina taistelemaan keskenään. Keskushallinnon siunauksessa on kova kilpailuetu.

Tuo on nyt Teslan mutta myöhemmin muidenkin valmistajien ongelma.

@Jukka_Lepikko, mitäs jos tekisit ns. Valavuoret ja ottaisit kiistakumppanisi @Seinakadun_Keisari mukaan Trader’s Clubiin? Näin kaikki voittaisivat: Katsojille tarjottaisiin mielenkiintoinen vastakkainen näkemys Teslasta, ja Keisari pääsisi lausumaan suurelle yleisölle ne Tesla-sijoittamiseen liittyvät varoituksen sanat, joita hän sinulta peräänkuulutti. Lopuksi paiskaisitte kättä, katsojat taputtaisivat kotisohvillaan ja elämä jatkuisi taas sulassa sovussa yhtä hienoa episodia rikkaampana.

56 tykkäystä

Erinomainen sisääntuloviesti @hellkama , kiitos siitä ja tervetuloa foorumille :slight_smile:

Nämä kaikki luettelemasi asiat (FSD, robotaksit, energiamarkkinat jne…) ovat mielestäni juurikin erinomaisia optioita, jotka tekevät Teslasta houkuttelevan sijoituskohteen. Kuten Morgan Stanleyn analyytikko uusimmassa raportissa toi esiin, hän arvottaa nämä “muut” osa-alueet jo yli 100 mrd USD arvoiseksi, vaikka ne eivät tee vielä (käytännössä) liikevaihtoa.

Mielestäni se ero tässä valuaatioasiassa piilee juuri tässä asiassa. Mielestäni “varovaiset” sijoittajat (kuten minä), toivovat saavansa jonkinlaista turvamarginaalia sijoituskohteille. En minä ainakaan halua maksaa sijoittaessa kaikista mahdollisista tulevaisuuden optioista suolaista hintaa, ei siinä ole mielestäni kovin paljon järkeä. Mielestäni ei ole sijoittajalle kovin mielekästä, että joutuu maksamaan jo nyt yli 100 Mrd näistä asioista, vaikka Tesla itsessään ei saa noista ainakaan vielä mitään.

Laadukas fundamenttianalyysi on kombinaatio valuaatiota ja numeroiden pyörittelyä sekä ENNEN KAIKKEA laadullista analyysiä (johdon arvioimista, liiketoimintamallin ymmärtämistä, liiketoiminnan mahdolliset optiot, kilpailuedut, kilpailukenttä, TAM jne…).

Mielestäni Teslassa on laadullisen analyysin näkökulmasta hemmetin paljon hyviä asioita mitä tarvitaan erinomaiselta sijoitukselta, oikeastaan vaan hyvin vahvat kilpailuedut ja voimakas skaalautuminen (ainakin toistaiseksi, ehkä tulevaisuudessa esim. softan myötä tämäkin etuna?) puuttuu. Lisäksi nämä tulevaisuuden optiot ovat todella paljon Muskin varassa.

Mielestäni Teslaan liittyy paljon riskejä juurikin Musk-riippuvaisuuden ja todella kovien tulevaisuuden odotusten vuoksi. Teslan arvostus on täysin kestämätön, jos viivoitinanalyysi pettää tai Muskille tapahtuu jotain. Kyllä, sijoittamisessa on aina riskejä, mutta nämä kaksi ovat merkittävästi kovemmat kuin monilla muilla yhtiöillä. Olen aina ollut hyvin matemaattisluonnontieteellisesti orientoitunut ja minun on hyvin vaikea käsittää miten Teslan näkee näillä hinnoilla hyväksi riskituottosuhteen keissiksi. Tai kyllä minä ymmärrän että sen voi niinkin nähdä, mutta silloin joko A) tuottovaatimus on olematon tai B) riskejä vähätellään hyvin voimakkaati.

Minä ainakin käytän osaketutkimuksessani paljon aikaa niiden riskien löytämiseen ja negatiivisten skenaarioiden läpikäymiseen.

