Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Juuri näin.

Jos FSD:tä ja sen kehitystä käsiteltäisiin omassa ketjussaan, voisi keskustelu olla rakentavampaa. Täällä Teslan puolella narratiivi kääntyy hyvin usein härkien ja karhujen hiekkalaatikolla kinasteluun.

Kokeilen kepillä jäätä pollin muodossa:

  • FSD-keskustelu ei kaipaa omaa ketjua
  • FSD:lle olisi hyvä tehdä oma ketju

0 voters

1 tykkäys

Tästä ketjua geneeriselle FSD-keskustelulle. Pahoittelut kun tän luonnissa on kestänyt ikuisuus, vaikka tätä aikaisemmin ainakin @DayTraderXL ja muistaakseni @JukkaM on ehdottaneet aikaisemmin - nyt se on vihdoinkin avattu!

8 tykkäystä
11 tykkäystä

Teslalla ongelmia lämmityksen kanssa. Ei ole ainoa tapaus. TechBBS puolelta löytyy esim. lisää ja kuulemma Facen puolelta.

Satunnaisia ongelmia vai Teslan/Elonin klassista innovointia ja testauksen puutetta? Jäämme odottelemaan.

8 tykkäystä

Eikö näitä henkilökohtaisia kokemuksia voisi jakaa jossain muualla?

Palstan linja on se että Puuilokäynnillä todettuja sotkuisia käytäviäkään ei enää ko. Yrityksen topikissa raportoida, joten mielestäni olisi loogista ja tämänkin ketjun luettavuuden kannalta toivottavaa että nämä yksittäiset huoltokeissit raportoitaisiin jossain muualla?

Itseäni ei ainakaan yllätä että jollain on ongelmia autonsa kanssa -25 asteessa eikä sillä ole mitään tekemistä sijoituskeissin kanssa.

Vai mitä olette mieltä?

21 tykkäystä

Komppaan edellistä, meillä on melko tuore ketju juuri tätä varten:

Tämä “(sähkö)auto jäätyi pakkasella” olisi mielenkiintoista jos saataisiin jotain tilastoa minkä perusteella arvioida näiden suhteellista määrää koko valmistajan autokannasta pohjoisella alueella. Kun katsoo noita kommentteja Auto - vaurastumisen jarru -ketjussa niin ei tämä mikään Teslajuttu ole pelkästään. Vaikka nyt antaakin kuvaa että tuota kylmätestausta ei ole tehty ihan niin paljoa kuin kilpailijoilla… :wink:

8 tykkäystä

Kyllä sitä sattuu paremmissakin piireissä.

Tässä jutussa on aika jännä sävy. Katsotaanko Teslaa vai legacy premium -merkkejä tarkemmalla suurennuslasilla?

Joka tapauksessa, kaikilla merkeillä tulee yksittäisiä huonompia yksilöitä tuotannosta. Teslan strategia on ainakin panostaa yksinkertaisuuteen ja siten vähempivikaisuuteen autoissaan. Tilastothan nämä asiat sitten lopulta kertovat, eivät yksittäistapaukset.

Koeajo: Mersun upea EQS on edustusluokan täyssähköauto, jolla pitäisi kesällä päästä melkein Lappiin asti lataamatta – mutta pakkasella edustusjätin kulutus on kylmäävää - Autot | HS.fi

4 tykkäystä

Dave Leellä taas yksi erittäin hyvä haastattelu. Vieraana New Street Researchin Pierre Ferragu.

Dave Lee kommentoi twitterissä haastattelua:
“His bull case summarized in one sentence:
Tesla is a $1 trillion startup with just 1% market share.”

2 tykkäystä

Tämä ei kyllä mielestäni perustele härkäilyä vaan pikemminkin näyttää kuinka härkämäinen markkina on Teslasta. Vähän kuin sanoisi että Rivian on 70 miljardin dollarin startup jolla on 0% markkinaosuus.

Ja tässä ketjussa on varmaan hyvä sanoa että en ole härkä enkä karhu Teslan suhteen vaan aiheesta kiinnostunut aidalla istuja :smiley:

9 tykkäystä

While analysts expect 2 million units from Tesla in 2022, they believe that fully ramped, the addition of Berlin and Austin factories will take the Tesla global installed capacity to closer to 3 million units. Tesla’s Berlin and Austin factories are believed to be of significantly higher capacity than either Fremont or Shanghai. “However, given continued supply chain issues, we would apply a reasonable degree of caution to the pace of ramp for both new plants this year. Regardless, it appears that demand is not going to be a problem for Tesla in 2022,” they said.

4 tykkäystä

Rivian on vielä enemmän startup:D Rivian ei varsinaisesti vielä ole valmistanut autoja sarjatuotantona (1015 kpl vuonna 2021).

