Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Ja tässä näkyy Toyotan kilpailukyky. Jos tarvitsee parempia pitkänmatkan ominaisuuksia, mutta haluaa edelleen katumaasturiluokassa hyviä maasto-ominaisuuksia niin voi valita Plug-in Rav4:n tai tulevaisuudessa polttokennovoimalinjan. Akkuvoimalinja on auttamatta heikoin tässä, vaikka sillä muita kilpailukykyjä olisikin. Monipuolinen voimalinjavalikoima on legacy-autovalmistajien vahvuus.

6 tykkäystä

Ei taida yhdelläkään valmistajalla olla 3-5 vuoden akkutakuuta? Käytännössä kaikilla isommilla valmistajilla on se 8 vuotta / 160 000 kilometriä.

1 tykkäys

Oli saksalaisissa plugareissa ainakin, mutta voi olla että akkusähköissä kaikissa on pitempi ajallisesti. Tuo 160tkm vaan tulee todella äkkiä vastaan ja se on se rajoittava tekijä.

Kiinalainen Zhu on nyt Teslan toiseksi korkeimmalla pallilla.

Edit: linkki korjattu.

6 tykkäystä

Pikaisesti tsekattuna velkataakka taas ei näytä olevan legacy-autonvalmistajien vahvuutena.

Saa nähdä, että mitä nousevat korkokustannukset tekevät näille. Tuleekohan jossain vaiheessa ihan ruumiita? Tesla on aika omassa luokassaan tässä vertailuryhmässä. Turvallinen valinta sijoituksille, jos nyt haluaa välttämättä autosektorille rahansa tunkea?

Hyvältä näyttää autosektorin edustus tässä.

12 tykkäystä

Suurin osa legacy-autofirmoista omaa rahoitustoiminnon jonka kautta rahoitetaan siis myytyjä autoja, velat näyttävät jättimäisiltä mutta niille on aina reaalivakuus (=auto) ja on siten suht helposti hallittavissa.

7 tykkäystä

Mielenkiintoista, mutta ei välttämättä kovin rohkaisevaa. Näitten vakuuksien arvohan on ollut tässä aika vapaapudotuksessa.

3 tykkäystä

Jenkeissä käytettyjen hinnat tippuu rajusti, se on ongelma kaikille, myös Teslalle.

Kun uusien autojen kysyntä hiipuu → saatavuus paranee → ei tarvitse enään ostaa ylihintaisia käytettyjä jotta saa nopeasti auton → käytettyjen hinta laskee → uusien autojen hintoja ei voi enään nostaa tai pitää jopa laskea.

Tesla nauttinut nyt viimeiset 2v täysin poikkeuksellisesta supersyklistä jossa se on (lähes) ainoana toimittajana (siis sellaisena jolla kapaa) voinut vaan myydä uusia hyvään hintaan koska käytettyjen hinnat niin korkealla ja kaikki mitkä on saaneet ulos tehtaista on mennyt kaupaksi nopeasti.

Nyt tähän on tullut muutos ja kun legacyt saavat BEV tuotannon rampattua ylös niin tilanne vaikeutuu entisestään. Tämän takia ennustankin että Teslan marginit tulevat laskemaan, ei nousemaan kuten täälläkin on ennustettu.

14 tykkäystä

Myynti varmaan kaikilla sakkaa, kun markkina sakkaa. Se lienee yhteinen ongelma ainakin lähitulevaisuudessa. Mutta tuosta velkapommista voi tulla legacyille aika kakku. Olen entistä enemmän huolissani niiden selviämisestä, jos nuo velkavuoret tosiaan johtuvat siitä, että ovat omilla rahoitusyhtiöillään vivuttaneet omaa myyntiään.

Veikkaisin, että niillä on varmaa ihan muheva kakku tuota subprime asiakasta, joille on saatu oman merkin kottero sitten kaupaksi.

