Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Oletko kuullut sellaisesta että negatiivisesta kokemuksesta kuulee 10, positiivisesta 1. Teslan tapauksessa tämä varmaan vielä kertautuu kun sormet syyhyten sännätään vinkumaan foorumeille jos tulee joku vika.

Vikoja nyt on kaikissa autoissa. Omaan Model kolmoseen olen saanut hyvää palvelua huollosta sen kerran kun olen joutunut huollossa käymään. Ja ei muuten maksanut mitään. Autoon olen erittäin tyytyväinen. Tässä nyt yksi asiakaskokemus.

12 tykkäystä

Tämä itseä kanssa ihmetyttää, Itsellä ollut työsuhdeautona Toyotoja, Kioja Fordia yms. Kyllä kaiken näköistä on tullut vastaan, pahimpana vikana oli aikoinaan Toyota Avensiksessa tehojen häviäminen moottoritiellä, kun EGR venttiili meni vikasietotilaan. Huollossa saa autoa käyttää ja aikoja ei ihan noin vaan löydy. Lisäksi ei ole tavatonta, että autoa ei saa kerralla korjattua, kun jokin osa ei ole varastossa jne . jne. Lienee kaikille selvää, että mikä tahansa sähköauto on huoltovapaampi, kuin polttomoottoriauto. Paras huolto on sitä, että huoltoa ei tarvita lainkaan, eli auto tehdään lähtökohtaisesti sellaiseksi, että se kestää.

8 tykkäystä

Yksittäistapaukset ovat aina yksittäistapauksia. Mielestäni tälläisiä asioita tulisi tulisi tarkastella mahdollisimman isolla datapistemäärällä.

Consumer Reports kyseli 300 000 käyttäjältään USA:ssa kokemuksia luotettavuudesta heidän 2020-2022 ostetuista uusista autoista. Jotkut merkit eivät ole mukana vertailussa, koska ei saatu tarpeeksi tarkastelupisteitä. Näitä olivat esimerkiksi Alfa Romeo, Lucid ja Rivian.

Tesla oli kyllä sähköautojen kermaa, mutta hiton kaukana kärjestä. Tämä nyt ei välttämättä ole kovinkaan merkittävä asia mielestäni sijoittajan kannalta. Ranskalaiset olisivat lopettaneet autojen valmistamisen jo kauan sitten, jos luotettavuus olisi merkittävin asia automyynnin kannalta. Saksalainen laatukin alkaa ainakin luotettavuuden osalta olla myytti nykypäivänä. Tuonkin tutkimuksen huonoin automerkki oli Mersu ja kolmanneksi huonoin VW. Volkswagen on vetänyt harvinaisen vihkoon viimeiset 15 vuotta, kun on ollut päästö skandaalia, DSG-vaihteiston kroonisia vikoja, TSI-moottoreiden rikkoutumisia, yms. Silti he ovat tänä päivänä vieläkin maailman toiseksi suurin autonvalmistaja valmistusmäärillä mitattuna.

10 tykkäystä

Oleellisin tai mielenkiintoisin tieto oli varmaankin tämä:

image

Pariston koolla sitten kilometrien määrä.

3 tykkäystä

Numeroiden fact check tekemättä, mutta jos pitävät paikkansa, aika hyvä alku vuodelle.

10 tykkäystä

ulkonäköasiat on toki aina katsojan silmissä mutta eihän tämä nyt kauniilta näytä.

30 tykkäystä

Jos pysytään faktoissa eikä mielipideasioissa, Cybertruckilla taitaa olla enemmän varauksia, kun millään aiemmin myyntiin tulleella automallilla historiassa.

12 tykkäystä

Jos pysyttäisiin pelkissä faktoissa niin kukaan ei voisi kertoa MIELIPITEENÄÄN että osake on ali-/yliarvostettu tms. Auton ulkonäkö on yksi ostopäätökseen vaikuttava tekijä.

Mitä tulee varauksiin niin se on 100usd ja fully refundable, kukaan ei vielä tiedä tarkkoja hintoja, toimitusaikoja yms. Katsotaan todellisuus sitten kun on FAKTAT pöydässä, Tesla ei varmasti myy Cybertruckia ilmoitetulla 39K hinnalla joka olisi 4k vähemmän kuin tämän hetken halvin Model 3.

ps. kannattaa muuten jatkossa varmaan raportoida viestit moderaattoreille sen sijaan että itse alkaa leikkimään sellaista, pysyy palstan taso parempana.