Yleisenä kommenttina tuohon voi sanoa, että kasvuyhtiön suhteen on parempi mitä enemmän runwayta kasvulla on jäljellä. Tarkennettuna Ferragun pointti oli se että Tesla on tällä erittäin kannattava ja nopeasti kasvava valmistaja jonka kasvulle ei ole uhkaajaa ja jolla on lisäksi valtava kasvupotentiaali jäljellä. “Tesla came out of nowhere to produce 1% of cars(runrate) in 100 year old industry by just innovating on manufacturing cars”. Ferragun mietintä olikin “who’s gonna take the other 75% of the market (in 2030…?”. Ferragu sanoi myös etteivät sijoittajat ymmärrä tätä asiaa.

Myöhemmässä kohtaa haastattelua hän mainitsee Applen maturoituneena yrityksenä, jolla ei enää ole samanlaista kasvua jäljellä. Suurin osa myynnistä on korvausmyyntiä.

6 tykkäystä

Ehdottomasti samaa mieltä.

Kuitenkin jos sanoo että on hyvä asia jos yhtiön arvo on 1 biljoona ja markkinaosuus 1%, niin olisiko sijoituscase kaksi kertaa parempi jos yhtiön arvo olisi 2 biljoonaa ja markkinaosuus 1%? Mielestäni ei, ja tämä oli siis pointtini.

4 tykkäystä

Teslan kannattavuus perustuu pitkälti siihen, että se tekee käytännössä vain kahta automallia, ja niidenkin konfiguroitavuus on aika suppeata. Näin Tesla pitää tuotannon ja huollon kulut pieninä. Toki niitä uusia malleja varmasti tulee.

Itse jännitän CyberTruckin kohtaloa. Kysyntää sille tuntuu olevan, mutta onnistuuko Tesla valmistamaan sitä hyvällä katteella. Auton tuotantoprosessin Tesla joutuu rakentamaan tyhjästä ja yllätyksiä lienee tullut, kun auto niin paljon on viivästynyt. Mitä tahansa siitä ei voi pyytää, koska kilpailijoiden mallit tulevat markkinoille ennen CyberTruckia ja kilpailijoilla on “pakko” napata osa sähköautomarkkinasta.

1 tykkäys

Tesla will be allowed to build another 2,000 Model Ys in Grünheide after the first 250 Model Ys from a previous pre-approval, according to the new document.

According to reports, Tesla was not satisfied with the results of the first 250 Model Ys built in Grünheide and has therefore applied for another pre-approval for these 2,000 units in parallel to the final approval.

1 tykkäys

Eikös tuollainen tuleva 75% markkinaosuus ole jo leivottu kurssiin, firmahan on arvokkaampi kuin 10 suurimman markkinaosuuden omaavaa autonvalmistajaa yhteensä :slight_smile:

Mitä tapahtuu osakkeen arvolle, jos markkinaosuus jääkin “vain” 70 prosenttiin tulevaisuudessa?

Luvut tietysti hihasta, mutta pointti tullee ilmi. Näillä arvostustasoilla Teslasta onkin tultava täysin suvereenisti johtava autonvalmistaja. Jos ei tule niin ikävämpi juttu sijoituscaselle.

Ja mistä ne seuraavat osakkeen hinnan ajurit, kerta nyt jo hyväksytään arvostustasoilla että markkinajohtajuus on taattu juttu. Se on sitten se ekosysteemi ja robotaksit oletan.

2 tykkäystä

Jenkkien punaniskojen suosikki autoina on Ford F-150, Chevrolet Silverado 1500, GMC Sierra 1500, Nissan Titan, Toyota Tundra, Ram 1500 As Autos Sales Fall, Shoppers Snap Up Pickup Trucks - Forbes Wheels Sekä Ford, GM ja Lucid on julkaissut omat sähköisen versiot avolavapakuista, jotka Suomessa tosin kuuluu kevytkuorma-auto luokkaan.

Teslan CyberTruck tulee varmasti oikeaan aikaan. Teslan tavoite ei ole myydä CyberTruckkia city ihmisille, vaan juuri noille punaniskoille ja antaa niin Fordin kuin GM ja Lucidin luoda rauhassa e-Truck markkinat. Näin Tesla syö markkinaosuuksia perinteisiltä Ford, GM, GMC, Nissan, Toyota ja Dodge ja laittaa häpeään niin Fordin, GM kuin Lucidin sähköauto markkinassa.

Tarkoitat varmaankin Riviania, ei Lucidia. Lucid tekee luksus-sedania. Rivianin lukisin eTruckiksi, kuten ehkä myös Hummer EV:n. eTruckilla tarkoitan city-ihmisille suunnattua truckia.

Mutta Ford F-150 Lighting on kyllä aika konservatiivinen versio ICE F-150:stä eli kyllä sillä nimenomaan noita punaniskoja kositaan. Kuten myös Chrevroletin Silverado, jonka pitäisi olla markkinoilla vuonna 2023.

Mutta CyberTruck onkin sitten mielenkiintoinen tapaus. Noinkohan se punaniskoja miellyttää? Oisko kuitenkin enemmän city-ihmisiä ne ennakkotilaajat?