42 tykkäystä

Erittäin hyviä pointteja, jotka hyvin voivat mahdollistaa arvostuksen. Jotenkin tästä tulee mieleen kymmenen vuoden takaiset keskustelut Applesta. Toisaalta ymmärrän hyvin bullien perusteet, mutta myös karhujen kannat. Pelkään auton valmistamiseen liittyen arvostus on mielestäni jo tässä ketjussa aikaisemmin moneen kertaan mainittujen seikkojen takia korkea.

Tähän pelkkään automallistoon liittyen itseäni hämää suuresti tuleva malliston uudistamistarve. Jonkun aikaa esim Model S:ää voidaan uudistaa facelifteillä, kuten plaid, mutta väkisinkin jossain välissä kuluttajien mielessä malli alkaa näyttämään vanhalta. Sitä en osaa arvioida, kuinka paljon Teslan poikkeuksellinen valmistustekniikka vaikeuttaa merkittäviä uudistuksia, joita mallisukupolvien välillä usein tehdään.

Teknisen analyysin puolella kurssikehitys näyttää poikkeuksellisen vaaralliselta. Daily RSI on yli 90, eli osake on todella yliostettu. Kurssi on noussut paraboolisesti, mikä lähes aina johtaa blow-off-toppiin. Näin näyttävän nousun 600 ->1000 usd jälkeen yliostettu markkina todennäköisesti tulee myös korjaamaan näyttävästi.

5 tykkäystä

On pitänyt monesti mainita että jyrkimmät karhuilut ja shorttailut on ollut TSLA longeille vain hyvästä. Controversy is GOOD:D

Mitäs 10 kriteeriä valita tenbagger(tjsp) videoissa joskus sanottiin, että valitse yhtiöitä jotka saavat jotkut näkemään punaista? Tesla on kivasti edelleen sellainen. Tosin pari kuukautta on mennyt liian hyvin kurssin suhteen:(

Ja jotain varsinaista asiaa:D

Tämä on ollut todellinen riski ja on sitä edelleen. Mutta väittäisin että tämä riski on pienentynyt merkittävästi viimeisen vuoden aikana (Musk on ollut pääsääntöisesti SpaceX:llä) ja se ehkä realisoitui hyvin Q3 callissa. Voisin siis väittää että Teslan sijoitettavuus parani wall streetin silmissä kun Musk ei ollut callissa mukana. Ja vielä edelleen voisin väittää että Muskin poistuminen toimarin paikalta nykyisen bonusohjelman jälkeen ei olisi mitenkään katastrofi sijoittajalle.

5 tykkäystä

Muuten hyvä idea, mutta pitäisi olla joku jolla on vasta-argumentteja, joihin on faktaa takana. Perstuntumalla kun asioita vaan kiistää, ei siinä ole edes viihdearvoa. Tässä ketjussa meni monta hyvää muiden esittämää vasta-argumenttia ohi, koska oli jotenkin henkilökohtaista toi vääntö.

7 tykkäystä

Hieno uutinen tuo Hertzin tilaus. Yrityksen markkina-arvo kyllä taas nousi aika railakkaasti suhteessa tilauksen kokoon.

3 tykkäystä

Tesla päivittää mallejaan jatkuvasti lennosta. Siksi heillä ei varsinaisesti ole käytössä “vuosimalleja”.
Tesla tekee noin 27 muutosta viikossa Joe Justicen mukaan. Alla suositeltava video.

Eli voidaan päätellä että muutoksien tekeminen ei ole ongelma verrattuna legacyyn.

Muuten kommentoisin automallistoon liittyen. Sähköautot ovat tällä hetkellä vielä niin pienessä osassa kokonaismarkkinasta että kaikkien mielihaluja ei ole tarpeen tyydyttää. Eli Teslalla ei ole mitään järkeä alkaa tekemään kymmeniä malleja kun he rajaavat jo nykyään erilaisia versioita valikoimasta että tuotannon lisääminen onnistuu. Voidaan toki olettaa että 2030 tilanne on erilainen.

