Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Kyseessä yksittäisen foorumilaisen mielipide, jota voi käyttää kokonaiskuvan rakennuspalikkana. Jokainen tuo oman värinsä tähän palettiin.

1 tykkäys

Anaaleillahan Keisari viittaa analyytikoihin, ei suinkaan osakkeenomistajiin.

5 tykkäystä

Katoha, ei ole rookiella lyhenteet hallussa. Pahoittelut :sweat_smile:

1 tykkäys

Pyrin tuomaan esiin vain faktoilla perustellun näkemykseni Teslasta, tästä ei kaikki tykkää koska Teslan kannattajat ja osa sijoittajista on täydellisen sokeita lampaita.

En ole vielä keltään saanut konkretiaa siitä mikä tekee Teslasta niin paljon paremman että sen mcap on suurempi kuin top3 suurimpien autovalmistajien yhteensä. Vw, Toyota jne tekevät yhteensä useita kymmeniä miljardeja voittia joka vuosi mutta jostain syystä kroonisesti tappiollinen Tesla arvioidaan arvokkaammaksi.

Niin kauan kun kukaan ei pysty kertomaan mitään konkreettisia perusteita sille, pidän Teslaa modernin pörssihistorian suurimpana kuplana.

7 tykkäystä

Jaan Keisarin näkemyksen tuosta kuplaisuudesta. Mielenkiintoista seurata, milloin taloudelliset realiteetit tulevat kuvioihin. Itse en sorttaisi nyt, koska tuon kaltaisella tarinataloudella näköjään voi ratsastaa tänä päivänä hyvinkin pitkään.

Sen verran kevennyksenä näin viikonloppuna: muinaisina aikona taloustieteen opiskelijana törmäsin yrityksen arvonmäärittelyn nyrkkisääntöihin koskien kokonaisen yrityksen myynti/ostohintaa. Yksi niistä - hyvin epämääräisistä mutta suuntaa antavista - ohjenuorista oli: yrityksen myynti/ostohinta on maksimissaan vuoden liikevaihton verran.
Oi niitä aikoja…

5 tykkäystä

Ihan vähän on vielä matkaa…

10 years ahead of competition they said…

14 tykkäystä

Teslan arvo-kupla ei välttämättä “koskaan” puhkea, vaan tapahtuu arvonnousun hidastuminen tai paikallaan polkemista kurssin osalta. Brändi on erittäin vahva, joten laadullisesti ei tarvitse mitään Tojotaa tai Porssea työntää markkinoille.

1 tykkäys

Tuosta Teslan automatiikan sekoamisesta (lippu vs liikennevalo) tuli mieleen aihe yleisemminkin.

Itseäni hieman hirvittää noiden itseajavien autojen tulo, sillä niiden havainnoimaa dataa on paljon helpompi manipuloida kuin ihmistä. Tesla ei todellakaan ole tuon ongelman kanssa yksin, vaan vastaavia ongelmia on ollut oikeastaan kaikilla valmistajilla, jotka ovat yrittäneet saada autonsa toimimaan automaattisesti. Kaikki varmaan muistaa Volvon turvallisuusdemon, jossa Volvo tempaisi vauhdilla kuorma-auton perään jarruttamisen sijaan. Jonkin auton (oliko Tesla) pystyi halvaannuttamaan parilla teipin palalla tiessä. Googlen ensimmäiset versiot törmäili piilaaksossa, kun tekoäly oletti muiden autojen noudattavan sääntöjä jne… Ja saihan se yksi performanssitaitelijakin huijattua Google Mapsia aika hyvin ja reititettyä liikenteen uusiksi.

Koneoppimiseen perustavat mallit toki oppivat kokoajan lisää ja parantavat juoksuaan, mutta tietyt perusongelmat pysyvät. Esimerkiksi liikennemerkkien/liikennevalojen/liikenteen ohjaajien tunnistamisen herkkyys joudutaan pitämään väkisinkin todella herkällä, jotta ne myrskyssä lumen ja heiluevien oksien seasta voidaan tunnistaa. Tämä taas johtaa helposti videon kaltaisiin tilanteisiin, joissa tunnistus menee pieleen.