EV Truck -markkinoilla tulee olemaan aika veristä kilpailua vuonna 2023 kun kaikki valmistajat saavat omat EV-versionsa tuotantoon.

2022 tulee olemaan Tesla Model Y:n voittokulkua USA:ssa. Eurooppa myös vaikuttaa lupaavalta, jos Berliinin ylösajo onnistuu.

Kiina on se iso kysymysmerkki. Saako Tesla Shanghain tuotannon myytyä Aasiaan, kun samanaikaisesti Geelyn Zeekr, NIO, XPeng, Li ja PYD saavat uudet mallinsa täyteen tuotantoon. Veikkaan, että hinnanalennuksilta ei voi välttyä. Voi jopa olla, että koko tuotanto ei markkinoille uppoa.

2 tykkäystä

Jep. Teslan kannattavuuteen vaikuttaa paljonkin se että heillä on rajattu mallisto jolloin tuotantoa pystytään tehostamaan ja kasvattamaan nopeammin. Osa kannattavuudesta tulee myös siitä että paljon yleensä ulkoistettua tuotantoa on Teslan sisällä. Teslan organisaatio pystyy myös tehokkaasti kehittämään parempia, nopeampia ja edullisempia tapoja tehdä asioita.

Tuotannon tehokkuudesta suhteessa legacyyn saatiin vähän kuvaa kun Diess mainitsi että Tesla tekee autoa 10h ja heillä Volkkarilla siihen kuluu 30h.

Cybertruckin suhteen Teslalla on taatusti haasteita saada tuotannon ramp-up vietyä kunnialla vaaditulle tasolle. Täysin uusien asioiden tekeminen on vaikeaa. Kun ongelmat tuotannon nostamisessa on ratkaistu, varsinaisen auton valmistamisen kulujen pitäisi olla merkittävästi alempana perinteiseen valmistustapaan verrattuna. Siksi alunperin julkistetut hinnatkin olivat niin matalia.

Mitä Cybertruckin, Semin jne viivytyksiin tulee, siihen on helppo vastaus. Teslalla on liikaa kysyntää. Heidän pitää keskittyä 3 ja Y mallin tuotannon kasvattamiseen. Ongelmana on sekä henkilöresurssit että akkujen riittävyys. Lisäksi sirupula rajoittaa tuotantoa ja on siten loogisesti siirtänyt uusien mallien tuotannonaloitusta.

Tällä hetkellä näyttää lisäksi siltä ettei Fordin ja Rivianin lava-autoista ole vielä odotettavissa merkittävää tuotantomääriä vielä hetkeen. Molemmat niistä taitaa olla myös viivästynyt. Joka tapauksessa jenkkien lava-automarkkinat ovat valtavat. Ford varmaan vie omilta F-150 ICE malleiltaan myyntiä, mutta Rivian ja Tesla vievät niitä myös ICE autoilta eikä toisiltaan. Joten mitään “pakkoa” ei ole.

No jos muut muuttujat pysyvät samana niin ei varmasti:D Ferragun kommenttia voidaan pitää herättäjänä sijoittajille joille hän puhuu ja jotka ovat huolissaan Teslan arvostuksesta. Teslan market cap on absoluuttisesti korkea, mutta suhteessa Teslan potentiaaliin se EI ole. Teslan TAM vain sattuu olemaan niin iso että se on 1% markkinaosuudella jo sen arvoinen kuin se on.

1 tykkäys

Tesla on jo nyt täysin suvereeni johtava autonvalmistaja:D Jokusen vuoden päästä se on myös suurin valmistaja. Eikä Teslan kurssiin ole todellakaan leivottu mitään älyttömiä markkinaosuuksia, WS esim. jää Teslan ohjeistuksen alle ennusteissaan, ja aika monella TP:t on selkeästi yli nykyisen kurssin. Ja ne ennusteet pohjautuu käytännössä täysin autojen valmistukseen.

Teslan tavoite on myydä 20miljoonaa autoa/v. vuonna 2030. Se tullee olemaan noin 20% markkinaosuus.

WS kahden vuoden ennusteiden pohjainen P/E alla.

Tuo testituotannon määrä on huikea jos kaikki tehtäisiin. Osalle on varmasti käyttöä, mutta kaikille? Meneeköhän loput toiseen päähän purettavaksi ja osat uudelleen kasattavaksi linjalla. Korin osat jotka tehdään tehtaassa varmaan menee suoraan metallinkierrätykseen:)

Ehkä he ottivat lupahakemukseen vähän extraa jos sitä lupaa ei kuulukaan hetkeen? Lupa on 500 autolle per viikko, joten luvan olisi syytä tulla viimeistään 4vk päästä:D Jos lupa tulee vaikkapa kahden viikon sisällä ja ramp-up on päällä niin ehkä tuotanto jää reilusti alle 1000 kappaleeseen ja silloin ei välttämättä jää ylimääräisiä autoja tuhottavaksi.

Preproduction on kuitenkin siis käynnissä ja se taas nopeuttaa varsinaisen tuotannon aloitusta.