Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Missä tahansa lajissa eron ollessa suuri sen kaventaminen huomattavasti on suunnatoman paljon helpompaa kuin eron ollessa pieni. Vastaavasti hyvin nopeaksei hiotun prosessin tehostaminen entisestään on huomattavasti vaikeampaa ja kalliimpaa.

1 tykkäys

Lähtökohtaisena oletuksena olisi ehkä parempi tarkistaa väitteiden totuuden mukaisuus ennen kuin niitä eteenpäin faktoina alkaa esittämään. Tämä toki tuntuu olevan nykyään ylivoimaisen vaikeaa monelle.

Mitä tulee investointipankkeihin ja niiden analyytikoihin tässä artikkeli tapauksesta parinkymmenen vuoden takaa:

Behind the fall of Pets.com, the darker story of underwriting banks and their analysts loomed during the internet boom. Even as Pets.com posted losses and the stock price dropped, the issuing firm’s analyst, Merrill Lynch’s Henry Blodget, did not change his buy rating until the summer.

Keeping Pets.com in business for as long as possible was in Merrill Lynch’s best interest, as the bank was collecting millions in investment banking fees, regardless of the company’s condition.

Kyllä se Blodgetkin osasi varmaan tulkita raportteja.

17 tykkäystä

Ylellä iso juttu Teslasta Analyysi: Tesla nappasi Euroopan myydyimmän auton tittelin ja ylitti tuhannen miljardin dollarin rajan – sirupula kukistui koodaamalla

6 tykkäystä

Jos huhut pitää paikkansa, että Tesla ostaa bydiltä akut niin katteet ottaa kyllä osumaa.

9 tykkäystä

Mielenkiintoista muutenkin, kun muutama vuosi sitten Teslan akkukennot oli niin ylivoimaisia fanien mukaan, että Tesla tekee kaiken itse partnerin kanssa. Sitten kun sanoi, että akkukennot on bulkkia jota voi ostaa monelta valmistajilta, niin yleensä tuli jotai epämääräistä mutinaa ymmärryksen puutteesta ja/tai shorttaamisesta.

…muutama vuosi eteenpäin ja Tesla on vaan laajentanut bulkki LFP-kennojen ostamista. Eli juuri sitä mitä aika moni sanoi, että muut valmistajat tulevat tekemään kun katsovat sähköautojen valmistamisen olevan aiheellista. Nevadan gigafactory ei ole vieläkään saatu siihen kokoon mitä sen piti olla ~5 vuotta sitten.

Akkukennojen hinnasta taitaa muutenkin olla suurin osa ihan raaka-aine kuluja tyyliin 60-70%. En tiedä onko tuo suhde muuttunut, mutta jonkun vanhemman sliden löytää netistä mistä tuollaisen akkukennon hinta muodostuu.

11 tykkäystä

Mainitsit vuoden 2017 jolloin ostit ja myit nega-kommenttien takia. Teit ainoan loogisen ja järjellisen ratkaisun. Elon Musk on itse myöntänyt, että yhtiö oli 2017 puolivälistä, 2019 puoliväliin, pahimmillaan n. 1 kk päässä konkurssista. Yhtiön selviäminen oli hiuskarvan varassa.

12 tykkäystä

Bada bing bada BOOM! Tesla tulee ja syö.

Mietin tätä keskustelua ja mielestäni olisi todella paljon mielenkiintoisempaa käyttää tätä nega-energiaa mielummin legacy-autovalmistajien virheiden ja heikkouksien ruotimiseen, kuin vääntää kehää Teslasta. Se olisi kaikinpuolin hyödyllisempää ja uudempi näkökulma.

Miksi legacy-autojen käyttökokemus on niin huono? Miksi niiden ostoprosessikin on niin huono? Miksi legacy-automerkkien huoltoprosessi on niin huono? Miksi on niin paljon laatuongelmia legacy-autoissa? Miksi kaikki nämä ongelmat vaikka autoja tehty 100 vuotta versus Teslan 10 vuotta? Miksi legacy-automerkit joutuvat mainostamaan niin paljon? Miksi legacy-automerkeillä on niin monta eri brändiä, mallia ja käyttövoimaa vaikka rakentavat pitkälti standardipalikoista ja -alustoista? Miksi legacy-tuotantoprosessit on niin kalliita ja hitaita? Miksi legacy-automyyjät ovat mitä ovat?

