Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Model Y RWD:n hinta Saksassa 55k ja Ranskassa 50k.
ALV 0% hinnat 46k ja 42k

@Jukka_Lepikko : Stephenson olettaa Model Y:n keskihinnan nouseva Q2022->Q42023 yli 10%
57.4K → 61.7k. Onko tarvetta reivata lukuja alas päin? Edullisinta Model Y:tä aletaan myydä lähes 20 000 edullisemmin kuin Stephenson ennustaa!

Entäpä marginaalit? Jos tuo RWD on made in China, joutuu Tesla vielä pulittamaan tuosta tullit.

4 tykkäystä
3 tykkäystä

Omistajat eivät ole kovin tyytyväisiä Norjassa.

COMPLAINTS:

  • The car won’t start in cold weather
  • Door handles won’t open in cold weather
  • Intense squeaking noise
  • Car won’t start in warm weather
  • “Bubbles” in seats
  • Loose front seat
  • Trunk lid filled with rain water
  • Autopilot does not work properly
  • Internet is slow and does not work as it ought to
  • The wipers do not work (well enough)
  • The car creaks when you pass speed bumps and other bumps in the road
  • Decorative moldings loosen
  • The lights do not work properly
  • The doors stop working properly
  • Doors that open by themselves
  • The computer does not work
  • Yellow edges around the display screens
  • Windows that do not close completely
  • Systems reset on their own
  • Problems charging
  • Reduced power
  • Rust problems on new cars (especially Model 3)
  • Poor paint quality means that the car has to be repainted
  • You were promised free charging throughout the car’s lifetime, but the new charging stations do not fit the car
  • Lower battery life that Tesla claims
  • Problems with the air conditioner
  • Not all problems are solved when the car is serviced
  • Tesla promise to contact you, but you do not hear from them
  • You have to wait on the phone for a long time before Tesla answers
10 tykkäystä

Muistutus Tesla karhuille, se että tänään Tesloissa on huonoja puolia, ei tarkota että niitä olisi 5-10 vuoden päästä. Yleensä asiat kehittyy ja paranee.

Sijoittajat katsovat aina tulevaisuuteen. Iphone monessa mallissa ollut vaikka minkälaisia ongelmia alkuun, yksi taipui, yksi tippui verkosta jos kädet oli ympärillä tarpeeksi isosti. jne jne

8 tykkäystä

Akkujen teknologiajohtajuus tiukasti Kiinassa

5 tykkäystä

Elon Musk väläytti täysin itseohjautuvien Teslojen tuloa – ”Jo ennen vuoden loppua” | Kauppalehti

2 tykkäystä
  • 57,4k → 61,7k on 7,5 %.
  • Teslan myymien Model Y -mallien keskihinta nousee jo loppuvuoden 2022 aikana noin 5 % (ts. Q4/2022 raporttiin)
  • Ei ole tarvetta reivata lukuja alas
7 tykkäystä

Tuon “jo ennen vuoden loppua” ottaa taas joku ylös ja muistuttaa vuoden lopussa mitä Elon on taas lupaillut ja taas (mahdollisesti) rikkonut lupauksensa.

Oikea lainaus meni näin: "ideaalitilanteessa - - jo ennen vuoden loppua… "

3 tykkäystä

Siinähän oli se disclaimeri että “jos viranomaiset sallii”, noh sen taakse on helppo mennä, eihän varsinkaan Euroopassa viranomaiset hyväksy Teslan tekelettä näillä näytöillä.

Vähän sama kuin väittäisin rakentavani ydinvoimalan omassa varastossa ja sen tulevan verkkoon jos viranomaiset sallii.

15 tykkäystä

Ei nämä näytöt sinällään kauhean vahvoja ole. Tällainen mielenkiintoinen testi tuli vastaan. Ehkä vähän kahvihuonekamaa ja toisaalta autonomisen ajon palstallekin voisi soveltua, mutta tässä on nyt tästä FSD kyvykkyydestä keskusteltu niin pudotan tänne. Ratti pyörii parkittaessaTeslassa samalla tavalla ku itellä aikanaan ku maalaispoika tuli Helsinkiin, yhtä köyhin tuloksin.

Ihan asiallisen oloinen kommentti jätetty videoon, jonka todenperäisyyttä ei tietenkään voi taata.

10 tykkäystä

Tarkennuksena tuohon kommenttin videossa niin Mobileye oli se joka katkaisi suhteen sen jälkeen kun yksi Teslan autopilotti päällä ollut auto veti rekan perävaunun alta jättäen auton katon ja kuskin pään matkan varrelle, Tesla syytti tapahtumista Mobileyen kameraa vaikka vika oli Teslan tutkassa ja auton softassa (tämän Tesla myöhemmin myönsikin).

Tässä kohtaa Mobileye veti johtopäätökset ja irtisanoi sopparin koska ei pitänyt Teslan puutteellisesta turvallisuuskulttuurista.

10 tykkäystä

Onko tietoa miten energiaintensiivistä Teslan tuotanto on versus legacyt?