5 tykkäystä

Pakko ottaa vielä hampaisiin tuo Teslan valmistusmenetelmien jatkuva ylistäminen sekä Teslan “ekosysteemi”. Teslan laatu on siis automaailman huonoimpia ja se käy kalliiksi joko asiakkaalle tai Teslalle itselleen.

Tämän lisäksi Teslan huolto ja varaosaorganisaatiot on automaailman huonoimpia. Ne ei yllä edes arvosanaan ala-arvoinen.

@Mihis Teslan jatkuva mallien välppääminen EI OLE HYVÄ asia ylläpitoa ajatellen. Varaosaorganisaatio ei pysy mitenkään mukana muutoksissa ja tästä syystä varaosien toimitukset venyvät yli kohtuullisen rajan. Ja se on monelle autonvaihdon syy…

Teslan laatuongelmien seurauksista on koostettu hyvä artikkeli:
Tesla Fleet Company Struggles Raise Questions About Robotaxi Plans (thedrive.com)

Kannattaa lukea. Ette jaksa kuitenkaan, niin referoin tähän siitä osia:

The Global Times reports that Shenma Zhuanche, a premium ride hailing firm headquartered in Sichuan Province, has rented time on three Times Square billboards with which to air its grievances with Tesla who supplies 278 of the vehicles used in Shenma’s fleet of high-end vehicles. According to Shenma, some 20% of its Teslas experienced electromechanical malfunctions that caused the company direct economic losses of nearly $1 million since it started buying Teslas in 2016.

Shenma is demanding that Tesla repair its allegedly defective vehicles, compensate it for associated losses and admit that its cars have quality problems. The company alleges that Tesla’s problem is not simply that its cars have quality problems, but that its after-sales service is “unsatisfactory” and that on average each repair keeps vehicles out of the fleet for some 45 days according to Technode.

20% on aivan järkyttävän iso luku ja 45 päivää downtimea on myös yksityishenkilöille deal breaker. Saati sitten bisnestä pyörittävälle yritykselle.

Another example of a Tesla fleet company experiencing challenges keeping its vehicles operating comes from The Netherlands, which has been a prime market for Tesla fleets due to major tax incentives for electric vehicles.

"Unfortunately we have had to stop our activities.

Due to increasing technical defects and the lack of a fast delivery of parts from Tesla, we had to halt half of our Teslas in our rental fleet from mid-December. Since this is no longer tenable and a solution does not seem to be within reach, our activities are currently discontinued.

Huono laatu yhdistettynä varaosien huonoon saatavuuteen kävi tässäkin liian isoksi haasteeksi.

A third example comes from Sweden, where mestmotor.se reports that Umeå Eltaxi has filed for bankruptcy blaming in part the Tesla Model S that it had operated as part of its all-electric fleet. Vice President and marketing manager Mohammed Al-Nasser had some harsh words for the California automaker, which line up with what Shanma and EC-Rent have said and implied about using its vehicles in fleet applications:

"Nothing has worked. Tesla does the worst cars. It has been too much wrong, for poor quality and when the closest workshops are in Stockholm, the costs have become unreasonably high. In the end, we did not see any opportunity to continue with these cars but chose to put the company into bankruptcy at its own request, "

Ei mennyt hyvin Ruotsissakaan. Tässä vielä nosti se kolmas laatuun liittyvä ongelma päätään, eli huono huolto-organisaatio.

Oli pari muutakin taksiketjua jotka meni juurikin Tesla-autojen takia konkurssiin mutta siirrytäänpä mielenkiintoisempiin aiheisiin.

Muutama tesla-stanien pyörittämä nettisivusto on unohtanut omissa artikkeleissaan kertoa laatuongelmista:
One warm-and-fuzzy story by Electrek about a Quebec City Tesla taxi operator conveniently failed to mention that its Model S drive unit was replaced multiple times by Tesla, a fact gleaned through a follow-up interview by Jalopnik. Another such positive story, by Clean Technica, failed to mention that the discontinued Tesloop shuttle replaced an unknown number of tires (which Tesla forum reports suggest the heavy, powerful cars tear through at a rapid rate) and needed a complete battery replacement until commenters pointed these inconvenient facts out.

