Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Riippuu mihin tulevaisuuden numeroihin uskot. Niistähän se osakkeen arvostus muodostuu eikä kellään ole mitään faktatietoa tulevasta.

Jos katsoo peräpeiliin niin aika moni ennustus on mennyt Teslan osalta pieleen siinä ettei ole uskottu nykytilanteen (järkyttävän kovan kasvun ja tuloksen) olevan mahdollista.

2 tykkäystä

Nyt jos vetäisin karhujen tapaan johtopäätöksiä yhden kuukauden perusteella muutoksista Teslan kysyntään, niin toteasin, että kysyntä on räjähtänyt vertikaaliseen kasvuun.

+840 % y/y

(Yhden kuukauden numeroista ei voi vetää juuri mitään johtopäätöksiä)

21 tykkäystä

Nythän tää menee mielenkiintoiseksi. Cybertruck siis tulee mielestäsi varmasti, mutta silti sitä ei voi ottaa huomiooon arvostusmalleissa? Selvennätkö vielä miksi näin?

CT on todennäköisesti kannattamaton 1-3 kvartaalia tuotannon käynnistämisestä, sen jälkeen sen kannattavuus nousee hyvinkin nopeasti kohti muita korkean marginaalin malleja. Tesla valinnee sellaisen hinnan, joka takaa korkeat marginaalit. Oma arvaukseni on, että halvin versio voisi olla $54 990.

Tänä vuonna CT:n toimitusmäärät <10 000, ensi vuonna voidaan päästä jo 100 000 tahtiin.

10 tykkäystä

En minä sanonut että sitä ei voi ottaa huomioon? Mutta jos uskottavuutta haluaa, niin kannattaa miettiä miten tämän huomioi. Vai uskooko vain siihen, että historia toistaa itseään ja tämäkin projekti vain viivästyy ja viivästyy?

Eli annat ensivuodelle haarukan 10 000 - 100 000 kappaletta? Kuinka olet itse huomioinut tämän laskelmissasi? En ole tainnut sinulta nähdä vielä mitään omaa mallinnusta.

3 tykkäystä

Miten se musta vaikutti siltä, ettei Cybertruckia mielestäsi pidä ottaa huomioon arvostusmalleissa?

Ja projekti tuskin myöhästyy enää, kun tuotantolinja on jo työn alla Teksasissa ja aikataulu on vahvistettu juuri tulosjulkistuksessa vain noin puolen vuoden päähän.

En antanut mitään haarukkaa ensi vuodelle. Sanoin <10 000 tänä vuonna, ensi vuonna on hyvä mahdollisuus noin 100 000 valmistustahtiin. Näillä numeroilla ja nykyisen kaltaisella kannattavuudella arvioin sen tekevän jatkossa tulosta (alun ramp-up epätehokkuuksien jälkeen).

9 tykkäystä

Nyt kyllä on kovaa mutuilua. Kyllä ei cybertrukin peltejä noin vain ”yksinkertaisella” kanttikoneella tehdä, olkoonkin että muodot yksinkertaisempia kuin monessä muussa autossa, mutta pokkauksia siinä on kyllä ihan riittämiin silti. Tuskin tulee siis siinä mielessä eroamaan kustannukset ”normaali” autosta.

Pikemminkin päinvastoin, ruostumattoman teräksen hinta, josta ilmeisesti CT aiotaan valmistaa maksaa moninkertaisesti verrattuna normaaliin teräkseen.

4 tykkäystä

Vaikka Cybertruck on muotoilultaan erilainen kuin mikään muu auto niin jotain aikaisemmista Tesloista tuttua silti tarjolla☺️ Panel gapit on jo vitsinä vanha mutta silti vähän naurattaa kun ei meinaa edelleenkään osua edes esittelykappaleessa.

Jukan esittämä aikataulu ramp-upista ja tuotantomääristä kuulostaa uskottavalta mutta samaan hengenvetoon uskon että tullaan näkemään vaikka minkänäköistä maanantaikappaletta pihalle tehtaalta. Asia jossa toivoisi Teslan ottavan mallia legacyvalmistajilta on laadunhallinta.

10 tykkäystä

Eiköhän tuossa ole kyse ihan protoautosta eikä mistään esittelykappaleesta?

Laatuongelmia on ollut, se on selvää mutta tietääkseni niitä on saatu myös aika hyvin karsittua eikä viime aikoina ole juurikaan valituksia näkynyt. Shanghain tehtaan laatua on jopa kehuttu oikeinkin hyväksi.

4 tykkäystä

Joo, kuva on liikenteessä nähdystä proto/esittelykappaleesta. Tässä kuva esittelyautosta Cyber rodeosta 10kk sitten, saa päättää kumpi on parempi.