Ainakin alustoissa Tesla prässää ne parista palasesta (GigaPress, ainakin Berliinin tehtaassa tämä), versus että niitä hitsaillaan ja ruuvaillaan.

Jos Teslan tuotanto on vähemmän energiaintensiivistä, on tämä nykyisessä tilanteessa potentiaalisesti hyvinkin merkittävä etu.

3 tykkäystä

Akkujen tekeminen on erittäin energiaintensiivistä, joten korkea energianhinta tuskin on Teslalle mikään etu.

4 tykkäystä

Tesla ei edes hae viranomaisten hyväksyntää ainakaan USA:ssa. Jos viranomaiset sallivat betan, totta kai he sallivat tuotantoversion, kunhan Tesla disclaimerissaan ilmoittaa, että kuskin on oltava milloin vain valmis ottamaan auton hallintaan.

2 tykkäystä

Hmm… Rupesin kaivelemaan vähän ( Tesla 2020 Impact Report)

Valmistamisessa tosiaan näyttää menevän enemmän energiaa kuin legacy ICE;

Huomioitavaa on kuitenkin että Tesla todennäköisesti on tehokkaampi valmistamaan BEVejä versus yksikään legacy-valmistaja;

Lisäksi merkittäviä parannuksia luvassa;

Tämä sattui myös silmään kiinnostavana. Epäselväksi jäi kuitenkin paljonko noilla tuotetaan sähköä Teslan omaan käyttöön;

Bonarina, Suomi mainittu!

2 tykkäystä

Hieman muuntelet totuutta. Tuo ehtohan koski vain Eurooppaa (siis Kauppalehden mukaan, en ole Muskin puhetta kuunnellut).

2 tykkäystä

Unlimited demand.

9 tykkäystä

Jep prosenttilasku meni pieleen,

Jos Euroopan Model Y RWD:n hinta ja toimitusaika ei vielä riitä reivaamaan ainakin Q42022 lukuja alas, riittääkö Kiinan hinnat ja toimitusajat?

Shanghai Model Y Kiinan myyntihinnat ja odotusajat:

  • RWD: toimitus 1-4 viikkoa, hinta $45 940
  • LR: toimitus 16-20 viikkoa, hinta $57 247
  • Performance: toimitus 12-16 viikkoa, hinta $60 582

Jos yllä olevat toimitusajat pitävät, Kiinan myynti tulee olemaan Q4 lähes pelkästään RWD-mallia, jonka alv0% hinta on noin $41 000.

Aiemmin tänä vuonna Teslan edullisten mallien toimitusajat ovat olleet huomattavasti pidempiä kuin kalliiden mallien. Nyt sekä Euroopassa että Kiinassa edullisia malleja saa nopeammin kuin kalliita malleja.

James Stephenson ennusti Q42022 Model Y autojen keskihinnaksi $60 850 ja Shanghain Model Y tuotannoksi 157k kappaletta, joka on yli puolet Model Y kokonaistuotannosta Q42022. Jos puolet myydään hintaan $41k, toinen puoli pitäisi myydä hintaan 80k.

Stephensonin Q42022 vaikuttaa aika epärealistiselta.

→ Näillä hinnoilla ja toimitusajoilla Q4 Teslan ASP (average selling price) tulee laskemaan Q3:sta merkittävästi.

3 tykkäystä

Musta tuntuu, että sä ajattelet tätä vähän liian monimutkasesti poimimalla yksittäisten maiden hintoja ja koittamalla laskea niistä uusia keskimyyntihintoja. Jos lähdet arvioimaan pelkästään tilaussivun nykyhinnan kautta, sun on melko mahdoton arvioida kokonaismyyntihintaa ja myyntimixiä kaikkien eri alueiden välillä sis. lisävarusteet, autopilotit ja FSD:t (jonka hinta voi olla jopa $12 000, ensi kuusta alkaen $15 000).

Helpompi tapa ja todennäköisemmin oikean lopputuloksen antama tapa on katsoa Q2 toteutuneita myyntihintoja ja sitä minkä hintaisia Q2:lla toimitetut autot ovat olleet tilaushetkellä (Q3/2021-Q1/2022). Sen jälkeen Q3 lukuja arvioitaessa voit katsoa mitä siinä kvartaalissa myytyjen autojen hinnoille on tapahtunut jne. (Tesla on nostanut hintoja koko ajan).

Siis mitä? Tesla antaa muiden jonojen seistä ja toimittaa vain halvinta RWD-mallia, jossa jono on lyhyt?
Lyhyt jono kertoo minusta ennemmin siitä, että sille mallille ei ole kysyntää. Pitkä jono kertoo siitä, että ks. mallille on kysyntää. Etenkin kun Tesla on preferoinut tuotannossa kalliimpia versioita.

Loppuvuoden toteutuneet myyntihinnat tulevat olemaan lähes varmuudella korkeammat kuin alkuvuoden.

21 tykkäystä
2 tykkäystä