3 tykkäystä

Minusta tässä on mielenkiintoista nähdä vaikka esim. Legacyjen sähköautojen tuotannon nostaminen tehtailla ja samaan aikaan pitäisi vielä polttiksia/hybridejä pukata ulos mikä hidastaa BEVien tuotantoa. Kuinka legacyt saa nostettua BEVien katteita ylös nykyisistä, mitkä taitaa olla hyvin alhaiset tällä hetkellä. Isoja muutoksia varmasti täytyy tehdä tehtailla, että pääsevät Teslan tasolle, mikä on huippuunsa hiottu vain sähköautoille. Kaiken lisäksi Teslalla on varaa tiputtaa hintoja nykyisestä mikä luo taas lisäapainetta muille.

3 tykkäystä

Tuskin siellä mitään jättimäistä pommia on mutta jos tulee paljon repoja niin se tietysti sekoittaa markkinaa.

En usko että siellä on mitään subprimea enempää kuin muillakaan rahoitusyhtiöillä.

Veikkaan että pitkässä juoksussa kaikkien valmistajien katteet lähestyvät toisiaan samalla tavalla kuin polttiksissa ja sitten ne joilla brändi toimii pystyvät laittamaan isommat katteet. Mutta tämä siis 5-10v säteellä.

3 tykkäystä

Tätä on tehty aina, eikä ole mikään uusi juttu. Vaikea nähdä tätä kovin suurena riskinä. Luottotappioita tulee aina kun lainoitetaan, mutta se on osa ko. liiketoimintaa.

6 tykkäystä

Näen monen muun tavoin, että laskevien katteiden aikana, mitä lähitulevaisuus näyttää olevan olisi Teslalla parhaimmat valmiudet ottaa iskut vastaan katteessaan.
Legacy-valmistajien katteet katsotaan yleisesti olevan laihempia ja pitkälti suurten volyymien varassa. Tarkoitan, että pienikin kate vaikkapa 5 miljoonasta autosta on paljon rahaa siltikin. Mutta, saavatko Legacyt vielä voittoa sähköautoistaan?
Toyotalla saatetaan ajatella, että myydään paljon ”varmalla” katteella polttiksia niin kauan kuin niitä menee kaupaksi. BZ4X on ehkä ennenkaikkea esimerkki ettei hyvää sähköautoa tuosta vaan tyhjästä nyhtäistä mutta kyllä Toyotalla on vielä vuosia jäljellä ei se äkkikuolema ole edessä.
Ladattavia ja täyssähköjä rekisteröidään vuodesta toiseen enemmän kehittyneillä markkinoilla eli kyllä se polttismarkkina sulaa alta pikkuhiljaa, ei heti mutta pikkuhiljaa.

Sekin täytyy pitää mielessä, ettei Tesla tee ns. kansanautoa. 50000€/$/£ maksavia autoja ostavat yleistäen ihmiset joilla on varaa enemmän kuin vaikkapa Aygo/Yaris tai Polo massa-autoja ostavilla. Taantuma kirpaisee myös vähemmän, jälleen keskimäärin, varakkaampaa asiakaskuntaa. Asiakaskunta ei katoa yhdessä yössä alta. Mutta jos 50000 Teslat eivät mene kaupaksi niin eivät mene samanhintaiset Mersut, Bemarit jne. Polttiksia ja rasittaa myös se, että ne jäävät historiaan eli jälleenmyyntiarvoon enemmän laskupainetta kuin yleensä.

Minäkin olen huolissani varaston kasvusta ja siitä, että Tesla voi ajautua ylituotantoon hiljenevässä markkinassa. Onko se maailmanloppu niin ei ole. Muistamme varmasti kuinka aika-ajoin autovalmistajat seisottavat tehtaitaan jos myynti ei vedä. Ja tarjoavat kuluttajalle nolla korkoa ja muuta kivaa (tinkivät katteestaan). Uskon, että Tesla tekee paikallisia kampanjoita tänä vuonna vauhdittaakseen myyntiään.

Olen seuraillut Teslan edesottamuksia kymmenisen vuotta enkä koskaan ole uskaltanut osakkeen kyytiin. Nyt kun Tesla tekee voittoa ja kurssi laskee niin tiedä vaikka sitä saisi salkkuu.
Tuote (autot) ovat loistavia ja olettekos koskaan ajaneet autoa ja miettineet, että tämä on niin nokkela, että ostan osaketta? Tesla on minusta sellainen. No en ole vieläkään ostanut osaketta koska se on liian arvokas. Nämä ovat kuitenkin autoja vaan. Todella hyviä autoja joten P/E 20 olisi minulle henkilökohtaisesti riittävän matala luku.