Teslan laatu on parantunut ja osittain siksi tämä pistikin silmään. Katsotaan tuotannon alkaessa saataisiinkö ensimmäinen malli jossa laatu alusta alkaen tasaista.

2 tykkäystä

Mielenkiintoista nähdä miten Teslan asemalle käy Kiinassa nyt kun laajamittainen kilpailu BEV-markkinasta alkaa toteutumaan ja poliittiset jännitteet tuntuvat vain lisääntyvän. Esimerkki miten Samsungille kävi Kiinassa:

5 tykkäystä

Näistä voi ehkä jotain karkeita suuntaviivoja vetää. Tai sitten ei.

1 tykkäys

@Seinakadun_Keisari Troy ei tykkää.

Ai miksi inventaariot koholla? No ylipäätään eurooppalaiset ostaa eurooppalaisia autoja, mutta inflaatio ja korot ovat vieneet puhdin akkuautomarkkinoilta. Briteissä se on aivan haltissa, mutta sitä en vielä voi todistaa, koska se on vähän sellaista kautta rantain tietoa.

Sen sijaan Saksasta on saatu rumat lukemat ulos:

3 tykkäystä

Näkyykö Teslan tilinpäätöksessä paljonko taseeseen on kirjattu myytyjen autojen takuisiin liittyviä vastuita? Takuuvastuut ovat kuitenkin merkittivät, 4v/80tkm rajoitettu perustakuu on suhteellisen pitkä eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että takuukorjausten kustannusrakenne tuskin on kilpailijoita oleellisesti parempi koska korjaukset tehdään huoltopisteissä pienillä voluumeilla siinä missä muillakin merkeillä.

Uusimmasta 10-Ksta:

Nuo USA:n ja Euroopan inventaariomäärät vastaa alle yhden päivän tuotantomäärää. En tiedä voiko tuosta vetää juuri minkäänlaista johtopäätöstä. Jos autoja ei menisi kaupaksi sitä tahtia, kun niitä tuotetaan, varastotasot kasvaisivat ihan erilaista tahtia.

Joo, tosi rumat luvut. Tesla toimitti Saksassa tammikuussa 912 % enemmän autoja kuin vuotta aiemmin.

20 tykkäystä

Kauneus on katsojan silmissä, mutta hirvittää ajatella sitä jalankulkijaa tai pyöräilijää johon tuollainen teräväreunainen kyberrekka törmää. Ollaan liikkeellä aika väärällä asenteella liikenneturvallisuuden suhteen, kun auton suunnittelussa ja markkinoinnissa korostetaan jotain luodinkestävyyttä. No, toivottavasti ei nähdä EU:ssa noita.

5 tykkäystä

Jatkoa ketjulle Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja?:

Vai törmääkö? Meinaatko, että tuollainen möhkäle Teslalla suunnitellaan markkinoille siten, että näitä seikkoja ei olisi otettu huomioon? Käsittääkseni auton joka puolella on iso määrä “sensoreita”, jotka havaitsevat myös kevyen liikenteen. Autohan näissä tapauksissa jarruttaa itse, jos kuski ei havaitse/ ymmärrä jarruttaa. Tällainen autohan on muille tienkäyttäjille paljon turvallisempi kuin vanhat perinteiset autot ilman mitään näitä ominaisuuksia.

Edit uudelleen vanha viestini jonka onnistuin hävittämään.

Teslahan on poistamassa sensoreita ja siirtymässä kamerapohjaiseen järjestelmään, jonka pitäisi toimia toki vastaavasti. Mutta eiköhän EU-regulaatio huolehdi että auto täyttää turvallisuusvaatimukset jalankulkijoihin törmäilyn osalta. Onko tuossa lopulta niin paljoa eroa F150 ja Dodge RAMiin joita Suomessakin näkee? Ko. autot ovat niin isoja ja korkeita että niillä ajaa keskivertotaaperon yli osumatta.

Mielenkiintoista nähdä tuodaanko CTtä Eurooppaan ylipäätään. Päämarkkina on kuitenkin jenkit.

Tässä on nykypäivän kanttikone: https://youtu.be/2drx3ny5jHc

Olen seurannut Saksassa auton peltiosien valmistusta. Erityisesti työkalujen osuus kustannuksista ja valmistuksen suunnittelusta ylipäätään on kunnioitusta herättävä. Nykyisissä autoissa on kaksoiskaarevia pintoja, jotka käytännön kannalta ovat lähes tarpeettomia. Ensin myyvä design, sitten aerodynamiikka ja kolmantena turvallisuuden ja muiden ominaisuuksien yhdistelmä.

Ruostumattomasta jos CT:n kori tuohon hintaan valmistetaan, häviää se parkkipaikoilta parempiin tarkoituksiin kuin kupari ikkunalaudoilta.

Edit: typo

3 tykkäystä