Ensinnäkin on hyvä miettiä perusasioita jotka vaikuttavat autojen myyntiin. Jonnet ei muista, mutta autorahoituksessa oli aiemmin oikea korko. Pitkään jatkunut matala korkotaso mahdollisti sen, että autojen hinta nousi ja perusjantterit osti vähän aiempaa kalliimpia autoja. Eli siirtyi Mondeosta → A4. Näkyy nykyajan mallistossakin, mondeot sun muut vastaavat ovat Superbia lukuunottamatta hävinneet markkinoilta. Nyt kun korkotaso on palautunut enemmän normaaliksi, niin ostajat joutuvat katselemaan aiempaa edullisempia vaihtoehtoja ja tämä ei voi olla vaikuttamatta premium-segmenttiin.
Itse miellän BMW:n olevan hyvissä asemissa tulevaisuutta ajatellen. Sillä on hyvä ja laaja mallisto sekä monipuolinen voimalinjavalikoima. Myös bemarin edullisen pään mallisto on varsin hyvä, joka auttaa pitämään heikentyneen ostovoiman omaavat kuluttajat brändin maksavina asiakkaina. Yhtiö on myös panostanut tulevaisuutta ajatellen kehittelemällä vetyvoimalinjaa ja siinä heillä on saksalaisessa premium segmentissä first mover advantage. Tällä peliliikkeellä BMW varmistaa sen, että autobahnalla kovavauhtista matka-ajoa ajava saksalainen kuluttaja valitsee edelleen BMW:n.
Myynnillisesti seuraavat kaksi vuotta on varmasti autoalalla haastavia, niin oletan olevan myös bemarilla. Uskon että vuonna 2025 myynti vetää paremmin ja tämän vuoden myyntimäärät jää taakse. Eli uskon myyntimäärien kasvavan keskipitkällä aikavälillä.
Teslan tapauksessa lähes tulkoon jokainen riskitekijä on realisoitunut. Pidän näitä seuraavia merkittävimpinä:
- CEO on täysi aasi.
- Brändi ei ole enää läheskään yhtä vahva kuin alkuvuonna. Vahvasti liittyy ylläolevaan. Negatiivinen trendi menossa joka syö brändin arvoa.
- FSD susi, semi susi, 4860 susi, cybertruck susi ja roadster susi.
- Mallisto on kapea ja vanha. Y on syömähammas.
- Yhden voimalinjan taktiikka. Tulevaisuudessa ongelman tuo myös kilpailuasetelma, sillä entistä enemmän tulee kilpailijoilta plug in hybrid malleja ja vetyvoimalinjoja tarjolle. Niillä on omat vahvuutensa.
- Autojen hintataso on vallitsevaan taloudelliseen tilanteeseen liian korkea.
Model 3:n tilanteesta hyvä graafi Kiinasta. Myynti on selkeästi ollut jo pitempään alakuloista, eikä varsinkaan kasvusta voi puhua:
Mallisto kaipaa kyllä jo rajua uudistusta ja sen pitäisi laventua. Se on helpommin sanottu kuin tehty…
Tuohon minun listan viimeiseen pointtiin sellainen lisäys jota tesla-bullit eivät ole täällä käsitelleet. Eli pari yötä sitten olleessa twitter-spaces ulostulossa Musk mainitsi huononevat katteet ja sen, että kasvun ja katteiden kanssa joudutaan tasapainottelemaan. Minusta hän ohimennen mainitsi jopa tappiolliset katteet, mutta tämä ei ole varma tieto. Joka tapauksessa voi olla niin, että kasvua haetaan hintakilpailun kautta ja se tekee huonoa tulokselle.
Pidän mahdollisena että Tesla ei koskaan saavuta BMW:n myyntimääriä, varsinkaan jos noita tiettyjä kipukohtia ei paranneta (brändi ja mallisto). Ongelma on se, että maineen menettäminen automarkkinoilla on helppoa mutta sen takaisin saaminen ei ole.
Taisi institutionaaliset sijoittajat alkaa laittaa lappua myyntilaitaan, tänään -11%. Tai sitten sekoilua margin callien kanssa -joka sekin on mahdollista koska moni teslabulli on laittanut koko salkkunsa yhteen osakkeeseen+vipua päälle.
No semmoista. Olen ollut yksi äänekkäimmistä teslabeareista. Nyt siirryn taka-alalle hetkeksi ajan säästön takia. Ei tässä oikein muuta ole tehtävissä kuin seurata laskua, kaikki on jo niin monesti sanottu.