Yhdistelemällä tietoa useasta rekisteristä (paikkatieto, tutkat, konenäkö) virheitä voi hieman pyrkiä vähentämään, mutta liikenteessä on aika usein edessä jotain odottamatonta, kuten onnettomuuksia, pika-aikataululla perustettuja työmaita yms vaikka Trafilta saisi mitä dataa tahansa. Ja vaikka teknisesti aika nopeastikin (muutama vuosi) saataisiin aikaiseksi ajoneuvo, joka onnistuu 99,9% ajasta tunnistamaan kaiken oikein, niin erilaisia poikkeuksia tulee kyllä eteen. Kaiken tekoälyn ydinongelma tulee esiin, kun kohdataan jotain, mitä opetusdata ei ole sisältänyt. Tosiaalta automaattisten autojen aikakaudella on varmasti helpompi saada omalla kadulle haluamansa nopeusrajoitus, sen kun vaan kyhää sellaisen pahvista ja laittaa puuhun roikkumaan. :smiley:

Ylläoleva ei siis kohdistu Teslaan, vaan on ihan yleinen ongelma. Kone ja ihminen kuitenkin havannoi asioita hyvin eri tavalla. Miten tämä sitten liittyy tähän ketjuun? A) Ongelma ei ole pelkästään Teslan, B) Kokonaan itsenäisten ajoneuvojen yleistymisen tiellä luultavasti on vielä muutama pieni pomppu, joita päästään setvimään kun käyttö yleistyy early adoptereilta matti meikäläisille.

7 tykkäystä

Koneoppiminen tai käytännössä neuroverkot eivät vielä toimi lähellekään ihmisen aivojen kaltaisesti.
Periaate karkeasti on se, että testidataa syötetään sisään. Siinä on sisääntulojen arvot sekä lähtöjen oikeat vastaukset. Eli vaikka kanan kuva ja lähtössä on koodi kana ja pallon kuva ja lähdössä koodi pallo jne.
Neuroverkko säätää sisäiset painoarvot optimaalisiksi.
Sitten nuo painoarvot (kertoimet) otetaan käyttöön varsinaisessa tuotantodatan funktiossa, jossa tuotantodataa ajetaan sisääntuloihin ja kertoimien avulla neuroverkko antaa todennäköisyyden lähdöille. Esim. 80 % kana, 10 % pallo, 10 % elefantti.

Kuvan tunnistuksessa on edellä mainitun lisäksi konvoluutiokerrokset, joissa tunnistetaan kuvasta muotoja ja lopuksi mainittu päättelykerros
Tuossa linkissä keskellä erittäin selkeä kuva kohdassa “How a deep neural network sees” Kuvan tunnistus konvoluutio NN

Tässä on 2 lähestymistapaa: Bottom-Up kuten Tesla eli rakennetaan tuotantoon auto ja lisätään sen autonomisuutta asteittain.
Top-Down kuten Waymo, AutoX… eli rakennetaan autonomista liikennettä tukeva auto ja infra joka toimii tasolla 5. Otetaan se tuotantokäyttöön takseissa ja ajan saatossa laajennetaan sitä maantieteellisesti sekä lopulta kuluttaja-ajoneuvoihin

Siinä otetaan suuri riski, jos Teslalle annetaan jossain maassa tällä hetkellä autonomisen tason 5 lupa, koska samalla hyväksytään se, että Tesla aiheuttaa kuolemia vaikka se toimisi oikein. Neuroverkko kun kertoo todennäköisyyden ei absoluuttista totuutta.
Kun Tesla lukee liikennevaloja pelkästään kamera->neuroverkolla, se jonkin todennäköisyyden mukaan onnistuu. Tämä riippuu mm. testidatasta.

Jos liikennevalo (V2X) suoraan kommunikoi auton kanssa (mm. kättelee), on 100 % varma, että auto ja valo ymmärtävät toisiaan. Yleensä functional safety vaatii tämän. Tähän voidaan päätyä tuossa Top-Down ajattelussa

4 tykkäystä

Itseajava auto on ihan huuhaata, tarvittaisiin käytännössä ihmisen älykkyys eli kvanttitietokone. Jollain moottoritiellä voi toki lepuutella käsiä irti ratista, ei siinä mitään. Autokoulun vanha opettaja sanoi vuosikymmeniä sitten, että jokaisen mutkan takana voi olla vaikka elefantti, noh ei ole vielä tätä eläintä tullut vastaan, mutta muuten mutkan takana voi olla mitä erilaisimpia tilanteita, aina vaarallisen leveästä puimurista tielle kaatuneeseen puuhun ja kaikkea siltä väliltä. Hiekkateillä haasteet kasvaa entisestään.

2 tykkäystä

Kvanttitietokone ei sinänsä vastaa ihmisen älykkyyttä vaan mahdollistaa tehokkaamman laskennan.Sinänsä itseajava auto on tätä päivää, Waymo sitä jo käyttää taksina Waymo ilman kuljettajaa ajava kaupallinen taksi

Periaate Waymossa on se, että ne tiet joilla se toimii, ajetaan ensin autolla läpi ja lidar-sensori tekee tiestöstä tarkan 3D-kartan. Näin autot tietävät tarkasti ympäristönsä.
Lisäksi autot tulevat tulevaisuudessa käyttämään ns. V2X-tiedonsiirtoa, jossa autot keskustelevat liikennevalojen ja toisten autojen kanssa.
Lopullisena periaatteena se, että autot ja liikenneinfra tietävät toisensa ja tämä yleinen 3D-kartta on kaikkien autojen saatavilla.

