Tesla ei kuulemma mainosta. Itse lasken mainosbudjettiin Tesla Botin, Roadster2:n suihkumoottoreilla, FSD:n ja Robotaksit.
Tesla Semi näyttää menevän samasta budjetista. Jep, ensimmäiset rekat toimitettiin. Mutta mikä on akkukapasiteetti ja range ko akuilla? Jos Semi kerran on myynnissä, luulisi että speksit kerrottaisiin.
Veikkaan että potentiaaliset asiakkaat haluavat vähän enemmän teknisiä tietoja suorituskyvystä kuin arvioin kuorman painosta videon perusteella.
En sano etteikö Semi voisi tulla myyntiin jollain aikataululla, mutta tosiaan Teslan sijoittajaviestinnän historia huomioiden en yllättyisi vaikka lopulta koko hanke jäisi @MiamiFan mainitsemaksi mainokseksi.
En tiedä raskaasta liikenteestä juuri mitään. Enkä sähkövoimalinjasta raskaassa liikenteessä muuta kuin tiedostan haasteet hyötykuorman määrässä johtuen tarvittavien akkujen painosta. Lähinnä kritiikkini osuu Teslan sijoittajaviestintään. Jos he kertovat jotain tuotantotavoitteista jollekin tulevaisuuden ajanjaksolle, projektien aikatauluista, tulevista projekteista yms niin vaikea antaa niille mitään painoarvoa. Niin monta kertaa näissä asioissa on aikataulut venyneet jne.
Itseäni kinostelee hinta. Akkurekka kun ei voi olla määräänsä enempää kalliimpi kuin FCEV-malli. Tai ei voi välttämättä olla ollenkaan kalliimpi. Ja kinostelee mistä akut tulee, että pääseekö edes IRA:n tuista hyötymään, jos se edes tulee oikeesti myyntiin.
Niin, ehkä keskimääräisesti. Onnettomuudet tuppaavat sattumaan ns. riskikuljettajille, jotka nostavat onnettomuustilastoja suhteessa lukumääräänsä nähden huomattavan paljon. On kyse sitten iästä, kokemuksesta tai k*sipäisyydestä. Tai vaikkapa näiden yhdistelmästä.
Onko olemassa mitään numeraalista arvoa, edes odotusarvoa, sille, paljonko kokenut, ikänsä turvallisesti ja ennakoivasti ajaneen Erkki Esimerkkikuskin riskit pienenevät, kun hän luovuttaa ajoneuvonsa FULL SELF DRIVERin haltuun ja ummistaa mökkimatkalla silmänsä ollakseen skarppina saunan lämmitykseen heti perille päästyään?
Jos riskit pienenevät keskimäärin niin ne pienenevät myös Erkin kohdalla. Siinä kohtaa kun joku törttöilijä paumauttaa kolmion takaa kylkeen niin Erkin henkilökohtaisilla ajotaidoilla ei ole mitään merkitystä.
Tässä on Salkunrakentajan juttu Teslasta ja sen kilpailijoista. Jutun lukee muutamassa minuutissa.
S&P:n mukaan mukaan yhä useammat autonvalmistajat tulevat markkinoille halvemmilla vaihtoehdoilla – erityisesti alle 50 000 dollarin malleilla, joissa Tesla ei vielä todella kilpaile.
Esimerkiksi korealaiset Kia ja Hyundai hakevat kasvavaa markkinaosuutta USA:n täyssähköautojen markkinoilta. Tällä hetkellä niiden markkinaosuus on noin 10 prosenttia.
Teslan on pakko vastata tähän haasteeseen halvemmilla malleilla. Yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk vahvisti jälleen kerran äskettäisessä tulospuhelussa, että yhtiö työstää Model 3:a edullisemman hintaista ajoneuvoa, vaikka markkinoille tulon ajankohta on epäselvä.
Voiko kysyä mitä haet tällä takaa? Luuletko että nyt Semikin on tehty vain ja ainoastaan sen takia, jolla Tesla voi vain mainostaa itseään eikä rekka tule koskaan edes myyntiin vai mikä on homman juoni?
Julkistamistilaisuus ja puheet 500mile rangesta on pelkkää markkinointia. Rekalla ei ole speksejä eikä hintaa, eli se ei ainakaan toistaiseksi ole muuta kuin markkinointia. Bill Gates on oikeassa, nykyisellä akkutekniikalla raskas liikenne ei sähköisty. Ensin se tapahtuu jakeluautoissa, mutta ei raskaassa liikenteessä.
Mieti, kuinka valmis Semi oli yli viisi vuotta sitten kun se julkistettiin. Keksittiin vain hienoja lukuja, eli 500 mile range ja megawatt charging. Ei mitään muuta. Mitään konkreettista ei ollut.
Sama pätee FSD:hen. 6 vuotta sitten Tesla ”uskoi” saavuttavansa täyden autonomian vuoden kuluessa. Uskotko, että he oikeasti uskoivat? Olisiko sittenkin ollut pelkkää waporwarea?
En ole itse seurannut näitä Tesla HW versioita, mutta jos vaatimuksena on uusi IC, että FSD toimii niin eikö tässä nyt kuitenkin sitten mene vielä tovi?
Jos koittaa käyttää summon tai autopark toimintoa niin usko siihen, että nämä ajavat itse joskus katoaa kokonaan. Etenkin summon on aivan naurettavan huono.
Shanghain myyntiluvut kahden kuukauden jälkeen jo melkein uudessa kaikkien aikojen ennätyksessä. Neloskvartaalissa myyntiluvut nousee ihan uusille tasoille.
Euroopankin suhteen luvut näyttää hyvältä. Teslan markkinaosuus ei tänäkään vuonna laske yhtään, vaikka kilpailu on kiristynyt valtavasti. Tesla myös tulee kasvattamaan selvästi eroa toiseksi suosituimpaan automerkkiin verrattuna.