Pidän mahdollisena että Tesla ei koskaan saavuta BMW:n myyntimääriä.
Tesla myy tällä hetkellä kvartaalissa (2022 Q3 343,000) yli tuplaten täyssähköautoja verrattuna BMW täyssähköautojen myyntiin vuodessa.
Jos BMW myy nyt yli 2 miljoonaa autoa vuodessa, niin sen pitää saada 1.8 miljoonaa autoa muutettu CO2 nolla päästöiseksi vuoteen 2035 mennessä.
Siinä ei hybridi auta. Akkuautojen kehitys tulee tukahduttamaan vetyautojen järkevyyden, ja ne ei tule saamaan koskaan suurta suosiota (range ja latausnopeus tulevat paranemaan vielä paljon). Eli Teslan yhden voimalinjan taktiikka on etu, eikä rasite.
Mallisto kaipaa kyllä jo rajua uudistusta ja sen pitäisi laventua.
Uusi Model S ja X tulivat juuri Euroopan markkinoille, joten ne ovat hyvin tuoreita. On huhuttu, että Model 3 uudistuu syksyllä 2023 (Highland project).
Cypertruck tulee 2023 lopulla markkinoille, joten mallisto laajenee ensi vuonna.
4860 susi
BMW:llä on täysin vastaavanlaisia suunnitelmia. Onko sekin myös susi?
Oma ennuste on, että Teslan osakekurssin kannalta alkuvuosi 2023 on hankala. Heti, kun Kiina alkaa voittamaan koronan keväällä ja Project Highland ja Cypertruck julkaisut alkavat olla lähellä, niin kurssi alkaa taas nousta. Itse ajattelin tehdä ensimmäiset Tesla osakeostot omaan salkkuun alkuvuodesta, koska ensi vuodelle on niin paljon uutta luvassa. ”Tämä ei ole sijoitussuositus”
Muokkaamani joulukuusi joutui siirretyksi meemiketjuun, niin laitetaan tällainen pelkistetty ”vakava versio” tänne. TA mielessä tämä kuvio ei kyllä vieläkään houkuta ostamaan Teslan osakkeita. Minun osaltani kurssikehityksen arvailu on karhumaista ja epäilen kurssilaskun jatkuvan.
Mielestäni TA mielessä Teslan kurssia pitäisi tarkastella tuolla ajanjaksolla logaritmisesti. TA mielessä weekly RSI on jo alle 30 ja dayly RSI on jotain 16 tasolla. Eli osake on erittäin ylimyyty. Ei välttämättä ole mikään yllätys, jos kurssi kohta lyhyellä aikavälillä tekee myös näyttävän korjausliikkeen ylöspäin. Tämä toki ei ole mikään tae siitä, etteikö laskeva trendi jatkuisi.
Sähkönhinta nousussa lyhyellä jänteellä. Talvi voi aiheuttaa paljon pahemman energiakriisin mm. saksan teollisuudelle. Useilla ei ole varaa, eikä haluja sijoittaa uuteen sähköautoon nykyisessä taloustilanteessa. Minun on vaikea nähdä ajureita, mitkä voisi laukaista korjausliikkeen ylöspäin. Melkein ainoa on se, että on jo laskenut niin paljon. Kaikille lienee tuttu käsite putoava puukko.
Tarkastelin teslan kurssikäyttäytymistä vain TA mielessä. Vaikka kaikki tukisivat laskevaa trendiä, suurella todennäköisyydellä näin ylimyydyn osakkeen kohdalla nähdään korjausliike ylöspäin lähitulevaisuudessa. Tämä korjausliike ei ole mikään tae trendin kääntymisestä. Yleensähän laskevassakin kurssissa lähdään uusia LH:ta tasaisin väliajoin. Teslankin laskevassa kurssissa välillä ahneus taas ottaa voiton pelosta ja kurssi korjaa ylöspäin ainakin hetken.
Edelleen mielestäni ketjussa pohditaan epäoleellisia asoita juuri nyt. Muutama päivä sitten Elon kutsui Medvedevin täysin käsittämättömiä ennustuksia sisältävää lankaa eeppiseksi. Kurssi ei tällä hetkellä juuri liiku Teslan liiketoiminnan takia vaan Muskin kilahtamisen takia.
Siis mitä tuohon Medvedevin ennustukseen olisi pitänyt vastata? Tuo Muskin vastaus oli täyttä sarkasmia. Se minua on tässä yllättänyt eniten, että yllättävän moni ihminen ei tunnu ymmärtävän sitä.
Varmasti oli sarkasmia mutta miksi siihen ylipäätään täytyy vastata mitään ja kerätä puolen maailman huomio kyseiseen ketjuun ja tuoda Venäjän propagandaa esille? Ja tosiaan maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät sitä näe sarkasmiksi.
Totta, hyvä kun korjasit! Vaatii näköjään erillisen näytönohjaimen ja vähintään 16GB RAM muistia. Model S ja X malleista tuollaisia ovat autot, jotka on tehty 2022 puolivälin jälkeen. Ilmeisesti muutama Model Y erillisellä näytönohjaimella tuli Shanghain tehtaalta, mutta niiden tekeminen on keskeytetty.