21 tykkäystä

Viestissäsi kahdeksan kertaa käyttämäsi sana “legacy” itsessään vastannee suurimpaan osaan näistä kysymyksistä;

Miksi legacyjen käyttökokemus on huono? Koska se on 100-vuotta vanha. Teslan FSD on ensimmäinen oikeasti iso paradigman muutos sitten model-T:n aikojen. Legacyt myös haluavat myydä tätä tuttua käyttökokemusta loppuun saakka, jonkunlaista tilausta riittänee kunnes itse ajaminen joskus kielletään.

Huoltoprosessi? Se toimii mielestäni varsin hyvin, jos on halua ja rahaa maksaa merkkihuollosta, joka on se valmistajien hyväksymä reitti. 100 vuotta historiaa näkyy alan ympärillä varsinaisena villinä lähtenä. Nyrkkipajaa ja harrastehuoltajaa löytyy joka paikasta ja lopputulos voi olla mitä vain. Miten Teslan huoltoprosessi eroaa Volkkarin merkkihuollosta? Appilla?

Laatuongelmia lienee jokaisella. Legacyt tekevät 10000 euron autoja premiumien lisäksi. Tesla ei tee. Tuohon hintaan priiman tuottaminen lienee vaikeampaa.

Miksi legacyilla on niin monta mallia ja brändiä? Ne koettavat myydä kaikille jotakin. Tähän asti ihmiset ovat halunneet auton joka on yhtä hyvä tai parempi kuin muilla, mutta näyttää persoonalliselta ja täyttää juuri omat tarpeet. Tämä on mielestäni Teslan suurin haaste automarkkinalla. Suostuvatko ihmiset ostamaan pienen valikoiman autoja? Kestääkö Teslan kate laajentaa valikoimaa?

Miksi legacyt mainostavat niin paljon? Niillä on 100 vuotta historiaa perinteisestä markkinoinnista. Ne eivät myöskään ole kovin mediaseksikkäitä. Sama ongelma on someaikakaudella muillakin vanhoilla firmoilla. On vaikea herättää kenenkään mielenkiintoa instagramissa uudella Passatilla. Tesla sen sijaan on tehnyt vaikuttajamarkkinoinnista taiteenlajin. Tässäkin ketjussa on useampi somevaikuttaja somevaikuttamassa. Näistä useimmat saanevat palkkansa kun Teslan osake nousee. Kurssinousuun Tesla taas käyttää rahaa. Paljon rahaa.

3 tykkäystä

Vielä on vähän syötävää:


Lähde: finance.yahoo.com

No joo halusin nähdä miltä tuo kaavio näyttäisi muun kuin valuaation osalta. En ikävä kyllä jaksanut hieroa kämäistä excel kaaviota parempaa tuotosta aikaiseksi hassuttelun vuoksi.

22 tykkäystä

Noh, täytyy muistaa että noin 486 kpl autonvalmistajasta Amerikassa silloin 1900-luvun alussa Ford oli ainoa, joka selvisi vähän pidempään.

Sama juttu kuin Google tänä päivänä: olisitko lyönyt vetoa että se markkinoille tullut 22. hakukone vuonna 1998 on tänään se ykkönen?

4 tykkäystä

Esim. Apple on tehnyt matkapuhelimissa hyvin pientä tuotevalikoimaa pidemmän aikaa ja silti menevät kaupaksi hyvin. Jos pystyy tekemään tuotteen, joka on riittävän hyvä isoille massoille, voi olla että saa myytyä kunnon volyymit tällä tavoin. En tiedä Teslan strategiasta sen enempää mutta tuli tämä analogia mieleeni.

6 tykkäystä

Apple myy tällä hetkellä omilla sivuillaan viittä eri mallia iPhonesta, joista jokaisesta on muutama eri versio (näytön koko, tallennuskapasiteetti, suoritin). Näistä halvin on 400€ puhelin. Apple siis skippaa suurimman osan markkinasta ja keskittyy premiumpuhelimiin. Sama lienee Teslan tavoite.

2 tykkäystä

Teslan tavoite pidemmällä tähtäimellä on valmistaa myös niin edullisia autoja kuin mahdollista.