14 tykkäystä

Niin on. Moni pitää Cybertruckia hienoimpana koskaan tehtynä massatuotantoautona. En tiedä mitä lisäarvoa yhden ihmisen mielipiteellä on Teslaan sijoituskohteena. Maailmasta tuntuu löytyvän äärettömän kova kysyntä ks. tuotteelle, kuten ennätyksiä rikkovasta varausmäärästä voidaan todeta.

Kertoo varmaan aika paljon kysynnästä, jos ihmiset on valmiita varauksen lisäksi laittamaan rahaakin kiinni, ilman että tietävät hintaa tai minä vuonna tuotteen saattaa saada.

No ei varmasti tule myymään.

Mitäköhän ihmettä tää tarkottaa?

17 tykkäystä

Veikkaan että Cybertruck on menestystuote ulkonäöstään huolimatta tai sen ansiosta.
Henry Ford sanoi “jos olisin kysyt asiakkaiden mielipidettä, niin he olisivat halunneet nopeamman hevosen” .
Onhan erikoisen näköisiä autoja tehty ennenkin, mutta voisiko tässä murroksessa muuttua myös muotoilu?
Avaa varmaan mahdollisuuksia kustannustehokkaampiin tuitantomenetelmiin ja materiaaleihin.

3 tykkäystä

Itse järkytyin nähtyäni tämän ekan kerran. Auto oli kertakaikkiaan ruma eikä siitä omissa silmissä muuksi muuttunut, vaikka monet pitivät autosta heti alussa. Ajattelin tätä massiivisena mokana Teslalta . Nyt mieli on muuttunut, tämä on kyllä jollain tapaa erikoinen värkki vuodelta 2099, joka on vahingossa eksynyt nykyaikaan. Auton kestävyys ja materiaalivalinnat voivat johtaa yllättäviin käyttökohteisiin eri puolilla maailmaa, en ihmettelisi, jos tämä auto näkyisi jossain vaiheessa eri konfliktialueilla. Tämän on makuasia ja vaikeaa varmaan löytää tässä ketjussa mitään yhteistä näkemystä.

1 tykkäys

Damodarranilta hyvä ketju mitä kritiikkiä hän on saanut viimeisimmästä Tesla-valuaatiosta.

Tyypilliseen Tesla-keskustelutyyliin 129$ valuaatio saa sekä härät että karhut repimään pelihousunsa ja hulinoimaan kuin englantilaiset jalkapallohuligaanit konsanaan.

Tuo oletus 400 miljardin liikevaihdosta 16 % liikevoittomarginaalilla vuonna 2032 kuulostaa kyllä hurjalta, melko anteliaat on ennusteet.

12 tykkäystä

Parempia uutisia Teslalle ja muillekin TAX crediteistä. Nouseekohan hinnat?

4 tykkäystä

Sama homma videomuodossa, jotta myös mahdolliset lukihäiriöiset Tesla-bullit pääsevät kuulemaan mestarin mietteitä :smiley:

5 tykkäystä

Jos katsoo vähän muualle kuin TMC:n foorumille, niin mielipide voi olla todella eri. Ja Cybertruck ei ole massatuotantoauto. Sitä on myyty 0 kappaletta. Noin muutenkaan en ehkä lähtisi toisille ilkkumaan jos tänne postaa Gordon Johnsonin twiittaaman graafin, jos perään laittaa Whole Mars Catalogin twiitin. Ja muutenkin jos omassa seurannassa on nätiä WMC:tä, Teslaboomermamaa ja Farzad Mesbahia…

Damodaranilta kyllä hyvää yhteenvetoa Teslasta. Ihan turhaa sitä liikevaihtoa on ennustaa uskottavasti perustuen tuotteisiin joita ei ole olemassa. Vielä viime vuonna luvattiin 50 % kasvua seuraavat 10 vuotta ja nyt se luku on tippunut jo 35 %, joten ei tuo 24 % ole varmasti kovin kaukana. Tästä muuten virtuaalihatun nostoa karhuille, kun on jatkuvasti jaksettu kyseenalaistaa gross margineja ja kasvuprosentteja.