Teslan mallissa jokainen automerkki tekisi tulevaisuudessa oman neuroverkkoratkaisun ja keräisi oman testidatan. Autot eivät tiedä toisistaan vaan pyrkivät neuroverkolla ennustamaan muiden autojen liikkeitä ja mm. liikennevalojen tilaa

7 tykkäystä

Voi olla monelle jo vanhaa tietoa, mutta tässä Elonin viimeisemmät. Ota tosta nyt sit selvää :grimacing:

Volk­swa­gen AG plans to in­vest around $86 bil­lion in the de­vel­op­ment of elec­tric ve­hi­cles and other new tech­nolo­gies over the next five years, as the world’s largest auto maker races to over­take Tesla Inc. as the lead­ing maker of elec­tric cars.

Volkswagen AG kertoo sijoittavansa USD 86 miljardia tulevan 5 vuoden aikana sähköautoteknologiaan tavoitteena ohittaa nykyinen markkinajohtaja Tesla.

VW launched the ID.3 all-elec­tric com­pact car this year, the first model in a new gen­er­a-tion of all-elec­tric ve­hi­cles. The car has re­ceived com­plaints about qual­ity and soft­ware fea­tures, prompt­ing re­view­ers to score it be­low Tes­la’s equiv­a-lent model. How­ever, the car has sold well, push­ing VW past Tesla in Sep­tember as the big­gest elec­tric-ve­hi­cle maker in Eu­rope by sales.

VW:n markkinoille tuoma sähköauto ID.3 on saanut valituksia laadusta ja ohjelmistoista. Se on arvioitu Teslaa huonommmaksi, silti sitä on saatu kaupaksi hyvin.

1 tykkäys

“etäisesti autoa muistuttava laite”.

Vaikuttaa alumiinilaatikolta jossa on pyörät ja josta tulee rumaa jälkeä jos kolahtaa. 62mph huippunopeus hieman rajaa vahinkoja, mutta silti näyttää pelottavalta viritykseltä. Kiinnostaisi nähdä esim. EuroNCAP -törmäystestissä…

1 tykkäys
2 tykkäystä

Mielenkiintoinen näkökulma. Ihan totta, jos on kylmää ja sataa niin tämmöisellä on paljon mukavampi mennä kuin sähköpotkulaudalla. Ja lyhyehköillä matkoilla niin kauan jos ei joudu biljardipalloksi paljon isompien ja painavempien tielläliikkujen kanssa niin kaipa se siinä menee. Kiinassa tuo turvallisuusaspekti on aina ollut vähän toissijainen, jo ennen sähköautoja paikallisten autojen suurin ongelma on ollut että turvallisuus on ollut samaa tasoa kuin länsimaissa oli 60-70 -luvulla. Eli jos kolisee niin sitten sattuu ja pahasti.

Kaipa se menee niin että ennen kuin kommunistinen puolue kokee turvallisuuden tärkeäksi, sillä ei ole merkitystä. Sitä odotellessa.

1 tykkäys

Tuohon päälle akkujen nopea vaihto ja päivitysmahdollisuus sekä 10000 dollaria halvempi hankintahinta kuin Tesla S:llä sekä muutoinkin komeampi peli, on myrkkyä Teslalle.

1 tykkäys
1 tykkäys

UK to ban sale of new petrol and diesel cars from 2030: FT

Reuters Staff

LONDON (Reuters) - British Prime Minister Boris Johnson plans to announce next week a ban on the sale of new petrol and diesel cars from 2030, five years earlier than previously planned, the Financial Times reported on Saturday.
Britain had originally planned to ban the sale of new petrol and diesel-powered cars from 2040, as part of efforts to reduce greenhouse gas emissions, and in February Johnson brought this forward to 2035.

Citing unidentified industry and government figures, the FT said Johnson now intended to move the date forward again to 2030 in a speech on environmental policy he is expected to give next week.

The BBC reported a similar plan earlier on Saturday, without giving any sources.

A Downing Street spokeswoman declined to comment on the reports or the content of Johnson’s upcoming speech.

Jos tämä uutinen bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämisestä Britanniassa vuoden 2030 alusta alkaen pitää paikkansa, niin muutos on tosi nopea!

4 tykkäystä

En pidä ollenkaan mahdottomana. Autokanta on täällä paljon tuoreempaa mitä esim. Suomessa. Jostain syystä ihmisillä on tarve vaihtaa auto uudempaan viimeistään kolmen vuoden välein. En olisi yllättynyt, jos 80% tavoitteesta saavutettaisiin alle kymmenessä vuodessa.

2 tykkäystä