En tiedä kuinka kovalle käytölle Hertzin autot joutuvat mutta lähtökohta Teslan suoriutumiselle kaupallisessa käytössä on huono. Hertzin autoilla on etuoikeus huoltojonossa, joten loppuviimeksi tavalliset omistajat joutuvat eniten kärsimään. Niin sanottu huolto-organisaatio on ylikuormittunut ympäri maailman, koska kyseinen yritys ei ole siihen jaksanut panostaa riittävästi.

Historia on osoittanut moneen kertaan sen, että laadullisesti huonoja autoja valmistava yritys aina ajautuu konkurssin partaalle ja haltuun otettavaksi. Se on valtava riski joka puree monelta suunnalta.

Sanon vielä sen, jonka moni jo tietääkin. Koko henkilöautoalan kokonaisbisnes ei riitä kattamaan Teslan market cappia. Siinä on miettimistä.

31 tykkäystä

Tekevät ne perinteisetkin autovalmistajat jatkuvasti uudistuksia. Ei Tesla tässä asiassa mitää uutta ole keksinyt. Tarkoitin tässä automalliin tehtävää suurempaa muutosta. Esimerkiksi juuri model S alkaa olemaan melkoisen vanha malli-iältään. Plaid uudistus tarjosi varsin vähän uudistuksia auton ulkoasuun verrattuna 2016 faceliftiin.

En pitäisi mitenkään poissuljettuna, etteikö mallien ikä jossain välissä alkaisi näkymään asiakkaiden ostopäätöksissä. Väkisinkin jossain välissä malleihin on tehtäva merkittäviä uudistuksia, joissa ei selvitä vain pienillä ulkoasuun tehdyillä muutoksilla. Sitä en kiistä, etteikö Model S olisi ulkoasultaan poikkeuksellisen tyylikäs.

Viestiisi ja Teslan mahdollisuuksiin valloittaa automarkkinat ja kaikki sen oheistoiminta, vakuutuksista latausinfraan, sisältyy myös ainakin minun suurimmat pelkoni, jotka saavat aikaan voimakaan vastareaktion Teslaa vastaan.

Minulla autoiluun sisältyy tunne vapaudesta. Auto on minun maksamani ja ajan sillä mihin lystään, korjautan sen missä haluan ja ajan lievää ylinopeutta silloin kun oloni on tarpeeksi radikaali. En kaipaa ruudulle ikkunaa autoa käynnistäessä, missä ilmoitetaan että painamalla tästä, hyväksyt autosi käyttöön liittyvät ehdot.

Tesla vie autoilua samaan suuntaan, mikä Applessa minua kuvottaa. Omistushaluisuus ja ekosysteemiin imeytymisen jälkeen järkyttävä rahastus ja ehtojen yksipuolinen sanelu.

Haluanko, että autoillessa:

Annan suostumuksen seurata sijaintiani ja nopeuksiani, sekä hyväksyn että niitä käytetään minua vastaan?

Annan jollekin luvan käyttää auton kameraa tai mikrofonia?

Haluanko sitoutua vain yhteen latauslaiteketjuun?

Että vakuutushintaa arvioidessa yksittäisiä ylinopeuksia tai ajovirheitä käytetään minua vastaan?

Ladata jatkuvasti uutta softaa, joka potentiaalisesti loukkaa yksityisyyttäni ja hyväksyä aina ehdot, koska muuten autoni ei toimi enää, tai sen vakuutus raukeaa?

Huollattaa, korjata tai ostaa autooni liittyviä tuotteita vain viralliselta Tesla-myymälältä, joka suvereenisti määrittelee katteet, koska kilpailu ja kilpailevien tuotteiden käyttö on kielletty?

Tiedän suuri osa näistä on tiettyyn pisteeseen arkipäivää jo nyt, mutta kun kuvittelen mihin kaikkeen tämä ekosysteemille altistuminen pahimmillaan autoilussa voi tulevaisuudessa johtaa (vrt. Apple) ja miten pitkälle näitä oman auton käyttämiseen liittyviä ehtoja saatetaan kehittää, nousee kyllä karvat pystyyn.

28 tykkäystä