Jep, lakimuutos ajettiin nopeasti koska paikallinen “trafi” ei tehnyt mitään ja tämän DMV:n toiminnasta onkin paljon kysymyksiä, epäilyjä on epäpätevyydestä aina ihan puhtaaseen korruptioon asti. Laitoksen johtaja ei suostu puhumaan medialle ja sen toiminnasta on tutkimukset päällä käsittääkseni.
Tesla muuten vastusti raivoisasti tätä lakimuutosta. En tajua miksi.
Varsin hurjaa, että ylipäänsä ollut laillista myydä “full self driving”-nimistä tuotetta, jossa disclaimerina mainitaan, että kyseessä on beta, tuote ei ole autopilotti, ja kädet pitää pitää ratissa ja katse tiessä. Mikähän lie ollut yleisön mielikuva tuotteesta, etenkin kun Musk itsekin videoilla ajellut ilman käsiä ja fokusta, ja tykkäillyt Teslan autopilotti päällä kuvatuista pornopätkistä.
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Luulisi että tähän olisi varsinkin EU-regulaatio puuttunut, varsinkin kun kyse on ihmisten turvallisuudesta liikenteessä eikä siitä syntyykö kännykkälaturijätettä vai ei (vertaus Applea kurnuttavaan USB-C latausporttiregulaatioon).
Mikä estää Teslaa tekemästä vain seitsenpaikkaista Model Y:tä? Standard range takavetoinen voi jäädä viisipaikkaiseksi kun mahtuu sedanien rajoihin, muut model Y:t seitsemällä paikalla.
Model Y:n varteenotettavin kilpailija Mach E ei saanut SUV statusta.
Nämä tax creditit ovat olleet täysi sirkus ja sijoittajalle epämukava uhkapeli. Olen tyytyväinen tähän realisaatioon. Viime kerralla tax creditit meinasi pistää Teslan konkurssiin, kun niissä oli firmakohtainen raja, jonka umpeuduttua paljon sähköautoja tehnyt yritys joutui kilpailemaan credittejä saavien kanssa ilman credittejä.
Nämä uudet creditit pelastavat Teslan tuloksellisuuden vaikeina aikoina ja tuovat älyttömiä summia amerikkalaisten veronmaksajien rahaa Teslan osakkeenomistajille tulevina vuosina.
IRA-rajat ei parhaat mahdolliset Teslalle, muttei mahdottoman huonotkaan. Sekä Model 3:n että Model Y:n halvimpien mallien hinnat tippuu, Model 3 perusmallin saa alle $40k hintaan!
Tässä tärkeää huomioida myös konteksti: tähän asti ja tänäkin vuonna pääosa valmistajista on saanut EV-tukia jenkeissä, Tesla ei tänä vuonna mitään (aiemmassa paketissa oli valmistajakohtainen raja, jonka Tesla ylitti pidemmän aikaa sitten). Tuet on joka tapauksessa iso buusti Teslalle.
Nyt tukien jälkeen halvimmat hinnat on seuraavat:
Model 3 $39 490
Model Y 7-paikkainen $61 490 (kalliimpi konfiguraatio edullisemmin kuin aiempi perusmalli)
Näihin IRA-ohjeisiin on tulossa vielä maaliskuussa päivitys ja voi olla, että silloin kelpoisuuksia päivitetään. Model Y 5-paikkainen vs. Model Y 7-paikkainen on kaikilta ominaisuuksiltaan ja mitoiltaan täysin sama auto, ainostaan takakonttiin on asennettu kolmas rivi penkkejä. Aika outo määritelmä IRS:ltä, että toinen on SUV ja toinen ei ole. EPA määrittelee myös 5-paikkaisen SUV-kategoriaan.
Aika näyttää, tuleeko IRA-ohjeistukseen päivitystä, mutta Teslalla on monta tapaa reagoida tilanteeseen uusien rajojen puitteissa Model Y:n osalta, jos tilanne säilyy alkuperäisen ohjeen mukaisena:
7-paikkaisen valmistuskustannus Teslalle tuskin todellisuudessa on paria sataa kalliimpi kuin 5-paikkaisen. Hintaa voidaan laskea tasolle, jolloin saataisiin ikään kuin nykyisestä halvimmasta mallista koko 7500 dollarin credit (hinta siis n. $55k)
ja/tai
Tesla voi lanseerata uuden vähän riisuttuman Model Y version (esim. pienempi akku) hintaan $54 990, jolloin hankintatuen jälkeen hinta olisi enää $47 490 (!!)
Teslalla pitäisi olla varaa laskea hintoja jonkun verran myös ilman, että katteet kärsivät ollenkaan:
Uuden Texasin tehtaan pitäisi pystyä selviin kustannussäästöihin vs. Fremontin vanha 1960-luvun tehdas
Raaka-aineiden hinnat ovat laskeneet ihan selkeästi 6-9kk huipuistaan. Tesla Model Y Long Rangen hinta oli jenkeissä alle 50k vielä vuoden 2021. Sen jälkeen nähdyt 8 hinnankorotusta ovat johtuneet pääasiassa raaka-aineiden hinnan noususta. Nyt hintoja voidaan samaan tapaan tarkistaa alaspäin hintojen laskiessa.