5 tykkäystä

Toivottavasti näin ja varmastikin hinnat tulevat tuotantomäärien noustessa ja sähköautojen markkinaosuuden noustessa laskemaan huomattavasti. Toivottavasti tämä lupaus toteutuu. Minun on vaikea nähdä, että miksi Tesla lähtisi kilpailemaan tuossa 0-katteisessa pikkuautosegmentissä. Osakkeen omistajat näyttävät pitävän tuota Teslan hyvää katetta hyvinkin tärkeänä, eikä sitä ylläpidetä kauppakasseilla. SEAT myi Suomessa 250km rangellista sähköautoa alle 20000€:lla jo 1,5v sitten. Legacyt myyvät pieniä polttomoottoriautoja 15000€ alkaen. En epäile etteikö Tesla pystyisi hintakilpailuun, mutta motiivia sille on vaikea kuvitella.

Tulee mieleen Gamestop sekoilut aika vahvasti :man_shrugging:

4 tykkäystä

Uber will offer up to 50,000 Teslas to its drivers through Hertz rental deal

4 tykkäystä

Lataus? Tesla avannut/avaamassa latauksen muille merkeille. Huolto? Kaikilla merkeillä on huolto iso osa liiketoimintaa. Palvelut? Teslalla ei ole sen kummempia palveluita kuin muillakaan valmistajilla. Perinteisillä premium valmistajilla on todellisuudessa paremmat palvelut kuin Teslalla. Softa? Kaikilla valmistajilla on softaa, sovelluskauppoja, vuosimaksullisia palveluita yms.

Eli kaikki valmistajat tekevät muutakin liiketoimintaa kuin pelkkää autojen myyntiä.

3 tykkäystä

Hah, kaikilla valmistajilla maksullista softaa? Tesla myy jenkeissä keskimäärin 2k$ softaa per auto tällä hetkellä, muut valmistajat nollasta kymppeihin. FSD:n tasoa voi pilkata niin paljon kuin haluaa, mutta asiakkaiden ostopäätökset ratkaisee. Teslan asiakkaat ostavat softaa, muiden ei.

Teslan bear case vaatiikin sen, että tulevaisuudessa FSD myynti lakkaa, katteiden nousujohteisuus muuttuu laskusuhdanteeseen, äärimmäisen vahva operating leverage katoaa, liikevaihdon kasvu loivenee… Ylipäänsä kaikki selkeästi nähtävissä olevat trendit pitäisi yhtäkkiä kääntyä negatiiviseen suuntaan. Bearit syyttää bulleja viivoitinlaskennasta, vaikka bullit extrapoloi rationaalisesti nykyisten trendien mukaista jatkumoa, kun taas bearit mielivaltaisesti muuttavat jokaisen mittarin kulmakerrointa huonommaksi tulevaisuuden skenaarioissa.

7 tykkäystä

Taikka sitten bearit vain olettavat että teslalla ei ole mitään sellaista jota kuka hyvänsä valmistaja ei voi kopioida ja bullit olettavat että audi ja muut menevät konkkaan koska tesla myy kaikki autot ja kaikilla on tesla.

Kärjistää voi molempiin suuntiin.

Olisi mielenkiintoista kuulla että miten teslan valuaatioon vaikuttaa jos truckit ja robotaxit eivät olekkaan maailmaavalloittava juttu.

Yksikään bull ei ole vastaillut kovin kattavasti teslan valuaatioon joka perustuu oletukseen esimerkiksi juurikin robotaxeihin ja muihin. Noita truckkeja ja robotaxeja ei ole vielä vissiinkään ihan hirveästi. Onko tämä softafirma joka tekee autoja vai autofirma joka tekee softaa.

Miten firma joka toimii erittäin kilpaillulla markkinalla voi napata suurimman osuuden. Onko tässä kyse siitä että teslalla on sellaisia innovaatioita ja menetelmiä joita muut eivät voi kopioida.

Keskustelu kiertää kovasti kehää ja kukaan ei poistu poteroistaan. Tulevaisuus näyttää…

10 tykkäystä

Sulautetun koodin näkökulmasta tässä voi olla kyseessä arkkitehtuuri, joka on tehty helposti eri alustoille sovitettavaksi. Eli sama korkean tason koodi toimii muissa ympäristöissä, kunhan suhteellisen pieni laitteistoon kiinni oleva koodi on vaihdettavaa. Tällöin tuo porttaus onnistuu melko pienellä koodausmäärällä.

Vähän samaa asiaa kuin matkapuhelinpuolella käyttiksen esim. Android toimintaan saaminen uudella raudalla.