Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

No minulle on tärkeintä että kukaan, varsinkaan aloitteleva sijoittaja, ei haksahda tähän täysin yltiöpäiseen hypetykseen jossa vedetään viivoitin analyysillä vuosikausia kasvavia volyymejä, katteita jne ilman mitään kritiikkiä.

Jos nyt numeroista jotain sanotaan niin väitän että katteet tulevat laskemaan lähemmäs alan keskitasoa siinä vaiheessa kun BEV osuus markkinoista kasvaa ja lisää kilpailjoita tulee volyymituotannolla kehiin.

Autoteollisuudessa ei ole koskaan kukaan pystynyt pitämään samanaikaisesti isoja volyymejä ja isoja katteita, minua ei kukaan saa uskomaan että BEV maailma olisi tässä suhteessa jotenkin erilainen, varsinkin kun alalle tulo on helpompaa vrt polttismaailma.

EDIT: sen sijaan että täällä arvuutellaan Teslan lukuja vuonna 2027 niin mielellään keskustelisin niistä Teslan kilpailutekijöistä eli millä jatkossa saavutetaan isot kasvuluvut, pidetään/kasvatetaan marginaaleja jne. Mielestäni sen pohjalta on mielekkäämpää keskustella sitten miten sen näkyy luvuissa.

Nyt tiedetään että Shangaista tulee se luokkaa 1.5M autoa vuodessa, Giga Texas ja Berliini pitäisi puskea 500k alkuvaiheessa (täyteen rampattuna siis), mihin ja miten Tesla saa työnnettyä 2.5M autoa vuodessa, varsinkin kun puhutaan toistaiseksi kahdesta eri mallista?

Tänään tuli Kiinasta karmeat viikkoluvut eli alle 9k uutta rekisteröityä MIC Teslaa, tehdas tuuttaa sen 35k autoa viikossa eli 5pv tuotanto pitäisi saada muualle myytyä.

Berliinissä ollaan jossain 20-30% tuotantovauhdissa ja Euroopassa käytettyjen Teslojen hinnat tippuu kuin lehmän häntä ja uusien autojen toimitusajatkin lyhenevät koko ajan.

Jos nyt joku bulli kertoo minulle että minne kaikki autot myydään, miten ja millä katteella vrt. nykytilanne?

39 tykkäystä

Tuo 2,5 miljoonaa autoa parilla mallilla on varsin paljon. Mielestäni on jokseenkin optimistista kuvitella volyymien kasvaessa koko tuotannon menevän tuosta vaan kaupaksi kunhan vaan valmistaa autoja mitä ehtii.

Esimerkiksi BMW-ryhmä 2021 myi suurin piirtein saman verran huomattavasti laajemmalla paletilla eri ja malleja oli eri hintaluokissa.

2021 (Full Year) Global: BMW and Mini Brand Sales by Country and Models

January 12, 2022 in Brands, Global

In 2021, BMW, Mini, and Rolls-Royce increased worldwide sales with China, the USA, and Germany the largest car markets.

In 2021, BMW, Mini, and Rolls-Royce increased worldwide sales with China, the USA, and Germany the largest car markets.

© BMW AG

In full-year 2021, the BMW Group increased worldwide deliveries by 8.4% to 2.5 million cars. BMW brand increased sales by 9% to a new record high 2,213,795 vehicles claiming the title as the largest premium car brand in the world. Rolls-Royce delivered a historical high 5,586 cars, as the top luxury carmaker in the world. Mini brand global car sales increased by 3.3% with the Mini Electric the best-selling Mini model in 2021.

BMW Group Global Sales by Brand in 2021

BMW Group sales worldwide by brand were as follows in 2021:

2021 % Change
BMW Group Automotive 2,521,525 +8.4%
BMW 2,213,795 +9.1%
– BMW M GmbH 163,542 +13.4%
MINI 302,144 +3.3%
BMW Group electrified* 328,316 +70.4%
Rolls-Royce 5,586 +48.7%
BMW Motorrad 194,261 +14.8%
*BEV and PHEV

In 2021, the BMW Group posted solid growth of 8.4 percent with a total of 2,521,525 BMW, MINI, and Rolls-Royce vehicles delivered to customers worldwide. BMW brand sales reached a new all-time high of 2,213,795 units (+9.1%) in 2021 with the brand leading the global premium segment. The company more than doubled its sales of fully-electric vehicles in 2021 to 103,855 units (+133.2%)

2 tykkäystä

Osake vapaapudotuksessa pre-marketissa. Syy lienee tämä:

10 tykkäystä

Sam kertoo avoimesti omistavansa Teslan ja BYDn osakkeita. Yleensä se “lukee” muilta sivuilta löytyviä artikkeleita videon muodossa. Ei se mielestäni"satusetä" ole, mutta on Teslamyönteinen ja se saattaa harmittaa osaa kuulioista.

