Lahdessa äkkiä katsoen yli 100kW latauspitetä 16 kpl kuudessa eri paikassa.
Laita linkki kiitos! Tosin ei ollut ns. key issue, mutta thanks any way
Liikennetilanne -niminen sovellus näyttää myös kätevästi koko suomen latauspisteet. Offtopic joku siirtäköön jonnekkin jos siltä tuntuu.
Troy nosti arviotaan Q4 toimitusmäärästä muutamalla tuhannella. Huomenna iltapäivällä sitten nähdään, kuinka oikeaan osui.
Edit:
Nähtävästi luvut julkaistaan USA:ssa klo 9.30 PT
Ei tuolla rangella ole normaalin (lue “ei reissutyöläisen”) ihmisen elämässä mitään merkitystä. 90% latauksista tehdään kotona kotilatausasemasta ja joitakin kertoja vuodessa kun käy kauemapana → pitää ladata julkisissa latauspisteissä. Jos asuu vaikka vanhassa taloyhtiössä jossa omaa latausasemaa ei saa asennutettua → voi unohtaa sähköautoilun toistaiseksi. Ilman kotilatausasemaa homma menee kikkailuksi.
Yhdessä latauspaikassa voi olla vaikka 10kpl letkuja jolloin sinne mahtuu kerralla lataamaan 10 autoa yhden sijaan. Kannattaa tutustua sähköautoiluun ja latausverkostoon hieman syvemmin, se ei enää tänä päivänä Suomessa ole ollenkaan niin ankeaa kuin luullaan.
Tärkeintä siinä on että valitsee oikeanlaisen auton sopivaksi omaan käyttötarpeeseen. Jos kotona pystyy lataamaan, niin silloin sähköautoilu on todella helppoa.
Joissain joo on, yleensä kuitenkin vain pari. Olen kyllä asiaan tutustunut ja onhan omassa kaupungissa latausasemien valmistajakin ja olen onnekas kun olen päässyt myös tehtaallla vierailemaan
Itselläni ei ole latausmahdollisuutta kotona kun asun kerrostalossa nykyään, mutta en näe sitä suureksi esteeksi.
Muutaman kilometrin päästä löytyy latausmahdollsuuksia ja jälkipolvella on autokauppa jossa voin ladata, ilmaiseksi, no tuskin?
Nuorimmalla pojalla on ollut jo yli vuoden Tesla Model 3 eikä silläkään ole kotona latausmahdollisuutta ja hyvin on pärjännyt, toki saa töissä ladattua päivällä.
Hybridin kanssa pidän kotilatausta tärkeämpänä. Jos ajelee 15.000km vuodessa niin päivä ajot keskimäärin reipas 40 km, niin ei täyssähköä tarvitse joka päivä latailla.
Sähköautoon tässä väkisin seuraavaksi mennään, merkki on vielä auki.
Teslalla on hyvä oma latausverkosto myös Euroopassa kun siellä on myös tarkoitus tulevaisuudessa liikkua.
Kävin kahdeksan aikoihin kaupassa, kun tulin ulos näin kun nuoripari laittoi sähköbemarinsa K-marketin latauspisteeseen ja lähtivät kävelemään, oli sama matka yli 2 km, menivät kotiinsa rivitaloon.
Yöllä johonkin aikaan varmaankin auton latauduttua omistaja käveli kaupalle ja haki auton kodin eteen, ainakaan aamulla sitä ei ollut latauspisteessä.
405 000 kpl delivered
Valmistettu 439 000
Eli teslan toimitukset jäi ennusteista vaik alennuksia sateli
Varasto kasvaa 34 k… mut eiköhän ne pääse eroon niistä tammikuus kun kiinan tehdas hieman kiinni tammikuus…
Musk ei ole varautunut että tehtail olisi varastoja
Kyllä. Failure. Ja ongelma on juurikin kysyntäpuolella.
405k on vain 30% kasvua Q42021 ja Kiina jäi todennäköisesti alle Q42021:n. Käsittämätöntä, että tulosvaroitusta ei annettu. Deliveries piti olla “just under 50% growth” mutta siitä jäätiin reilusti. Kesään asti Tesla nautti sijoittajien luottamusta. Nyt johdon puheisiin ei usko kukaan.
Minusta AI day 2 ja Optimus oli käännekohta. Oli niin paksua juttua, että eihän sille voinut kuin nauraa: esittelivät high school projektin, mutta puhuivat tuotteesta, joka mullistaa talouden perusteet.
Q3 julkistuksessa Tesla puhui “delivery waven” tasoittamisesta, mutta sekin oli vain huonojen Q3-lukujen selittelyä. Q4:n lopulla nähtiin epätoivoinen delivery wave -yritys. Yhtään laivaa ei Eurooppaan lähetetty joulukuussa.
Q12023 tulee olemaan katastrofi. Backlog on syöty. Myynti Kiinassa supistuu. Shanghai käy puolella teholla. Eurooppakaan ei enää vedä: muuten olisi sinne laivoja lähetetty. USA on ainoa valopilkku. Sielläkin tosin joudutaan tekemään vaikeita päätöksiä EV-credittien kanssa: joku hintoja on laskettava tai Model Y:stä tehtävä SUV-kriteerit täyttävä mallimuutos.
Ihan hyvät lukemat vaikka jäätiinkin vähän ennusteista. Markkinat ei ehkä tykkää huomenna, mutta pitkässä pelissä ei mitään väliä jos kasvu jatkuu samankaltaisena.
Jep. Katastrofi. Failure. Ei yhtään kysyntää.
Q4:ssa myynti kasvoi enemmän kuin missään kvartaalissa tänä vuonna (vs. edellinen kvartaaliennätys).
Joo olis voinut olla huonompi …
Mutta pitää myös muistaa että ennuste on ennuste ja siitä jäätiin
Lisäks tesla on itse ennustanut 50 % kasvua
Tesla jäi nyt kasvussa etenkin kiinassa kiinalaisille valmistajille. Se on selvä trendimuutos…
Nuo kokonaisuuden pointit pitää tajuta…
Kyllähän tämä yritys tulee alkuspurtin jälkeen jäämään ihan perus autofirmaksi, tesloja näkyy vaikka kuinka paljon teillä, ja tulee kokoajan sellanen fiilis ettei sellasta viitti enää ostaakkaan kun massa-auto. En usko olevani yksin ajatuksen kanssa. Uskon että sama kohtalo on kaikilla näillä sähköautofirmoilla. Porukka jotenkin vaan pään sisällä ajattelee et jatkuva kova kasvu jatkuu vuositolkulla. Ei tule käymään
Näyttäisi siltä että ollaan kuitenkin edellä tuota 50% tahtia. Ja nämä ajat huomioon ottaen tämä on aivan posketon suoritus.
Ennusteista jäätiin 3%. Huge miss
Kyllähän Volkswagen ja Toyotakin ovat myyneet paljon vaikka ovatkin “massa-autoja”, joita on paljon liikenteessä.
Itse ajattelen että suurin osa autojen ostajista painottaa enemmän muita seikkoja auton valinnassa. Sähköautoihin liittyen yleisimmät valintakriteerit luultavasti ovat:
- Toimiiko se talvella?
- Millainen kantama sillä on?
- Toimiiko sen softa hyvin?
- Millainen sillä on ajaa?
- Millainen latausverkosto on käytettävissä? Miten lataan kotona?
- Paljonko se maksaa?
- Onko se turvallinen?
Näitä puntaroidessa kuluttaja ennemminkin ajattelee että moni muukin on tämän valinnut, joten on se varmaan hänellekin sopiva valinta.