Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

The Tesla Model S that braked sharply and triggered an eight-car crash in San Francisco in November had the automaker’s controversial driver-assist software engaged within 30 seconds of the crash, according to data the federal government released Tuesday.

7 tykkäystä

Ja loka lentää. Tesla pistämässä niin monia tahoja ahtaalle että peli menee varmasti todella likaiseksi vielä. Jos ei sitä ole jo nyt.

1 tykkäys

Piper Sandlerin näkemys hinnanalennuksista ja vuodesta 2023.

  • First, we think Tesla can easily achieve 50%+ delivery growth in 2023 (in the U.S. alone, price cuts and a $7,500 tax credit could boost demand by 300k-600k units)
  • Second, while we are cutting our gross margin forecast to reflect lower pricing, we wouldn’t be shocked if margins surprise to the upside in 2023.
  • And finally, we think the self-driving software business is “free” at this valuation.

12 tykkäystä

Ei tainnut olla vielä tänne linkattu. Pauli on kyllä fiksu kaveri :sunglasses:

18 tykkäystä

Miten pitkälle tämä huijari oiken voi porskuttaa?

5 tykkäystä

Hyvää pohdintaa Teslaan liittyen oli tuossa TC:n jaksossa, itsekin arvelen Teslan hyvän suorittamisen automarkkinan murroksessa jatkuvan ainakin lähitulevaisuudessa teknisen etumatkan ja vahvan brändin turvin. Jos osake olisi kohtuullisemmin arvostettu, voisin itsekin harkita mukaan hyppäämistä. Muutama kohta tuossa videossa kuitenkin hieman herätti kysymyksiä: Pokeriammattilaisena luonnollisesti Äyräs käyttää taktiikkaa, jossa kaikki rahat sijoitetaan yhteen voittaja yritykseen, jonka tuntee erittäin hyvin. Siksi vähän ihmetytti, että Äyräs ei ilmeisesti ole perehtynyt Teslan sähkövarastopuoleen kovin tarkasti. Luulisi olevan, koska oli kaikki sijoitusrahat kiinni firmassa. Toiseksi Äyräs puhuikin ns. avainhenkilöriskistä Muskiin liittyen. Musk on monta kertaa aiemminkin tehnyt arvostelua herättäviä peliliikkeitä ja ulostuloja, niin Twitter sekoilu ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä. Vähän haiskahti siltä, että yhdistelmä laskevaa tilauskantaa, Muskin sekoilua ja valmiiksi laskutrendissä oleva kurssi pelästyttivät myymään osakkeet. Miksi myydä osakkeet ensimmäisestä vastoinkäymisestä, jos on vielä sitä mieltä että pohjimmiltaan sijoitus case ei ole muuttunut ja Tesla jatkaa maailman valloitusta. Kolmanneksi aika vähän puhuttiin siitä mahdollisuudesta, että esim. vety tai joku muu käyttövoima disruptoi akkusähköautomarkkinaa. Lisäksi kilpailevien yritysten aiheuttamaa uhkaa kyllä sivuttiin ja sanottiin, että se on mahdollista, mutta pohjimmiltaan laitettiin pää pensaaseen ja haluttiin uskoa, että niin ei tule käymään.

7 tykkäystä

Kyllähän mielestäni Tesla-osakkeiden myynnille kuin myös ostolle voi löytää hyviä perusteluja. Musk on sen verran vahva persoona, että perjaatteessa hänen innovaatisuutensa voi perustella ajuriksi, mutta hän menee myös negatiiviseksi asiaksi. Omasta mielestäni Tesla on sillä tavalla mielenkiintoisessa tilanteessa, että ”oikeaa” vastausta ei ole. Riippuu ihan millainen sijoittaja kyseessä on, niin Tesla voi olla mitä mainioin osake salkkuun, tai sitten ei ole. Varmasti osa Teslan myyjistä haluaa myös nähdä ehkäpä q4 tuloksia, ja seurata hetken sivusta mitä tapahtuu. Ihan järkeen käyvää omasta mielestäni. :thinking:

Jaksossa kyllä mielestni hyvin käytiin Teslan tilannetta versus muut autovalmistajat. Pojat kyllä sanoivat, että BYD voisi tulla haastamaan Teslaa länsimaihinki, jos lähtisivät levittäytymään. Täälläkin on jaettu paljon dataa siitä, miten ylivoimainen Tesla on myymään autoja, varsinkin verrattuna näihin ”legendaarisiin” merkkeihin. Teslan hyvä puoli on myös se, että rahaa löytyy vaikka tuhlattavaksi, kun taas muut uudemmat kilpailijat ovat tiukemmassa paikassa. Kyllä jos pitkäaikainen taloudellinen vaikeus jatkuu, niin voi Teslankin kilpailijoita pudota leikistä pois.

7 tykkäystä

Jos haluaa jonkunnäköistä seurantaa jenkkien invetory tilanteesta.

Antaa ehkä jotain osviittaa. Tai sitten ei.

Pauli on kerännyt omaisuutensa pokerilla aloittaen senttipeleistä, 20e pohjakassalla (noin kuvainnollisesti). Hänellä oli 8-numeroinen summa kiinni Teslassa. 14-15v ikäisestä lähtien kerätty kassa, lukemattomien työtuntien lopputuloksena. Sitä harva ymmärtää, miten paljon kaveri on koneella istunut grindaamassa. Sitten kun tummia pilviä alkaa kasaantumaan sijoitustaivaalle, tuollaisen summan tappio alkaa näyttämään nopeasti todella isolta numerolta. Ne on ihan oikeita häviäviä rahoja tuosta grindaustyöstä. Puhutaan helposti jo 7-numeroisesta summasta pahimmillaan. Pauli sitten - minusta tosi järkevästi - alkoi miettimään, että myynnistäkin aiheutuu 34% tappio, joka on myös todella iso 7-numeroinen luku. Yritti taistella shorttaamalla aikansa, kunnes varmaan totesi, että tuollaisen 34% summan aikaansaaminen on paljon vaikeampaa kuin ensi alkuun voi ajatella.
Kuinka moni vaan katselisi elämäntyönsä vajoamista ja häviämistä?