Laitoin videolinkin, koska joskus on mukavampi kuunnella tai katsoa samoja uutisia, jotka löytyy muilta sivuilta. Tässä muutama linkki videolla kerrottuihin juttuihin.

Eli ei satuillut noita juttuja…

Joulukuussa 2021 Tesla myi Kiinassa 70k autoa. Nyt jäädään pahimmassa tapauksessa 40k autoon. -40% YoY markkinalla joka kasvaa lähes +50% YoY.

Ei tätä makron tai Koronan piikkiin voi laittaa. Teslalla on Kiinassa isoja ongelmia. Eikä Muskin twiittailut taida kiinalaisia kiinnostaa, eli twitter ei käy selitykseksi.

Sanoisin, että ongelma on malliston suppeus: Y ja 3 ovat edelleen Kiinassa myyntitilastojen kärkeä, mutta autoteollisuuden lainalaisuudet alkavat vaikuttaa. Segmenttiajattelu toimii edelleen ja yhden segmentin avulla markkinaa ei voi valloittaa.

15 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Eli nyt on selvää että tähän tyssäsi Teslojen myynnin kasvu, vaikka Q4 tulossa ennätys kvartaali :sweat_smile:. Itse en kyllä nää 2023 mitään ongelmaa etteikö saataisi myytyä 1,8-2miljoonaa Teslaa, mutta tämä nyt onkin minun näkemys millä ei ole kuin itselleni merkitystä :grinning:

13 tykkäystä

Jä tässä kävi Jukalla kallis virhe. Autotehdas ei kasva vain tuotantoa lisäämällä.

BMW on vuoden 2022 premium-segmentin ykkösmerkki. Markkina-arvo 55 miljardia… autoja myydään yli 2 miljoonaa kpl tänä vuonna, brändi ja tuote on kunnossa. Hyvä ja tiukka mittatikku Teslalle.

15 tykkäystä

Minkälaisena näet BMWn myynnin ensi vuonna ja vaikka viisi vuotta eteenpäin?
Minä heitän oman veikkauksen. Ensi vuonna suurinpiirtein saman verran kuin tänä vuonna, ellei tule taantuma niin hieman vähemmän. Seuraavat vuodet myynti pysyy samana.
Tesla myy ensi vuonna enemmän kuin kuluvana vuotena, seuraavat viisi vuotta myynti kasvaa. Jos taantuma, niin kasvu hidastuu hetkellisesti.
Tässä veikkaukseni näistä kahdesta.

14 tykkäystä

-Tämä näkemys perustui siihen että läheskään kaikki halukkaat ei autoa saaneet silloin, ja että kun tuotanto kasvaa alkaa kaikki halukkaat saamaan, eli tuon kuopan täyttäminen on vain kapasiteetista kiinni = automaattinen kasvu tuotantoa lisäämällä.

1 tykkäys

Viesti yhdistettiin ketjuun: Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Kyll yks syy miks shanghain tehdas on pidempään kii sekä joulukuus että tammikuus näyttäis olevan covid. Shanghai on täysin pulass covidtartuntojen kaa. Ja moni sairastuu rajuun koronaan sillä rokotteet on niin surkeat. Kyll nyt koko kiinan teollisuus ottaa iskun q1lla.

Ensinnäkin on hyvä miettiä perusasioita jotka vaikuttavat autojen myyntiin. Jonnet ei muista, mutta autorahoituksessa oli aiemmin oikea korko. Pitkään jatkunut matala korkotaso mahdollisti sen, että autojen hinta nousi ja perusjantterit osti vähän aiempaa kalliimpia autoja. Eli siirtyi Mondeosta → A4. Näkyy nykyajan mallistossakin, mondeot sun muut vastaavat ovat Superbia lukuunottamatta hävinneet markkinoilta. Nyt kun korkotaso on palautunut enemmän normaaliksi, niin ostajat joutuvat katselemaan aiempaa edullisempia vaihtoehtoja ja tämä ei voi olla vaikuttamatta premium-segmenttiin.