13 tykkäystä

“Teslalla on nyt lyhyessä ajassa melkolailla tyhjästä kasvanut uusi kilpailija (käytettyjen myyjät)…” :face_with_monocle:

5pv sitten autotalli.comissa 839 Teslaa myynnissä.
Marraskuun lopussa vuonna 2020 käytettyjä Tesloja oli Autotallissa vain 114 kpl

9 tykkäystä

Tämä on varmasti ihan totta. Saksassa sai viime vuonna leasata model y:n ilmaiseksi, kun sillä ei kauheasti ajellut. Leasaajat laskivat jäävänsä Saksan 8000€ hankintatuen avulla silti voitolle, kun uittavat auton kauden jälkeen muualle. Nyt noita on sitten Suomessakin reippaasti tarjolla vaihtoehtona uudelle.

1 tykkäys

Jotta autosta ei tarvitse maksamaan arvonlisäveroa Suomessa täytyy mittarissa olla yli 6000 km sekä ensirekisteröinnistä täytyy olla kulunut yli 6kk:tta. Muuten verottaja tulkitsee auton uudeksi. Eli joutuvat Saksan maalla sekä Ruotissa hieman enemmän käyttämään jotta noita kannattaa Suomeen tuoda.

1 tykkäys

Joo, muistaakseni oli juurikin jotain 6kk 6000km soppareita. Tai ainakin sitä suuruusluokkaa.

Kun auto on 9 vuotias ja akkutakuu loppunut, niin Teslassa on realistinen uhka 13 000 euron akkujenvaihdosta minä päivänä tahansa, tulee varmaan ajettua korva melko herkkänä kun tietää että joka tapauksessa tuo kulu laukeaa maksettavaksi lähiaikoina. Todennäköisesti auton arvo romahtaa täysin siinä vaiheessa kun ei 8v vanhan käytetyn ostaja halua varautua tuollaisiin summiin, menee talous kerralla tai voi toki auton vuoksi pitää tuo summa pankkitilillä kaiken varalta käteisenä.
Toyota kuskille akun laukeaminen 9v kohdalla olisi vain hyvä asia koska saisi ilmaiseksi täysin uuden akun autoon, auton myyntiarvo nousee useita tuhansia euroja sillä hetkellä myös kun uusi akkupaketti kiinni. Eli pitkän akkutakuun merkitys on suuruusluokaltaan 20 000euroa, toisessa kymppitonnin lisäkulu, toisessa kymppitonnin arvonnousu.

Autoliikkeen ilmoituksissa akkutakuu olevan pääosassa. Mutta mitä tapahtuu auton arvolle, esim vaihtoarvolle tai autoliikkeen sisäänostohinnalle käy kun takuun loppu lähestyy. Liikkeelle iso riski kun joutuvat antamaan eteen päin myytäessä myymälleen käytetylle autolle 6kk - 12kk akkutakuun jolle valmistajakaan ei enää anna mitään takuuta.
[Tesla Model S 75D AKKUTAKUU 11/2025 ASTI…]

9 tykkäystä

Teslojen ja sähköautojen yleistyessä tulee tarjolle kolmannen osapuolien korjaamoja. Harvoin koko akku on sökö, vaan joku pieni osa, joka vaikuttaa koko autoon. Tesla ei ainakaan vielä korjaa pelkkää rikkoutunutta osaa, vaan vaihtaa koko akun. Tästä tulee korkea hinta. Ulkopuoliset korjaamot saavat hyvin usein akun korjattua satasilla.

2 tykkäystä

Normaalitapauksessa - ilman kolaria, valmistusvirhettä tms. (tai että valmistaja toteutuksellaan nopeuttaa akun käyttöiän loppumista) - akkuhan ei kerrasta leviä, vaan vähitellen käytettävissä oleva kapasiteetti hiipuu. Ymmärtääkseni akkutakuut ovat sellaisia, että luvataan jonkun prosenttimäärän alkuperäisestä kapasiteetista olevan tallella tietyn käyttömäärän/ajan jälkeen.

1 tykkäys