Nostan todellakin isosti hattua Paulin ajattelutavalle. Hänellä on vielä valoisa tulevaisuus edessä, jos vaan iso rahakassa ei sumenna luonnetta jatkossa. Voidaan vielä tulevaisuudessa nähdä hieno yrittäjä, jolla on ennakkoluuloton asenne! Näitähän Suomi tarvitsee.

54 tykkäystä

Mielenkiintoinen video avustinjärjestelmien testistä. Mukana tesla ja kiinalaisia kilpailijoita.
Siinä vähän miettimistä voiko vision only olla sittenkin toimiva systeemi😊

3 tykkäystä

Tuo jenkkien inventaarion määrä vastaa alle 24h tuotantoa (Fremont+Texas).

Joku näitä kävi läpi ja hinnanalennusten jälkeen ilmeisesti suurinpiirtein kaikki IRA-tuen piiriin kuuluvat autot meni, loput on pääosin kalliimpia ($55,000+). Varastoon siis jäi sellaisia trimmejä, joille ei juuri nyt ole kysyntää kun suunnilleen samanlaisen saa tilattua suoraan tehtaalta edullisemmin. Tuo inventaarion määrä ei siis juurikaan kerro mitään nykyisestä menekistä.

7 tykkäystä

Teslahan ilmoittaa julkisesti vain pienen osan inventaariosta mutta ilmeisesti tuo ilmoitettu luku korreloi todellisen inventaarion kanssa jollain kertoimella varustettuna.

1 tykkäys

Niin ymmärtääkseni jos samassa paikassa on kaksi identtisen konfiguraation (väri, vanteet, sisusta yms.) omaavaa autoa, niitä ei listata erikseen.

3 tykkäystä

Jos kiinnostaa Tesla härän ja karhun keskustelu, Ross Gerber oli eilen Twitter Spacessa Gordon Johnsonin kanssa:
https://twitter.com/i/spaces/1OdKrzbZwAlKX?s=20

Ja neljän tunnin päästä Gerber keskustelee Jim Chanosin kanssa:

4 tykkäystä

Kiinnostava debatti, onko kukaan tehnyt fact checkiä bearin jutuista?

EV tuesta menisi valtaosa Panasonicille?
Teslan GM ei sisällä R&D-kuluja? Vaikutus?
Hinnanalennukset syö koko katteen?

GJ ei ole useampaan vuoteen ollut muuta kuin huuruisimpien TESLAQ huhujen äänitorvi (Berliinin tehdasta ei tulla koskaan rakentamaan, Model Y on pelkkää vaporwarea jnejne.) ja samaa rataa olivat jutut tälläkin kertaa joten aika vaikea ottaa kaveria kovin vakavasti.

Gerber suolasi alkupuheenvuorojen jälkeen GJn varsin hyvin toteamalla suunnilleen ”you have been wrong about basically anything about Tesla for past 6 years and you can keep yelling and raising your voice all you want, but yelling doesnt make things you say to be true”.

9 tykkäystä

Mitä Volkswagenille ja Renaultille kävi? :dizzy_face:

Näille merkeille Eurooppa on päämarkkina, johon erityisesti on panostettu. Teslan päämarkkinat on USA ja Kiina, Eurooppa tulee kolmosena (myyntimäärien mukaan).

22 tykkäystä

@Jukka_Lepikko Renault panostaa sekä hybrideihin että plug in hybrideihin:

Tällä jv:llä on kykyä tuottaa noin 5 miljoonaa moottoria ja hybridijärjestelmää. Siitäpä voi laskeskella asioita, sillä Group Renaultin myyntimäärät on luokkaa 2.7 miljoona per vuosi.

Volkkarilla tuotanto-ongelmia ja backloggi on iso.
The order backlog remains very high, with around 640,000 customer orders across all drive types in Europe, it said. This is 18 percent more than a year ago.

Mites on, ei ole tainnut Teslalla backloggi kasvaa hinnanleikkauksien jälkeenkään?

3 tykkäystä

Backlogista ja kannattavuudesta:

Wedbush teki kyselyä Kiinassa EV-ostajille tällä viikolla: 76% harkitsi Teslaa, yli BYD:n lukemien. Kiinassa raportoidaan muiden merkkien peruutuksista ja Teslan ostoista.

Jenkeissä näyttää olevan varasto tyhjänä. Euroopassa varastoa on vielä jonkin verran, mutta vähäinen suhteessa tuotantoon.

Munro on tehnyt bottom-up laskelmaa insinöörilogiikalla ja päätynyt 33% bruttokatteeseen hinnanalennusten jälkeen.

1 tykkäys

Ei välttämättä voittava strategia panostaa tässä vaiheessa polttomoottoreihin, kun ne kielletään yhtiön päämarkkinalla, ks. aiemmin mun viesti EU-regulaatiosta aiemmin tällä viikolla.

Tuotanto-ongelmia vai ongelmia sähköautojen katteen kanssa, mistä syystä niiden tuotantomääriä pyritään pitämään maltillisena tarkoituksella :thinking:

Teslan backlog kääntyi Troyn laskelmissa ensimmäistä kertaa nousuun kesän jälkeen. Odotellaan pari kuukautta ja katsotaan mitä käy, noin isoja hankintoja ei välttämättä päätetä heti seuraavana päivänä tai edes viikkona, kun hintoja lasketaan.

15 tykkäystä