Itse miellän BMW:n olevan hyvissä asemissa tulevaisuutta ajatellen. Sillä on hyvä ja laaja mallisto sekä monipuolinen voimalinjavalikoima. Myös bemarin edullisen pään mallisto on varsin hyvä, joka auttaa pitämään heikentyneen ostovoiman omaavat kuluttajat brändin maksavina asiakkaina. Yhtiö on myös panostanut tulevaisuutta ajatellen kehittelemällä vetyvoimalinjaa ja siinä heillä on saksalaisessa premium segmentissä first mover advantage. Tällä peliliikkeellä BMW varmistaa sen, että autobahnalla kovavauhtista matka-ajoa ajava saksalainen kuluttaja valitsee edelleen BMW:n.

Myynnillisesti seuraavat kaksi vuotta on varmasti autoalalla haastavia, niin oletan olevan myös bemarilla. Uskon että vuonna 2025 myynti vetää paremmin ja tämän vuoden myyntimäärät jää taakse. Eli uskon myyntimäärien kasvavan keskipitkällä aikavälillä.

Teslan tapauksessa lähes tulkoon jokainen riskitekijä on realisoitunut. Pidän näitä seuraavia merkittävimpinä:

  • CEO on täysi aasi.
  • Brändi ei ole enää läheskään yhtä vahva kuin alkuvuonna. Vahvasti liittyy ylläolevaan. Negatiivinen trendi menossa joka syö brändin arvoa.
  • FSD susi, semi susi, 4860 susi, cybertruck susi ja roadster susi.
  • Mallisto on kapea ja vanha. Y on syömähammas.
  • Yhden voimalinjan taktiikka. Tulevaisuudessa ongelman tuo myös kilpailuasetelma, sillä entistä enemmän tulee kilpailijoilta plug in hybrid malleja ja vetyvoimalinjoja tarjolle. Niillä on omat vahvuutensa.
  • Autojen hintataso on vallitsevaan taloudelliseen tilanteeseen liian korkea.

Model 3:n tilanteesta hyvä graafi Kiinasta. Myynti on selkeästi ollut jo pitempään alakuloista, eikä varsinkaan kasvusta voi puhua:

Mallisto kaipaa kyllä jo rajua uudistusta ja sen pitäisi laventua. Se on helpommin sanottu kuin tehty…

Tuohon minun listan viimeiseen pointtiin sellainen lisäys jota tesla-bullit eivät ole täällä käsitelleet. Eli pari yötä sitten olleessa twitter-spaces ulostulossa Musk mainitsi huononevat katteet ja sen, että kasvun ja katteiden kanssa joudutaan tasapainottelemaan. Minusta hän ohimennen mainitsi jopa tappiolliset katteet, mutta tämä ei ole varma tieto. Joka tapauksessa voi olla niin, että kasvua haetaan hintakilpailun kautta ja se tekee huonoa tulokselle.

Pidän mahdollisena että Tesla ei koskaan saavuta BMW:n myyntimääriä, varsinkaan jos noita tiettyjä kipukohtia ei paranneta (brändi ja mallisto). Ongelma on se, että maineen menettäminen automarkkinoilla on helppoa mutta sen takaisin saaminen ei ole.

Taisi institutionaaliset sijoittajat alkaa laittaa lappua myyntilaitaan, tänään -11%. Tai sitten sekoilua margin callien kanssa -joka sekin on mahdollista koska moni teslabulli on laittanut koko salkkunsa yhteen osakkeeseen+vipua päälle.

No semmoista. Olen ollut yksi äänekkäimmistä teslabeareista. Nyt siirryn taka-alalle hetkeksi ajan säästön takia. Ei tässä oikein muuta ole tehtävissä kuin seurata laskua, kaikki on jo niin monesti sanottu.

53 tykkäystä

Sikäli ymmärrettävää, että jos Teslan tulos on sijoittajien tärkeysjärjestyksessä ollut koko historiansa ajan varsin merkityksetöntä, ainakin suhteessa osakkeesta maksettavaan hintaan. Joten ei tuloksella oletettavasti ole merkitystä tulevaisuudessakaan mikäli sijoittajissa paljon samoja tahoja, joten niiden sijoittajien mielestä paras tapa hakea kasvua on tinkiä katteista.

1 tykkäys

Tesloja tilattu isosti flippaukseen.

Nearly a third of used Teslas for sale in August were 2022 models up for resale, a sign that original buyers were aiming to flip, analysts said. That compares with about 5% of other brands on the used market, research firm Edmunds said."

4 tykkäystä

Saattaapi olla että jokusella Teslauskovaisella alkaa usko olla koetuksella… Hinta oli 100% korkeampi kun oli uskomattoman hyviä ostopaikkoja… monen suomalaisenkin ammattilaisen suusta tulleita hehkutuksia… ja voihan sitä olla edelleen mutta itse jätän välistä. Hinta alkaa olla lähellä 1/4 vuoden takaisesta.