Jotenkin Damodaranin pitää perustella omat lukemansa ja siinä hän on (niin kuin aina) suoriutunut hyvin. Vielä kyllä antaa Damodaran aika paljon siimaa operating marginissa, jonka itse uskon laskevan alle 15 prosenttiin ja lähemmäs kymmentä prosenttia.

On kyllä hauska miten juuri Teslan kanssa Damodaran joutuu tekemään selittelyvideon. Yhtiö joka herättää paljon tunteita :slight_smile:

13 tykkäystä

Oma tulkintani tuosta varausten määrästä on se että monella on halu saada kyseinen menopeli ja pistää se heti myyntiin kovalla voitolla. Ilmainen arpalippu ja jostain päin maailmaa löytyy ostaja koska tuotanto sekä toimitus ei maailmanlaajuisesti ole heti tapissaan.

PS. Audin Activesphereä odotellessa https://yourstory.com/automotive/audi-activesphere-new-concept-lifestyle-vehicle-electric-mobility

2 tykkäystä
5 tykkäystä

Let me get this straight. Eli maailman parhaan kannattavuuden omaavan massatuotantoa tekevän autoyhtiön tänä vuonna tuotantoon tulevan mallin tulevia tuottoja ei voi ottaa huomioon omissa arvostusmalleisaan, koska… se ei ole vielä tuotannossa? Tää on täällä sijoituspalstalla hieman hiekko argumentti, koska milloin niitä tuottoja voi sitten mallintaa? Silloin kun ne on peruutuspeilissä? Ei ehkä sijoittajalle tarjoa hirveästi kilpailuetua muita vastaan.

Teslan on ohjeistanut 50 % kasvua keskipitkällä aikavälilllä. Tuohon tavoitteeseen ei ole pelkästään päästy… se on ylitetty. Kannattaa lukea myös pieni printti sliden alareunasta.

Tesla ohjeistus keskipitkän aikavälin 50 % tavoitteesta on pysynyt koko ajan samana ja tuossa muodossa virallisissa sijoittajaesityksissä. Viime vuonna toki konffapuheiluissa sanottiin, että tavoitellaan 50 % kasvua vuodelle 2022, johon ei päästy.

Toimitusmäärät kasvoi 40 % ja tuotanto 47 %.

Oon muuten täysin samaa mieltä Damodaranin kanssa: jos Teslan kasvutahti romahtaa ja kannattavuus laskee, Teslan osakkeen nykyarvo on lähellä tuota 130 dollaria… eli näillä olettamillakin se oli aliarvostettu viime kuun aikana. Voi toki käydä myös niin, että Damodaran aliarvioi Teslan kannattavuuden/kasvun, kuten on arvioinut niin monesti ennenkin.

18 tykkäystä

Niin, siis jotta Teslan 200 dollarin valuaatio olisi perusteltua, niin yhtiöstä pitäisi kymmenessä vuodessa kasvaa Applen kokoinen jättiläinen, joka myy autojen lisäksi softaa samassa skaalassa kuin mitä Microsoft myy nykyään Windows -käyttöjärjestelmiä, Officea ja pilvipalveluita. Jos tämä toteutuu, niin osake on oikein arvostettu, mutta nousuvaraa arvostuksen suhteen ei kuitenkaan esiinny. Jos tämä ei toteudu, niin kurssi tietysti romahtaa. Onko tässä betissä mielestäsi risk/reward -suhde kunnossa? Jos olette oikeassa ja Tesla on maailman paras firma, niin pääsette ostamaan sitä fair valueen :smiley:

Tämä ei missään nimessä ole sijoitussuositus, mutta itse harkitsen vakavasti yhtiön shorttaamista heti kun nykyinen hullu kurssiralli loppuu. Tuo arvostus on niin posketon ja Teslan tarinaan on jo tullut tarpeeksi säröjä etten usko siihen muodostuvan enää samanlaista uutta kuplaa kuin 2021-2022.

27 tykkäystä

Tesla ohjeisti vuodelle 2022 yli 50% kasvua, toteuma oli 37%.

1 tykkäys