En nää mitään sellaista vallihautaa mitä ei voisi muut suuret merkit saavuttaa tai mennä ohi. Kaiken lisäksi en pidä muotoilua kovin kummoisena.

5 tykkäystä

Jep, mallisto on hyvin kapea, Teslalta on kerrottu uusien mallien tulosta avolavasta pienempään mutta eipä niitä ole liikenteessä nähty, vaikka ennakkotilauksia pääsisikin tekemään.

Myöskään faceliftiä ei ole tehty olemassa oleviin malleihin. Vaikka Tesla kertoo tekevänsä asiat toisin kuin kilpailijat, niin itseni on vaikea uskoa perinteisten autovalmistajien ihan lystikseen tekevän niitä.

4 tykkäystä

Tesla model 3 facelift tuli 2020 ja 2021 vaihteessa. Sisusta meni uusiksi, siihen tuli lämpöpumppu, kromiosat poistettiin auton ulkoa, valot paranivat (matrix), LFP-akku, tuplalasit sivuikkunoihin edessä, langaton lataus kännykälle, sähköinen takaluukku jne jne…

Y-mallia en ole seurannut kauhean tarkasti, mutta siihenkin on nyt syksyllä uusittu jousitusta (non-performance mallit), takapenkkejä on parannettu (sivupenkit on pidemmät), tuplalasit takaikkunoissa. Tuota aikaisemmin siihen on tullut tavaratilan peittävä verho…

Lisäksi molempiin on ilmeisesti tullut AMD Ryzen prosessori, joka vastaa teholtaan PS5-konsolia.
Esim Model S ja X sai Steam pelipalvelun autoihin… Voi olla, että sama tulee 3 ja Y-malleihin jossain vaihessa.

8 tykkäystä

Ei hyvältä näytä Teslan kannalta. Harmi… Myin koko position -30% järkäletappiolla (stop loss). Tåmän kyydissä vaikea pysyä nyt kun Elon musk vaikuttaa menettäneen järkensä ja ajanee kurssin pohjalukemiin. Riittää kun katsoo Elon Muskin viimeisimmät twitter päivitykset.

Näkemykseni firmasta/autoista on edelleen positiivinen ja todennäköisesti palaan takaisin osakkeenomistajaksi jossain vaiheessa kunhan tilanne hieman rauhoittuu . Osanotot muillekkin rahoja tähän menettäneille ja onnittelut rohkeille shorttareille. Hyvä uutta vuottta 2023!

15 tykkäystä

Pidän mahdollisena että Tesla ei koskaan saavuta BMW:n myyntimääriä.

Tesla myy tällä hetkellä kvartaalissa (2022 Q3 343,000) yli tuplaten täyssähköautoja verrattuna BMW täyssähköautojen myyntiin vuodessa.

Jos BMW myy nyt yli 2 miljoonaa autoa vuodessa, niin sen pitää saada 1.8 miljoonaa autoa muutettu CO2 nolla päästöiseksi vuoteen 2035 mennessä.

Siinä ei hybridi auta. Akkuautojen kehitys tulee tukahduttamaan vetyautojen järkevyyden, ja ne ei tule saamaan koskaan suurta suosiota (range ja latausnopeus tulevat paranemaan vielä paljon). Eli Teslan yhden voimalinjan taktiikka on etu, eikä rasite.

Mallisto kaipaa kyllä jo rajua uudistusta ja sen pitäisi laventua.

Uusi Model S ja X tulivat juuri Euroopan markkinoille, joten ne ovat hyvin tuoreita. On huhuttu, että Model 3 uudistuu syksyllä 2023 (Highland project).

Cypertruck tulee 2023 lopulla markkinoille, joten mallisto laajenee ensi vuonna.

4860 susi

BMW:llä on täysin vastaavanlaisia suunnitelmia. Onko sekin myös susi?

Oma ennuste on, että Teslan osakekurssin kannalta alkuvuosi 2023 on hankala. Heti, kun Kiina alkaa voittamaan koronan keväällä ja Project Highland ja Cypertruck julkaisut alkavat olla lähellä, niin kurssi alkaa taas nousta. Itse ajattelin tehdä ensimmäiset Tesla osakeostot omaan salkkuun alkuvuodesta, koska ensi vuodelle on niin paljon uutta luvassa. ”Tämä ei ole sijoitussuositus”

15 tykkäystä